Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakaan ei ole vaakaa ja oon miettinyt ihan samaa 🙈
Mulle oli tullut melkein kolme kiloa painoa, hieman on tullut nestelastia. 🫣 Oli aika järkytys, vaikkei mikään yllätys sinällään ollutkaan.

Onkos täällä ketään joka ei ole käynyt varhais ultrassa? Itse en ole menossa,mutta tressaa kyllä onko se virhe😕 itsellä myös kokemusta kahdesta keskenmenosta ennen meidän nuorimmaista niin se mietityttää .
Meillä niin pitkät etäisyydet, että "jos tulee tarve käydä kaupungissa" niin sitten yritän varata aikaa, mutta muussa tapauksessa jää välistä.

Ite pääsin taas ekalla neuvolakäynnillä loistamaan ja ilmoitin, että paino hatusta heitetty, koska en vaa'alla ole käynyt sitten viime vuoden 8 viikon tarkastuksen. Ei se onneksi niin pahalta näyttänyt kuin pelkäsin.
Myöskin kaiken tämän turvotuksen kanssa meinasin hyppiä ilosta, kun terkka ilmoitti, että nyt onkin tullut uutena vyötärön ympäryksen mittaaminen.. 🙈

Kysykää ihmeessä mihin tää vyötärönympäryksen mittaaminen perustuu? Ei käsittääkseni ole thl:n suosituksissa.

Toki sit jos katsoo tuolta tuota mitä tehdään missäkin vaiheessa, niin tuo vyötärönympärys mainitaan ennen raskautta.

Liitteet

• Screenshot_20251013_210648_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20251013_210648_Samsung Internet.jpg
    244.5 KB · Katsottu: 15
Toki sit jos katsoo tuolta tuota mitä tehdään missäkin vaiheessa, niin tuo vyötärönympärys mainitaan ennen raskautta.
Tuo käy kyllä paljon paremmin järkeen kuin se, että raskausturvotuksen aikana mittailtaisiin.

Tässä on varmaan vähän epäselvyyttä mitä missäkin kohden käytetään mittarina. Ja ekojen neuvolakäyntien ajankohta vaihtelee tosi paljon, joten olisi outoa, jos siihen pohjaltaan arvio. Eikös BMIkin lasketa siitä enne raskautta olevasta painosta?

Tää on kyllä jotain ihan älyvapaata 🫠 Mutta perustuu varmaan tähän: https://www.kaypahoito.fi/hoi50068

View attachment 148998

Vaan näillä turvotuksilla moni pääsee yli tuon, vaikka normaalisti ei olisikaan.
Siis tämä on niin älytöntä. Mulla raskautta edeltävä BMI 27 ja vyötärönympärys <85 cm, mutta 9. viikolla jäätävässä turvotuksessa ylittyi juuri ja juuri 90 cm, ja tästä sitten 2x lähete sokerirasitukseen. Ihan sama mitä sanoin, lopulta terkka ohjeisti diabetesruokavalion mulle ja sanoi että sitä hyvä alkaa heti noudattamaan jos en mene ekaan sokerirasitukseen, koska se on joka tapauksessa se hoito. Mulla siis ekassa raskaudessa täsmälleen samat lähtömitat, silloin ohjeistettiin yhteen sokerirasitukseen, ja missään vaiheessa ei ollut raskauden aikana (tai muullonkaan) mitään sanomista sokeriarvoissa. Luulin, että toisen lapsen kohdalla riskit olisi vielä pienemmät ja sen myötä seurantatarve myös, mutta ei. Mietin vielä että mitä teen tuon ekan sokerirasituksen kanssa.

Onkos täällä ketään joka ei ole käynyt varhais ultrassa? Itse en ole menossa,mutta tressaa kyllä onko se virhe😕 itsellä myös kokemusta kahdesta keskenmenosta ennen meidän nuorimmaista niin se mietityttää .
Joo on, täällä myös yksi. Olin jo varannut maanantaille vu, mutta peruin sen. 😅 Kun mitään huolestuttavia oireita ei ole ilmennyt niin olen ajatellut tässä samalla harjoittaa: luottamusta, kärsivällisyyttä, kontrollista luopumista ja epävarmuuden sietämistä. Otetaan nyt kaikki irti tästä, hyvä paikka henkiselle kasvulle. 😄🙏🏼 Ja sitten mulla on muutenkin tässä taustalla ajatus "luojan hallussa".. mulla on taustalla kaksi keskenmenoa ja siksikin olen yrittänyt karistaa keskenmenopelkoa. ❣️

Joo on, täällä myös yksi. Olin jo varannut maanantaille vu, mutta peruin sen. 😅 Kun mitään huolestuttavia oireita ei ole ilmennyt niin olen ajatellut tässä samalla harjoittaa: luottamusta, kärsivällisyyttä, kontrollista luopumista ja epävarmuuden sietämistä. Otetaan nyt kaikki irti tästä, hyvä paikka henkiselle kasvulle. 😄🙏🏼 Ja sitten mulla on muutenkin tässä taustalla ajatus "luojan hallussa".. mulla on taustalla kaksi keskenmenoa ja siksikin olen yrittänyt karistaa keskenmenopelkoa. ❣️
Tää kuulostaa hyvältä asenteelta! 😊❤️

Hyvä asenne kyllä❤️ tästä siis itsekkin otan mallia😃

Onkohan ihan normaalia olla jo viikolla 11 turvonneena ihan pallomahaksi? Liikunta on toki ollut tauolla pahoinvoinnin takia ja syömistä tihennetty, mutta silti tuntuu aika yllättän nopealta lihomiselta, vai onko tää sitä nesteen kertymistä. Mulla ei enää mahdu omat tavalliset housut jalkaan.
Mä tänään just nauroin kaverille et en saa enää vedettyä vatsaa sisään😅 iltapäivästä nätti pyöreä pallo, et kyl se täs kolmannen kohdal vaan alkaa ajoissa näkymään. Onneks oon sen verran paksu jo valmiiks et heti ei kysellä ja isot hupparit näin syksyllä 😌

Vähän kyllä stressaa tää liikunnan vähyys ja melko epäterveellinen ruokavalio 😅 Ja päälle vielä turvotus 🙈 Mut onneksi neuvolassa suhtauduttiin tosi ymmärtäväisesti, käskettiin syömään sitä mitä pystyy. Toivottavasti pian vois palata lähemmäs omaa rutiinia!

Vähän kyllä stressaa tää liikunnan vähyys ja melko epäterveellinen ruokavalio 😅 Ja päälle vielä turvotus 🙈 Mut onneksi neuvolassa suhtauduttiin tosi ymmärtäväisesti, käskettiin syömään sitä mitä pystyy. Toivottavasti pian vois palata lähemmäs omaa rutiinia!
Eiköhän se helpota, suurin osa kokee olonsa palautuvan hyväksi toisella kolmanneksella tai jo aiemminkin 😊

No vähän sama. Koitin lenkillekin lähteä, kun ajattelin jos se piristäisi tai auttaisi pahaan oloon. Olin vaan kahta väsyneempi sieltä tullessani :D Mut toivon, että elämä voittaa, kun tää paha olo väistyy. Viimeks jatku 1,5kk, nyt olisin sit ton tingin puolivälissä... Ei oikein silti lohduta:rolling:

No vähän sama. Koitin lenkillekin lähteä, kun ajattelin jos se piristäisi tai auttaisi pahaan oloon. Olin vaan kahta väsyneempi sieltä tullessani :D Mut toivon, että elämä voittaa, kun tää paha olo väistyy. Viimeks jatku 1,5kk, nyt olisin sit ton tingin puolivälissä... Ei oikein silti lohduta:rolling:
No sepä 😅 Mulla kävely kyllä auttaa pahaan oloon, mutta sitten tulee kauhea väsy. Sitten kun lepää, tulee hetken päästä taas huono olo 😭 Ei voi voittaa 😅

Moi kaikki, en oo täällä toukokuisissa ollut yhtään aktiivinen enkä seurannut ollenkaan keskusteluja. Olin aiemmin keväällä raskaana ja melko aktiivinen joulukuisten -25 foorumeilla ja se raskaus päättyi silloin huonoihin uutisiin niin tuntuu että oon alitajuisesti ja ehkä ihan tarkoituksella pitänyt vähän etäisyyttä mihinkään foorumeihin tän uuden raskauden kanssa kun tuli pitkään vahvasti mieleen se ensimmäinen kokemus keskenmenosta.

Nyt kuitenkin meidän sateenkaariraskaus on kestänyt jo pian 12 viikkoa ja kotidopplerilla löytyy syke, olo alkaa olemaan jo paljon positiivisempi sen suhteen että kaikki voiskin mennä tällä kertaa hyvin. Toki aina voi käydä mitä vaan missä vaiheessa vaan mutta tuntuu että toivoa on enemmän kun viimeksi :red-heart:

Moi kaikki, en oo täällä toukokuisissa ollut yhtään aktiivinen enkä seurannut ollenkaan keskusteluja. Olin aiemmin keväällä raskaana ja melko aktiivinen joulukuisten -25 foorumeilla ja se raskaus päättyi silloin huonoihin uutisiin niin tuntuu että oon alitajuisesti ja ehkä ihan tarkoituksella pitänyt vähän etäisyyttä mihinkään foorumeihin tän uuden raskauden kanssa kun tuli pitkään vahvasti mieleen se ensimmäinen kokemus keskenmenosta.

Nyt kuitenkin meidän sateenkaariraskaus on kestänyt jo pian 12 viikkoa ja kotidopplerilla löytyy syke, olo alkaa olemaan jo paljon positiivisempi sen suhteen että kaikki voiskin mennä tällä kertaa hyvin. Toki aina voi käydä mitä vaan missä vaiheessa vaan mutta tuntuu että toivoa on enemmän kun viimeksi :red-heart:
Tervetuloa! Itse olin myös siellä joulukuisen 2025 ryhmässä ja nyt täällä! Vähitellen on luotto tähän matkaan kasvanut.

Tervetuloa, hyvä että vähän positiivisempi olo on jo löytynyt ❤️

Takaisin