Yleinen keskustelu

Heippa! 🙋🏻‍♀️ Tulen varovasti kuokkimaan tänne huhtikuisten puolelle tuolta maaliskuisista, jonne olen ahkerasti kerennyt kirjoitella. Täällä siis 32-vuotiaana ollaan ensimmäistä kertaa ikinä raskaana 7 vuoden lapsettomuuden jälkeen, alunperin maaliskuisella lasketulla ajalla - mutta kai se nyt on kahden varhaisultran perusteella alettava uskoa siihen, että todennäköisesti laskettu aika onkin 4.-5.4. ja viikkoja vasta 7+1 tai 7+2. Tarkennellaan tätä sitten syyskuussa NT-ultrassa, mutta sopisi kyllä omaan pitkähköön kiertoonkin.

Höpinät jatkuu toistaiseksi maaliskuisissa, mutta katsotaan miten raskauden edetessä päivät elää!

Jäät vain @sokeripilvi mieluisempaan ryhmään, kun vähän ensin kuulostelet porukkaa, ei se niin päivän päälle ole. ❤️ Itsellä laskettu lähempänä loppukuuta niin mistä sitä tietää, vaikka tulisikin toukokuinen. 🤭 Olisi piitkiä päiviä ne. 😅

Täällä yövuorossa kärvistellyt. Väsyttää aivan hirveästi ja en tiedä meinaako flunssan pukata päälle, kun kurkku on todella kipeä 😬 Vielä pitäs toinen yö valvoa, mutta jos tässä sairaaksi tulee niin sitten pitää kyllä jäädä kotiin 😬

Moi kaikille! En tainnut vielä kirjoittaa tänne mitään viestiä (yritin selata ja ei osunut silmään eli toivottavasti en nyt toista itseäni :Face With Tears Of Joy:). Täällä ehkä tänään 4+0, en saanut ovista kiinni tikuttamalla jostain syystä tästä kierrosta, joten en oo ihan varma. Tein siis positiivisen testin omien laskujen mukaan 3+3 eli samaan aikaan kuin aiemmissakin raskauksissa.

Tsemppiä kovasti teille, jotka ootte töissä. Olen vielä meidän toisen lapsen kanssa kotona, mutta tarkoitus kyllä palata ennen tämän huhtikuisen syntymää ensi vuonna vielä töihin. On kyllä edellisestä raskaudesta hyvin vielä mielessä, miten raskasta tää alkuraskaus oli töissä...Vaikka ei se välttämättä taaperonkaan kanssa tule helppoa olemaan :Face With Tears Of Joy:

Täällä yövuorossa kärvistellyt. Väsyttää aivan hirveästi ja en tiedä meinaako flunssan pukata päälle, kun kurkku on todella kipeä 😬 Vielä pitäs toinen yö valvoa, mutta jos tässä sairaaksi tulee niin sitten pitää kyllä jäädä kotiin 😬

Ehdottomasti jäät kyllä kotiin, jos tuut kipeäksi. Nyt on vissiin aika sitkeää flunssaa liikkeellä, meillä kesti sellainen perus yskä/nuha kolme viikkoa.

Moi kaikille! En tainnut vielä kirjoittaa tänne mitään viestiä (yritin selata ja ei osunut silmään eli toivottavasti en nyt toista itseäni :Face With Tears Of Joy:). Täällä ehkä tänään 4+0, en saanut ovista kiinni tikuttamalla jostain syystä tästä kierrosta, joten en oo ihan varma. Tein siis positiivisen testin omien laskujen mukaan 3+3 eli samaan aikaan kuin aiemmissakin raskauksissa.

Tsemppiä kovasti teille, jotka ootte töissä. Olen vielä meidän toisen lapsen kanssa kotona, mutta tarkoitus kyllä palata ennen tämän huhtikuisen syntymää ensi vuonna vielä töihin. On kyllä edellisestä raskaudesta hyvin vielä mielessä, miten raskasta tää alkuraskaus oli töissä...Vaikka ei se välttämättä taaperonkaan kanssa tule helppoa
Tervetuloa! Joo tää ei oo helppoo kyllä tälleen 9,5kk vauvan kanssa ja itekin pitäs töihin palata syyskuun lopussa, onneks sillon ehkä vähän helpottamaan päin sit jo oireet🤞🏼😅 taaperon kanssa varmaan vielä mielenkiintosta, kun juoksee menemään joka paikkaan😅

Tsemppiä kovasti teille, jotka ootte töissä. Olen vielä meidän toisen lapsen kanssa kotona, mutta tarkoitus kyllä palata ennen tämän huhtikuisen syntymää ensi vuonna vielä töihin. On kyllä edellisestä raskaudesta hyvin vielä mielessä, miten raskasta tää alkuraskaus oli töissä...Vaikka ei se välttämättä taaperonkaan kanssa tule helppoa olemaan :Face With Tears Of Joy:
Moikka, tervetuloa! :smiling face with heart-eyes:
Mulla ei onneksi vielä 4+6 muita oireita kuin arat rinnat, alavatsan kramppeja ja uniongelmia, tosin krampit näyttäisi viimein päättyvän ja uniongelmatkin nyt helpottaneet kun sain pari yötä putkeen nukuttua kunnolla, ai että kun elämä hymyilee :folded:
Mutta henkisesti oon jo suunnittelemassa vanhempainvapaata, työmotivaatio nollalukemissa :rolling: Hitaasti työasiat etenee kun välissä käy ihan täpinöissään lueskelemassa vauvajuttuja!

Mä sain juuri tänään tiedon että oltaisiin saatu 4.9. aika lapsettomuuspolille julkisella! Vieläpä lähes samaan aikaan kuin varhaisultra-aika. :No Evil Monkey: Soitin nyt sinne ja kysyin mitä tehdään, sanoivat että perutaan mutta voi sitten varata uutta aikaa, jos tuleekin tarvetta. Toivon mukaan ei tule!! 🤞

Ehdottomasti jäät kyllä kotiin, jos tuut kipeäksi. Nyt on vissiin aika sitkeää flunssaa liikkeellä, meillä kesti sellainen perus yskä/nuha kolme viikkoa.

Ainoa oire yövuoron unien jälkeen kurkku kipu. Meillä onneksi yövuorot "helppoja" joten uskallan mennä.. Ens yön jälkeen onkin sitten vapaata huomisesta aamusta vasta sunnuntaina olevaan aamuvuoroon asti 🙈 Toivottavasti tää kurkkukipu hellittäs nopsaan on nimittäin ikävän tuntuinen 😬

Hei kiva kun tänne tullut niin paljon uusia, tervetuloa!🤩

@suvie96 toivottavasti tauti menee nopeesti ohi.. Mulla alko just flunssaoireet eilen ja nyt nenä melko tukossa. Googlettelin jo, että mitä flunssan hoitomuotoja on ok käyttää. Oon juonut nyt kofeiinitonta teetä ja hunajaa, pitää vaan malttaa levätä!

Hei kiva kun tänne tullut niin paljon uusia, tervetuloa!🤩

@suvie96 toivottavasti tauti menee nopeesti ohi.. Mulla alko just flunssaoireet eilen ja nyt nenä melko tukossa. Googlettelin jo, että mitä flunssan hoitomuotoja on ok käyttää. Oon juonut nyt kofeiinitonta teetä ja hunajaa, pitää vaan malttaa levätä!
Mitä kofeeinitonta teetä oot löytänyt? 😍
Mä kärvistelen just kun yritän juoda vain yhden kupin teetä päivässä ja tekis mieli illalla juoda kupponen, mutta rooibos on ilmeisesti varmuuden vuoksi kieltolistalla, ja näyttäisi olevan myös hirveen moni yrttitee?? 😩 Vadelmateetä voi varmuudella juoda 2. kolmanneksesta eteenpäin... Haluan teetä!! 😤

Mites noiden lääkkeiden kanssa esim. Flunssassa. Neuvolasta sain ohjeen, että panadolia on turvallista käyttää. Sitä nyt olen sitten ottanut tänään yhden 500mg. Kurkku kipuun tutkin että saako esimerkiksi strepsilsiä ottaa, mutta siitä ei nyt oikeen mitään tietoa löytynyt muuta kuin että ei ole tutkimustietoa liittyen raskauden aikaiseen käyttöön 🫣🙈

Teratologisesta tietopalvelusta löytyy parhaiten näihin vastaukset. Siis paremmin kuin edes lääkäreiltä, jotka saattaa "kieltää" varmuuden vuoksi lääkkeitä ilman parempaa tietoa 😅 Yleensäkin lääkevalmistajat mielellään ilmoittavat, että ei suositella raskauden ja imetyksen aikana ihan vain sen takia, että asiaa ei ole tutkittu riittävästi (koska se on kallista ja hankalaa) ja haluavat vetäytyä vastuusta.

Tuolta linkin takaa löytyy paljon tietoa ja jos on jotain spesifimpiä kysymyksiä, niin heillä on chat ja puhelinnumero, mistä voi tiedustella.

Nasolin flustopperia on jo pakkauksenkin mukaan turvallista käyttää flunssan aikana raskaana. Siinä on tosin eukalyptusöljyä, jos tarkkana haluaa olla.

Mäkin liityn mukaan. Kirjoittelinkin jo tuonne listaukseen, kun en eka hoksannut tällaista ketjua. Mutta siis yllärinä maanantaina plussa ja vähän epäuskoiset fiilikset edelleen. Toki viime syyskuussa poistettu kierukka ja yritetty, mutta kesällä saatiin tieto, että miehellä olisi oligozoospermia ja hoitoja tarvittaisiin raskautumiseen. Joulukuun alussa olisi ollut eka aika ja meinattiin, että oltaisiin tässä välissä yksi hoitokierros tehty yksityisellä. Elämä kuitenkin yllätti ja nyt taidetaan saada ihan luomusti. <3

Mulle tämä on neljäs lapsi ja miehelle ensimmäinen. Aikaisemmat jo isoja, kaksi koululaista ja kuopus 5. Nyt oon päivittäin testejä tehnyt, ihan mielenkiinnosta ja kivasti viivat vahvistuu. Varhaisultra varattiin parin viikon päähän, toivottavasti syke näkyisi jo silloin. Menkoista laskettuna nyt olisi viikko 4+5. Tämä pitää varmaan aikalailla paikkansa, kun limoja oli kuun vaihteessa. Muuten en ole ovistestejä tehnyt tai oireita miettinyt, kun todennäköisyydet niin pienet tälle. Nytkin ma meinasin vain, että teenpä testin, niin päivällä sitten alkaa vuoto. :D

Neuvolan meinasin varailla vasta ultran jälkeen. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja ainakin ennen on tosi hyvin saanut aikoja. Tähän raskauteen myös tulossa ASA-lääkitys ja siitä täytyy ottaa kannanotto sitten vaikka kun soittaa. Edellinen vauva oli tosi pieni viikkoihin nähden ja istukassa jotakin häikkää, joten patologi suositteli sitä seuraavaan. Tämä aloitetaan vasta ekan kolmanneksen jälkeeen, niin ei sellaista hätää vielä.

Mäkin liityn mukaan. Kirjoittelinkin jo tuonne listaukseen, kun en eka hoksannut tällaista ketjua. Mutta siis yllärinä maanantaina plussa ja vähän epäuskoiset fiilikset edelleen. Toki viime syyskuussa poistettu kierukka ja yritetty, mutta kesällä saatiin tieto, että miehellä olisi oligozoospermia ja hoitoja tarvittaisiin raskautumiseen. Joulukuun alussa olisi ollut eka aika ja meinattiin, että oltaisiin tässä välissä yksi hoitokierros tehty yksityisellä. Elämä kuitenkin yllätti ja nyt taidetaan saada ihan luomusti. <3

Mulle tämä on neljäs lapsi ja miehelle ensimmäinen. Aikaisemmat jo isoja, kaksi koululaista ja kuopus 5. Nyt oon päivittäin testejä tehnyt, ihan mielenkiinnosta ja kivasti viivat vahvistuu. Varhaisultra varattiin parin viikon päähän, toivottavasti syke näkyisi jo silloin. Menkoista laskettuna nyt olisi viikko 4+5. Tämä pitää varmaan aikalailla paikkansa, kun limoja oli kuun vaihteessa. Muuten en ole ovistestejä tehnyt tai oireita miettinyt, kun todennäköisyydet niin pienet tälle. Nytkin ma meinasin vain, että teenpä testin, niin päivällä sitten alkaa vuoto. :D

Neuvolan meinasin varailla vasta ultran jälkeen. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja ainakin ennen on tosi hyvin saanut aikoja. Tähän raskauteen myös tulossa ASA-lääkitys ja siitä täytyy ottaa kannanotto sitten vaikka kun soittaa. Edellinen vauva oli tosi pieni viikkoihin nähden ja istukassa jotakin häikkää, joten patologi suositteli sitä seuraavaan. Tämä aloitetaan vasta ekan kolmanneksen jälkeeen, niin ei sellaista hätää vielä.
Paljon onnea, onpa ihana luomutärppi! 🥰 Toivon mukaan kaikki sujuu hyvin! ♥️

Mitä kofeeinitonta teetä oot löytänyt? 😍
Mä kärvistelen just kun yritän juoda vain yhden kupin teetä päivässä ja tekis mieli illalla juoda kupponen, mutta rooibos on ilmeisesti varmuuden vuoksi kieltolistalla, ja näyttäisi olevan myös hirveen moni yrttitee?? 😩 Vadelmateetä voi varmuudella juoda 2. kolmanneksesta eteenpäin... Haluan teetä!! 😤
Mä join nyt english teashopin kofeiinitonta mustaa teetä.. En tiiä nyt onko se täysin sallittua. Ehdin juomaan myös iltateetä jonku pussin ennen kun tajusin, että se on kiellettyä.. Mä en näissä kieltoasioissa oo kauheen hyvä, kun koko ajan tuntuu et syön jotain kiellettyä :( Vähän tulee sit huono omatunto, kun tajuaa et tääki oli kiellettyä. Oon lukenu ne ruokaviraston ohjeet, mut silti tuntuu et aina joku jääny huomaamatta. No nyt taas tän teen suhteen oon tarkempi.

Teratologisesta tietopalvelusta löytyy parhaiten näihin vastaukset. Siis paremmin kuin edes lääkäreiltä, jotka saattaa "kieltää" varmuuden vuoksi lääkkeitä ilman parempaa tietoa 😅 Yleensäkin lääkevalmistajat mielellään ilmoittavat, että ei suositella raskauden ja imetyksen aikana ihan vain sen takia, että asiaa ei ole tutkittu riittävästi (koska se on kallista ja hankalaa) ja haluavat vetäytyä vastuusta.

Tuolta linkin takaa löytyy paljon tietoa ja jos on jotain spesifimpiä kysymyksiä, niin heillä on chat ja puhelinnumero, mistä voi tiedustella.
Tästä muuten hauska huomio, kun tutkin tätä nyt flunssassa niin sinkin saantisuositus on raskaanaolevalle tuolla 9mg/vrk ja mun minisun mamavitamiinissa sinkkiä on tabletissa 15mg.. Ei varmasti vaikuttava määrä, kun sinkkiä voi vetää terveenä vaikka kuinka, mutta kuhan kiinnitin huomiota.

Aloin nyt myös miettiä tuota tee asiaa, vaikka vielä ei sitä tee mieli. Syksyllä aina kuitenkin teehammasta alkaa kolottaa, ja töissäkin olis kiva jotain juoda paliksissa ym. Kun kahvia en aio juoda koko raskaus aikana. En millään muista mitä teetä join esikoista odottaessa, mutta en tainnut olla kauheen tarkka siinä😬 Taisin litkiä kupposen silloin tällöin jotain perus mustaa teetä...En yrtti tai inkivääri.

Suosittelen vaihtamaan raskaus ja imetys vitamiineihin niin saa kaikki tarvittavat eikä mitään liikaa😇 itellä multivitan raskaus&imetys. Siinä oli jotain enemmän ku minsunin mama vitamiineissa ja siksi sen valitsin. Taisi olla halvempiki.
Ja siis mä just syön valmis salaattia ja perjaatteessa niitä ei suositella, koska on vakuumipakattuja, mut mä en ihan niin tarkka oo. Mielenterveyden saa heittää menemään, jos koko ajan vahtaa mitä saa ja mitä ei. Ja ainakin ihan normaali yksilö tuo meidän esikoinen😇 tai niin normaali kun musta ja miehestä voi tulla😂

Takaisin