Yleinen keskustelu

Soitin neuvolaan n.viikko positiivisen testin jälkeen.Suositus kai heti plussan jälkeen soittaa.Niin saa parhaiten ajan🙂Itse sain kuitenkin hyvin sopivan ajan vaikka vähän viivyttelin soittoa😁
Mulla kans esikoisen aikaan oli toi preglife , varmasti jossain vaiheessa taas sen lataan☺️

Minä jo tänään varasin neuvolan ja salaa toivoin että tarjoaa perjantaille aikaa, kun mies nyt perjantait vapailla. Ensimmäinen tarjottu aika pe 19.9. Ja olin heti, että tää otetaan 🙈🤭

Arvon tuota ar-ultraa kun haluaisin mennä ja haluaisin mennä omalle gynelle felicitakseen, mutta siellä tuo ar-ultra maksaa ihan sikana 😥

Täällä mä jo työnantajan intrasta tutkin miten vapaat sitten menee 🤭
Jos pidän raskausvapaan (30 arkipäivää eli 5 viikkoa) ja vanhempainvapaan (32 arkipäivää eli taas noin 5 viikkoa) jälkeen putkeen vielä kesälomat (yleensä pitänyt 5 viikkoa), tuleepahan pidettyä vähän taukoa töistä! 😅 Melkein 4kk 😇

Edit: Oho katsoin väärin, vanhempainvapaata saa peräti 160 arkipäivää! Katsotaanpas milloin palaan töihin ton jälkeen :rolling:

Muokattu viimeksi:
Moikka kaikille! Mäkin varovaisesti uskallan liittyä mukaan. En tiedä vielä kuinka aktiivinen tulen tässä alussa olemaan, kun en oikein vielä luota tämän raskauden jatkumiseen. Vuosi sitten kkm ja muitakin km taustalla.

Varhaisultra reilun parin viikon päästä ja ekan neuvolan varasin tänään, mutta sinne on vielä 4 viikkoa.

Etovaa oloa oli ekan kerran 3+4 koko päivän. Nyt alkoi sunnuntaina etova olo ja se on aikalailla jatkunut tähän asti. Saas nähä kuinka pahaks tää menee. Esikoisesta pahoinvointi alkoi 6+4 eli nyt otettiin ihan reilu varaslähtö niihin touhuihin. Sen lisäks rinnat on kipeet ja alavatsalla on jos jonkinmoista kolotusta ja kiristystä. Väsyttääkin aika lailla.

Itsellä olis tarkoitus saada amk opinnot loppuun ensi keväänä. Nyt kun vauva ilmoitti tulostaan elättelen toiveita että valmistuisin ihan viimeistään maaliskuun lopussa 🙈🫣 Lisäksi olen määräaikaisella sopparilla töissä ja amk koulutuksen tarjoama parempi asema työpaikalla voisi olla tarjolla jo tässä tämän vuoden puolella.. Ajatuksena olisikin yrittää töissä pitää raskaus salassa tuonne lähemmäs joulua, jos vaan olisi mahdollista. Ainakin marraskuun puoleen väliin yritän esihenkilön pitää autuaan tietämättömänä 🫣🙈

Itsellä olis tarkoitus saada amk opinnot loppuun ensi keväänä. Nyt kun vauva ilmoitti tulostaan elättelen toiveita että valmistuisin ihan viimeistään maaliskuun lopussa 🙈🫣 Lisäksi olen määräaikaisella sopparilla töissä ja amk koulutuksen tarjoama parempi asema työpaikalla voisi olla tarjolla jo tässä tämän vuoden puolella.. Ajatuksena olisikin yrittää töissä pitää raskaus salassa tuonne lähemmäs joulua, jos vaan olisi mahdollista. Ainakin marraskuun puoleen väliin yritän esihenkilön pitää autuaan tietämättömänä 🫣🙈
Täällä vähän sama homma, kun just hain vakituista paikkaa työstäni ni pakko yrittää pitää haastatteluihin asti salassa ja sit kun saan tietää saanko paikan niin sit voin paljastaa et oon jäämässä pois maaliskuun alussa😂 kerkeen huikeat 6kk olla töissä vanhempainvapaiden välissä😅

Mä haluan muuten vaan pitää salassa mahdollisimman pitkään. Kahdesta edellisestä sain hyvin pidettyä salassa yli puolen välin, mutta veikkaan, että tän kolmannen kanssa ei onnistu. Kunhan ekan kolmannksen yli pääsis ja kaikki viikot sen jälkeen on vaan plussaa.

On tämä kyllä hullua aikaa, kun samaan aikaan haluaisi kuuluttaa kaikille ja samaan aikaan odottaa kertomista vielä 2 kuukautta😅

Me ei vielä olla kerrottu kenellekään😊 Mutta en usko että pystyn ihan näin tiukasti olla kertomatta niptiin tai ultraan asti. Sen jälkeen kyllä jo varmaan kerrotaan😊

Täällä on kohdun asento sen mallinen, että ei varmasti onnistu pitämään pitkään piilossa. Alkoi jo ekassakin raskaudessa näkyä nopeasti ja pääsin nauttimaan kaksoskommenteista muutenkin. 🫠

Moikka kaikille! Mäkin varovaisesti uskallan liittyä mukaan. En tiedä vielä kuinka aktiivinen tulen tässä alussa olemaan, kun en oikein vielä luota tämän raskauden jatkumiseen. Vuosi sitten kkm ja muitakin km taustalla.

Varhaisultra reilun parin viikon päästä ja ekan neuvolan varasin tänään, mutta sinne on vielä 4 viikkoa.

Etovaa oloa oli ekan kerran 3+4 koko päivän. Nyt alkoi sunnuntaina etova olo ja se on aikalailla jatkunut tähän asti. Saas nähä kuinka pahaks tää menee. Esikoisesta pahoinvointi alkoi 6+4 eli nyt otettiin ihan reilu varaslähtö niihin touhuihin. Sen lisäks rinnat on kipeet ja alavatsalla on jos jonkinmoista kolotusta ja kiristystä. Väsyttääkin aika lailla.
Tervetuloa! 👋 Meillä onkin sama LA ja sama varhaisultrapäivä! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mä haluisin kyllä työpaikalla pitää salassa ekan kolmanneksen, onneks mulla on aina ollut omenavartalo ja olen siitä kaikille valittanut niin on tekosyy valmiina ja lisäksi paljon vaatteita, joilla mahaa saa piiloon :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Täällä mä jo työnantajan intrasta tutkin miten vapaat sitten menee 🤭
Jos pidän raskausvapaan (30 arkipäivää eli 5 viikkoa) ja vanhempainvapaan (32 arkipäivää eli taas noin 5 viikkoa) jälkeen putkeen vielä kesälomat (yleensä pitänyt 5 viikkoa), tuleepahan pidettyä vähän taukoa töistä! 😅 Melkein 4kk 😇

Edit: Oho katsoin väärin, vanhempainvapaata saa peräti 160 arkipäivää! Katsotaanpas milloin palaan töihin ton jälkeen :rolling:
En tiedä miksi intrassa puhuttiin 32 arkipäivän vanhempainvapaasta kun Kelan sivuilla oli 160 vanhempainvapaapäivää.
40 päivää raskausvapaata + 160 vanhempainvapaata = 200 päivää eli jaettuna kuudella, 33 viikkoa, eli noin 8kk?? Laskinko oikein??
En ole tosiaan ikinä ollut vanhempainvapaalla niin valaiskaa, jos olen ihan ulapalla! :rolling:

En tiedä miksi intrassa puhuttiin 32 arkipäivän vanhempainvapaasta kun Kelan sivuilla oli 160 vanhempainvapaapäivää.
40 päivää raskausvapaata + 160 vanhempainvapaata = 200 päivää eli jaettuna kuudella, 33 viikkoa, eli noin 8kk?? Laskinko oikein??
En ole tosiaan ikinä ollut vanhempainvapaalla niin valaiskaa, jos olen ihan ulapalla! :rolling:
Työnantajan sivulla ilmoitetaan varmaankin työnantajan vanhempainvapaalta maksama palkkallinen aika 🤔 koska osa työnantajista maksaa täyttä palkkaa jonkin aikaa ennen kuin vanhempi siirtyy Kelan päivärahalle 😅 käsittääkseni ne kuluu kuitenkin yhtä aikaa eli pidempään ei periaatteessa saa, mutta paremmin rahaa.

Työnantajan sivulla ilmoitetaan varmaankin työnantajan vanhempainvapaalta maksama palkkallinen aika 🤔 koska osa työnantajista maksaa täyttä palkkaa jonkin aikaa ennen kuin vanhempi siirtyy Kelan päivärahalle 😅 käsittääkseni ne kuluu kuitenkin yhtä aikaa eli pidempään ei periaatteessa saa, mutta paremmin rahaa.
Aaaa aivan, no se selittää! 👌

Joo, menee just näin. Eli aika monissa työehtosopimuksissa on, että työnantaja maksaa palkkaa tietyn pätkän. Siltä ajalta Kelan maksama raha menee työnantajalle eli käytännössä työnantaja maksaa Kelan rahan ja palkan erotuksen. Sitten kun tuo palkallinen osa loppuu, Kela maksaa loput vanhempainvapaapäivät suoraan vanhemmalle.

Ja vapaita on siis 40 päivää raskausvapaata äidillä ja 160 päivää vanhempainvapaata molemmilla vanhemmilla. Näistä 160 päivästä 63 voi luovuttaa toiselle eli 97 on korvamerkattua ja sitä ei voi luovuttaa (paitsi itsellisellä vanhemmalla eri tavalla).

Ja sitten kun vanhempainvapaa loppuu, on oikeutettu vielä hoitovapaaseen siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Mutta tästä saatava korvaus on sitten todella pieni.

Joo, menee just näin. Eli aika monissa työehtosopimuksissa on, että työnantaja maksaa palkkaa tietyn pätkän. Siltä ajalta Kelan maksama raha menee työnantajalle eli käytännössä työnantaja maksaa Kelan rahan ja palkan erotuksen. Sitten kun tuo palkallinen osa loppuu, Kela maksaa loput vanhempainvapaapäivät suoraan vanhemmalle.

Ja vapaita on siis 40 päivää raskausvapaata äidillä ja 160 päivää vanhempainvapaata molemmilla vanhemmilla. Näistä 160 päivästä 63 voi luovuttaa toiselle eli 97 on korvamerkattua ja sitä ei voi luovuttaa (paitsi itsellisellä vanhemmalla eri tavalla).

Ja sitten kun vanhempainvapaa loppuu, on oikeutettu vielä hoitovapaaseen siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Mutta tästä saatava korvaus on sitten todella pieni.
Juuri näin. Vanhempainvapaa on yhteensä 320 arkipäivää eli n. 13kk. Ja niistä tosiaan 160 päivää/vanhempi. Yhden vanhemman perheissä se ainoa vanhempi saa käyttää noi kaikki 320 arkipäivää.

Kiitos! Nyt oon kartalla 😊 Oon toki aika aikaisessa tämän pohdinnan kanssa mutta kyllähän sitä pitää tietää mitä tehdä jos sinne asti pääsee! 😍

Sit monikkoperheet saa lisäpäiviä tuohon 84 arkipäivää/lapsi.

Kiitos! Nyt oon kartalla 😊 Oon toki aika aikaisessa tämän pohdinnan kanssa mutta kyllähän sitä pitää tietää mitä tehdä jos sinne asti pääsee! 😍
Ihan yhtä aikaisessa oon itse näiden pohdintojen kanssa. Mulla on jo nimiä ja hankittavia asioita listattuna muistiinpanoihin😅 Ja kyllä mä ainakin halusin heti lasketun ajan jälkeen tietää, että koska jäisin raskausvapaalle ja koska pitäis oletettavasti palata töihin😊

Ja jos palaa töihin osittaisella työajalla niin saa joustavaa hoitorahaa, mut sekin tosi pieni, mut ainakin jotain pientä lisää. Itse kun palaan 78% nyt 6kk töihin niin haen siltä ajalta joustavaa hoitorahaa lisäksi. Sit jään maaliskuun alussa, eli niin aikaisin ku voi, raskausvapaalle ja siitä sit pitämään vanhempainvapaita ja todennäkösesti mies luovuttaa taas 63päivää mulle. Vanhempainvapailla kertyy myös lomia normaalisti niin sit vielä loppuajaksi lomille. Tää olis suunnitelma ja nyt ainakin toiminut hyvin👍🏻 kivointa tässä on se, että mies jää pitämään siinä huhtikuun alussa vanhempainvapaitaan esikoisesta niin saadaan olla monta kuukautta yhdessä kotona🫶🏼mies oli työttömänä 3kk, kun esikoinen syntyi ja se oli tosi iso apu vanstasyntyneen kanssa ja syntyi isän ja tytön välille tosi ihana side🥰

Sit monikkoperheet saa lisäpäiviä tuohon 84 arkipäivää/lapsi.

Ihan yhtä aikaisessa oon itse näiden pohdintojen kanssa. Mulla on jo nimiä ja hankittavia asioita listattuna muistiinpanoihin😅 Ja kyllä mä ainakin halusin heti lasketun ajan jälkeen tietää, että koska jäisin raskausvapaalle ja koska pitäis oletettavasti palata töihin😊
Mulla on nimet ollut päätettynä jo heti yrityksen alusta alkaen eli puolitoista vuotta! :tears: Sitten jos tuleekin samaa sukupuolta olevat kaksoset, pitää vähän miettiä nimiä lisää!

Ja tottahan se, kyllä se neuvolankin täti sanoi puhelimessa kun varasin aikaa että voi Kelan sivuilta käydä tutkimassa vapaita, eli on ihan lupa miettiä pitkälle tulevaisuuteen! :Smiling Face With Smiling Eyes: Mä kyllä aina suunnittelen kaikkea tooodella pitkälle etukäteen :rolling: Yritän toki pitää realismin ja mahdolliset muutokset mielessä!

Takaisin