Yleinen keskustelu

Ai niin joo yritin varata neuvolaan aikaa mutta siellä on tosi huonosti aikoja saatavilla mitkä sopis mulla kalenteriin. Täytyy soitella ens viikolla.

Mä tein aikanaan esikoisesta vasta kpl 35 ekan testin. Ei mitään käsitystä mikä dpo oli menossa mutta joku 20+. Sain suoraan leffa viivat. Olin jo ihan luovuttanut koko raskautumisen suhteen kun yli vuosi oli mennyt ilman yhtään ainutta plussaa. Nyt ei vaan pystynyt olemaan testaamatta ja kun mulla on lääkkeitä käytössä mitä ei sais raskauden aikana käyttää niin pitäis ajoissa tietää.
Jep, kyllähän tuollaisessa tapauksessa ilman muuta kannattaa testi tehdä mahdollisimman varhain. Ja ihan tiedonjanosta myös 😃 Mä oon tehnyt pidemmän aikaa jo pikkuhiljaa elämänmuutoksia jotka parantaa sekä omaa terveyttä että on myös mahdolliselle raskaudelle eduksi. Mm vähentänyt kofeiinia, aloittanut folaattilisän, ruokavalioon enemmän kalaa ym, niin käytännössä elän jo raskauden mahdollisuutta silmällä pitäen 😃

Oon aina miettiny noita laskettuja aikoja, kun menkoista laskettuna mulla la olis se 6.4. Ja nyt 4+4, mutta oon aika varma, että hedelmöitys on tapahtunu 20pvä, koska tiiän millon oon ovuloinut ni sen mukaan ku laskurilla kattoo ni olis la 12.4. Ja nyt olis vasta 3+5🙈🤔

Oon aina miettiny noita laskettuja aikoja, kun menkoista laskettuna mulla la olis se 6.4. Ja nyt 4+4, mutta oon aika varma, että hedelmöitys on tapahtunu 20pvä, koska tiiän millon oon ovuloinut ni sen mukaan ku laskurilla kattoo ni olis la 12.4. Ja nyt olis vasta 3+5🙈🤔
Menkoista laskettuna on kyllä aika epätarkkaa, pitäisi olla ns oppikirjakierto, että se laskentatapa toimisi. Monet ei varmaan tiedä ovulaationsa ajankohtaa, niin siksi tuo laskutapa helpompi, mutta itse luottaisin ja laskisin ovulaation mukaan kun sen tietää 🙂

Joo tää on kyl aina yhtä rakettitiedettä 😄 Tosin itsellä kierto 27pv ja ovulaatio aina tasan puolessa välin, nii päivän heitto vaan riippuen laskeeko menkoista vai ovulaatiosta laskettua aikaa.

Itse ihmettelen noita raskauslaskureita (mitä netis on), kun riippuen sivustosta saan tulokseksi samoilla tiedoilla 4+6, 5+0 ja yhdellä jopa 5+1 😅

Mut joo, sun kohdalla varmasti se varhaisultra tai viimeistään nt-ultra tarkentaa sen lasketunajan sit lopulta oikeaksi 😊 itse ehkä siihen asti seurasin tota ovulaatiosta laskettua, jos tosiaan oot varma ettei hedelmöitys ole voinut tapahtua aiemmin 🤔🤷

Muokattu viimeksi:
Joo ei kyl oo voinu, koska oon tikuttanut ovulaation ja seurannu lämpöjä ja oireita niin aika varma tieto kyllä millon hedelmöitys tapahtunut🤔 +-1päivä kylläkin mut kuitenkin aika tarkka. Eli nyt siis olis vasta 3+6 ja laskettu olis vasta 12.4😂 mutta myös eka kierto synnytyksen jälkeen niin kierron pituus myös vähän kyseenalainen🙈 noh ultrat sen sit kertoo ja esikoinen käynnistettiin 41+5 koska ei vaan tullu ulos itellään niin eihän näistä ikinä tiedä😂

@Haaveilua96 mietin kun miten sun la voi olla tuo minkä merkkasin listaan kun sun lämpökäyrän perusteella meillä ei olisi eroa kuin maksimissaan pari päivää lasketuissa ajoissa. Poistin itse positiiviset testitulokset FF:stä niin se meinas että mulla ois ollut kiinnittymisdippi dpo 9.

Mä jouduin soittamaan töihin ja jäämään kotiin. En saanut syötyä mitään nyt aamulla kun olo on niin huono. Katsoin nuorimman aikaisia merkintöjä ja niiden mukaan pahoinvointi on alkanut muutamaa päivää myöhemmin kuin nyt. Digiklinikan lääkäri kirjoitti tän ja huomisen saikkua. Maanantaina arvioon jos ei oli helpota yhtään. No mihinpä se tästä hetkeen helpottaisi.

@Pogo Joo, mut sit taas jotenki kummallista, et olisin niin aikasilla viikoilla kun mulla olis menkkojen pitäny jo loppuakin🤔 ja testi näyttänyt jo tiistaista asti positiivista ja noin aikasilla viikoilla se ei olis vielä ees mahdollista🤔mulla oli myös kiinnitymis nippailuja jo viikko sitten lauantaina🤔 mulla olis kiinnittyminen tapahtunu jo sillon dpo7 mut en tiiä, nää on niin rakettitiedettä niin ehkä vaan oottelen niitä ultria et mikä on se virallinen la sitten👍🏻

Muokattu viimeksi:
@Haaveilua96 ultrassahan sen tosiaan näkee. Ja jos miettii miten vähän vauvoista syntyy just la niin päivä sinne tai tänne ei kovinkaan paljon merkkaan. Mulla tyhjennys vuodosta laskettuna vaihtuisi viikot aina lauantaisin ja la ois päivää aiemmin kuin oviksesta laskettuna mutta ihan sama mikä päivä vaihtuu.

Jep, kuten sanoinki aikasemmin, et meilläki esikoinen sit käynnistettii ku ei millään tullu ite ulos ja lapsivedet oli sit jo vähissä

Minä lasken la ovulaatiosta, koska se on huomattavasti tarkempi minun kohdalla kun kierto yleensä normaalia pidempi ja erityisesti nyt esikoisen jälkeen oli vasta toinen kierto menossa ja ovis oli kp31.
Ovulaatiosta laskettuna mulla nyt 4+6, mutta menkoista 7+1😂

@IiJa-99 sulla onkin tosi iso heitto ovulaatiosta ja menkoista laskettuna. Mulla se heitto on vaan päivän ja ultrassa varmaan vielä muuttuu laskettu aika mutta siihen asti mennään näillä tiedoilla.

Mä sain vihdoin varattua sen neuvolan Maisan kautta. Joudun varmaan kuitenkin soittamaan heti ens viikolla ja selvittämään muutamia asioita niin voi olla että aika muuttuu.

Varhaisultraa mietin vielä. Oon kaikista aiemmista käynyt. Mietin kuitenkin sitä että jos tää olo on näin huono niin joudun varmaan nesteytykseen ja ainakin edellisen raskauden aikana kun jouduin ekan kerran nesteytykseen niin siellä ultrattiin. En todellakaan Toivo sitä nesteytystä mutta halvemmalla sitä kautta ultran saa kuin missä tahansa yksityisellä vaikka olisikin vaan kätilön tekemä.

@IiJa-99 sulla onkin tosi iso heitto ovulaatiosta ja menkoista laskettuna. Mulla se heitto on vaan päivän ja ultrassa varmaan vielä muuttuu laskettu aika mutta siihen asti mennään näillä tiedoilla.

Mä sain vihdoin varattua sen neuvolan Maisan kautta. Joudun varmaan kuitenkin soittamaan heti ens viikolla ja selvittämään muutamia asioita niin voi olla että aika muuttuu.

Varhaisultraa mietin vielä. Oon kaikista aiemmista käynyt. Mietin kuitenkin sitä että jos tää olo on näin huono niin joudun varmaan nesteytykseen ja ainakin edellisen raskauden aikana kun jouduin ekan kerran nesteytykseen niin siellä ultrattiin. En todellakaan Toivo sitä nesteytystä mutta halvemmalla sitä kautta ultran saa kuin missä tahansa yksityisellä vaikka olisikin vaan kätilön tekemä.
Joo tietty säännöllisessä kierrossa voi hyvin laskea menkoista, koska heittoa tulee niin vähän tai ei ollenkaan.
Esikoisesta tuli 2pv heittoa menkoista laskettuna, kun oli harvinaisen aikaisin ovis😁

Mulla tais olla ovis kp18 ja kierto 28päivää. Selvitin äsken vielä, et kun tietää ovis päivön ni lasketun saa ku lisää siihen 266päivää ni mulla se olis nyt sit 10.4. eli neljällä päivällä heittäis menkoista laskettuna, mut tosiaan ku vauva voi syntyy silti millon vaa ni se on sit se ja sama😂 esikoisen laskettu oli 28.10 ja hän synty 9.11.🙈

Siis havahduin äsken siihen, että 2023 olin sinkku ja olin ihan varma, etten tuu löytää enää ketään. Mulla oli vahva tuntemus et mun ex oli mun soulmate ja en tuu löytää ketää muuta. Ja olin varma etten tuu saamaa omaa perhettä, tai en ainakaan lapsia 30v ikään mennessa. Noh ex palasikin mun elämään ja meni ehkä 2kk ku esikoinen ilmotti itestään ja synty ku olin täyttäny 28v ja nyt tää kakkonen tulee syntymään kuukautta ennen ku täytän 30v.🥹 elämä voi kyllä yllättää ja vuodessa voi tapahtuu ihan hurjan paljon🫶🏼

Muokattu viimeksi:
Mun täytyy alkaa tekemään listaa miehelle mitä täytyy hakea kaupasta. Viime raskaudessa pystyin yhdessä välissä syömään vain salaattijuustokuutioita ja suolakeksejä. Aika yksipuolinen ruokavalio jos niillä eväillä mennään pidempään. Tuo minimaalinen syöminen aiheutti sen että mulla tippui paino alkuraskaudessa ihan hetkessä 7 kg ja jos ois katsottu todellisesta alkupainosta, olis mun paino tippunut yli 5% mikä on jossain mainittu yhdeksi kriteeriksi vaikeasta pahoinvoinnista. Muutkin toki täyttyi mutta en saanut siihen muuta apua kuin muutaman kerran nesteytyksen ja xonvean.

Mulla onneks maistuu ruoka, mut on jäätäviä mielitekoja ja tässä raskaudessa enemmän suolasia, kun esikoisesta oli makeat. Noh mies tilas mulle woltilla kunnon kassin naposteltavaa😂

Meillä mies lähti käymään maitokaupassa ja samalla hakee ruokaa mäkkäristä. Kerroin ettei mulla tee yhtään mieli mutta pakko vaan jotain yrittää syödä. Ei vaan haluais sitä että joku itelle lemppariruoka jäis myöhemmin kokonaan syömättä jos se nyt alkais tökkimään. Muistan neljännen raskauden aikaan kun söin herkkusienikiusausta mistä tuli tosi huono olo enkä oo sen jälkeen pystynyt syömään herkkusieniä tai mitään muitakaan sieniä. Eipä siinä, ilman niitäkin pärjää vallan mainiosti.

Ärsyttää tässäkin raskaudessa se et on ohimeneviä menkkakipuja ja sit ravaa vessassa kattomassa et alkaako menkat🥲 ja tuntuu et haluais kuuluttaa jo kaikille et on raskaana, mut ei uskalla luottaa vielä..

Takaisin