Yleinen keskustelu

Meilläkin tänään varhaisultrasta löytyi keskeytynyt keskenmeno, joten siirryn täältä takavasemmalle odottamaan yhteydenottoa äitiyspolilta/neuvolasta, että mitkä lääkitykset tms tähän nyt sitten otetaan ja miten tästä eteenpäin. Tsemppiä kaikille muille jatkoon :red-heart:
Olen kovin pahoillani puolestasi! ❤️‍ Toivottavasti pian on sun vuorosi ❤️‍🩹

Kysymys liikunnasta. Ootteko pystyneet harrastaan liikuntaa ihan normaalisti vai onko tullut jo haasteita joidenkin lajien suhteen? Itse huomasin tänää vesijumpassa, että hypyt edes vedessä ei tuntuneet hyvältä!😕
Yritän keksiä uusia tapoja liikkua, joten mitä lajeja suosittelette? 🏊‍♀️🧘‍♀️🏌️‍♀️🤸‍♀️🏸

Kysymys liikunnasta. Ootteko pystyneet harrastaan liikuntaa ihan normaalisti vai onko tullut jo haasteita joidenkin lajien suhteen? Itse huomasin tänää vesijumpassa, että hypyt edes vedessä ei tuntuneet hyvältä!😕
Yritän keksiä uusia tapoja liikkua, joten mitä lajeja suosittelette? 🏊‍♀️🧘‍♀️🏌️‍♀️🤸‍♀️🏸
Lempiaiheeni! Olen raskaana ollessa harrastanut aina normaalisti liikuntaa, jättänyt vain pois korkean riskin lajit (joihin en ole ikävä kyllä päässyt pikkulapsiarjessa palaamaan kunnolla😞). Käyn pääasiassa kuntosalilla ja erilaisissa jumpissa, joista tarvittaessa jätän esim. hypyt ja vatsalihakset pois (ja korvaan jollain muulla). Toki raskauteni ovat olleet helppoja (ei pahoinvointia tms.) mutta uskon että liikkuminen myös ylläpitää hyvää oloa, ja ymmärtääkseni liikunnan on havaittu auttavan pahoinvointiin ja yleisesti liikunta raskauden aikana edistää palautumista synnytyksestä. Esikoisesta kävin vielä kaksi päivää ennen synnytystä salilla (päivää ennen en enää saanut kun verenpaine oli koholla). Ekassa raskaudessa ei ollut koko raskauden aikana mitään selkävaivoja tms. kipuja, nyt lähtötilanteessa minulla on huonompi kunto kuin silloin, joten ei ehkä suju yhtä helposti.

Mutta itse olen kokenut että kuntosali on tosi hyvä harrastus, sitä voi helposti muokata omaan kuntoon sopivaksi. Jooga tekee hyvää, mutta vaatii aika paljon omaa modaamista, kun ei voi mennä mahalleen. (Netistä toki löytyy paljon juuri odottajille räätälöityä matskua.) Ohjatut jumpat on myös kivoja, mutta kaikki ohjaajat eivät osaa tarjota vaihtoehtoja raskaana oleville (ja lesmills-tyyppisissä konsepti ei sitä oikein sallitaan), joten itsellä on hyvä olla jokin käsitys siitä, mitä voi ja kannattaa tehdä.

Liikkuahan voi pitkälti samalla lailla ku ennen raskautta ja se mihin kroppa on tottunu nii voi jatkaa 👍🏻 loppupuolella raskautta ei suositella enää pitkäkestosia korkeen sykkeen treenejä, se on siis ok, jos käy sykkeet ylhäällä vaikka liikesarjan ajan ja sitten palautuu takasin ja sitten tekee uudestaan.

Ite oon jatkanu aiemmissa omia tuttuja lajeja sulista, padelia ja harvakseltaan salilla. Nyt olin alottanu pienimuotosesti hölköttelyn jo ennen raskautta nii sitä meinasin jatkaa vielä nii kauan ku tuntuu hyvältä. Huomaan vaan, että hengästyn nyt tosi helposti, et pienetki liikkeet tuntuu nopeesti 😅 tää yleensä on menny kyllä ohi, mut loppuraskaudessa sitten omat rajoitteensa 🤓

Voimia @Pantis 🥺❤️

Influenssarokote! Onko teillä, aiotteko vielä ottaa? Kyselin salaisten puolella, mutta siellä ei meitä vielä niin montaa ole. Olen itse päiväkodissa töissä ja lapsia tippunut pitkin alkuviikkoa kovan kuumeen takia pois ja alkoi kauhistuttamaan jos onkin influenssaa. Pohdin tässä että soitanko neuvolaan ja pyydän asap rokotuksen. Miten muut?

Mulla ei ole kokemusta aikasemmista raskauksista, mutta tavoite on ollut jatkaa juoksua ottamalla mukaan entistä enemmän myös vähemmän iskuttavia oheislajeja, kuten kuntosalia. Ennen on mennyt ainakin 5x viikossa juosten (osa pitkiä lenkkejä, osa vetotreenejä sis. lihaskunto-osuus). Käyn myös ohjatuissa treeneissä, missä aion tehdä mukana sillä tavalla ettei sykkeet pääse liian pitkiksi ajoiksi kohoamaan.

Tämä kaikki on toki vain suunnitelman asteella tällä hetkellä, koska en ole yli viikkoon juossut kertaakaan, koska 🤢. Mutta sitten taas kun pystyy.

Voimia @Pantis 🥺❤️

Influenssarokote! Onko teillä, aiotteko vielä ottaa? Kyselin salaisten puolella, mutta siellä ei meitä vielä niin montaa ole. Olen itse päiväkodissa töissä ja lapsia tippunut pitkin alkuviikkoa kovan kuumeen takia pois ja alkoi kauhistuttamaan jos onkin influenssaa. Pohdin tässä että soitanko neuvolaan ja pyydän asap rokotuksen. Miten muut?
Mä sain töiden puolesta syksyn puolella nii ei oo tarvetta ottaa enää. Nyt pitäis vissii koronatehostettakin varata

Mun harrastukset on ollut aika suppeesti vaan lenkkeily (kävely), uinti, vesijuoksu ja vesijumppa, joten yritän miettiä uusia lajeja. Kuntosali ois varmasti hyvä, mut sen aloittaminen tässä kohti tuntuu jotenkin hankalalta (ei varaa ottaa pt:tä, et sais liikeradat ja ohjelmat varmasti kohdilleen).
Joogaa oon harrastanut aikaisemmin, joten tarkoituksena olisi löytää sopiva paikka sen harrastamiselle. Lisäksi sulkapalloa tuli käytyä jossain vaiheessa lyömässä säännöllisen epäsäännöllisesti, se vois varmaan kans olla ihan jees ilman mitään repiviä syöksyjä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Lihaskunto on vain se, joka mietityttää. Pitänee varmaan googletella ohjeita ja alkaa jumppaamaan kotona. Oisko tähän mitään vinkkejä?

Mun liikunta on enimmäkseen koostunut työmatkapyöräilystä ja lenkkeilystä koiran kanssa. Näitä jatkan voinnin puitteissa (huonovointisena en ole pystynyt kohta pariin viikkoon tekemään mitään). Tämän lisäksi ajattelin, että voisin alkaa käymään salilla/ulkokuntosalilla/jumppaamaan kotona, kun sellainen harjoittelu on itselle ihan tuttua, ei vaan ole kuulunut repertuaariin viime vuosina. Eli tarkoituksena olisi lisätä varovaisesti tätä liikuntaa entisestään, kunhan vointi antaa myöden 😁

Voimia @Pantis 🥺❤️

Oon ottanut aina raskaana ollessa, muuten en ole kokenut tarvitsevani. Haluan minimoida kaikki riskit vauvalle, omasta puolestani en ole niin influenssasta huolissani.
Mun harrastukset on ollut aika suppeesti vaan lenkkeily (kävely), uinti, vesijuoksu ja vesijumppa, joten yritän miettiä uusia lajeja. Kuntosali ois varmasti hyvä, mut sen aloittaminen tässä kohti tuntuu jotenkin hankalalta (ei varaa ottaa pt:tä, et sais liikeradat ja ohjelmat varmasti kohdilleen).
Joogaa oon harrastanut aikaisemmin, joten tarkoituksena olisi löytää sopiva paikka sen harrastamiselle. Lisäksi sulkapalloa tuli käytyä jossain vaiheessa lyömässä säännöllisen epäsäännöllisesti, se vois varmaan kans olla ihan jees ilman mitään repiviä syöksyjä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Lihaskunto on vain se, joka mietityttää. Pitänee varmaan googletella ohjeita ja alkaa jumppaamaan kotona. Oisko tähän mitään vinkkejä?
Vesilajit lähtökohtaisesti on hyviä lajeja raskauden aikana, jos jossain jumpassa pompitaan tai tehdään jotain mikä ei tunnu hyvältä, niin jätä vain välistä tai vaihda liike.

Netistä löytyy tosi paljon treenivinkkejä raskausajalle, ja varmasti löytyy ilmaisia videoitakin YouTubesta. Kokeile hakea netistä esim. Äitiysliikunta, raskausajan liikunta, lihaskuntotreeni raskaana, kotijumppa raskaana, prenatal exercise…

Muokattu viimeksi:
Lähtökohtaisesti kaikkia kehonpainoliikkeitä pystyy tekemään pitkälti koko raskauden ajan. Riippuen kunnosta ja loppuraskauden voinnista voi sillon vaihtaa esim kyykyt istumakyykkyihin. Sitten kun kohtu alkaa venyttää jo vatsalihaksia nii ei suositella suorien vatsalihasten treenaamista ihan istumaannousuilla. Vastuskumppari vois olla hyvä tehostamaan liikkeitä! Ja netistä tosiaan löytyy paljon vaihtoehtoja ihan ilmaiseksi :)

No, en voi sanoa, että oisin loistanu liikunnassa edellisissä raskauksissa. Oon joutunu lopettaan pitkälti kaiken eka jatkuvan oksentamisen takia ja kun siitä on selvitty joskus raskauden puolenvälin jälkeen, niin supistaminen on alkanu siinä rv 20 🙈 Oon silti yrittäny vähän kävellä raskauksien puolivälin jälkeen, mutta suppareiden takia maailma on kutistunu muutaman sadan metrin päähän kotoa. Tokaa oottaessa keksin, että ekan lapsen kantaminen selässä helpotti supistuksia. Tasapainotti varmaan jättimahaa 🤭 Tietenkin siinä tuli tokaa lasta oottaessa muutenkin jatkuvasti nostettua ja kanneltua ekaa lasta. Monta kertaa kannoin sen vihaisena pötkönä kotiin poikittain päikystä, kun en saanu sitä taittumaan rattaisiin 😂😂 Sillai luontainen kotireeni.

Nyt yritän jatkaa mun rakkaan flamencotanssin parissa mahollisimman pitkään. Ei tarvi murhata sitä lattiaa ihan totaalisesti ja äkkiliikkeitä pitää jossain vaiheessa rauhottaa. Oon kiinnostunut kaikesta joogasta, hengitysharjotuksista ja keskivartalon hallinnasta ja lähinnä kotona sellasta harjottelen myös. Mulla on lapsuuden ja nuoruuden intensiivinen tanssitausta, ja tanssin kotona vaikka sitten selällään maaten, jos en muuten pysty 😂 Se on sellasta sielunhoitoa.

Lapsia tulee edelleen nostettua paljon, ja oon kohta kymmenen vuoden aikana kasvattanu ihan hyvän haban. Monivammasen 26-kiloisen lapsen nosteluun en käytä nosturia vielä ja jaksan pidellä sitä useita tunteja, kun se jumppaa sekopäisenä ja äärimmäisen tapaturma-alttiina (hyvin vaikeat liikehäiriöt, vaikea sentraalinen hypotonia, mutta armoton 24/7 halu liikkua aina kun aaltoileva sairaus ei ole vienyt kasvistilaan). Monille hoitajille mun poika on liian rankka hoidettava fyysisesti, mutta mää oon tehny tätä vuosia, niin haba on kasvanu siinä samalla. Esikko eli mun alkuperäinen true liinalapsi rakastaa edelleen liinakyytejä, mutta yleensä en kyllä jaksa pyöritellä liinoja vaan otan reppariin. Helposti on menny muutama kilometri 38 kg repparissa. Aattelin kokeilla repparikyytejä tälläkin kertaa, josko auttas suppareihin 🤔 Vaihtoehtoisesti oon miettiny kymmenen kilon riisisäkkiä reppuun.

Mie olen käyny vesijumpassa useamman vuoden ja nyt ensimmäinen raskaus jonka aikana tarkoitus jatkaa liikuntaharrastusta. Viime viikolla tuntui repäisykipuja kohdun seudulla mutta kun tahdin piti rauhallisena niin helpotti sitten loppua kohden. Enemmän ongelmana oli suuhun noussut sappi. Tällä viikolla ei ole ollut muuta isompaa kuin yleinen väsymys.

Kuntosalilla olen myös käynyt taas syksystä lähtien joten meinasin sitäkin jatkaa voinnin mukaan. Kunhan nämä pääkallokelit loppuisi niin olisi mukava päästä hiihtämään tai edes kävelemään.

Mä harrastan kiipeilyä ja barrea. Nyt jo olen boulderoimassa alkanut valita vain helppoja reittejä ja kiipeän ne alas asti. Valjailla tietty pystyy hyvinkin pitkään kiivetä, kun hommaa raskausvaljaat. Mua ainakin kaikki liikkuminen auttaa pahoinvointiin ja hommasin myös pahoinvointirannekkeet, jotka auttaa myös.

Oltiin tänään varhaisultrassa ja vahva syke oli pienellä. 😌 Viikkoja tänään 6+6. Mulla oli joulukuussa keskenmeno, jonka jälkeen tulin raskaaksi ilman kuukautisia välissä. Jotenkin sen jälkeen ollut tosi epäuskoinen olo, että olenko edes raskaana, mutta oireet ja ultra onneksi vahvistivat asian. 🥰

Ajattelin tulla avautumaan ku ei oo oikein ketää kelle kertoa. Täällä olis tänään 6+4 ja eilen alkoi vuoto. Vahvasti epäilen että menee kesken. Maanantaille olis yksityiselle ultra varattuna, en sit tiedä kannattaako maksaa siitä, et selviää ettei kohdussa enää mitään ole. Pääseekö neuvolan kautta ultraan jos epäilee keskenmenoa? 3 raskautta ja 3 lasta, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia raskausaikana.

Ajattelin tulla avautumaan ku ei oo oikein ketää kelle kertoa. Täällä olis tänään 6+4 ja eilen alkoi vuoto. Vahvasti epäilen että menee kesken. Maanantaille olis yksityiselle ultra varattuna, en sit tiedä kannattaako maksaa siitä, et selviää ettei kohdussa enää mitään ole. Pääseekö neuvolan kautta ultraan jos epäilee keskenmenoa? 3 raskautta ja 3 lasta, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia raskausaikana.
Onko vuoto miten voimakasta (vähemmän/enemmän kuin menkkojen aikaan) ja onko kipuja? Mulla alkoi alkuviikosta rusehtava tiputtelu/pyyhintävuoto ja loppuviikon ultrassa (yksityisellä) tilanne oli ok. On ilmeisesti ihan yleistä, että alkuraskaudessa voi tulla vuotoja. Toisaalta toki voi olla merkki keskenmenosta tai ektopisesta raskaudesta 😕

Onko vuoto miten voimakasta (vähemmän/enemmän kuin menkkojen aikaan) ja onko kipuja? Mulla alkoi alkuviikosta rusehtava tiputtelu/pyyhintävuoto ja loppuviikon ultrassa (yksityisellä) tilanne oli ok. On ilmeisesti ihan yleistä, että alkuraskaudessa voi tulla vuotoja. Toisaalta toki voi olla merkki keskenmenosta tai ektopisesta raskaudesta 😕
Mul on aina ollu tosi runsaat menkat, mutta siis melko vähäistä ja ihan kirkasta. Nyt päivällä tullu vaan pyyhkiessä rusehtavaa. Kipuja ei oo ollu. Pakko varmaan maanantaina käydä siel yksityisellä, tuli mitä tuli.

Ainoa kerta kun mulla on tullut vuotoa raskaudessa, oli kuopuksen alkuraskaus (ehkä n. viikolla 4-5). Säikähdin kovasti ja olin varma että kesken meni, kun kirkkaanpunainen vuoto alkoi ihan yhtäkkiä. Loppui kuitenkin lyhyeen vaikka hetkellisesti tuntuikin että tuli paljon. Ultrassa löytyi syke ja loppuraskaus sujui ilman ongelmia. Tää tietenkin on vain yksi tarina mutta näinkin voi käydä. Vuoto ei tosiaan aina tarkoita mitään kamalaa, varsinkaan jos se ei jatku.

Takaisin