susan, tää näyttää vahvasti menevän meidän kaksinpuheluksi, mutta ei se mitään... ei se määrä, vaan se laatu... ;) Jospa tää "seurakunta" tästä vielä laajenisi kuitenkin, saataisiin vähän laajempaa näkövinkkeliä hommaan!
Juu, sehän minullakin on ollut se perimmäinen syy, lapsen etu ja lapsen oikeus, miksi olen noita joustoja tehnyt - joskus kylläkin hampaita kiristellen, mutta olen kuitenkin. Vähän vaan tuppaa turhauttamaan, kun sitä ikään kuin odottaisi vastapalvelusta - edes joskus!
Minä olen myös miettinyt jo tulevaa, sitä aikaa kun lapsi alkaa olla sen verran iso, että ymmärtää jo jotain asioita. Se on valtaisa pettymys lapselle, kun luvataan jotain ja sitten ne lupaukset petetäänkin. Vaikka se en ole minä, joka lupailee aikaa isän kanssa tms, silti se olen minä, joka saa paikata sitten ne mahdollisten rikottujen lupausten jäljet. Se onkin sitten hankala paikka. Toivottavasti sellaista ei liiemmin tapahdu.
Miten olet ajatellut toimia isäinpäivän muistamisen suhteen? Minä mietin tuota pitkään ja kyselin kokemuksia erilaisilta ja eri ikäisiltä äideiltä - omalta äidiltä, parilta yh-äidiltä, yhdeltä uusperheen äidiltä. He kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että minulla ei ole velvollisuutta ostaa isäinpäivälahjaa tms tytön puolesta, tytär hoitakoon muistamisen itse sitten, kun on sen verran iso, että asiasta jotain ymmärtääkin tai osaa itse esim. askarrella (vaikka sitten tarhatädin avustuksella) jotain tai ilmaista, miten haluaisi isää muistaa. Itse olin kylläkin jo päätynyt vähän samoille linjoille. Totta kyllä, että ilman isää ei minulla olisi ihanaa tytärtäkään, mutta jotenkin vierastan ajatusta, että minun pitäisi hänelle lahjoja alkaa siksi ostella. Ja toisaalta minua alkoi suunnattomasti nyppiä se, että sitä lahjaa alettiin "tinkiä / kerjätä" jo pari viikkoa ennen isäinpäivää niin, että lapsen isä minun kuullen puhui tytölle: "Mitäs
'Pirkko' meinasit ostaa iskälle isänpäivälahjaksi?" Minulta meni kertakaikkisesti maku koko hommaan! Äitini sanoikin, että eikö herralle voisi tarjota "lahjaksi" jotain aineetonta, esim. jonkin tytön oppiman uuden asian tms, pitääkö kaiken olla aina materiaa ja maallista mammonaa. Harmi vaan, että ryömimisen alkeet joita likka juuri sopivasti pienen pirpanan tarmolla alkoi toteuttaa isäinpäivän kynnyksellä, eivät ihan vissiin riittäneet "lahjaksi" - ainakaan suhtautumisesta päätellen...