Yöunet

Meillä nukutaan satunnaisesti mahallaan, mut öisin pidän lakanaa rullalla sillä puolella, millä kaverit tykkää kääntyy, et pysyy sit yöt selällään. Ku yöllä jos kääntyy niin alkaa se möngerrys ja oikeastaan herää sit hillumaan... Oon ihan pari kertaa antanut yön nukkua mahallaan (niin et on jo illalla mahalleen nukahtanut).

Meillä ei kyllä mikään lakana tai rulla estä yöllisiä pyörimisiä ja touhuja. Kaveri menee pitkin sänkyä ja nukkuu joka laitaa vasten jokaisella kyljellä, selällä ja mahalla :D Vessareissuilla käyn oikomassa pojan pari kertaa yössä. Ei siihen herää.

Meillä pyöritään ja hyöritään kans yöllä miten sattuu. Veikkaan, että suurempi huuto tulisi, jos ei pääsisi kääntymään.

Meillä on kuva jo ihan ensimmäisiltä viikoilta, jossa poika nukkuu isänsä rinnalla vatsallaan ja on kääntänyt pään sivulle. Tuo siis tuli mieleen, kun mietin, missä vaiheessa on oppinut kääntämään päänsä sivulle mahalla ollessaan.

Viime yönä oli miehen yönakki ja neiti ei ollu syöny kertaakaan! Kerran oli herännyt ja isi oli antanu vettä hörpyn ja oli jatkanut uniaan. Näköjään tuosta iltapuurosta olikin apua.

Mutta ei se näköjään toimi silloin ku jäädään kahestaan.

2h pätkissä nukkumista, maitoaki annettu kolme kertaa plus muut kitinät päälle. Zzzzzz...

Emmie, tiedän tunteen ja se ei ole mikään hyvä tunne :( meillähän on jo kolmesti käynyt niin, että kun sukulaiset ajaa muutaman sata kilsaa poika yöllä hoitamaan niin sehän nukkuu paremmin kuin koskaan. Se on hämmentävää. Toivottavasti parempi yö toistuu tässä joskus teillä ihan oman perheen kesken!

Meilläkin on niin, että mies saa pojan tosi helposti nukahtamaan uudelleen. Minä en saa mitenkään. Paitsi yöllä kun on uninen jo muutenkin.

Tän päivän missio: pimennysverho. Alkaa tarinointi nimittäin kuulumaan välittömästi kun aurinko vähän pilkahtaa.

Triina, sama täällä! Poika herää yhä aikasemmin ja aikasemmin aamusi ku arska nousee koko ajan aiemmi... Phuuh, kesää odotelles :|

Mä sanoin myös tänään miehelle, että nyt pitää hommata kunnon verhot myös pojan huoneeseen kun nämä otukset kai reagoi noihin luonnon viesteihin (valo=aamu) vielä meitä aikuisiakin helpommin.

Pojalla on ollut painajaisia kolmena viimeisena yona ja han on herannyt huutaen useamman kerran. Naita tulee toisinaan mutten ole viela keksinyt etta vaikuttaako paivan tapahtumat, paikkarit jne. Onko teidan muiden vauvoilla niita?

Meillä on. Tai siis sitä, että unissaan yhtäkkiä jotain huutaa. Olen miettinyt, että onkohan ne millaisia unia sitten kun vauvahan kommunikoi itkemällä kaikenlaista, tosin yleensä jonkin puutetta. Oli mitä oli, niin kyllä niitä itku-unia meillä nähdään välillä.

Meilläkin on noita unisia itkuja silloin tällöin. Poika siis saattaa itkeä nukkuessaan ja rauhoittuu kun silitän, laitan tutin suuhun ja nallen kainaloon. Ei edes silmiään avaa siis.

Meillä Jyskin rumat yksiväriset pimennysverhot nyt pojan huoneessa ja kyllä se tunnin enemmän kuin eilen nukkui. Ei toki voi tietää yhden yön perusteella, että johtuuko vaan verhoista, mutta uskon niiden vaikuttavan ainakin unen laatuun.

Mä ostin myös Jyskistä valkoisen pimennysverhon. Mutta ei ole vielä asennettu, koska tänään mun piti enivei herättää poika neljältä syömään kun on se putkitus. Ja ens yönä poika nukkuu varmaan vieressä että voin olla rauhassa nukutusaineiden vaikutuksen suhteen.

Mä kattelin niitä verhoja mm. Lekmeristä, mutta sitten tulin siihen lopputulokseen että pimennysverhon ei välttämättä tarttee olla kauheen kivan näköinen. Kun eihän se oo päivisin esilläkään. Ja onhan ikkunassa kiva kappa verhona :)

Luin juuri tuosta kesken unien huutamisesta, kun tytöllä sitä oli. Johtuu kuulemma kehitysvaiheeseen kuuluvasta kiintymyssuhteen kehittymisestä. Että varmistelee, ettei ole unohdettu. :) Kirjan mukaan mielikuvitus kehittyy parivuotiaana ja silloin alkavat painajaiset, jotka saattavat herättää keskellä yötä.

Kirja oli siis se jo jossain mainitsemani Healthy sleep habits, happy child.

Viime yö merkkasi historiallista yhdeksän tunnin yöunia minulle ja miehelleni. Tosin tässä unikonkurssissa ei yksi yö vielä paljon auta, mutta oli se jotain ihan kummallista, ettei yöllä herännytkään. Ja ei, tyttö ei nukkunut täyttä yötä, vaan isovanhemmat nukkuivat tytön kanssa ja mummu nosteli tuttia suuhun ja syötti yöllä. Me nukuimme viereisessä huoneessa. Mitä luksusta!! :)

Muokattu viimeksi:
Se niistä hyvistä öistä kun just kerkesin sanoo että syö kaks kertaa (meille vaan) yössä niin eikös tässä nyt jo syödä ja kuitenkin puurotkin syötiin tossa ennen kaheksaa. Puuh.... ite kerkee taas unesta saada kiinni edes

Takaisin