Yöunet

Tuo uudelleen nukuttaminen tuntuu meilläkin olevan välillä ihan henkimaailman hommia. Välillä kaveri innostuu vaan höpöttämään ja jumppailemaan keskellä yötä ja minä olen antanut hänen sitä tehdä. Nukkuu siis omassa pinniksessään. Sitten kun on saanut jumppansa valmiiksi ja asiansa selvitettyä, alkaa yleensä voluumi hieman nousemaan, jos edellisestä syötöstä on alle neljä tuntia niin tarjoan tuttia, johon yleensä rauhoittuu, muuten tarjoan rintaa ja nukahtaa siihen. Jos menee keskeyttämään hänen tarinansa tarjoamalla tuttia tms. niin hermostuu vaan, joten parempi antaa hänen päästellä paineitaan. En siis itse ala seurustelemaan hänen kanssaan.

Tuo yösyötöistä vieroittaminen on kans vähän kaksijakoinen juttu mun mielestä, kun ei sitä pysty sanomaan, että nyt hän on 6kk eikä tarvi enää yöllä ruokaa. Mun mielestä pitäs varmistaa, että vauva saa päivällä riittävästi syödäkseen, eikä vain tuijottaa ikää, kuten ne neuvolassa tuntuu joskus tekevän. Kyllä sen äiti huomaa, milloin oma lapsi on valmis luopumaan niistä yösyötöistä. Me vieroitettiin esikoinen aikoinaan yösyötöistä siten, että mies hoiti homman ja mä nukuin toisessa huoneessa. Mieheltä ei voinut rintaa vaatia niin joutui tyytymään ihan hyssyttelyyn, kamalaa huutamista se oli useamman tunnin mutta yksin ei ollut missään vaiheessa, eikä tuohon mennyt kuin kaksi yötä, jonka jälkeen yösyötöt oli historiaa. Oli tosi paha paikka itsellä pysyä pois tilanteesta mutta pakkohan se oli. Poika oli tosiaan silloin jo 8kk ja söi jo paljonkin kiinteitä aterioita päiväsaikaan, mukaanlukien iltapuurot ja päälle vielä imetys. Yleensä tein kuitenkin siten, että aamulla, kun aikaisin meinasi herätä (joskus 6:00 aikaan), annoin rintaa ja jatkettiin vielä unia mutta mä en tuota laskenut enää yösyötöksi vaan mukavuudenhaluiseksi torkkusyötöksi :)

No joo, vähän lähti raiteilta, eihän Papuliina puhunut edes yövieroituksesta... :) Auttaisiko, jos ottaisit viereen ja tarjoaisitkin rinnan sijaan tuttia? Voisiko mies rauhoitella yöaikaan? Tai olisiko kyseessä ihan vain ohimenevä vaihe, joita monella muullakin (allekirjoittanut mukaanlukien) on tuntunut täällä olevan.

Meillä on myös reunapehmuste pinniksessä, sama kuin esikoisellakin ja hänellä pidin sitä paikoillaan ihan viimeiseen saakka vaikka nousi pinniksessä tukea vasten seisomaan jo 6kk:n iässä. Siinä on semmoiset narut, joilla sen saa solmittua tiukasti pinnoihin kiinni ja alareuna on hieman patjan ja pinnojen välissä. Tuo on aika paksu ja tukeva, eikä lerpahda. Silloin kyllä painuu ihan hyvin alas jos siihen astuu vaikka päälle ja ne narutkin liukuu pinnoja pitkin alas niin ei siitä pääse varsinaisesti ponkaisemaan mihinkään. En kyllä myöskään keksi, miten tuohon voisi tukehtua, sen kummemmin kuin patjaankaan.

Meillä on nyt väkisinkin pinniksen pohjan lasku puoliväliin (3 eri korkeutta), sen verran poika jumppailee sängyssään, viime yönäkin tuli reunan yli kurkistelemaan kun oli mahallaan. Tarkoittaa sitten valitettavasti myös sitä, että sänky on sama siirtää oman sängyn vierestä pois, kun ei kuitenkaan enää yllä makuultaan tuttia tarjoamaan vaan pakko nousta itsekin pystyyn. Meillä on pinnojen välikin niin pieni, ettei mun käsi mahdu millään siitä menemään.

Meilla poika esim viime yolla jumppaili klo 3-4 ja annoin jumppailla kun oli ihan tyytyvainen. Hanella taytyy olla uniratti pinniksessa ja jos se on liian kaukana niin alkaa ynista etta siirra lahemmaksi, sitten nukahtaa uudelleen. Nyt olen tyytyvainen ettei poika huolinut tuttia vaikka alkuun se tuntui vaikealle. Tuo tuttirumba kuulostaa rasittavalle.
Aamulla han usein heraa klo 6 ja ei asetu enaa muutoin kuin viereen mutta tanaankin nukuttiin klo 8:30 asti. Muutoin poika yolla rauhoittuu ihan vain selkaa hieromalla.

Eilen hoitaja sanoi etta 10kk:n iassa pitaisi yosyomiset loppua. Minustakin 6kk on viela aikaista jos maito varsinkin on viela paaruoka etta se on niin tapauskohtaista.

Minä olen nyt tehnyt niin, että olen pikkuhiljaa, siis todellakin viikkoja, opettanut vauvaa tankkaamaan illalla. Ensin imetän, sitten iltapuurot (jossa pn korviketta) ja sitten imetän vielä ennen kuin lasken vauvan pinnikseen. Ja sitten pidentänyt ekaa imetysväliä sekä tarjoan tuttia joka ininää ja imetän toisen kerran vasta, kun olen varma, että tytöllä on nälkä. Tämä on auttanut ja nyt kaikki nukkuvat paremmin. Ja yhdellä syötöllä mennään.

Myös selvempi päivärytmi ja enemmän kiinteitä on auttanut. Mutta tyttö on jo 6 kk.

Herätys klo 5 :) Poika vensklaa ja vääntää, ei itke mut kuhan taas tekee tota omaa Karpo stuffii... olin vaan, et etkö nyt malttais vielä vähän torkkuu, kun väsyttäis mukavasti. Joku puoltuntia siinä silmät kiinni oottelen, mut turhaan... Mies sit sanoi, et vie pit stopille, et saan vähän vielä lepuuttaa, mut sit huutaa, et kakkkaaaa... eli jätkä oli sit yötortut vääntänyt, ihan kunnon lastillinen :D Mut tosiaan poika ei ilmoita kakastaan itkemällä tai muutenkaan, niin enhän mä nyt tajunnut. Eikä ees haissut :eek: vaik oli taas "vauvakakkaa".

Ihanaa fiilistelyä, sillä viimeksi yökakat on tehty joskus kuukauden ikäisenä.

Ccix, täällä oli sama homma! Kahdesti yössä. Back to basics. :D

Mikä täs nyt on... viime yö oli ihan karsee meidän mittapuulla. Kaveri alkoi mölyämään siinä puolkolme (nukkumaan mentiin puolysi)... tiesin, ettei kaverilla oo nälkä joten korjailin tilannetta tutilla. Käänsin kylkee ja odotin. Odotin. Odotin. Puoltuntia jaksoin kuunnella sitä babytalkia ja kiljumisia. Hain maidon. Vähän ennen neljää ajattelin, et ketut, mä herään. Laitoin areenast pyörii jotain ja venailin, et mitä tapahtuu... poika nukahti. Sain sit itekin unta. Menee ehkä puoltuntia niin jätkä näkee unta.. ei jeesus... -_- Olin menos keittää kahvii.. mut onneksi simahdin. Noh eipä mee kauaa ku taas hölöttää... Hoh hoijaa... meen vessaan, kaveri nukahtaa. Eipä sit enää kauaa ku kello soi. Voi elämä et oli ihana aamuyö. Samoin kissa oli sit kussu mun villatakin, eli se siitä takista (ei lähe haju ikinä pois...) niin ja mies kuorsaa...

Argh.... miksi mä oon jo uudella kierroksella! :D

Kokeillaan ensyönä, et nukkuu omas huonees... saa nähdä mitä siitkin seuraa :P

Ostin huuto.netistä pojalle uuden sängyn. Haimme sen eilen. Sänky on vähän isompi kuin vanha. Siihen tuli mukana myös sellainen taaperolaita, joten menee vähän pidempään tuo sänky. Mutta siiiiiis, olin melko varma, että muutoksiin herkästi reagoiva poikani saa ns. kilarit eli raivarit, tai vähintään kiipeää tosi korkealle mökömököpuuhun kun sänky on vaihdettu.... MUTTA hän osaa todellakin yllättää. Nukahti sänkyyn suht iisisti ihan omatoimisesti ja taisi tehdä tässä aamunukkumisessakin ennätyksen kun nukkuu edelleen ja kello on jo kahdeksan.

Päiväunet eivät ole muutamaan päivään oikein maistuneet, mutta ei sen väliä jos yöt säilyvät näin. Perfecto!

Voi ccix, luin ton sun postauksen vasta kun olin jo omani julkaissut. Toivotaan että omassa huoneessa nukkuminen teilläkin auttaa!

Itse suhtauduin äärimmäisen skeptisesti kun mulle useampi äiti sanoi, että siirtäkää poika omaan huoneeseen. Ja yöt ovatkin sen jälkeen menneet vain parempaan suuntaan. Toki ei kaikilla toimi, mutta kokeilemisen arvoista!

Ihan ohi topicin, mutta oon tässä äitihommassa huomannut, että vaikka tietysti minä tunnen vauvani kaikkein parhaiten, on kuitenkin ihan tosi hyödyllistä kuunnella muita äitejä. Ja lukea vaikka tätä palstaa. Monta kertaa kun on ollut menossa joku hankalampi vaihe, on mulle annettu vinkkejä vaiheen helpottamiseksi. Nooh, alkuun olin aina, että "ei, se ei kyllä meillä toimi kun meillä ei vaan toimi mikään tämän asian kanssa ja ei ei ei en edes kuuntele". Vähintäänkin olen ajatellut noin jos en nyt ihan ääneen ole sanonut. Mutta lopulta kun olen vetänyt skeptisen säkin päästäni pois, vinkit ovatkin saattaneet toimia ihan äärimmäisen hyvin. Ehkä olen muutenkin perusluonteeltani melko jäärä, että ihan hirveän mielelläni en neuvoja ota vastaan varsinkaan jos en niitä pyydä. Nytpä olenkin omaa egoani helpottaakseni ihan avoimesti pyytänyt neuvoja ennen kuin niitä pyytämättä ladellaan. Hohhoijaa, taitaa se tosiaan välillä olla vaikeaa olla minä :)

Kiva kuulla, Triina, että pikku O:lla menee yöt hyvin. Mua vähän pelottaa, et meillä alkaa nyt tää valtataistelu.. tuntuu, et Karpo jo näin pienenä testailee rajojaan. Välillä vaikuttaa, et ihan suoraan vaan v*ttuilee :D en nyt puhu pelkästään öistä, vaan et selkeetä omaa tahtoo puskee läpi. On kuitenkin tosi leppoisa, mut.. äh, vaikea selittää. Ei siis mitään raivoilua tms. ihan vaan semmosta...hmmm.. naljailua.

Tää ei sinänsä mua haittaa, paitsi toki nää yöt, kun kaveri on " me herätään nyt ja säkään et nuku" - meiningillä.

Luulen, et meillä tulee olemaan aika rankat uhmat, sit kun niiden aika on.

Ja mitä nyt täällä palstallakin oon lukenut, niin kyllä kai toi omassa rauhassa nukkuminen on lapselle ihan hyvä. Muutenkin alkuperäistarkoitus olikin, et puolvuotiaaksi perhepedissä... aikataulussa ollaan (:

Meilläkin on nyt tuota yöhöpötystä joka laantuu onneksi vielä maidolla, mutta aamulla herätään viiden maissa tuolla tyylillä, että te ette nuku ku en mäkään. :D ja mikä vielä kivempaa, te ette saa makoilla ku mä haluun ylös! Mutta jaksan herätä hyvin jos saan tämmösiä päikkäreitä nukkua minäkin 8-10 ja tyttö porskuttaa vieläki mun kainalossa. :)

Emmie, jep täällä kans vedetään ihan antaumuksella noit päikkäreit. Tänään nukuttu kahdet reilun tunnin päikyt, et ei kai se mikään ihme, et viidelt aamulla ollaan energiaa täynnä. Riittää vähempikin yöuni. Mut kyllä toi puolkolmen aikaan herääminen on jo vähän turhan aikasin... viidelt menee viel jotenkin.

Useimmiten kolmet päikkärit, välillä jopa neljät. Ois ihan kiva, jos osaisi iteki ottaa vähän lepoa, kun toinen nukkuu (:

Jaahas, juuri kun paastiin hyvaan unirytmiin kiinni... Tilanne tiivistyy yhteen sanaan: TIHEANIMUNKAUSI. Voi nyt (painokelvotonta tekstia ja aanennousua). En ois halunnutkaan nukkua. Samaan konkurssiin tamakin vain!

Hyvasti, younet! Tervehditaanhan, jos taas joskus tavataan? x)

Libra :( Tsemppiä! Eikös ne työtkin oo jo kulman takana..? :/ Mä oon odotellut meillekin, mutta ei o näkyny.. Kaikki muut tiheänimunkaudet alko aina vähän ennen "merkkipaalua" esim. viikkoa ennen, kun 3kk tuli täyteen. Voiskohan johtua siitä, että meillä syödään jo aika paljon soseita..?

Yritan vain ajatella, ettei tata kauaa kesta. Nautitaan nyt sitten naista valvotuista oista. ;)

Meillä oli taas puolen tunnin välein itkeskelyä ja piereskelyä aamu neljää. Eilen myös kakkaa tuli viisi kertaa ja ensimmäisen kerran sellaista isojen kakkaa. Että olisiko sitten lihaa sisältävien soseiden syytä kun ne on alkaneet maistua pojalle. Toivottavasti suoli pian tottuu!

Toivotaan JaneDoe et kohta tottuis! Tääl on nyt yllättävän kivuttomast noi tähänastiset soseet menny, ei oo tullu mitää vaivoi mistää. Perunaa porkkanaa, parsakaalii, bataattii ja päärynää on syöty :) Mut puurot ja lihat viel edessä ja ne niit tujuimpii just onki...

OMG! Me nukuttiin!!! Voisin hyppia ja pomppia onnesta! Siis herattiin klo 21:30 syomaan ja sitten mentiinkin yhdella tutin nostolla klo 4:20 asti. Ja taisin kuuden aikoihin kayda nostamassa tutin uudelleen ja seiskalta ylos. Tilaan naita lisaa. :)

Nää yöt tuntuu vaihtelevan nyt ihan päivittäin, päiväunet on taas vakiintuneet siihen kolmeen, joista kaksi on pidempää pätkää. Meillä oli muutama tosi hyvä yö, poika heräsi kaksi kertaa yössä syömään ja jatkoi heti uniaan, kerran taisin tuttia nostaa. Normi kuuden ja seitsemän väliin herätys. Nytkin herää vain sen pari kertaa syömään noin 4-5 tunnin välein ja joka kerta jää hereille ainakin tunniksi. Ei se mitään, jos vain jumppailisi siinä kaikessa rauhassa mutta itkee kuitenkin ja pitää hyssytellä ja taas vaihteeksi nostella sitä tuttia. Minähän en ala yöaikaan seurustelemaan, sitä en ihan varmasti ala hänelle opettamaan. Ei tätä nyt käynyt kuin vasta viime yönä mutta silti sitä on aina pelko takalistossa, että tämä toistuu seuraavana yönä ja sitä seuraavana jne.

Jee, palkinto toissa yöstä, tai poika nukkui ti-ke yön hyvin ja minä en, mut viime yönä nukuttiin kaikki yhtä soittoa 20:30-06:30. Toivottavasti ei vaan oo rokotusten aikaansaannosta, vaan ihan peruskäytäntö muokkautumassa.

...eäh, eiköhän me huomen herätä taasen viideltä, en siis tuulettele vielä :D

Takaisin