Yöunet

Viiden hyvän yön jälkeen tämä oli jo toimen kun sai taas herätä itkuun 5-7 kertaa ja syötöt päälle. Eli voi laskea miten paljon välissä nukutaan. On kyllä tosi surullinen fiilis vaikka tavallaan tietää, ettei joku suoliston kehitys varmaan niin mene, että kaikki vaivat loppuu ku seinään. Meille vaan on hoettu, miten koliikki loppuu juurikin niin. Vaan ehkä se jälkikäteen tuntuu siltä vaikkei se niin ollutkaan. Voihan syvä huokaus. Onneksi nukutus on yhä sujunut melko hyvin.

Ja mä olen kans kovasti yrittänyt miettiä evoluution näkökulmasta, että mikä juttu se on kun ihmisten pennut on varmaan ainoita, jotka ei väsyneenä nuku (jos on kuitenkin turvallinen paikka jossa niin tehdä) tai ei nälkäisenä aina syö. Mitä ihmettä se palvelee? Vai onko meidän aivot jotenkin liian monimutkaiset eikä kaiken niiden aktiviteetin "sammuttaminen" vaan enää olekaan niin helppoa että aivojen vanhat syvät ja unesta vastaavat osat saisi niitä uneen tuosta vaan. Että sitten itketään kun väsymys tuntuu pahalta, mutta ei saa itseään uneen... Ja se ruokajuttu on sitten vaan jotain vittuilua. No ei, ehkä siinäkin on joku oman tahdon kehityksen ja nälän tunteen välinen ristiriita.

Niin, en osaa sanoa miksei ihmisvauvat nukkua tuhnuta apinan lailla emossa roikkuen. :D
No joo..
Toivottavasti JaneDoe teillä tämä yö sujuu paremmin.

Meillä tyttö nukahtaa hyvin, mut n. tunnin päästä herää-syötän ja ei haluakkaan takas pinnikseen. Aina havahtuu kun koitan laittaa. Viimeyönä sama.
Nyt otin viereen ja odotan syvempää unta, jos siten ei heräis.
Tyttö käyttää rintaa tuttinaan. Ei millään meinaa nukahtaa muuten, paitsi satunnaisesti. Pitää varmaan alottaa sillä et päivällä kun on syönyt niin heti ottaa tissiltä pois.

Eka kokonainen yö ilman kapaloa sujui loppujen lopuksi ihan hyvin! Jonkun verran oli ylimääräistä sähläystä, mutta unipätkänsä poika nukkui jopa levollisemmin kuin aikoihin. Siihen kyllä voi vaikuttaa eilisen aamun vyöhyketerapiakin. Ilma kulki paljon helpommin koko päivän.

Mutta mikä vaippa pitäisi pissat?? Joka ikinen yö menee lakanat ja unipussit ja kaikki pesuun!

Me käytetään pamppersseja yöllä, muuten liberoit :) hyvin on pitänyt, ja yövaippa voi olla 10 tuntia (12 tuntia pitoa luvataan). Toisinaan yövaippa painaa kilon ja joskus siel on ehkä kahdet pikku pissat... edit. käytetään siis kokoa 4 :D

Mietin tässä, onko kukaan mammoista saanut nukkua ihan täysiä yöunia? Mulla edelleen pisin unipätkä on ollut se 7 tuntia, ja niin ootan, et joku kaunis päivä mies hoitais aamuhommat ja saisin nukkua vaikka kymmeneen, jos siltä tuntuis. Täällä herätty kuuden jälkeen ja menin nukkumaan siin 22, neljätä eka herätys ja loppuaamu oli vähän levoton... nousin sit kuudelta, kun en jaksanut kokoajan laittaa tuttia. Poika jatko unia seiskaan ja mies nukkuu edelleen :p

Siis mitä yövaippoja? Miksen mä löydä sellaisia? Siis ihan yövaippa -nimisiä vaippoja on olemassa?

Edit: siis pampersilla tms?

Triina, ei siis yövaippa, vaan ihan perus pampers, ite käytän termiä yövaippa kerta on sama vaippa koko yön. Mikä koko teillä on menossa? Siis jos viel kolmonen, niin kantsii kokeilla sit nelosta, ainakin yöksi - tosin jos on liian reilu niin voi falskaa helposti.

Meillä on kolmonen ja kokeilin toisaayöksi liberon nelosta. Noh, se oli katastrofi. Päivisin meillä on muumien kolmonen, joka tuntuu tosi hyvältä. Muumit ovat uudistuneet, joten ne on tosi pehmeitä ja köykäisiä.

Ehkä mun pitäis kokeilla pampersin nelosta yöksi!

Rähmä... must toi pampers jotenkin myötäilee linjoja, ja on tiiviimpi kuin libero (haisee pahalla tuo vaippa näin muuten), siksi ei ainakaan meillä falskaa ja pideään öisin.

Me kokeiltiin muumien vitosta, saatiin näytevaippoja joku 10 kpl. Vitonen siis istui oikein hyvin. Eli ovatko sitten jotenkin kapeampi malli tms. Joka tapauksessa jokaiseen muumiin väänti tortut, eli varmasti mukavat jalassa :D
Ajateltiinkin ostaa seuraavaksi muumeja.

Meidan poika on noin 7kg ja ķaytin pampersin 4+ yovaippana ja paivalla 4. Yovaipat loppu ja lahikaupassa ei niita ollut ja joka yo on vaippa vuotanut. Tosin pojalla on ollut noin 2-3 viikon aikana yosyonteja 3-4 yossa joten nesteen maara on ollut suuri. Nyt oli eka yo kun nukkui ensin 20-12 ja sitten herasi taas 5:30 ja nukkui 7:30 asti ja siita vielakin jatkaa unia. Ihanaa kun ei ole ollut niin repaleinen yo. Nyt taas ekaa kertaa 4+ vaippa eika ollut vuotanut. :)

Käytättekö Triina pampersseja muutenkin? Kun mun mielestä ne on vähän reilumpia kuin liberot, meillä pampersin 2-koko ja liberon 3-koko käytössä. Meillä ei oo (vielä) tullut pissat läpi yön aikana, ei siis vaihdeta vaippaa yöllä. Yleensä ihan täynnä aamulla, ja yöppi kyllä menee pyykkiin.

Sitten enemmän tähän topicciin; meillä oli eka yö toissa yönä kun pikkuneiti heräsi vain kerran (1) syömään! Nyt on jo jonkin aikaa ollut tapana herätä 2 kertaa mikä on mulle ihan ok kun pinnis on siinä sängyssä kiinni niin en ihan hirveästi joudu nousemaan. Mutta kylläpä olin virkeänä silloin klo 5 aamuyöllä, olis voinu mennä aamukahvin keittoon! Vaikka siis olin itse nukkunut vain 5h :D, tyttö nukkui 8h putkeen :) kyllä niillä soseilla on joku vaikutus ilmeisesti..

Niin ja nyt 2 onnistunutta yötä ilman kapaloa ja jumppapalloa. Jee! :) tumput pitää olla käsissä kun muuten repii nukuttaessa tuttia pois suusta. Tätä olen jo odottanut pitkän aikaa, että tyttö nukahtaa suht helposti 15min nukutuksen jlk ja herää vasta yöllä syömään. Ja saan omaa vapaa-aikaa siihen iltaan :) ahh!

Tästä tulikin tämmönen hehkutusviesti. No ehkä välillä niitäkin ;)

Kyllä mä nyt siis kokeilen pampers 4 yöksi!!

Kei_jo, meillä on päivisin muumi 3 käytössä. Siitäkin voisi ehkä 4 kokeilla! Ja hienoa että teillä yö onnistunut, saa hehkuttaa!

Kasvaakohan noissa vaipoissa se imukykyisyys samalla kun koko kasvaa.

Mulla on suht pihi ukko ja hän hoitaa kaupassa käymisen ja toi meille nyt sit X-tra vaippoja viimeeks ja pakko sanoo että on kyllä tosi hyviä! Ihottumaa ei oo tullu eikä öisin oo päästelly läpi samalla tavalla ku Liberot.

Kei_jo, tuohan avain unelmatilanne! :) Voi, kuinka odotan, että pääsisin nauttimaan pitkistä yöunista. No, parannusta on jo viime viikkoon, koska nukkumaan klo 20 ja imetykset klo 00, 03 ja 06. Luulen, että tähän vaikuttaa tuo flunssakin. Että onneksi ei ole enää sitä, että imetän kahden tunnin välein. Se oli helvettillistä ja suoraan sanottuna kyllä epätoivoista touhua.

Aloin siis käyttää tytöllä öisin unipussia, tumppuja ja peittoa pari päivää sitten. Ja hieman epäilin, että mitenkähän päivisin, mutta nyt tyttö nukkuu päivisin ilman unipussia! Siis tumput käteen ja peitto päälle. Soiva pehmolelu viereen ja hetken seurustelee ja sitten nukahtaa. Mitä tähän voi sanoa, olen ymmälläni! Ihan vahingossa kävi näin, mutta en valita! :)

Meillä alkaa nyt nämä yöt sujua (jos nyt uskaltaa vähän ees tuulettaa). Neiti pinnikseen, unilaulut soimaan ja maitoa napaan. Sitten tutti suuhun ja tyttö on untenmailla. Yösyötöillä sama ilman unilauluja ja nukahtaa tosi nopeesti. Oispa tämä pysyvää! :)

Ccix, meillä aina välillä nukutaan kokonaisia öitä, 10h siis :) Mut yleensä herätään kerran syömään siin 6 aikaan

Meilläkin siis menee yöt hyvin ja yhdellä syötöllä usein mennään (välillä 2 krt), mut en silti laske sitä kokonaiseksi. Sit kun saan nukkua, heräämättä/nousematta sen väh 8 h, niin tavoite saavutettu :D sitä odotellessa.

Viime yö oli taas hankalampi, kun annoin miehelle hoito vastuun. Poika jotenkin nukkuu paljon levottomammin, tiedä sit, mist johtuu. Heräsi varmaan joku kolme kertaa, ja ekan kerran jo yhdeltä. Sit taas vertailuksi mun edellinen yö, poika nukkui 21-04 ihan mallikkaasti - haluaa ilmeisesti juoksuttaa isäänsä.

Pitäis varmaan kohta puoleen alkaa siirtyä sinne pinnikseen... tai jätkä nukkuu vielä kolmekymppisenä meidän välissä :D mut täytyy kyllä sanoa, et perhepeti on toiminut meille tosi hyvin, ja kaikkien ulkopuolisten kauhistelut (silloin alkuun) on todistettu vääräksi :D

Kiitos ccix ja muut! Pampers 4 toimii! Eli viime yönä ei tarvinnut vaihtaa vaatteita ja lakanoita!

Meidän poika ei osaa nukkua selällään! Nukutan hänet kyljelleen, josta hän itse kierähtää usein selälleen. Sitten hän on kuin koppakuoriainen. Jalat ja kädet sojottavat joka suuntaan ja viuhtovat. Ja siihen hän herää. Tämä tapahtui viime yönä monta kertaa... Olen yrittänyt tehdä pojalle nukkumispesän, josta ei pääsisi kierähtämään, mutta jotenkin se silti onnistuu. Phuuuuhhh, ehkäpä tuo heräily helpottaa kun poika oppii itse kääntymään ja vaihtamaan asentoja.

Muutoin yöt ilman kapaloa ovat menneet ihan ok. Mutta kokonainen yö katkeamatonta unta tulisi kyllä tarpeeseen!!

Meillä on heräilty nyt n. 5 krt. yössä. Aamulla tuli kyllä sellaset ilman päästöt et ehkä ilmavaivat on sit herätelleet, ja äiti on vaan tyrkännyt tissin suuhu. Onhan tuo uudestaan nukahtanut mut ehkä myös lisänny vatsanväänteitä. Oon ihan unohtanut koko röyhtäytyksen, täytyy taas muistaa.

Mä olin illalla "kaamee äiti". Siltä ainakin tuntui. Tyttö nukahti syliin ja nukkui siinä hetken. Sit isompi tyttö metelöi ja pieni heräs. Sit ei enään uni tullukkaan kun pikku pätkiks. No jo n. 20 min jälkeen mä totaalisen turhauduin. Lähdettiin sit alakertaan ja laitoin pienen sitteriin ja suuntasin vessaan. Olin jo alottamassa tekee iltapalaa itselleni kunnes iski morkkis. Laitoin sit teen itelleni ja mentiin takas makkariin. Ei yleensä lähdetä nukkumaan rupeamisen jälkeen makkarista, niin nyt sit valoisaan keittiöön ja yksin sitteriin nököttämään. Toinen ihan unenpöppörössäkin oli.
Nyt se ei kuulosta kyllä niin pahalta. Mut illalla kun itellä meinas pinnaa kiristellä, ihan syyttä suotta vielä niin tunsin itteni tosi julmaks.

Tehän olette olleet täällä aktiivisia, yritin pysyä hieman kärryillä, mitä teidän kuuluu. Kävin viikonloppuna välillä pikaisesti lukemassa mutten ehtinyt itse mitään päivittämään.

Meidän päivärytmi on muuttunu taas.. kuten ounastelinkin ;) Nyt mennään siten, että ulkona nukutaan 4-4,5 h päikkärit ja sitten sisällä kahden melko lyhyet. Yöllä on nukuttu harvinaisen hyvin, noin 10-11 h parilla nopealla syötöllä. Saa nähdä kauanko tätä sitten kestää. Tuo nelisen tuntia ulkona ei mene ihan ilman vaunujen väliheiluttelua mutta rauhoittuu siis heti kun aloittaa heiluttelun, eikä itke juurikaan. Mä olen ihan että wooooot?!

Noiden pitkien ulkopäikkäreiden johdosta jaksetaan myös sisällä olla useampi tunti hereillä ja hyvällä tuulella, ainakin 3 h. Sisäpäiskyille laittaminen on taas aiheuttanut enemmän harmaita hiuksia, ennen niin sujuvasti pinnikseen laittanut nukkumaan laittanut poitsu pistää nyt ihan oikeasti unta vasten kampoihin. Joku murrosvaihe ihan varmasti menossa kehityksessä kun tämä rytmi ja käyttäytyminen näin tiuhaan muuttuu.

Unikoulusta täällä on myös paljon ollut puhetta, jokainen varmasti tekee siten, miten oman lapsensa kohdalle parhaaksi näkee ja mikä omaa arkea helpottaa, kuten olette täällä puhuneetkin. Meillä ei ole kovin paha tilanne ja suhtellisen hyvin nukutaan. Rytmi tosiaan elää vielä aika paljon, joten en jaksa vielä uhrata aikaani unikouluun..eikä ole siis tarviskaan. Ehkä sitten, kun yösyömiset jää/jätetään pois, voi olla unikoulun paikka, jos tilanne sitä vaatii. Esikoiselle pidin ns. lempeän unikoulun reilusti yli puolivuotiaana, eikä häntä ole sen jälkeen tarvinnut oikestaan nukuttaa. Nukkuminen on kuitenkin mun mielestä yksi luonnollisimpia asioita, eikä sen pitäisi olla niin kovan työn takana ainakaan ihan pikkuvauva-ajan jälkeen. Ei semmoista unikoulua taida ollakaan, missä ei hieman joutuisi itkua kestämään. Huudattaminen toki erikseen. Minäkään en esikoista huudattanut yksinään mutta kyllä siihen pikkuisen itkua mahtui kuitenkin :) Toivottavasti tämän nuoremman kanssa pääsee helpommalla, ainakin toistaiseksi uni on tullut hänelle luonnollisemmin. Mutta lapset on niin erilaisia, se mikä tepsii toiseen, ei todellakaan toimi toisella.

Takaisin