Yöunet vauvan ja myös äidin

Jännä että muualla on sanottu että yösyötöistä pitäisi päästä eroon. Meille kun taas sanottiin että se voi olla enemmän lohtua kun nälkää eikä kiinteiden alotus välttämättä siten vaikuta yösyöttöjen määrään. Eikä siitä tosiaan ainekaan neuvottu eroon opettamaan... No, meillä nyt mennyt tiistaista asti 5x kiinteä (ja poika syö ISOJA annoksia) no, viimeyönä mentiin ekaa kertaa kahdella syötöllä, muuten normaalisti vielä tarvitaan 3-4 (joista viimeinen tosin on yleensä sitten ihan vaan äitin yritys pidentää aamu-unta)

Kyl mä varmaan haistattaisin paskat jos joku sanois että pitäis nyt jo lopettaa yösyöminen :D Ja ihan selkeesti se meillä ainakin on lohtua kuin nälkää, tyttö on aina ihan unessa ja joskus nukahtaa ihan vaan hetken koskemalla tissiin.

Meillä meni jo toinen yö syömättä 20-6 :D ei siis herännyt itkeskelemään tai mitään... Jossain välissä taas hetken pyöri sängyssä, mutta jatkoi unia. :)

Vois kai varovaisesti todeta että meillä on nyt siirrytty täysiin öihin ilman syömisiä :D 5 yötä nyt nukkunut n. 11h :) kerran heräilee pyörimään sängyssä aamuyöllä, mutta jatkanut hetken päästä itse unia... Nyt nautin kunnon yöunista, ennen kun alkaa taas joku hulinakausi :P

Meidän tyty mönkii heti nukahdettuaan sängyn päätyyn mitä erikoisempiin asentoihin. Yleensä aamuisin herätessä tyty on poikittain sängyssä kylki päädyssä kiinni jalkojen tullessa pinnojen välistä ulos. Nyt kun tulin itse nukkumaan, niin hän löytyikin jalat ristissä, toinen sojoittaa kattoon ja toinen tulee pinnojen välistä. Ja pieneen kulmaan on pitänyt itsensä ahtaa, voi meidän pientä.

ImageUploadedByVau Foorumi1432671950.109053.jpg

Meillä on tuota samaa möngertämistä :D tytsy nukkunut nyt viikon verran kokonaisia yötä, kelpaa!! Kerran pari voi aamuyöstä joutua nostamaan tuttia (samoihin aikoihin kuin ennen olisi syönyt) mutta ei joka yö :) ei vitsit kyllä tää mamma nauttii!!! Ja nii, kop kop vaan kun tulin tänne hihkuu niin oon yölä lämmittämässä maitoo... :D

Meillä on nukkuminen mennyt ihan mahdottomaksi. Öisin heräillään jotain 3-6 kertaa ja rauhoitutaan vain tissille. Ei kyllä juurikaan syö vaan hakee vaan lohtua. Särkylääkettäkin välillä kokeiltu jos hampaiden tulo kiusaa mut ei ole apua. Pimennysverhot käytössä mutta aamulla herää aikaisin eikä enää saa jatkamaan unia kun alkaa kuulua muita ääniä, mies lähtee aikaisin töihin tai esikoinen herää. Kyllä ois oikeesti kohta unikoulun paikka kun en minä saa nukkua enää nykyään! Itku pääsee kun aina pitäis jaksaa huonoilla unilla. Päivällä tyttö sitten kyllä nukkuu kahdet hyvät päiväunet, tietty kun on yöstä väsynyt.

Voi ei Velvetia ! :( Kyllä sitä jonkin näköistä unikoulua kannattaa kokeilla oman jaksamisen takia ! Tsemppiä sinne !

Jaksamista velvetia!
Meillä pe-la yöstä lähtien on entisen 3-4 syötön sijaan syöty vaan kerran yössä. Tuttia tai pään silityksiä/ muuten rauhoittelua toki on vaadittu sitten se 2-3 kertaa tuon syötön lisäksi, että äiti nousee sängystä yön aikana edelleen sen 3-4 kertaa vähintään. Mutta on tämä nyt ainekin askel oikeaan suuntaan kun syötöt väheni. Kun saisi isän silityksiin rauhoittumaan ja isänsä heräämään pojan ähinään niin tässähän olisi toivoa jopa vähän ehjemmästä yöstä. Vaikka en mä niin kamalasti tästä tahdista ole kärsinyt, kunhan ajoissa malttaa nukkumaan mennä.

Velvetia, I feel you. Meillä on se hyvä puoli, että poika nukahtaa suht hyvin klo 22 maissa ja nousee vasta 8.30 aikoihin, mutta kyllä nää 3-6 syöttöä tai muuta herätystä yössä rasittaa, kun ei tahdo olla pitempää unipätkää. Saan onneksi välillä nukuttua päiväunet, poika nukkuu yhdet pidemmät n. 2 h unet , aamupäivisin puoli tuntia ja alkuillasta toiset puoli tuntia. Lie joku vaihe taas. Joskus yöllä herään kun poika rapsuttelee seinää ihan hereillä... En sitten saa itse unta ja nostan pojan viereen.

Itsekin olen miettinyt jo jonkinmoista unikoulua. Kyselinkin tuosta itsekseen nukahtamisesta jokin aikaa sitten. Vaikka en olisi missään nimessä lähtenyt mitään huudatuksia tekemään, loppujen lopuksi tämä meni tosi helposti. Siirryin imettämään eri huoneeseen missä nukutaan. Viikon verran nukkumaan meno oli takkuista, ja tissille nukuttamisen sijaan nukutin usein pojun syliin. Sitten otettiin käyttöön uniriepulelu ja se toimi! Nyt ainakin pari viikkoa jo nukahtaa hienosti omaan sänkyyn. Mutta nyt mietin noita yöheräämisiä. Nälkää ei varmasti ole parin tunnin päästä nukahtamisesta. Jos joku viikko jaksaisi, voisi yrittää rauhoitteluja yms ettei aina siihen tissille tulisi nukahtamaan uudelleen. Kun vaan jaksais... Oma hommansa varmaan tuo unikoulukin. Onko kenelläkään yhtäkkiä siirrytty kokonaisiin öihin? Vai onko jonkinmoisen unikoulun kautta? Nyt viime yö oli tosi hyvä, sitä edellinen taas pelkkää heräilyä.

Kiitos tsempeistä! Helpottavaa kuulla että ei ole ainut jolla yöt näin katkonaisia. Helpoin tie on aina tullut tosiaan valittua, tissille nukahdetaan sekä illalla että yöllä. Välillä tuttia koittanut tarjota tai sylissä muuten hyssyttää mutta ei kelpaa. Unileluriepu meilläkin käytössä ja aiemmin nukahtanut sen kanssa itsekseen. Mies on kohta jäämässä kesälomalle niin täytyy sit yrittää jotain muitakin keinoja. Jostain muistan lukeneeni että on äiti nukkunut kokonaan eri huoneessa ja isä hyssyttänyt tai tarjonnut pulloa tai vaikka vettä niin kauan et on heräämiset jäänyt pois. Koittanut olen miettiä miksi nämä yöt on meillä näin nyt mennyt, kun aiemmin oli 1-2 herätystä ja nukahti illalla itsekseen. Kai se on tyttö vain huomannut että palvelu pelaa hyvin ja ottaa kaiken ilon irti :O

Meillä Mar-Mil siirryttiin ihan "yhtäkkiä" täysiin öihin. Tosin meillä on muutenkin ollut vaan yksi syöttö per yö pitemmän aikaa. Tapahtui niin että poika ei edellisenä päivänä nukkunut kuin tunnin päivällä joten yöllä kai vähän väsytti kun posotti heräämättä illasta aamuun. Luulin tosiaan että olisi ihan yhden yön ihme, mutta nyt sitä ihmettä onkin tapahtunut jo kolmisen viikkoa :) Edes tämän sairastelun aikana ei ole öisin syönyt vaikka on heräillyt yöllä muutamia kertoja.

Ainut mikä on että nukahtaminen unille on vaikeampaa kuin yleensä... ehkä johtuu siitä että on kipeä tai sitten joku vaihe. Ja Koska en viitsi kipeätä lasta yhtään huudattaa niin olen antanut nukahtaa välillä syliin, mitä ei ole aikoihin tehnyt... saas nähdä alkaako vaatia sitä myös terveenä :o

Kaksi viikkoa sitten oli 6kk neuvola ja siellä oli puhetta, että meidän ainuasta yösyötöstä (klo 5, 9h unien jälkeen) pitäisi pikku hiljaa tassuttelemalla päästä pois. Itse en kokenut, että tuo ainut syöttö tulisi jo lopettaa. No neuvolan jälkeisenä yönä tarjosin taas tuttia ennen kuin olisin imettää ja tyttö tyytyi siihen. Sen jälkeen on parina yönä vain imetetty. Tyttö oli kuunnellut th:n sanoja näköjään. Tutin joudun kuitenkin antamaan kerran kaksi yössä, ilman sitä ei osaa nukahtaa itsekseen. Yöunille kuten päiväunille nukahtaa pääsääntöisesti ihan itsekseen kunhan on tutti suussa.

Tyttö heräsi 2kk ikään asti 2(-3) kertaa yössä syömään. 2-4kk iässä söi kerran yössä klo 5. Neljän kuun hulinat kesti kuukauden ja yösyöttöjä oli kaksi. 5kk iässä taas yksi syöttö klo 5. 6kk iässä ilman syöttöjä, ajoittain syöttö klo 5. Täytyy sanoa, että helpolla olen päässyt. Yhtenäkään yönä ei ole itkenyt ja herää hissukseen, ettei mies siihen edes herää.

No tarviipa toivoa, että meilläkin siirryttäisiin humps vaan kokonaisiin öihin :D Just joo, sitä odotellessa :D Pari yötä on mennyt yhdellä syötöllä, jei! Ei oo meinaan pitkään aikaan täällä sellaisia nähty. Kyllä pikkunen heräili tai ainakin jotain väänsi ja pikkusen inisi, mutta nukahti sitten takaisin itse. Pikkuisen tekee hyvää itselle tällaiset yöt. Ne kolmen herätyksetkin otti jo sen verran koville. Meillä kun ei tuttia ole syöty kun parit ekat viikot, niin ei oo silläkään mahkuja rauhottaa. Mutta toisaalta ei tarvi sitä olla nostelemassakaan. Josko nämä tästä. Tai sitten sitä unikoulua :)

Viime yönä herättiin vain 2 kertaa, jee! Jospa nämä yöt tästä alkais itsestään parantumaan. Oon kyllä sinnikkäämmin tarjonnut muutamana yönä tuttia ja yrittänyt syliin nukuttaa enkä imettää. Ehkä sillä on jotain vaikutusta, ehkä ei. Mutta toivon parasta! Kuitenkin tuntuu että se yksi syöttö ainakin vielä yössä on tarpeen eikä tuo pari herätystäkään ole paha. Ainakaan verrattuna pahimpiin 5-6 herätyksen öihin.

Tiedä mikä tuota meidän tytyä vaivaa, hampaita lisää tulossa, hulinat vai jotain muuta, mutta kaksi viimeistä yötä on ollut yhtä tutin antoa. Herää huutaen mitä ei ikinä ole tehnyt ja rauhoittuu, kun tutin saa. Viime yönä oli pakko nostaa hänet kainaloon, jotta saisi nukuttua. Päivisin on oma aurinkoinen itsensä, mutta päikkäritkin ovat huomattavasti lyhentyneet.

Siellä se meidän tutista kieltäytyjä nukkuu tuttisuussa :o Yö unet on parantunu hurjasti, varsinki mökillä ollessa. Viime yö mummolassa meni alkukankeuksien jälkee hienosti. Kerran heräsi kolmen aikaan syömään ja muuten nukkua tuhisi puoli kahdeksaan.
Olipa äidille oikeasti tiukkaa jättää neiti, mutta teki kunnon yöunet hyvää myös itselle :)

Takaisin