Yöunet vauvan ja myös äidin

Meillä muutama yö mennyt 1-2 tunnin välein heräten kun aiemmin oli normaalia 1-3 heräämistä yössä. Särkylääkettä kun on antanut, niin on nukuttu 3-4 tuntia. Siksi epäilin korvatulehdusta ja tänään käytin lääkärissä. Toisessa korvassa vaikkua niin paljon ettei nähnyt tutkia, toisessakin oli muttei vaikuttanut tulehtuneelta. Ei ole vaikuttanut sitäkään että oisi hampaat just nyt puskemassa vaikka saattaahan se sitäkin olla. Mutta eikös ne jotku 6 kk yöhulinatkin ollut olemassa, oiskohan sitä nyt. On vaan aika raskasta kun heräilee niin usein ja tissiä on enimmäkseen vailla että uudelleen nukahtaa vaikkei varsinaisesti söisikään. Meillä nukuttiin jo useampi viikko 10 tunnin unia heräämättä. Ne unet loppui seinään kun 5 kk tuli täyteen. Haluan ne takas! Ei jaksa tätä väsymystä.

Täällä nyt kaksi kauheaa iltaa takana. :eek: Tyttö nukahti aiemmin suht helposti mutta nyt on iltatoimien jälkeen alkanu pää-punasena -itku joka kestää (pienillä tauoilla sentäs) noin puoli yhdeksästä vaille yhteentoista jollonka suunnilleen kääntyy kyljelleen ja simahtaa ihan kuin ei mitään. :confused: Sitten kyllä nukkuukin pitkän pätkän. Huoh..
Tuli mieleen että josko se lisää hampaita tekis mutta ihan vähän aikaa sit tuli neljäs niin ei kai se taas.

Ja juuri kun pääsin sanomasta niin eikös heränny taas itkemään.. Nukahti sit syliin. Kaiken muun kivan lisäksi on alkanu lakkoilemaan rinnalla joten varmaan vielä väsymyksen lisäksi nälkääkin valittaa.

Meillä on nyt menosssa kolmas ilta kun opetetaan neitiä nukahtamaan & nukkumaan omassa sängyssä omassa huoneessa. Aiemmin siis nukkunut yötkin vaunuissa omassa huoneessa. Hyvin on mennyt tämä "unikoulu". Ekana yönä total 45min rauhoittelua ja 9,5h unta omassa sängyssä. Kerran söi ja kerran heräs muuten vaan. Tokana yönä 15min rauhottelua ja 10,5h unta omassa sängyssä.

Tassuttelua ollaan siis käytetty ja kyllähän neiti aina ekaks totaaliset raivarit saa ennen nuin sitten ruhoittuu max 10min sisällä silittelyyn ja jätetään lopulta nukahtamaan itsekseen.

Nyt mulle on vaan tullu paha mieli, kun neiti huutaa aina sen 2-8mik ennen kuin rauhoittuu. Aiemmin sai nukahtaa syliin/tissille/vaunujen heijaukseen, joten ehtinyt huutaa. Mutta sitten ei saatukaan siirrettyä omaan sänkyyn ja heräili useammin yöllä kun nukahti ja heräs eri paikoissa. Tuleekohan nää nukkumaanmenohuudot koskaan loppumaan? Se on varmaan sellaista kapinointia ja rauhoittuu kyl tosi nopsaan. Jotenkin se vaan itsestä tuntuu kurjalle :(

Meillä nukutaan edelleen yöt hyvin. Menee nukkumaan Klo 19 ja herää kerran yöllä syömään, ylös noustaan n. klo 7. Viime neuvolassa terkka sanoi että yösyömiset vois jättää viimeistään 8kk iässä pois jos päivisin syö hyvin. Siinä iässä ei kuulemma enään yösyöttö tarpeen ja jos vauva vielä syö öisin niin se on tapa. Itse en tällä hetkellä tunne yhtä yösyöttöä millään tavalla raskaaksi, kun juurikaan muuten ei öisin heräillä joten mullekkin unta kertyy kiitettävästi. Tarvii seurailla josko poika itse jättäisi tässä yösyömiset pois, itselläni ei vielä niin kiire niitä lopettaa :)

Täällä on sillon tällöin yösyöttöjä, yleensä riittää ku laittaa tutin takasi suuhun :) ja kyllä muuten nukuttas koko yön hyvin, mutta poika kääntyy mahalleen unissaan koko ajan ja herrää siihen ja rupiaa touhuamaan ja sitten hermot mennee. Mää en tiijä miten mun pitäs topata poikaa ettei menis mahalleen koko ajan :o tai saishan se mennä jos vaan osais nukkua. On vähä hermoja raastavaa, mutta otan ylleensä viereen nukkumaan, sillon kun se lähtee käsistä se kääntyminen. Eli aamuyöstä.
Saampaha piettyä kunnolla kiinni ettei käänny jatkuvvaan.. molemmat saajaan nukutuks sillon.

Sama homma muillakin näköjään ton mahalleen kääntymisen kanssa :) Meillä jo vähän rauhottunut touhu kun on ruvennut kääntyilemään takaisin (mikä siis tarkoittaa että pyörii hetken ees taas) tai sit jatkaa unia hetken mahallaan.

Meillä kahdeksalta syödään iltapuuro ja sen jälkeen mennään makkariin imetykselle. Tyttö syö minkä syö, joskus torkahtaa tässä vaiheessa mutta useimmiten ei. Tekee siltaa selällään, pärisee ja kikattelee. Nukahtaa unille 21.00-22.00 välisenä aikana. Aika rumbat on, mutta rytmiä ei oo meillä haitannu. Tyttö nukkuu sitten pitkän pätkän ja kaipaa maitoa ekan kerran neljän tai viiden maissa. Meidän aamu alkaa aikasintaan kahdeksalta, vaihdellen, tänään herättiin puol kymmenen. Nyt on ollu levottomampaa kun hampaat on vaivanneet.

Meillä tänään 5 kk neuvolassa neuvottiin, että pitäisi alkaa opettelemaan itsekseen nukahtamista. Tällä hetkellä syödään iltatissit samassa huoneessa missä nukutaan. Tästä pitäisi kuulemma opetella pois. Eri huoneessa syöttö, sitten vielä joku juttu väliin, esim vaipanvaihto ja sitten sänkyyn. Saa nähdä kuinka käy.. Nyt nukahtaa aina tissille. Hyvä varmasti olisi opetella tavasta pois. Mutta kun ite jaksais sitä rumbaa mikä tästä todennäköisesti alkuun syntyy..

Vauvan ei tarvitse oppia nukahtamaan itsekseen. Jokainen perhe määrittää omat tapansa nukkua. Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa. Minusta on uskomattoman typerää "neuvoa" , että pienen vauvan _tulisi_ nukahtaa omillaan. Jokainen vauva on yksilö, toinen nukahtaa yksikseen,toinen tissille. Meillä nukahdetaan tissille ja vielä perhepetiin ja tämä toimii meillä. Omaan sänkyyn opetellaan sitten kun se tuntuu ajankohtaiselta. Saisin hepulin jos joku tulis sanomaan, että nyt täytyy jo opetella "huonosta tavasta" pois. Herranjestas kun pienen vauvan luonnollisin paikka on äidin rinnalla. Teette Mar-Mil kuten teistä tuntuu hyvältä! Ugh. Olen puhunut!

Meilläkin neiti joskus nukahtaa rinnalle, mutta viimeaikoina on itse päättänyt olla imemättä ja nukahtanut vaan syliin ja siitä ollaan nostettu omaan sänkyyn. Usein havahtuu siihen, mutta jatkaa unia kaikessa rauhassa. Tosin nyt kun on kipeä heräilee kokoajan korvakipuun joten oon ottanut hänet takaisin perhepetiin. Siten saadaan molemmat edes pikkuhetki unta. Omaan sänkyyn palaillaan sitten kun ollaan taas terveitä.

Munkin mielestä on järkevintä kuunnella vauvaa kuin neuvolaa. Meidän neiti itse ilmaisi sen kun halusi omaan sänkyyn ja itse on lopettanut tissille nukahtamisen. Yöllä monesti tutti riittää ja on nukkunut kerran koko yön ilman syöttöjä. Kyllä mä uskon että yösyötöistäkin ennen pitkää päästään eroon. Typy ei juurikaan ime vaikka rinnalle hamuaakin, joten pikkuhiljaa olen vähentänyt tarjoamistakin kertaan yössä, ottanut sen sijaan vain syliin hetkeksi ja neiti vaikuttaa olevan siihen tyytyväinen

Pitää toki muistaa, että jos vauva on kipeä, niin kaikki unikoulut ja tiukat nukkumissäännöt on laitettava tauolle, jos vauva niin vaatii. Kipeänä olo on varmasti tosi kurja ja äidin läheisyys tuo turvaa ja paremman olon. Jos silloin haluaa nukkua kainalossa ja nukahtaa tissille niin siitä vaan. Mä voin imettää vaikka koko yön jos se toisi pikku murulle paremman olon. Eikä tarvitse pelätä, että vauva palaisi vanhoihin tapoihin. Meidän neiti nukkui 2 kokonaista viikkoa mun kainalossa kun oltiin sukulaisten luona, ja silti nukahti kiltisti omaan sänkyyn kun palattiin kotiin.

Kyllä kuulostaa melko järkylle että nuin pienen tosiaa pitäs osata nukahtaa iteksee :o meillä poika 6kk enkä lopeta nukuttamista vielä, kyllä jokaine vanhempi tietää sitten kun sen aika on. Ja jos vanhempi nauttii siitä nukuttamisesta nii antaa mennä vaa :) (niinku minä xD)

Meilläkin edelleen nukahdetaan tissille... paitsi tänään. Saatiin ohjeet tassutteluun, mutta ei jotenkin tunnu hyvälle vielä alottaa.
Yöt on vaihtelevasti menny nyt 1-3 syötöllä. Pitkään mentiin 1-2 kiinteiden lisäämisen jälkee. Nyt viikon ajan ollut 3 syöttöä yössä. Typy nukkuu 19.30/20-6.30/8

Mä olen siis oikeastaan hoitanut nukuttamisen kun neiti nukahtaa tissille. Tänään oli toinen juttu. Kävin kampaajalla ja olin ekaa kertaa 4h poissa kotoa. Typy katso kotiin tullessa jo pitkään, ei millään meinannu hymyillä. Viihtyi kuitenkin sylissä. Mutta tissillä ollessa tuli kaamea kiljumisitku ja nukuttaminen ei tullut mitään. Isin syliin piti päästä nukahtamaan.
Kieltämättä vähän sattui :( Niin vahvasti osoitti mieltään.

Kiitos näistä <3 Eipä siis kiirehditä. En kyllä missään nimessä mitään itkua olisi halunnut kuunnellakaan. Nukkukoon siis pikkunen tissille vaan edelleen jos siltä tuntuu!

Tää aamu alkoikin sitten tissien pumppaamisella!! Neiti kävi ysiltä omaan sänkyyn nukkumaan ja nukkuu edelleen. :) Mä meinaan räjähtää.... Onneks on rintapumppu..

Oioi, tuollaisia unia tännekin, kiitos :) Meillä mennään edelleen kahdella syötöllä. Mutta hyvin tälläkin mennään, vois olla pahempaakin :)

No joo, kahdella syötöllä menee kivasti. Viime yönä herättiinkin viis kertaa. Pikkunen heräsi itkeskeleen tunnin-parin välein. Ties mistä johtui. Saatiin kyllä rokotukset ma, mutta ei niistä tunnu mitään tulleen, päivälläkin oma iloinen itšensä. Vähän eri fiilis kun parin herätyksen jälkeen. Jos vaikka vähän kahvia jois...

Eilen 6kk neuvolassa oli puhetta, että yösyötöistä olisi hyvä päästä pikkuhiljaa pois. No viime yönä tyttö ei sitten kaivannut rintaa ollenkaan. Tutti kelpasi. Ollaan kerran yössä syöty klo 5 aikoihin. Yleensä silloin ei ole tutti kelvannut vaan on tarvinnut rintaa. Taisi tyttö kuunnella neuvolantätiä ja näyttää olevansa jo iso tyttö

Viime yönä neiti palasi omaan sänkyyn kun korvatulehdus ei enää haittaa unta, eikä flunssakaan enää häiritse pientä. Nukahti kiltisti omaan sänkyyn ja nukkui siellä aamuviiteen yhdellä tutituksella ja puolelta öin kun itse menin nukkumaan halusi maitoa. Vaikka oli koko sairastelun ajan nukkunut vieressä, ei omaan sänkyyn palaaminen tuottanut lainkaan ongelmia.

Takaisin