Yöunet vauvan ja myös äidin

Meille on vakiintunut jo pitkät yöunet... 21 aikaan nukahtaa, tosin eilen vasta klo 22 koska nukkui autossa illalla kun oltiin mummulassa käymässä... Herää akselilla klo 5-7 ja joskus jopa nukahtaa syömisen jälkeen mutta harvemmin enää kuuden tai seiskan jälkeen nukahtaa. Sit onkin jo puoli 11 ihan naatti kun pitäis jotain sosetta syödä :)

Kiitokset :) Todellakin toivon ettei kestäisi kauaa. Oon niin huono kestään huonoa nukkumista.

Meillä yöhulinat jatkuu nyt seitsemättä viikkoa :( Viime viikko oli loistava ja välillä päästiin jopa vain yhden herätyksen öihin, mutta nyt on palattu tuttuihin 1-1,5h herätysväleihin.

Aloitettiin iltaisin riisipuuro, että auttaisi öihin. Mutta ei sillä oo mitään vaikutusta ollu. Nyt oon imettäny joka heräämiskerralla, mutta en tiie onko sekin väärin tehty. :(

Jotkuthan sanoo että mahdollisesti pystyis pidentämään yöunia sillä että päivällä pidentää syömisvälejä...? Voihan siinä olla perääkin... ja kaikkeahan kannattaa kokeilla :D

Perustuiskohan se siihen että ei sitten tule yölläkään nälkä niin usein jos syö päivälläkin esim 3,5-4h välein?

Ah, vielä ollaan säästytty hulinoilta. Kaksi yötä mennyt tosi kivasti parilla syötöllä. Mutta jos ei vaavilla ole alkanut hulinat niin mulla on! Toissayönä hyppäsin (kuulemma) pystyyn ja olin kovasti jonnekin menossa. Vasta oviaukolla itse tajusin että mihinkähän tässä ollaan menossa... En edes muista kuinka siihen oon hypännyt :D Viime yönä taas heräsin siihen kun taputtelin miehen päätä tai jotain. Pitääpä tänään kysyä mitä nyt oikein touhusin. Ja aina on liittynyt vauvaan nämä heräämiset. Apua, missä se on, muistinko antaa sille ruokaa, minne mä laitoin sen nukkuun... Jo on hulinoita. Siis meidän makkarissa :D

Vaavi piukkaan syliin, tuttisuuhun ja keinutuoliin kiikkumaan :) nm. kiikutan koht itteni uneen ennen kun tytsy nukahtaa.....

Hämärään makkariin meidän parisängyn päälle. Typy nukahtaa joko rinnalle tai tutti suussa mun kainaloon. Viime aikoina neiti vaan on sitkeästi taistellut nukahtamista vastaan. Saattaa tuijottaa puoliunessa mun rintaa ihan rauhassa, mutta ei vaan laita silmiä kiinni.
Tänä iltana meni 2 tuntia nukutellessa, kun neiti havahtui puolen tunnin unien jälkeen ja alkoi pirteänä jokeltelmaan. Hieman turhauttaa aloittaa koko nukutusrumba alusta, vaikka tiiänkin neidin nukahtavan tokalla kerralla nopeammin.

Täälläki mennään meijän parisängylle hämärään huoneseen ja poika makoileen keskelle sänkyy ja tuttipullo suuhun jossa on maitoo ja velliä sekasi, sen ku juo niin joinaki iltoina simahtaa alta 15 min joskus menee n. tunti nukuttaessa jos herää siinävaiheessa ku oon lähössä vierestä pois.. Nykyään annan jäähä myös siihen sängylle nukkuun 10-15 min ennenku käyn siirtää omaan sänkyy :)

Meillä nukahdetaan usein yöunille omaan pinnikseen. Ensin on tankattu tissit ja pullo tyhjiksi ja peitellään sänkyyn tutti suussa. Unikaverista ei ole ollut apua. Välillä saatetaan käydä peittoa korjaamassa jos potkii sen pois tai nostamassa tuttia suuhun ja samalla sanotaan esim et nyt nukutaan. Itkevänä ei jätetä sänkyyn ja olen aina samassa huoneessa kännykkää näpyttelemässä aikani kuluksi. Joskus nukahtaa nopeastikin, joskus tuhisee aikansa ja joskus ei rauhoitu ollenkaan sänkyyn niin otan tissille sängyn viereen nojatuoliin ja nukahtaa siihen.

Meilläkin nukutetaan omaan pinnikseen. Jos hyvin käy, iltapullon jälkeen viedään sänkyyn, laitetaan mobile soimaan ja nukahtaa. Näitä aika vähässä. Yleensä tämän jälkeen alkaa kitinä ja nostan vielä tissille, siihen rauhoittuu. Siitä sitten pinnikseen nukkumaan. Olen miettinyt, että onkohan huono juttu nukuttaa tissille. Lähinnä ajattelin, kuinka saa muut nukkumaan. Mutta mummu ja isä saaneet nukkumaan hyvin, eli mitä sitä turhaan pohtii :) Jos kitinä alkaa, miehellä toimi pieni satsi maitoa pullosta lisää.

En usko että tissille / pullolle nukuttaminen on huono tapa. Eiköhän ne viimeistään kouluun mennessään oo siitä pois oppinut :D varsinkin näin pienillä on ihan luonnollista nukahtaa äidin lämpimään kainaloon. Ehtii siitä poiskin oppia vielä. Itse en ole kokenut ongelmaksi, vaikka tuleehan noita monesti mietittyä, että oppiiko vauva nyt sitä ja tätä, mutta olen huomannut että ne on vähän niin kuin ulkopuolisten epäilyjä jotka on siirtyneet itselle.

Kunhan aikaa hieman kuluu, niin varmasti oppivat nämäkin lapset uusia tapoja ja tottumuksia. :)

Meillä mennään iltapesujen jälkeen hämärään makkariin meidän sänkyyn, syötän pojalle molemmat tissit ja jos ei vielä nukahda, niin annan tutin suuhun ja rätin kouraan ja pötkötellään niin kauan, että nukahtaa. Sitten siirrän omaan sänkyynsä, yleensä aukaisee silmät tässä välissä mutta harvemmin jää valvomaan. Joskus laitan tuttia takas suuhun.

Meillä on nyt nukahdettu tissille. Nukahtaa siihen, nukkuu 1h ja herää kitisemään. Siinä vaiheessa olen sit laittanut omaan pinnikseen, kun hyssyttelyn jälkeen on nukahtanut uudelleen. Ei muuten enää nukahda ilman itkua. Mietin vaan miten pitkään on hyvä tissille nukuttaa. Tänään neuvolasta sain ohjeet tassuttelu unikouluun koska yöt niin katkonaisia, mutta aloitetaan se siis vasta 6kk iässä. Meillä herätään syömään 3-5kertaa yössä ja terkka oli sitä mieltä että maito ei enää riitä yksinään. Neiti kun kasvaa hurjaa vauhtia.
Meillä ei tuttia syödä ja riepua yritin. Makoilu, joo jaksaa kunnes hermostuu makoiluun.
Noh oppia ikä kaikki :D Eiköhän tää joskus tästä. Nyt mennään ainakin tää kk tissillä vielä.

Nuo unikouluhommatkin voi olla toisille ihan jees :) vauvoilla on niin erilaisia tapoja rauhoittua, kokeilemalla jokainen varmaan löytää sen oman tyylinsä. Kunhan poitsu hieman kasvaa, niin itsekin tod näk yritän nukuttaa ilman tissiä...

ja jos maidolla hyvin kasvaa, niin se kyllä takuulla riittää ravinnoksi 6 kk asti. Kiinteät ei ole valitettavasti avain onneen kaikilla, meillähän aloitettiin jo 4 kk kun oli pienikokoinen ja vaikutti innokkaalta syömään ja ekat 2 viikkoa ei ainakaan ollut mitään vaikutusta yöuniin... Nykyisin annan iltapuuroa ja tissistä maitoa päälle ja yöt voi olla mitä tahansa hyvän ja huonon välillä, joskus herää tunnin päästä, joskus neljän tunnin.

Toivottavasti kuitenkin kaikilla alkaa yöt parantua pikkuhiljaa, kiinteiden aloituksesta saattaa olla hyötyä kunhan määrät kasvavat niin että masu pysyy kauemmin aikaa täynnä :) on tämä kieltämättä raskasta aikaa mutta toisaalta myös ihanaa ja kallisarvoista... Ollaan kai me pöpejä :)

Ja muistetaan, että pienen vauvan kokonainen yö on noin 3-4 h unta putkeen, vuoden ikäisellä 5 h ja kaksivuotiaalla jopa sen 7 h. :) Eli vaikka th höpöttää että "pitää" nukkua koko yö heräämistä/ syömättä jne, niin se on ihan täyttä puppua. Toki jotkut vauvat nukkuu pitempää pätkää jo pienestä pitäen, mutta se on pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Pieni vauva VOI olla nälkäinen yölläkin tai herätä muustakin syystä. Äidinmaito ja korvikekin ovat melko nopeasti sulavia ruokia. Että ei kannata ajatella että omassa lapsessa tai itsessä on jotain vikaa, jos vauva syö vielä tässä vaiheessa muutaman kerran yössä, vaikka se uuvuttavaa onkin. Harvemmin kuitenkaan kuulee, että lapsi enää esim. reilun vuoden ikäisenä syö tiheästi yöllä, vaikka tissille saattaa halutakin. :) tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta en usko, että pidentämällä ruokailujen väliä päivällä 3-4 tuntiin lapsi "oppisi " olemaan ilman ruokaa pidempään myös yöllä. Voihan olla, että käy juuri toisin päin ja lapsi tankkaa yöllä kun ei ole tullut kiintiö täyteen päivällä.

Suosittelen lämpimästi facebookin ryhmää imetyksen tuki ry, siellä on hyviä vinkkejä ja neuvoja unijuttuihinkin, mielestäni myös vaikka ei imettäisi. :)

Meidän neiti nukkuu EDELLEEN vaunuissa myös yönsä. Yleensä nukahtaa tissille tai syliin kun keinuttelen häntä jumppapallolla (meillä ei valitettavasti oo keinutuolia). Siirrän sit samantien vaunuihin, yleensä vähän havahtuu ja jää sitten kuitenkin kiltisti nukkumaan. Jos herää keinutellaan vaunuja hissukseen. Välillä jos todella hankala, joutuu vatkaamaan enemmän. Yleensä nukuttaminen kestää n. 10-30min. Mutta kuten muillakin saattaa herätä ekan unipätkän jälkeen n. 1h kohdalla kitisemään.

En ole missään vaiheessa sanonut että terkka olisi höpöttänyt että pitäisi nukkua kokonaisia öitä. Vaan itse sanoin hänelle että meidän yöt on hyvin katkonaisia, sillä syömään herätään 3-5 kertaa + muut heräämiset. Hän tarjosin parhaimaksi vaihtoehdoksi sosekertojen lisäämisen ja energiapitoisemman ruoan tarjoamisen maidon lisäksi. Sillä itse koin että tuo unikoulu on vielä aivan liian aikaista meillä, kun kyseessä on muutenkin herkästi ja voimakkaasti ärsyyntyvä ja harmistuva lapsi.
Kokeilin syöttää tiheämmin päivällä ja tästä ei meillä ollut vaikutusta öihin.
Nämä näin katkonaiset yöt käyvät minulle hyvin raskaiksi ja näkyvät kyllä myös lapsessa kun yössä ei tule oikeastaan lähes koskaan yli 2.5h pätkää. En ole toivomassa taivaallisia 7h yöunia, vaan edes jonkilaista yhtäjaksosuutta uniin.
Vielä ei tiedä auttaako 2 sose kerran lisääminen nykyisten 2 sose aterian ja tissittelyjen lisäksi pidentämään unta yhtään. Se jää nähtäväksi. Itse koen että terkka kuunteli minua ja tarjosi meidän perheelle sopivaa vaihtoehtoa.
Pahoittelen jos kuulostan hyökkäävältä. Halusin kuitenkin huomioida sen että jokaine lapsi on yksilö ja jokaisen perheen kohdalla toimivat eri asiat. Kokeilemalla löytää sen mikä kellekkin sopii ja toimii. :)

Pahoittelen tttiuhti itse jos kuulostin hyökkäävältä, tarkoitus oli yksinomaan kannustaa / antaa vertaistukea. <3 Hyvä jos sinusta terkka kuuntelee! Enkä tosiaankaan tarkoittanut että sinun th olisi tarkoittanut, että pitäisi nukkua kokonaisia öitä, olen vain kuullut että jotkut ovat näin äitejä neuvoneet ja että sellaisesta ei kannata ottaa paineita!

Eikä tuo minun kirjoitukseni ollut pelkästään sinulle tttiuhti, vaan kaikille ikään kuin ystävällinen muistutus siitä, että ei kannata verrata itseään niihin, joiden yöt sujuu ongelmitta ja että se vauvan yö on tosiaan lyhyt. Kirjoittamalla on vaikea saada omaa äänensävyä yms esille. :) kaikkea kannattaa kokeilla mikä itsestä tuntuu hyvältä. Olisi pitänyt yrittää kirjoittaa siten, että siitä hoksaa että se on yleisesti kaikille, nyt harmittaa jos jotenkin pahoihin mielesi! :(

Muokattu viimeksi:
Hyvää asiatekstiä kirjoitit Justiina. Itsekin olen ottanut asenteen, että ei nää yövalvomiset iäisyyksiin kestä. Meillä vaihtelee yöt 2 syötöstä 7 syöttöön/tuttiin. Ja joskus Aleksi alkaa hillumaan ja pyörimään sängyssä jo 4 aikaan kuten tänään ja siinä ei sit äitikään nuku. Itse tosiaan lastenkodissa 3vuorotyötä tehneenä hätkähdän pieninpäänkin inahdukseen. Muistakaa vain levätä aina kun voitte. Voimia kaikille sitä tarvitseville ♡

Takaisin