Yöt.....ja syötöt.

Piiku87

Oman äänensä löytänyt
En havaannu tähän aiheeseen keskustelua....

Itse tuskeilen pojan nukkumisen kanssa nyt jo 5kk peräkkäin.
Rupes alvariinsa heräilemään 3kk eteenpäin. Söi öisin tiheästi. Nukkui meidän välissä.
Nyt vihdoin ja viimein päätin et nyt pinna sänky sängynviereen ja sinne nukkumaan.
2 ötä nukkunut omassa punkassa. Heräilee 1h välein itkemään. Joskus unissaan ja joskus pitää tassuttaa ja joskus laittaa tuttia tai antaa vesipulloa. Jos mikään näistä ei auta niin nostan syliin joksikin aikaa. Mutta heti kun laitan takaisin niin rupeaa huutamaan taas.... Sitten taas tuttia,vesipulloa,tassutusta jne... Ja en kertakaikkiaan jaksa nostella tuota 14kg pikkumiestä sieltä...vältän nostamista viimeiseen asti, koska en saa nostettua sitä sieltä "nätisti" vaan joudun käyttämään kunnolla voimaa että nousoo.
Imetän enää iltasadun jälkeen ja sitten siirrän tokkuraisena pinnikseen. Havahtuu touhaamaan sitten sielä. Eka yönä nukahti hienosti ja tokana yönä pienen itkun jälkeen. Mutta heräilee tosiaan itkemään 1h välein. Onneksi rauhoittuu useimmiten helposti.

Koska kääntyy heti mahalleen kun laittaa sänkyyn niin vuorasin sängyn niin tiiviiksi (viltiillä,tyynyyllä) ettei mahdu kääntymään ku vain kyljelleen. Se toimii kohtuu hyvin. Kun nukkui meidän välissä niin, miekkosen kanssa nukuttiin niin lähekkäin ettei sille jääny tilaa kääntyyllä. Jos pääsi kääntymään niin pää nousee heti pystyyn vaikka unissaan tämän tehtävän ois suorittanu....sitten heränny jumppaamaan.

Tämäkin toimenpide omaan sänkyyn sen takia koska viikonloppuna ois tarkootus mennä miehen kanssa viihteelle ja anoppi vaan tuumas, että hän nukuttaa sen heillä sitten pinnasänkyyn. Ja vaikka olisin sanonu et ei...niin varmasti ois nukuttanu salaa...joten päätin että me harjotellaan se homma kotona ensin....

Meneekö tämä heräily vaihe/itku vaihe kenties joskus ohitte? Tai harveneeko ne kun oppii omaan sänkyyn eikä muiden yö liikehdintä häiritte.....??? Onko tässä vain kyse siitä ettei osaa kovin hyvin nukahtaa itsekseen? Välillä yöllä itkee mutta ei vaadi mitään tekoja...jatkaa muutaman itku äänen jälkeen unta taas suraavan tunnin jne....???

Mitenkä teillä nukutaan?

Niin ja saa rintaa sitten aamulla...otan viereeni ja tissutteloo siinä aikansa ja sitten noustaan yölös. Poika ei oo pitkään aikaan päivällä muistanut tai halunnutkaa rintaa...mutta nyt yhtäkkiä yli kk tauon jälkeen on ruvennut kaivamaan rintoja paidan alta.... ja sitten tuloo itku kun ei saa. Toisaalta tekis mieli antaa rintaa mutta toisaalta...tuntuu et se olis vaan sen leikki numero... (erehdyin parikertaa antamaan tämän kaivamisen takia tissiä...typerä teko) Nyt hän yrittää saada kikkaa joka kerta kun otan syliin istumaan.

En osaa päättää että imettäiskö sitä nyt ympäri vuorokauden vai onko se vaan ilta ja aamuhetki... Toki nyt se olis hyvä jättää vaan aamuun ja iltaan...koska ei ole säännölliseti pitkään aikaan päivällä tissiä ottanut. Ja jos nyt rupeen uudestaan päivälläkin imettämään niin voi olla melkoonen taapero ennen ku saan lopetettua koko touhun. Enkä oo aatellu imettää yli vuoden ikään........

:goodnight:anyone:smiley-angelic008:confused004:confused005 "PÄHKÄILEVÄ MAMA"
 
Meillä syödään öisin tiheesti ainakin. Ja nyt ollu tota et kun herää niin kiepsahtaa kontilleen ja kauhee huuto. Tissillä rauhottuu ja vieressä nukkuu kun mulla ei hermot kestä sänkyjen välillä jumppaamista. Eikä tää oo kun 8 kg vasta :)

Tätä enne oli ihan mahdotonta tississä roikkumista öisin, mut sit opetin et tissi menee piiloon kun on syöty ja neiti oppi nukahtaan kainaloon ilman tissiä suussa. Eli vaikka tiheästi syö niin ei tarvii koko yötä enää olla tuttina.
 
Mä olen tehnyt tuota samaa. Väsymys on sitä luokkaa öisin, etten jaksa odottaa ikuisuutta että tyttö nukahtaa kunnolla ja saan itse kääntää kylkeä. Kun tyttö lakkaa imemästä kunnolla, otan tissin suusta ja käännän kylkeä. Nykyään se protestoi monta kertaa yössä, ja mies rauhoittaa sen sitten silittelemällä. Se on alkanut toimimaan ihan viime aikoina, ennen jouduin aina kääntymään takaisin ja aloittamaan kaiken alusta.

Meillä muuten kävi myös niin, että 3kk muuttui uni tunnin välein heräämiseksi. Ekat kuukaudet herättiin aikalailla kellolleen kahden tunnin välein, sitten nautin hetken kolmen tunnin yhtäjaksoisista unista ja kun tuo täytti 3kk niin alkoi tunnin välein heräily. Odottelen edelleen sen loppumista.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
mä laitan illalla omaan sänkyynsä nukkumaan unipussissa tutti suussa, temuaa aikansa: Kikattaa, nousee pystyyn, myllää ja heiluu. Yleensä alle varttituntiin nukahtaa, vaikka isoveli vielä möykkäilis omiaan viereisessä petissä. Mä oon 2-3kk ikäsestä alottanut sen et omaan sänkyyn vaan laitetaan. Välillä on itkusempia iltoja mut 98% nukahtaa ilman apua.

yöllä syö puolen yön maissa ja aamu5-6. Päivällä 4-5 kertaa saa tissiä, mut mulla ei oo aikeita lopettaa niin lapsi saa tissin aina kun pyytää. Yöllä syötyään vauva kääntää päätään ja hamuilee muualle saadakseen tutin ja jos oon tolkuissani niin nostan yleensä omaan sänkyyn takaisin ja jatkaa hyvin uniaan. Pinnis siis meidän sängyn likellä. Aamulla herää 7-9 välillä. Päivällä yhdet 3-4h päiväunet.

meillä saattaa yöllä havahtua ja nousta pystyynkin mut kun ei reagoi niin kellauttaa takasin nukkumaan. Tosi harvoin tarvii tuttia laittaa että kaipa löytää itekseen sen tai sit ei tartte sitä jatkuvaan. Mut mä oonkin aika sikiuninen niin en ihan pieniin änähdyksiin herää.
 
Meillä menee yöt tosi hyvin. Poika menee nukkumaan niin, että syö ensin tissiä ja isä heijaa sylissä uneen. Siirrämme pojan sänkyyn n. iltayhdeksältä ja poika nukkuu syömättä n. aamuseitsemään. Rintaa oon vähentänyt tietoisesti, poika syö päivisin 2-4 kertaa ja ruuan kanssa saa korviketta. Päikkäreitä on yleensä kolme tunnin pätkää päivässä. Tavoitteena saada poika nukahtamaan itse sänkyyn, nukkuu siis omassa huoneessaan. Päikkärit nukkuu välillä sylissä, vaunuissa, autossa jne.
 
No nyt ollaan muutamat viikot harjooteltu omaan sänkyyn nukkumista...eikä ole mitää vaikutusta. Paitsi parina yönä on yllättäny ja nukkunu 4-5 h putkeen. Tuos vähä tuumaalin ja totesin, et ehkä annan sen nukkua ihan liikaa päivisin. Ku ottaa 2h päikkärit aamupäivällä ja ehkä saman verran illalla. Et nyt kokeilen pitää isäntää hereille enee ja annan nukkua vähee...niin jospa se olis vastaus tähän kaikkeen. Aattelin et jos 1,5h aamupäivällä ja 1h illalla. Toivottavasti auttaa. Unikouluun sairaalaan en vielä suostu viemään. Vaikka rupee olemaan jaksaminen vähä kortilla.
 
^Mä en jotenkaan uskois, että on siitä kiinni kuinka paljon nukkuu päivällä. Koska ne unet selkeästi tarvitsee. Tietty jos iltapäivän päikkärit menee liian myöhäiseen? Nää on nii vaikeita juttuja, melkeinpä tuntuu et henkimaailman juttuja, vauvan nukkumiset et huh. Meillä nukkuu kahdet päikkärit, toiset vaihtelee puolesta tunnista tuntiin, joskus voi olla jopa kaksi ja iltapäivällä sitten 1-2 h. Yöllä nukkumaan klo 21, herää syömään kahden maissa ja saa toisen kerran tissiä viiden kuuden aikaan. Herää sitten 8-9 välillä. Mä oon öisin nii puhki, etten jaksa nostaa enää omaan sänkyyn nukkumaan, vaikka ekan pätkän siellä nukkuukin.

Mut kaikkea kantsii koittaa Piiku, ehkäpä se siitä! Mäkin toivoisin, että oisi enää yksi syöttö yöllä.
 
No nyt kun oon antanu nukkua vähee ja mielellään jo 16:30 toisilta päikkariiltä ylös ja klo20-21 maate.... Nyt ollaan nukuttu paremmin 3 yötä. Yhtenä yönä heräs VAIN 5 toisena 6 ja viimeyönä 4 kertaa. Ja mukaan on laskettu tää kokonaan ylösheräämisen heräätyski.
 
Hyvähyvä, luotit omaan vaistoosi ja sait parannusta aikaan :)
 
Mä hihkun nyt, syötöt yöllä 3.20 ja 7.30 eli tää toinen ei oo enää yösyöttöä lähimainkaan. Eli oon päässyt siihen yhteen syöttöön, jota oon toivonutkin. Aiemmin syöttänyt siinä 2ja 5 maissa.
 
Ja nyt ku on nukkunu vähee...niin tuntuu et kahet päikkärit ei sovi päivään, ku valvois jo pidempiä aikojakin. Tänäänki herättiin klo:8 ja klo:11 en meinannu saada nukahtamaan vaunuihin. Mutta nyt nukkuu. Herätän klo:12:30, jos ei itte herää ennen sitä. Sitte seuraaville päikkäriille yritän saada viimestään klo:15:30 ja saa nukkua sitte tunnin. Mutta nuo toiset päikkärit vaan meinaa mennä liika myöhään, ku tuskin taasahtaa 15:30...Et oon jo ruvennu harkittemaan, että valvotan klo12 asti ja sais sitte nukkua 2,5h-3h ja sitte siitä valvottais iltaan. On usein niin pirtee illasta, että ei meinaa rauhaantua ollenkaa ku kokoajan pitää reenata seisomista, sohvaa vasten kävelyä jne. Tuntuu niin vähä uniselta tuo poju. Joskus aamustaki yrittää jo ennen klo6, et ny noustaan.... hohhoijakkaa. :D
 
nukkuisko yksiä päiväunia? Meillä siirryttiin jo yksiin päikkäreihin mut sairastelu sotkenu unirytmejä. Eli nukkui 11-15 tai 12-16 päiväunet.
 
Meillä tyttö on 9kk aikana nukkunut yhden ns kokonaisen yön, 8h. Se on vaatinut lähes joka unisyklin jälkeen tissiä, joten heräilty on pääosin tunnin välein.

Kuukausi takaperin kokeilin vähentää yösyöttöjä, ja viikko meni kohtalaisen hyvin. Parina iltana tyttö nukahti viereen ilman mitään, ja öihin tuli yksi vähän pidempi unipätkä. Sitten tuli iso takapakki, ja nyt tätä ei saa enää unille millään. Lisäksi se itkee illat ja pitkin yötä, enkä saa sitä välillä irti tissistä ollenkaan.

Vaikka kuinka olen pyöritellyt mielessä kaikkea imetyksen lopettamista myöten, niin päädyn aina siihen, että pakko tätä vaan on jaksaa. Niinhän ne sanoo, että kyllä se sitten viimeistään 3-7 vuoden iässä vieroittaa itsensä...

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Last edited by a moderator:
Jansson niinpä...kyllä ne enne 7v on varmasti jo tissistä erkaantunu. :wink Jaksamisia sinullekin.

Yksiin päikkäriihin ajatteln siirtyä, jahka flussa helpottaa.
Nyt olen viikko sitten lopettanut imettämisen. Nukkumaan menosta on tullut taistelutanner. Siihen menee 30min-2h, mieheni saa useinnukutettua nopeasti. Se on nukuttamiseen nyt ruvennut osallistumaankin.
Poika on pakko pitää kyljellään "väkisin" muuten pomppaa konttausasentoon tai seisomaan, eikä rupea nukkumaan ikinä. Eli pidetään kylkiasennossa.(käsi rinnalla) ettei pääse pyörimään, siihen sitten antautuu ja nukahtaa. Kun on nukahtanut niin uskaltaa vasta päästää irti, muuten puoliunessakin havaattee, että nyt pääsen ja koko homman saa alottaa alusta.

Yöt oli viikon kaks parempia,kun annoin nukkua lyhempiä päikkäriä (heräsi "vain" 4-5 kertaa) mutta sitten taas rupesi heräämään tiheemmin.

Silloin kun poju oli n 5kk vanha oltiin lastenlääkärillä korvista, niin puhuttiin maitoallergia mahdollisuudesta. Sen lääkäri tyrmäsi heti. Sanoi että turha edes kokeilla, poika on terve.

Nyt maanantaina hain kuitenkin apteekista soijamaito jauhetta. Päätin kokeilla maidotonta. Koska nyt ei ainakn helppo,kun ei tarvi vahdata omia syömisiään.
JA NYT VIIMEYÖNÄ HERÄSI VAIN 3 KERTAA. ( kaksi kertaa heräsi yskänpuuskaan,koska kamala räkätauti päällä) Eikä ole piereskellyt juuri ollenkaan, enää eilisestä alkaen. Sitä ennen pierua tuli alvariinsa.

Koska aikasemmin herääli yöllä piereskelemään ja itkemäänkin välillä. Muita oireita ei kyllä oikeen ole.
Kakka on ollut ruskeaa ja useimmiten muovailuvahamaista. Iho on hyvä. Kasvu ja kehitys normaalia.
Nyt kakka muuttui paljon kovemmaksi. Myös oon huomannut, että jos kaupan valmsruokia syöttänyt niin vatsa löysemmällä, kuin kotiruualla.

Mutta katsotaan.... jos soijamaito onkin avain tähän pulmaan. Jatkan nyt 2 viikkoa tätä... sitten saatan kokeilla maitotuotteita viikon ja katson mitä sitten tapahtuu taas... tai ehkä sitten jätän kokeilematta jos tämä tilannetta helpottaa kunnolla.
 
Meillä on yöt alkanut sujumaan paremmin. Viime yönä herättiin kerran mutta nukahti nopeaa kun vähän pyllyä pöppötti. Ehkä me ollaan vihdoin päästy niistä yösyötöistä
 
No joo ei soija oo ainakaa vielä pelastanut. Piereskele ei enää juurikaa...mutta heräilee ihan niin ku ennenkin. Nyt neuvolasta laittavat lähetteen unikouluun. Nukuttaminen on taas ruvennu sujumaan ihan ok. Mutta....
 
Yksityisellä (toisella ku ennen)käyty reilu vko sitten. Korva tulehdus todettu taas. Sielä puhuttii maitoallergia mahdollisuudesta taas.... No eipä se muuta sanonu ku et kokeilla nyt kauramaitoa. NOOOH sitä ruvettiin juomaan ja nyt poju on nukkunu vkon verran jo ihmeen hyvin. Herää 1-4 kertaaa yössä ja se on vähä. Usein nyt on vaan heränny 2 kertaa yössä...MAHTAVAA. Pyysi soittamaan jos helpottaa niin katotaan jatkoa sitte. Se yksäri myös teki lähetteen unikouluun, koska täälä landella ei ole lääkäriä niin eivät saa aikaaseksi koko lähetettä. Mutta nyt luulen et me vältytään koko unikoululta, koska yöt rauhoottunu huomattavasti ja oma olokin jo pirteempi.

Soija maito sai pojun puklailemaan. Kakkaaminen kyllä väheni ja piereskely. Mutta ku siirryin takaasi nanniin niin heti pieru ja paska rupes lentämään....Mutta nyt kauramaidolla yöt helpottunu, kakka normaalimpaa ja ei piere ku ihan josku vain. Että taitaa meillä olla maito ongelma. Et kyllä ku ne neuvolassa pojan olessa 5kk väläytteli et oisko maitoallergia (myös ittellä oli käyny mielessä)... Mutta ekalla yksärillä lääkäri tyrmäs koko allergia mahdollisuuden ja sanoi et turha ees kokeilla, ei sillä sellaasta ole. No tais vaan olla. Nyt vaan harmittaa miksen silloon kokeillu. Eipä se olisi haitannu ketää....tyhmä minä. :sad001
 
Hienoa kuulla että teillä alkais yölevottomuus olla ratkeamaan päin! Noi allergiat tuntuu olevan joillekin lääkäreille tosi hankala myöntää oireiden syyksi.
 
No hyvä jos kauramaidosta löytyy apu! Ja murinat lääkärille, joka ei voinut enempää tutkia allergian mahdollisuutta.
 
Meillä valvottu myös 8 kk iästä :/ Hyvä yö on meillä sellainen kun herätään vain 2-3 kertaa :D Pahimmillaan annan koko yön tuttia yms..
Tässä olen huomannut että pojalla on vain nyt 10 kk iässä 2 alahammasta kun esikoisella oli tässä vaiheessa 6-7!!!! :O Eli voiko tää oireilla niin rajusti hampaista? Muilla hampaattomilla samaa? Ien paksuuntuu muuten mitä enemmän ikää tulee niin voi käydä aina vaan kipeämmäksi :sad001
 
Takaisin
Top