Yökyöpelit-ketju

Yrttiteetä tekisi mieli

Kommentoinnin ninja
Elokuiset 2026
Syyskuiset 2026
En nyt jaksa ryhtyä etsimään uudestaan haulla kaikkia nukkumisongelmiin liittyviä ketjuja, joten ajattelin tehdä uuden. Visioin paikkaa jossa voitaisiin vaihtaa kuulumisia unesta ja unettomuudesta, tai muuten vaan kirjoitella yöllisiä jorinoita ja kuulumisia silloin kun uni ei ole paikalla yhteiskunnan määrittelemään 'ideaaliaikaan'.

Tarkoituksena ei ole lisätä ruutujen tuijottelua öisin, mutta luulen etten ole ainoa joka aina välillä valvomaan päätyessään kaipaa paikkaa missä purkaa tuntoja ja ehkä kohdata muita kohtalotovereita.

Tänä yönä heräsin neljän maissa melko virkeänä jotain häröä unta nähtyäni, ja nyt oon ollut olohuoneessa jo puolisentoista tuntia lukien ja yöpalaa syöden. Ulkona on jo niin valoisaa, että epäilen sänkyyn palattuani korkeintaan torkahtavani puoleksi-puoleksitoista tunniksi ennen kuin kumppani herää haikailemaan aamukahvia. Pikkuotus vatsassa tykkäsi juustovoileipien nostamasta verensokerista ja palkitsee minut aika ajoin potkittelemalla.

Vaikka yksittäinen tällä tavoin puoliksi valvottu yö ei stressaa, vuosikymmeniä jatkuneen kausittaisen unettomuuden taustalla toivon todella etteivät nämä tulisi tavaksi. Riippuu kai kokonaisstressin määrästä ja siitä miten kuormittava elämäntilanne sattuu muuten olemaan.

Silmien ympäristössä alkaa kyllä tuntua valvominen siihen malliin, että ehkä romaania ei tartte lukea enää montaakaan lukua ennen kuin petiin palaaminen tuntuu houkuttelevalta.

Muokattu viimeksi:
Tää raskauteen liittyvä unettomuus on ihan oma lukunsa. Mulla on taustalla unettomuutta ja pelkäsin sitä puolta ekan vauvan kanssa. Kun se alkaakin jo raskausaikana niin säikähdin sitä ja aloin stressata asiaa. Kuitenkin hormonit hoiti kyllä hommansa eikä jaksaminen siitä valvomisesta kärsinyt. Sekin jännitti kun eka vauva olikin huono nukkuja. Panostin vauvan uneen, nukahtamiseen ja nukkumiseen ilman minua, sekä unien pidentämiseen. Toisen vuoden nukkuminen olikin pääosin kuin unelmaa ja sain itsekin levätä.
Nyt osaan asennoitua raskauden unettomuuteen jo paljon rennommin vaikka päivät on taaperon kanssa rankkoja.

Tällä hetkellä on lähinnä sitä että herään klo5-6, vaikka saisi nukkua kasiin. Menen nukkumaan liian myöhään, en tiedä voisinko saada illan kautta pidennettyä unta kun aamu ei vain onnistu. Unta tulee keskimäärin 6-7h/yö kun saisi olla tunti tai pari enemmän joka yö. Yritän parhaani levätä vaikka en nuku, mutta en ota siitä paineita.

Älykello sanoo myös että unen laatu on heikkoa, mutta mielestäni Garmin ei ole hyvä raskausajan kello, enkä välitä mitä varoituksia antaa nyt.

Kuulostaa mukavalta ketjulta ja viime yönä olisin hyvin voinut avata tuntoja. Sen sijaan löysin itseni keskustelemasta tekoälyn kanssa astrologiasta ja lopulta siirryin sohvalle katselemaan frendien uusintoja. 🤦🏼‍♀️ Eli kaikkea tuiki tärkeää. 😅 Olin hereillä jostain kahdesta aamukuuteen. Nukahdin lopulta sohvalle ja heräsin siihen, että jälkikasvu vaati telkkariohjelmia ja kiipeili päällä ym kivaa.

Viime aikoina uni on ollut vähän parempaa verraten tähän neljän vuoden unettomuuteen, mutta edelleen tulee näitä valvottuja öitä, kun aivot rullaa hirveillä ylikierroksilla.

Täällä kuopus oli koko viime yön todella levoton. En sen vertaa päässyt vierestä nousemaan, että olisin käynyt hampaat pesemässä. Se onnistui vasta puoli kolmelta.
En tiedä, tuleeko poskihampaita vai häiritsikö tuuletusikkunan vinkuna (tiivisteiden vaihto edessä!) niin paljon, ettei tahtonut päästä syvään uneen. Edelleen muuten tässä kahdelta päivällä tuulee todella kovaa.
Sitten itse kun meinaa sen viisi kuusi kertaa just vaipua uneen ja hätkähdät hänen huutoonsa, niin silmiä särki ja maha oli kipeä koko yön. Tuo on pahinta itselleni, ei siis aina itse valvominen, vaan se jatkuva herääminen. Uni tuli mulle lopulta aamukuudelta ja 9.17 oli tyttö sitä mieltä, että on aika aloittaa uusi päivä. Pieni maitohömpsy onneksi sai hänet torkkumaan vielä tunnin.

@Selah toi aamuheräily kuulostaa kyllä myös tutulta! Ja lepoa ja rentoutumistahan se voi olla se muunkinlainen mukava oleskelu, jos ei aamusta enää pysy unessa - kunhan ei tarkoituksella ala ahnehtimaan mitä kaikkea ehtisi saada aikaan jos aloittaisikin päivän työt/askareet jo kukonlaulun aikaan.

Mainiot yöpuuhat siellä, @Pilkki24 😄

Kuulostaa rankalta @Metsätähti5 ! Toivottavasti seuraava yö oli jo rauhallisempi.

Mulla tuli poikkeuksellisesti (tai niin ainakin haluan ruusunpunaisten silmälasieni läpi väittää) toinen rikkonainen yö viikon sisään, kun klo 3-6 toistui viime yönä. Kumppani näki jotain äänekästä unta, mikä valpastutti sen verran että mieli ehti löytää tuoretta tavaraa huolehdittavaksi ennen kuin aloin vajoamaan unta kohti uudestaan. Aamulla olin herätyskellon soidessa ensimmäistä kertaa niin pöpperössä että jälkikäteen ei ollut aavistustakaan olinko ottanut oikean tyroksiiniannoksen, kun se vaihtelee viikonpäivän mukaan. Ehkä otan kaiken varalta nyt kaksi pienempää annosta nyt peräkkäisinä päivinä, kun edellisissä verikokeissa oli viitteitä siitä että seuraava lääkemuutos on annoksen viilaaminen alaspäin.

Nukahdin kun lepäilin taaperon rankan nukutuksen päätteeksi, nousin klo 12 pesemään hampaat ja nyt en saa enää unta 😵‍💫 Pää tuntuu olevan jotenkin ihan sekaisin. En oikein tiedä onko väsy vai hormonit vai mikä tämä olo on. En oikein tiedä mitä tässä pitäisi elämän isoista kysymyksistä ajatella, mutta ehkä nyt ei olekaan oikea aika niille ajatuksille 😂

Nukahdin joskus kolmen jälkeen, heräsin ekan kerran kuudelta, ja klo 7 talon elävä herätyskello ilmoitti nyt olevan leikin aika.

Takaisin