vvv, pottailu + muut kuivaharjoitukset

Me aloitettiin ihan sattumalta jossain vaiheessa... nykyään istutan potalle vähän heräämisen jälkeen. Aamuisin yleensä pissaa tulee aika paljon, joten vaikka ei heti herätessä olisi kiskomassa vaippaa pois, saadaan yleensä aamupisut pottaan. Lisäksi käydään potalla, jos on alla pidempi leikkihetki. Kun keskittyy touhuamiseen, ei yleensä ehdi pysähtyä pissimään, ja sitten potalle rauhoittuessa lirahtaa. Meillä sinänsä helppoa, että tyttö rakastaa kirjoja. Joskus istunut potalla 20 min äidin kanssa kirjoja tutkien. Nykyään tuntee jo sanat pissa ja kakka, ja saalista saadaan melkein heti, jos sattuu olemaan hätä. Joskus taas koitetaan, onnistaako, jos luetaan kirjoja... ja kyllä mä olen jo pari kertaa laittanut piiŕretyn pyörimään, jos en ole jaksanut kirjaa lukea. En tiedä, onko se sitten niin hirvittävää, jos selostan tytölle, mitä ruudulla tapahtuu (tyyliin, nalle pesee hampaat, nallella on pallo jne.). Itse siis olen normaalisti todella lasten ruutuaikaa vastaan. Muuten meillä ei oikeastaan ole päiväsaikaan telkkari päällä. Mutta meni taas ohi aiheen, paitsi jos miettii, miten saa istumaan potalla vähän pidempään. Näin meillä. En kyllä ole tutkinut asiaa tai ole muutenkaan ekspertti pottailun suhteen.
 
Meillä mennään istumaan potalle aamulla heräämisen jälkeen, lounaallisen jälkeen, ennen päiväunia, päiväunien jälkeen, päiväällisen jälkeen ja ennen kylpyä. Potalla luetaan kirjaa ja tutkitaan lelua. Kaikki kakat tehdään pottaan ja yleensä tulee myös pisut. Pisua tulee myös vaippaan. Me alotettiin tosi aikaisiin pottaan tutustuminen, ikä taisi olla vain 6kk ja hyvin mennyt. :) vaipan vaihdot potalla sujuu hyvin,silloin kun vaihdettiin vielä ilman potta niin oli taistelu.
 
Meillä käydään potalla heräämisen jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa, muuten käydään sit vaihdellen. Esim ennenkuin lähetään ulos tai tullaan ulkoa. Pottaan tulee pissat, useimmiten joka kerta mutta esimerkiks tänään ei kertaakaan. Kakkaa ei juurikaa pottaan osu, sen tyttö väkertää itsekseen "piilossa" eikä mitenkään säännöllisesti, että voisi sen avulla katsoa kellosta milloin mennä potalle.

Luin jostain, että vasta noin 1.5 vuotiaasta ylöspäin lapset sen tarpeenteon tunnistaa itse eli osaa mennä potalle ja tajuaa että on pissahätä. Siihen asti voihan sitä lasta kuivaksi sanoa, mutta se on enemmän vanhempien ahkeruutta käyttää potalla :)
 
Takaisin
Top