vvv, pottailu + muut kuivaharjoitukset

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko muita, jotka harjoittaa vauvojen vessahätäviestintää (myöhemmin vvv)?
Meillä on rennolla asenteella vvv ollut mukana heti syntymästä saakka. Lähes kaikki kakat tulee pönttöön / lavuaariin ja 1/4 - 1/2 pissoista myös (on vähän vaikea arvioida).

Täällä vau.fiissä on aika monta juttua pottaharkoista ja kuivaksiopettelusta. Vvv:stä löytyi myös juttua.
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-0-1-v/Vauvasta-asti-vaipatta/
Sieltä lainaus niille, jotka ei tiedä mistä on kyse:

Vauvojen vessahätäviestintä lähtee oletuksesta, että vauvat ovat jo syntyessään tietoisia tarpeestaan virtsata ja ulostaa. Vvv:n tarkoitus on ylläpitää tätä tietoisuutta ja tarjota vauvalle mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan.

Periaate on yksinkertainen: vauvaa käytetään mahdollisimman usein tarpeillaan lavuaarin, potan tai vessanpöntön päällä. Tämä vaatii vanhemmalta kykyä lukea vauvan viestejä. Vauvaa tarkkailemalla vanhempi alkaa pikkuhiljaa tunnistamaan, miten vauva viestii vessahädästään. Viesti voi olla esimerkiksi ilmeilyä, ääntelyä, liikkeitä tai näiden yhdistelmiä.

Meillä siirrytään potalle kunhan vauva oppii istumaan. Toivottavasti pisulla käynti on silloinkin yhtä hauskaa kuin nyt. Vauva usein ihan nauraa käkättää lavuaarilla kun sitä käy pissattamassa.

Esikoisen ollessa vauva alettiin pottailemaan 8-9kk ikäsenä ja vaippamäärä heti väheni 8-9 vaipasta 3-4 päivässä. Silloin en tiennyt mitään vvv:stä, eikä tullut mieleenkään, että pamppersseille olis jokin muu vaihtoehto. Tokan kanssa aloiteltiin varmaan kuukautta aiemmin, kun oppi nousemaan istumaan aiemmin. Meillä on ollu tosi hyvät kokemukset aikaisesta pottailusta.

Mutta törmäsin juttuun, jossa alan erikoisasiantuntija sanoo näin: Alle 3-vuotiaita ei tulisi potattaa vielä lainkaan. Varhain aloitettu pottaharjoittelu saattaa johtaa myöhempiin ongelmiin, kuten yökasteluun, ummetukseen, virtsatietulehduksiin sekä pissa- ja kakkavahinkoihin.
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/K...1-3-v/Varhain-aloitettu-pottailu-haitallista/

Mä olen lueskellut pottaharjoituskokemuksista nettikeskusteluita ja ne on poikkeuksetta hirveetä tappelua. Kaksi ääripäätä, äidit, joiden kolmevuotias edelleen paskoo housuunsa, on sitä mieltä, että täytyy vielä rauhassa odottaa lapsen oman kiinnostuksen heräämistä. Ja äidit, jotka pitää sitä suurinpiirtein ihmisoikeusrikkomuksena jos pisu vaippaan lirahtaa. Kummallakaan tyypillä ei ole kunnioitusta toistaan kohtaan, eikä päähän mahdu, että meitä ihmisiä on joka lähtöön. Vanhempien tietämys, uskomukset, asenteet jne on erilaiset. Kaikki lapset on erilaisia ja joillain ei vaan ole esim. taloudellisesti mahdollista vaipottaa lasta kolmivuotiaaksi.

Mitä ajatuksia teillä on asian tiimoilta?
 
Mä kyllä tunnistan nyt jo kakkosen tulon etukäteen. En kyllä ole missään vaiheessa edes harkinnut pytyn päällä pitelemistä. Oon varmaan laiska. :oops:

Potalle olin ajatellut opettaa mahdollisimman pian, mutta katsotaan nyt. Uskon, että riippuu yksilöstä sekin, "haluaako" tehdä hätänsä pottaan vai vaippaan. En kuitenkaan halua pakottaa istumaan potalle tms.. Kyllä maailmaan mahtuu pissaa ja kakkaa, vaikka ne ei tuliskaan just sinne, minne äiti haluaa.
 
Meidän tyttö on monessa asiassa aika kellontarkka ja sama pätee myös näihin. Mä haluan aloittaa pottailun heti, kun istuminen itsekseen onnistuu. Koen että se on mun tehtäväkin tässä äitiyslomalla ja myös palvelus lasta kohtaan. Tottakai siihen vaikuttaa lapsi itse, miten onnistuu, mutta tosi iso merkitys on minusta myös vanhempien toimesta.

Pissoja on mun mielestä paljon vaikeempi tunnistaa kuin kakkoja.
 
Toi on kyl mielenkiintoinen aihe. Mut mullakaan ei oo aikaa et vähän väliä riisuisin jos se pisu tai kakka tulis. Vaikka kyllä sen jo tietää koska tulee yleensä. Voishan tota kokeilla miten sujuis, kun ilta tuulettelut tehään. Vois pissa tulla.
Mun pojat vihas pottaa. Enkä tosiaan tyrkyttänyt sitä niille. Vaan ootettiin koska itse huomasi hädän. Esim nyt kun meillä on 3 vuotias kotona ni kyllä se 2-2,5v osasi jo kuivaksi. Mun mielest se oli hyvä ajan kohta meidän pojalle,nyt harjoitellaan yö kuivaksi,yhdet pissat nyt kesän aikana tullu sänkyyn.hyvällä menestyksellä kuitenkin.

Yleinen ohjehan on sitten kun lapsi on valmis siihen. Ja vanhemmat sen tietää parhaiten.
Esim meillä oli ongelmana ekaksi väärän mallinen potta.sitte siinä istuminen ei ollut kivaa.. kylmät reunat tai jotain .
 
Mä oon kuullut myös (urbaani)legendaa siitä, että pojat ja tytöt oppis noi asiat eri tahdissa johtuen erilaisista sukupuolielimistä. En tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Samoin oon kuullut tarinaa siitä, että tuo kuivaksi oppiminen periytyisi jollain tavoin, mutta enpä tiedä... :)

Mun kokemukset tuossa rajoittuu miehen nuorempaan lapseen. Sitä vähän mielestäni laiskasti yritettiin potalle opettaa (eli siis silloin kun jaksettiin ja muistettiin) ja päiväkodissa tuota ei kai nykyisin (?) tehdä ollenkaan. Tulivat meille viime kesänä kesälomalle ja päätin silloin, että nyt otetaan tästä hommasta kiinni. 4 päivää ja poika ei käyttänyt enää vaippaa, ei edes yöllä (tämä toki yksilöllistä sitten myös, eli toiset tarvii sitä öisin tosi pitkään ja toiset taas on kertalaakista vaipattomia). Pitihän siinä tottakai pestä pissaisia ja lähinnä kakkaisia housuja, mutta mielestäni todellakin oli palkitsevaa hommaa sitten.

Jokainen tekee näissä niinkuin tykkää ja jos ei häiritse vaihtaa vaippaa vaikka 4-vuotiaalle lapselle, niin ei kai siinä silloin mitään pahaa ole. Väkipakolla ei voi kuivaksi opettaa vaan pitää sen jossain määrin lapsesta lähteä itsestään tietenkin.
 
Päiväkodissa kyllä vessatetaan ja potalla käytetään joka väliin. Monet siellä vissiin oppivatkin kuivaksi.

Meillä esikko oppi hieman vajaa 3veenä täysin kuivaksi(ei öisinkään vaippaa) ja nyt kakkonen on kuiva ja 2,5v. Poikia siis nuo molemmat, sanoisin että usein, muttei aina, tytöt oppii varhaisemmin kuivaksi. Tytöthän kehittyy/kypsyy kaikinpuolin tutkimusten mukaan n.6kk aiemmin kuin pojat, henkisesti ja fyysisesti. Eroja toki on. Äitini on lastentarhanopettaja, tai siis entinen, ja valaissut asiasta mulle myös.

Vein molempia potalle n.8kk lähtien kun osasivat kunnolla potalla istua. Ei väkisin eikä aina. Samalla käytin kun itsekin kävin. Totuttelu vessassa käyntiin on mun kokemuksen ja kuuleman mukaan avainasemassa kuivaksi oppimiseen
 
Meidän noi vanhimmat lapset on tyttö ja poika. Niillä ei ollut kuivaksi oppimisessa mun mielestä mitään merkittävää eroa. Tyttö oli päivisin ilman vaippaa aiemmin, mutta poika oli kokonaan ilman vaippaa aiemmin, vaikka päivisin tarvi sitä pidempään. Ihan muutamista kuukausista oli kyse.

Vähän luulen, että toi legenda tyttöjen eduksi kuivaksi opettelussa johtuu osittain siitä, että silloin ennen vanhaan tytöt on kasvatettu kilteiksi, tunnollisiksi ja tottelevaisiksi kun pojat ovat saaneet olla poikia, jolloin niiden kanssa on lepsuiltu enemmän. Pojat on mahdollisesti vielä vilkkaampia ja menevämpiä kuin tytöt. Siitä on tehty johtopäätös poikien kyvyttömyydestä olla ilman vaippaa. Nykyvanhemmat sitten ylläpitää perinnettä ilman mitään oikeaa syytä. Mä en usko pätkääkään, että poikien on mahdollista olla vaipoitta selkeästi ja merkittävästi myöhemmin kuin tyttöjen.
 
Kuka tollasia perinteitä muka ylläpitää? :D

Kiistämätön tieteellinen fakta on että tytöt kehittyvät lähes joka asiassa poikia keskimäärin hieman nopeammin tosin. Sen voi lukea vaikka kasvatustieteiden oppikirjasta :) ja murrosikäkin tulee tytöillä poikia aiemmin, se nyt on varmaan ihan havaittavissa ilman tutkimuksiakin... tosin se että miten se korreloituu kuivaksi oppimiseen, niin en tiedä. Yksilöitä toki kaikki :wink

Yhden äidin kokemus ei ikinä kerro koko totuutta mistään.
 
Tää vvv on mulle ihan uus juttu. Hyvä että täällä oppii kaikki jutut! :-D ja en oo kyllä edes miettinyt vielä mitään pottajuttuja. .
Mites HoosiAnna millaisessa asennossa sä pidät vauvaa pöntön tai lavuaarin päällä?
 
Mä nostan vauvan jalat sykkyrään vatsan eteen, sillein niinku ristiin. Pidän toisella kädellä kainalon alta ja toisella jaloista. Vauvan selkä omaa rintaa vasten.
Tässä linkin takana on hieman erilainen tyyli, mutta meidän vauva on niin painava että tuntuu hankalalta pitää noin. Asento on vähän hutera.
http://leostranius.fi/2011/09/ekoisi-–-osa-13-vessahataviestinta/

Ja seuraavassa yksi vaihtoehto lirautella kuppiin, mutta en uskalla kokeilla kun pisut lentelee jo nyt aika lahjakkaasti.
http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm
En ikinä laittais mun lapsesta tollasia kuvia nettiin, mutta ihan kiva että joku on havainnollistanut kuvan kanssa mistä on kyse.
 
Meillä on käytössä kestovaipat, joista monet on märkäpintaisia. Märkäpintaisten kestojen on sanottu edesauttavan kuivaksi pääsemistä.

Itse en ihan oikeen ''usko'' tuohon pissattamiseen, sillein että vauva muka oppisi sillein tunnistamaan vielä tässä iässä sitä hädän tunnetta ja oppisi pidättelemään. Ennemminkin vaikuttaa, että siinä aloitetaan se kuivaksi harjottelu heti syntymästä, vaikka todellisuudessa sen toteuttaminen on mahdollista vasta paljon paljon myöhemmin. Toki tämä on vain oma mielipiteeni ja varmasti jollain toimii tämä kivasti. Ja siinä säästyy varmaan vaippoja, jonkin verran.

Se on melkein kaikilla lapsilla, että pissa tulee herkästi kun ottaa vaipan pois ja peppu on ilman kanssa kosketuksissa. Aika paljon ilmapeppuilen tytön kanssa, niin silloin kyllä aluksi laitan pyllyn alle pyyhkeen ja odotan, että se pissa tulee. Vasta sitten aloitan varsinaisen lmapeppuilun. Oma pikkunen näyttää kyllä hädän merkkejä, mutta hän näyttää ne sillä samalla sekunnilla kun helpottaa oloaan. Meillä ei siis tuo onnistuisi. Joistain vauvoista näkee sen hädän kilometrien päähän ja toisilla ei ilmekkään värähdä, eikä mistää voi päätellä, että nyt tulee pissa.

HoosiAnna, en kyllä minäkään tollein noin tollasia kuvia jakais. Kyllähän noista olis voinut havainnekuvat piirtää...
 
Onko kukaan hankkinu potta :D? Meidän neitille tuli nyt ostettu potta, ihan sen takia näin aikaisin kun aina syöttötuolissa tai turvakotelossa rupee tekee kakka, joku mua sitten neuvoisi jos kokeilisin laitta potalle istumaan. Nyt sitä potta kerran päivässä tultu kokeillu ja neiti ihan sattumaisesti tekee sinne pissan/kakan aina ennen kylvetystä :) Neidillä ikä 7kk.
Mites te muut? :)
 
Mä aloittelen pottahommat tytön kanssa heti, kun osaa istua itse. Todella säännöllisesti tekee pissat heti herättyään ja illalla hirmu usein just kun ollaan käymässä nukkumaan. Meillä on vanhoja pottia 3 kpl :D, joten ei osteta uusia.
 
Meillä kanssa tarkotus alottaa pottailut kun tyttö osaa istua itse. Olen vanhempieni luo ostanut tytölle potat mutta kotona ei ole vielä, seuraavan kerran kun lähdetään kaupunkiin täältä tuppukylästä, olisi tarkoitus käydä ostaa kotiinkin. :)
 
Me ostettiin viime viikolla potta, baybjörnin pienempi uusi malli. Olisin halunnut sellasen josta ei se keskusta irtoa, mutta ei löytynyt mistään.
Ollaan muutaman kerran kokeiltu, mutta palleron jalat on niin lyhyet ettei ne yletä vielä maahan. Hauskaa sillä näyttää siinä kuitenkin olevan. Ei olla vielä joka päivä siinä käytetty, mutta kunhan vähän kasvaa vielä niin sitten kyllä.
 
Nyt on meidänkin neitillä potta, babybjörnin pottatuoli. Olin aika hämmentynyt kassalla kun ostin sen kun myyjä antoi takuukuitin ja kehui että 2v takuu, en todella tiennyt että noissakin on takuu. Nyt sitten odotellaan että tyttö oppii istuun kunnolla niin pääsee kokeilemaan pottaa. :)
 
Mä oon miettinyt vvv:n aloittelua. Olisko jollain vinkkejä miten pääsisin 6kk vauvan kanssa alkuun kun ei olla koskaan hommaa harrastettu. Pisut tulee jos laittaa ammeeseen iltapesua varten, mutta vaipan vaihdon yhteydessä ei enää tule, joka oli sääntö eikä poikkeus silloin kun vauveli oli jotain 2kk.
 
Olisko siitä apua, että antaa lapsen olla ilman vaippaa ja seurailee ilmeitä ja eleitä kun pissan tullessa. Sitten vaan sihistelee pispispispis (tai muuta vaihtoehtoista sihinää) sen aikaa kun pissaaa tulee. Siinähän sitte oppii itse näkemään mitä vauva tekee hädän tullen ja vauva oppii äänimerkin ja pissaamisen yhteyden.
 
Meillä on ollu potta pyllyn alla muutaman kerran. Pallerolla on niin hirvee kiire repiä suihkuverhoa, syöksyä kylppärin maton kimppuun, tarkkailla ystäväänsä kattolamppua, hakata kämmenellä potan kylkeä, ettei ehdi tehdä tarpeitaan :) Sitten kun nostaa pois lavuaarin päälle niin pissat tulee heti.
 
Takaisin
Top