Voisitko imettää ystäväsi vauvaa?

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Löysin erittäin mielenkiintoisen kirjoituksen viikonloppuna, jossa äiti kertoo imetysongelmistaan ja siitä kuinka niiden seurauksena hänen ystävänsä imetti hänen lastaan.

Lukemisesta lähtien olen pohtinut asiaa: Voisinko imettää ystäväni lasta? Entä voisinko antaa ystäväni imettää omaa lastani?

Ennenhän on toki ollut ihan ammattimaisia imettäjiä, kuulemma lastenklinikalla vielä viiimeinen imettäjä on työskennellyt 50-luvulla. On myös kulttuureita, joissa muiden vauvojen imettäminen on vieläkin niin arkipäivää, että sille on omat sääntönsä. Näin on käsittääkseni esimerkiksi islaminuskon kohdalla. Kuulemma joissain afrikkalaisissa kulttuureissa on tapana, että äidin kuollessa isoäiti (äidinäiti) alkaa imettää lasta. Tunnenpa myös ihan henkilökohtaisestikin erään, joka on imettänyt sisarensa lasta!

Jostain syystä minusta tuntuu ajatuksena paremmalta, että imettäisin itse ystäväni lasta, kuin että ystäväni imettäisi minun lastani. En tiedä miksi, niin vain on. Tietysti myös tilanteen kriittisyydellä on paljon väliä.

Entä te muut? Mitä mieltä te olette asiasta?

Mun mielestä siinä on jotain kovin vastenmielistä; sekä että itse imettäisin kaverin lasta tai hän imettäisi minun lasta. En siis suostuisi. :rolleyes:

Riippuu jonkun verran kenen vauvaa pitäisi imettää, toisten ystävien lapsia voisin imettää mutta on muutama sellanen ihminen ystävissä että ois kiusallinen ajatus.
Omasta vauvasta varmaan sama. Riippuu kuka imettäisi ja kuinka usein.
Tällä hetkellä mulla riittäisi luultavasti osaruokintaan maitoa toisellekin vauvalle. Mutta täysimetys omalle ois se mitä en riskeerais, eli ekana oma ja sitten ystävän.

Mun äiti oli joskus imettänyt mun isän serkun lapsia, kun mun isoveli oli vauva. Tällä isän serkulla oli kaksospojat, eikä maito meinannut riittää molemmille, mut mun äidillä riitti vähän liiankin hyvin yhdelle.

Olen kyllä paljon miettinyt, voisinko myös itse imettää toisen lasta. Olis varmaan hyvin tilanteesta riippuvaa, kuinka toimisin. Jos olis oikesti tarve ja mulla tulis maitoa hyvin, niin kyllä varmaan imettäisin ainakin yksittäisen kerran ja ehkä voisin nähdä omankin lapsen yksittäisen kerran olevan jonkun luotettavan ihmisen imetettävänä.

Mulla myös lähipiirissä äiti on imettänyt sukulaisen lasta. Olen muuten joskus pohtinut samaa (ennen omaa lasta) ja ollut sitä mieltä, että miksi ei. Mutta kyllä se nyt tuntuu vähän jännän kuuloiselta. Toki imettäisin, jos olisi toooodella tarpeellista. En välttämättä muuten. Jokin ihmeellinen soveliaisuusraja tuntuu tulevan vastaan, vaikka toisten lasten imetyksessä ei ole ennen ollut mitään omituista... Yllättävän vaikea kysymys! :D

Minä en myöskään imettäisi toisen lasta- enkä ainakaan antaisi muiden imettää omaani.
En oikein osaa pukea sanoiksi syitä, mutta on vaan vahva tunne, että EI :rolleyes:
Eri asia olisi, jos olisi esim. kyseessä hengenvaarallinen tilanne ja sitä kautta PAKKO!

Takaisin