Vitamiinivalmisteet ja lisäravinteet

Mä söin jo ennen raskautta foolihappoa ja D-vitamiinia. Nyt on käytössä raskaus-omega ja raskaus-vitamiiini :)
Ennen raskautta mulla oli käytössä usein smoothiessa Puhdistamon Vihersmoothie-jauhe, mutta nyt sitä ei varmaan uskalla enää käyttää.. vai tietääkö joku?

Jos oot jo aiemmin käyttänyt tuota vihersmoothie-jauhetta niin todennäköisesti siitä ei ole raakauden aikanakaan mitään haittaa. Suositukset sanoo kyllä että raskaana ollessa välttää erityisen puhdistavia tuotteita. Esim spirulina ja vehnäoras ovat sellaisia mutta niissä on myös erittäin hyviä ravintoaineita ja raskaana ollessa tulisi huolehtia hyvien ravintoaineiden saannista. Noiden puhdistusvaikutus on voimakkaimmillaan kun käytön aloittaa niin siksi monet urheilijatkin käyttävät niitä raskausaikanakin. Esimerkiksi Nanna Karalahti on kirjoittanut hyvän blogikirjoituksen asiaan liittyen. Itse en usko että luontaistuotteet ovat kovinkaan vaarallisia maksalle tai munuaisille. Useimmiten se perustuu liian lyhyen aikavälin seurantaan verikokeilla ja usein heti säikähdetään jos vähänkään kohoaa arvot, mutta kun ne arvot kohoavat juuri alkuvaiheessa kun puhdistus on käynnissä ja siksi on hyvä seurata että ne lähtevät laskuunkin, jotta pystyy tietämään sopiiko jokin tuote vai ei. Mutta hyvä se on aina varovainen olla mitä suuhunsa laittaa :)

Muokattu viimeksi:
Mulla oli jo ekassa neuvolassa hemoglobiini niin alhainen, että joudun todennäkösesti ihan piakkoin alottaan rautalisän, vaikka rautaa on mun mamma-monivitamiinissäkin, mitä nyt syön. Huomenna verikokeet, niin katotaan mitä se nyt näyttää.

Imeytyykö sulla rauta hyvin? Tai muistatko pitää monivitamiinin oton jälkeen sen varoajan maitotuotteisiin jotka sit estää raudan imeytymistä?

Mulla käytössä raskaus-monivitamiini. Viime raskauden oisko ollut puolivälissä otin kähttöön raskaus-omegat vauvan aivoja ajatellen.. mut nehän kannattaa lopettaa n. kuukautta ennen laskettua aikaa, koska saattavat estää veren hyytymistä (jos vaikka tulis sektiotilanne eteen).

Raskaus-monivitamiini täälläkin käytössä. Meinaa vaan unohtua ottaa kun ei vielä viitsi kovin näkösällä säilyttää purkkia.

En ole ostanut raskausajan monivitamiinia, koska olen ymmärtänyt ettei siitä ole normaalia, suht terveellistä ruokavaliota noudattavalle odottajalle (tai sikiölle) mitään hyötyä. Asiaa on ihan tutkittukin ja ne ainoat todellakin hyödylliset ovat tietääkseni nykykäsityksen mukaan folaatti ja D-vitamiini. Ruokavaliosta riippuen voi olla tietysti tarpeellista syödä jotain muutakin, mutta kun omalla kohdallani ei ole suurempia puutteita ruokavaliossa, niin olen syönyt vain noita. Katsotaan sitten, onko tarvetta esim. raudalle myöhemmin. Varmasti jollekin monivitamiini on aivan paikallaan, en sitä kiistä, mutta mikään automaatio sen syöminen ei pitäisi kai olla.

Mä en pysty syömään mitään vitamiineja (foolihappoa ja d-vitamiinia) ne oksettaa mua niin paljon :( pelkkä ajatuskin saa oksennuksen kurkkuun.
Neuvolantäti sanoi etten stressais asiasta mut kyllähän se nyt välillä mietityttää. Huoh..

Mä en pysty syömään mitään vitamiineja (foolihappoa ja d-vitamiinia) ne oksettaa mua niin paljon :sad001 pelkkä ajatuskin saa oksennuksen kurkkuun.
Neuvolantäti sanoi etten stressais asiasta mut kyllähän se nyt välillä mietityttää. Huoh..

Terveydenhoitaja on takuulla oikeassa, mutta jos asia stressaa sinua niin tuli vaan mieleen, oletko kokeillut nestemäisiä vitamiineja? :) Esimerkiksi Bioteekin D-vitamiinitipoissa riittää muistaakseni yksi tippa 10 mikrogramman annokseksi ja myös foolihappoa saa nestemäisenä. Menisikö ehkä mehun seassa? Tai jonkin muun juoman?

Toisena vaihtoehtona on suihkeet jos vaan pystyy niitä käyttää. Kaikissa tipoissa ja suihkeissa tietty on se maku mikä voi laittaa oksentaa mutta ne imeytyy jo suun limakalvoilta niin todennäköisesti ei saa kaikkea oksennettua pois. Mutta ilmankin kyllä pärjää ettei siitäkään kannata stressata. Vauva saa kyll kaiken tarvitsemansa äidiltä mutta hyvä se on äitikin pitää kunnossa <3 foolihappo se tärkein hermostoputken kannalta ja sen pitäis sulkeutua rv5-6 tienoilla.

Mä en tätä ketjuakaan voi lukea ilman etteikö tulis oksennus kurkkuun :( uskomaton vaiva.
Että en usko että tipat tai suihkeet on yhtään sen helpompi :/ thyi

I.ssa mulla on sama vaiva jos otan vitamiinit tyhjään mahaan, heti tulee ylös.
Nyt vitamiineina menee multivitan äitiys, magnesium, sinkki, d ja omegat. Omegat mua oksettaa ihan kaikista eniten.

Neuvolasta suositeltiin syömään Beroccaa ja D-vitamiinia, joten niitä olen nyt ottanut, en muuta. Kalaa olen yrittänyt syödä riittävästi, mutta täytyisi ehkä silti tuota omega -lisää vielä miettiä.

Multivita raskaus ja imetys. Raudanpuutteeseen Floradix ja Obsidan Fe++ ja vähän niin kuin kaiken varalta Piimax C Kalkki D.

Itsellä Minisan Mama-monivitamiini ja Kalkki, huomasin kun olin reilu kk syömättä kalkkia niin tuli jalat todella kipeiksi ja yöllisiä kramppeja.. alotin kalkin uudelleen niin loppu vaivat. Luin netistä että kalkin pitäisi auttaa jalkakramppeihin :grin

Itsellä Minisan Mama-monivitamiini ja Kalkki, huomasin kun olin reilu kk syömättä kalkkia niin tuli jalat todella kipeiksi ja yöllisiä kramppeja.. alotin kalkin uudelleen niin loppu vaivat. Luin netistä että kalkin pitäisi auttaa jalkakramppeihin :grin
Magnesium voi auttaa myös kramppeihin :)

Mulla käytössä rauta, magnesium, D-vitamiini, maitohappobakteerit ja kalaöljy :) kaikki ollu käytössä jo ennen raskauttakin.

Takaisin