Vitamiinit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -mimosa-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se 3kk ennen on suositus, mutta nyt heti on parempi kuin ei milloinkaan, eli aloitat vaan foolihapot mahd. pian ja oot rauhallisin mielin.

Eikös jistain ruoka-aineista saanut foolihappoa? Vai muistanko ihan väärin?

Multivitan raskauspillereitä oon napsinu plussasta saakka, sitä ennen ehkä kuukauden söin tavallista monivitamiinia. Esukoisen aikaan en pystyny syömään vitamiineja kun ihan alun, sitten ke tuli ylös vaikka minkä kanssa yritti ottaa. Nyt pahoinvointi on astunut kuvaan viimesten päivien aikana samalla tavalla, ku miten se alko viimeks; jatkuvasti sellanen pieni äklötys ja mitään ruokaa ei tekis mieli. Toivottavasti ei pahenis kovin tällä kertaa. Viimeks huolestutti, kun ei saanu syötyä vitamiineja ja ruokailuki oli niin heikkoo, mutta terve tyttö synty kuitenki.

Liliina, niin siis oon syönyt kyllä koko ajan foolihappoa, aloitin vaan vasta kun lopetin ehkäisyn ja nappasi heti ekalla kierrolla, niin ei ehtinyt ihan sitä 3 kk syömään niitä :)

Minisun mama myös käytössä. Moni puhuu omegoista, ehkä pitää itsekin kysyä siitä neuvolasta.

Mä käytän ihan tavallista kalaöljyä missä ei oo a-vitamiinia. :) Jotain missä omegaa kannattaa syödä jos ei tuu syötyä kalaa pari kertaa viikossa.

Oon syöny multitabsin raskaus ja imetys-vitamiinena esikoisen odotusajoista asti. Lisäksi menee magnesium ja b-vitamiini. Mulla on ollut aikasemmin häikkää b-vitamiinin imeytymisen kanssa ja pelkkä monivitamiini ei oo riittänyt sen ylläpitoon.

Minkä vahvuista foolihappoa te syötte? Ku mulle mies kävi hakee ja apteekista antovat 4mg. Onks se iha liian vahvaa? o_O

Mä syön 800 mikrogrammaa päivässä. 4 mg kuulostaa aika vahvalta annokselta, vai oonko jotenki tosi väärässä?

Foolihaposta kannattaa muistaa se, että se on vesiliukoinen - kaikki mitä elimistö ei käytä ja laita pienehköön varastomäärään, menee pissan mukana viemäriin. Itsekin mietin, että pelatako varman päälle ja ottaa 800 mikrogrammaa sisältävä valmiste ja hukata siitä osa, vai tyytyä 400 mikrogrammaiseen. Päätin sitten, että 400 mikrogrammaa saa riittää yhdessä sen pillerin b-vitamiinien kanssa, onhan raskausvitamiinissa hitunen foolihappoa siinäkin.

Kahden vaiheilla oon vielä omegojen kanssa. Toisaalta, niistä saisi tarvittavan d-vitamiinilisän, mutta niin saisi kalsium-valmisteestakin. Kalsiumia mun on pakko napostella, kun muutoin saanti jää niin onnettomaksi. Jospa mä viikonlopun aikaan saisin tehtyä jonkinlaisen päätöksen. Miten teillä?

Ei hitti. Minisun Mamassahan on 200% päivittäisestä D-vitamiinin tarpeesta! Yks pohdinta vähemmän. :-D

Dha ja e-epa rasvahapot auttaa sikiön näön ja aivojen kehityksessä ja e-epa mm. ehkäsee raskauden aikasta ja synnytyksen jälkeistä masennusta. Jos kala ei kuulu 2x vko ruokavalioon niin olisihan se suositeltavaa syödä sitten kapseleina. Eiköhän niistä enemmän hyötyä kun haittaa ole. :)

Mä voin kertoa masennuslääkkeitä aikanaan syöneenä, että e-epalla ON vaikutusta! Siksi mä sen takaisin varmaan otankin. Magnesium iltaisin taas auttoi levottomiin jalkoihin, ja lieviin uniongelmiin. Magnesium ja melatoniini oli mulle paras unentuoja ikinä, mutta raskauden aikana joutuu tyytymään magnesiumiin.

Oon huomannu vaikutuksen myös. Siks mulla käytössä nykyään Lysin forte koska siinä on reilummin epaa kun raskaus omegoissa.

Heh mulla meni luvut väärin :facepalm: eli syön 0.4mg sitä foolihappoa. Taitaa olla siis hyvä määrä :)

Auneppi, ihmettelin kyllä jo. Mulle suositeltiin 800 mikrogrammaa, eli tuon tuplaaminen voisi olla hyvä idea. Se on vesiliukoinen, eli vaikka vetää liikaa, ei kaiketi ole huonoksi. Mutta niin, 0,8-1 mg musta raskaana suositellaan :)

Joo ilman reseptiä ei saa noita vahvempia foolihappoja :) Esim just 1mg ja 4mg. Mulla on lääkityksen takia vähän vahvempi. Toi vähäisempi määrä kyllä riittää muille. :)

Tohtori Tolosella on foolihappovalmiste, jossa on 800 mikrogrammaa folaattia! Kaikenlisäksi peijakkaan edullinen, olisiko ollut 8 euroa/100kpl! Löytyy luontaistuoteosastolta isommista marketista.

Onneksi muuten tää keskustelu pomppaa täällä aina esiin, koska muuten mä unohtaisin ottaa vitamiinit. Vaikka ne on kahvinkeittimen vieressä olevinaan esillä .

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Takaisin