Vitamiinit

Minä syön LadyVita Plussaa, että saisin kaiken tarpeellisen, kun ei aina tule niin kauhean monipuolisesti syötyä. Lisäksi kalaöljykapseleita, koska harvoin tulee muuten kalaa syötyä ja sehän olisi aika tärkeää.
 
Mulle terkkari sanoi neuvolassa, että mun ruokatottumuksilla (siis normaali sekaruoka suht terveellisesti) riittää kun otan näinä talvikuukausina D-vitamiinia. Itse haluan kuitenkin varmuuden vuoksi ottaa 1 tabletin Multivitan raskaus- ja imetysvitamiineja (joka siis sis. mm. tuota D:tä.) ja lisäksi erillisen foolihappovalmisteen. Kalaa tulee syötyä aika paljon, joten en usko noita kalaöljykapseleita tarvitsevani. Mutta foolihappoa on aika vaikea saada tarpeeksi täyspainoisesta ruuasta niin otan mielelläni sitä lisää, kun tiedän etten ylitä sallittuja määriä. 
 
Syön samaa kuin Vaavi, tuota Multivitan raskaus-vitamiinia. Kohta ne loppuvat ja ajattelin vaihtaa halvempaan. Mutta siinä on A-vitamiinia, jonka käyttöä vielä pohdin. Onko A-vitamiini haitallista, vai jokin sen esiaste? Täytynee kysyä asiaa huomenna neuvolantädiltä.
 
Kalkki-D ja välillä kalkki-pii (mitä kaikkea siinä onkaan) sekä kalaöljy tapletteja, joissa on omega3 rasvahappoja, fooolihappoja, E-vitam. ... Maitoa kai pitäisi juoda n. 2 tölkkiä päivään kalkin saantia varten, eikä kalaakaan tule tarvittavasti syötyä.
Yppy niin sitä A-vitam. tulisi välttää...
 
Multitabseja raskaanaoleville, kalsipos-d ja maitohappobakteereja aamuin illoin aina vähän merkkiä vaihdellen, esim. idoform ja Rela. Suosittelen suuresti noita maitohappobakteereja, mulla oli ennen raskautta usein hiiva ongelmana, mutta nyt vaikka alttius hiivaan onkin raskaana suurempi, ei ole ollut ainuttakaan kertaa! Mahakin on toiminut hyvin. 
 
Minäkään en syö muuta kuin d-vitamiinia, tosin vähän huonosti muistan sitäkin ottaa. Kalaa syön kyllä vähintään sen kaksi kertaa viikossa muutenkin. Koska olen koulussa töissä, syön päivittäin kouluruokaa, joten tulee varmasti syötyä monipuolisemmin kuin jos kuskaisin omia eväitä mukanani.
 
Sekasyöjä ei muuta kai tarvitse, kaverilleni sanottiin, ettei se d- vitamiinikaan tarpeellinen ole. Minulle taas sanottiin, että se on ainoa tarpeellinen ja ettei saisi ylivitaminisoida. Ei kaikesta ylivitamiineista ole vältättämättä haittaa, mutta turha niitä on popsia, jos niistä ei ole hyötyäkään.
 
Porkkanaa poskeen vaan! [:D]
 
LadyVita Mamaa(sama kuin Plus, on vain pakkaus ja nimi muuttunut) sekä yritän muistaa ottaa d-vitamiinia lisäksi. Huonolla menestyksellä tähän saakka.. LadyVitaa otan kaksi, siksi etten syö kovin monipuolisesti... [&:] En siis salaattia ym juuri ollenkaan.
Yppy kuten varmasti neuvolantädiltä sait infoa, a-vitamiinia ei tosiaan suositella raskaana oleville. Sen takia maksaruokiakin pitäisi välttää. Googlettamalla löytyy lisää infoa. Joten vaikka nuo raskausvitamiinit maksavat enemmän, kannattaa niissä pysytellä. Ne kun on muutenkin ajateltu sitä varten.
 
Jeps,kiitoksia vastauksista[:)]

Itse en ihan aina rehellisesti sanottuna syö hyvin,vaikkakin monipuolista laitan.

Vitamiineista syön LadyVitaPlussaa vehnänalkioöljyjä sekä  bioteekin duo:E-EPA + E-DHA.

Oon miettinyt että onko siinä ladyvitassa tarpeeksi D vitamiinia ja foolihappoa ja sitä kalsiumia?
Minä kun en maitoa juo...otan sen melkein päivittäin luonnon A-jogurtista,välillä rahkasta,juustosta.

Hengissä sitä on toisaalta tähänkin asti selvitty[:D]
 
ginessa kävin kurkkaamassa paketin takaa, kolmesta napista päivässä saisi 150% suositellusta määrästä d-vitamiinia ja foolihappoa 200%!
 
Mä oon syönyt Multitabsin raskaus monivitamiineja alkuraskaudessa 1 tabu /vrk ja nyt lokakuun lopusta 2 tabua /vrk. Pimeä kausi kun on niin otan tupla d-vitamiinit siitä.
Lisärautaa olen tarvinnut kanssa, välillä 1 ja välillä 2 tablettia vrk, alussa käytin Retaferia mutta se ei toiminut niin vaihdoin Obsidaniin, jolla viimein saatiin arvot nousuun.

Jännä muuten et ainakin tossa multitabsin monivitamiinissa on sekä rautaa että kalsiumia. Kun sitä rautaa ei saisi samaan aikaan kalsiumin kanssa ottaa.. Vai ehkä se on eri asia ottaa purkista kun huuhdella rautatabu maidolla alas..? [8|]

Muuten olen pyrkinyt syömään paljon vihreää ja punaista [;)] 
 
Syön terveellisesti ja monipuolisesti, mutta silti otan monenlaista lisuketta: Multitabsin raskausmonivitamiinia 1kpl/vrk, 1-2 D-vitamiinipilleriä (=10-20mg), Kalaöljykapseleita 2kpl/vrk (sis. omega-3, D- ja E-vitamiinia), Floravital-rautamehua. Koska mulla on aina ollut herkkä maha, niin käytän myös maitohappobakteereja (Lactoseven) 1kpl/vrk ja Vi-Siblin-jauhetta 1 mitta/vrk. D-vitamiinia mulle kertyy näistä lisukkeista 20-30mg/vrk, mikä on reilusti, mutta vasta 50mg on raja, jota ei suositella ylitettäväksi. Mulle on sanottu D-vitamiinia ostaessani, että suositusmäärää tullaan lisäämään lähitulevaisuudessa.

27+6
 
ALKUPERÄINEN: Sash79
Jännä muuten et ainakin tossa multitabsin monivitamiinissa on sekä rautaa että kalsiumia. Kun sitä rautaa ei saisi samaan aikaan kalsiumin kanssa ottaa.. Vai ehkä se on eri asia ottaa purkista kun huuhdella rautatabu maidolla alas..? [8|]


Tätä miekin olen miettinyt.. [:-] En tiedä mistä johtuu, mutta lisästä huolimatta en ole saanut hemoglobiinia nousemaan. Ja erillisessä rautatabletissa kun on merkintä käyttöohjeissa, ettei toista rautavalmistetta saa käyttää samaan aikaan, niin mie en oo uskaltanu sitä ja multitabsia ottaa samaan aikaan. [:D]
 
Juuuu tuttua touhua Arwen... Kuukausikaupalla mä vaihtelin niin, että monivitamiinia aamulla ja rautaa illalla tai toisinpäin. Edelleen vaan rauta-arvot laski.
No sitten sain ohjetta alkaa ottamaan rautaa sekä aamuin että illoin, niin monivitamiini piti yrittää muistaa ottaa joskus keskipäivällä [:D]
Täytyy tunnustaa et monivitamiini jäi tosi useasti ottamatta kun sen muisti aina vasta illalla... Mutta rauta on tärkeämpi arvo kuin ne muut, joten en siitä jaksanut ottaa niin kovin stressiä.. Vihdoin saatiin ne nousemaan tuolla tuplakuurilla.
Nyt menen taas iltaisin monivitamiinia ja aamuisin rautaa linjalla.. Heh..
 
Kiitos neuvosta, Sash! Miun lahopäisyyden tietäen pillereiden muistaminen on aina vähän niin ja näin, mutta ei onneksi enää kauaa tarvitse kärvistellä lisävitamiinien ja raudan kanssa. [:D]
 
Hihih, kuinka ajankohtaiseen hetkeen tää keskustelu tulikaan!
Korkkasin nimittäin just elämäni ensimmäisen vitamiinivalmistepurkin! Ja nyt siis 8 päivää laskettuun aikaa :D

Eli yritän nyt sitten muistaa syödä Multitabsin raskausvalmistetta. Tähän mennessä arvot ollut ihan kohillaan (hemppa tippu alimmillaan 135:n!). Muutenkin vitskut pitäis tulla ruoasta pitkälti, mutta kokeillaan nyt talven takia tota valmistetta, jos vaikka imetys sujuis paremmin - veikkaanpa, että kuitenkaan vauvan synnyttyä ei toi ruokailu enää oo ihan niin hyvää ja säännöllistä!
 
En syö mitään ravintolisiä. Omega-3-paketti on hyllys, vaan huono olen syömään mitään mistä ei nälkä lähde. Eikä oo huono omatunto.
 
Takaisin
Top