Vitamiinit yms.

mulle suositeltiin neuvolassa omegaa ja olenkin alusta asti syönyt raskaus omegaa koska se on kuulemma hyväksi sikiön aivojen kehitykselle o_O
 
Tutkimuksia löytyy aina puolesta ja vastaan. :)

Omegat ovat välttämättöminä laspen kehitykselle, toki myös aikuiselle ihmiselle.
Jos syöt kalastettua kalaa useamman kerran viikossa niin saat ravinnosta omega-3:sta, mutta harva syö montaa kertaa ja jos syö niin useimmin se on viljeltyä.

Itse syön purkista, jokainen tekee varmasti niin kuin itse kokee parhaimmaksi.
 
Itsellä on käytössä tuo raskaus&imetys -monivitamiini, neuvolan mukaan muuta ei tarvita. Otan kuitenkin lisäksi tuota iho-omegaa, AadaEveliinan ansiosta, kun tutkimusten mukaan se vähentää lapsen riskiä sairastua atopiaan. Neuvolan hoitajakin oli kuullut tästä ja sanoi etten ole ainoa käyttäjä eli tälle tuotteelle ei tullut minkäänlaista tyrmäystä (onhan se yliopiston tutkimusten mukaan suositeltavaa raskausaikana). Sitten otan maitohappobakteereita, neuvolan hoitajan mukaan nämä voivat vähentää lapsen riskiä sairastua allergioihin. Jännää vaan, että tieto tuli vasta sitten kun olin jo kertonut käyttäväni niitä mahan hyvinvointiin. Eli ihan selkeästi virallista linjaa ei ylitetä, mutta jos äiti on itse valinnut toisin niin sitä tuetaan (näin ainakin oman hoitajani kohdalla). Sitten mulla on kanssa noita tohtori tolosen e-epa eli omega3-valmistetta, joita otan silloin kun ruokavaliossa on ollut jostain syystä vähemmän kalaa tms. omega3 -lähdettä. Tuossa iho-omegassa kuitenkin jo omega3:a jonkun verran. Itsekin olen kuullut tutkimuksia omega3:n suotuisasta vaikutuksesta sikiön aivojen kehitykselle. Neuvolan hoitajan mukaan sitä ei kuitenkaan kannata ottaa raskauden loppuvaiheessa, koska se voi lisätä vuotoja. Olenkin lukenut, että ennen leikkausta omega3-lisätuotteiden ottaminen kielletään, ettei ole leikkaushaavan vuotojen kanssa ongelmaa. Lisäksi tietysti terveellinen ruokavalio, josta sikiön pitäisi saa tarvitsemansa ravintoaineet (tarkistettu ravitsemusneuvojalla). Koska virallinen linja poikkeaa monesti uusista tutkimustuloksista niin itse olen päätynyt tällaiseen.
 
Butterfly, onko tuo omega-3 kielto nimenomaan omega-3:a sisältävien tuotteiden, vaiko vain kalanmaksaöljyn kielto? Maksaöljyhän voi lisätä mm. mustelmaherkkyyttä, mutta puhtaassa kalaöljyssä en ainakaan itse ole sitä havainnut. Kumpaakin olen käyttänyt. Tietenkään kalanmaksaöljyä ei saa raskaana käyttää sen korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi.
Mikäli omegat lisäävät sitä verenvuototaipumusta/ohentavat verta, niin muistakaa K-vitamiinin saanti, sillä se on yksi veren hyytymistekijä. :) Toki sitä valmistuu suolistossa itsekseen, mutta minulla on ainakin ollut koko ikäni niin oireileva ruoansulatuselimistö, että sen varaan en laskisi. Eli paljon lehtivihreää sisältäviä kasviksia ja vihanneksia.
 
Lismubettiina, me puhuttiin omega3-lisävalmisteista eli en osaa sen enempää sanoa. Kannattaa kysyä neuvolasta noista muista valmisteista. Ja siis hoitaja puhui, ettei kannata hirveän suuria määriä syödä siinä lopussa omega3:a. Lähinnä siis kehoitti lopettaa tuo tohtori tolonen omega3-valmisteen käyttö loppupuolella, ettei siis ole suuria määriä elimistössä, jos vaikka joutuu keisarinleikkaukseen. Omega3:a kun saa normaalisti ruokavaliostakin eli ei silleen kannata tankata sitä enää loppuvaiheessa.
 
Ylen Aamu-tohtorissa oli just että raskaana ja pari kk synnytyksen jälkeen veritulppariski kasvaa 10-kertaiseksi :eek: sen takia tuota K:ta ei erikseen kannata lisäravinteena ainakaan nauttia. Tuttuni joutui ekan raskauden jälkeen ilmenneen veritulpan vuoksi toisen raskauden ajan syömään vertaohentavia lääkkeitä
 
Itse syön mama pilleriä + ylimääräst D'tä ja nyt neuvolassa sanottiin (kiellettiin) ettei saisi tota ylimääräst D'tä syödä koska tulee jo liikaa (yht 60µg) D'tä.

Onkos muille sanottu näistä D-vitamiineistä mitään?
 
^ Pyydä neuvolasta lähete d-vitamiinin mittaukseen. Niin tiedät syötkö tarpeeksi. :)

Itse syön 125mg eikä neuvolasta tullut kieltoa, totesin vain, "hyvä, virallisest ohjeet ovat nämä, en ota sen enempää kantaa".
 
ezkimo, mulle tulee välillä se 20 mikrog, kun tuossa monivitamiinissa ja EPAssa on molemmissa. Söin myös välillä lisänä 20 mikrog eli maksimi päiväannostus mulla lisistä oli toi 30. Neuvolasta sanottin, että virallinen on se 10 mikrog. Kun sanoin siihen, että toisten tutkimusten mukaan pitäisi saada 50 tai jopa 100 mikrog niin eipä siihen oikein mitään sanottu. Eli virallinen linja on mikä on ja jos tulee vastaan tarkasti sääntöjä noudattava niin he sitten kieltävät. Esim. litrassa maitoa on 10 mikrogrammaa D:tä eli tosiaan oman tarpeen saa tietää vaan mittauttamalla. Pitäisikin itsekin pyytää tuota mittausta.
 
Mä syön foolihappoa, B-vitamiinia (Mega B, sisältää myös foolihappoa), D-vitamiinia (10 mikrogrammaa) ja magnesiumia päivittäin. Foolihappoa syön koska lääkäri määräsi (reseptilääke), B-vitamiinia koska väsyttää pimeänä vuodenaikana, D-vitamiinia koska talvi (ennen raskautta syönyt aina 50 mikrogrammaa per pv, nyt pitänee annostusta lisätä, neuvolasta neuvottiin että 10 mikrogrammaa riittäisi) ja magnesiumia koska hirveät suonenvedot eli vauva lienee vienyt mamman magnesiumit.

Neuvolassa sanottiin että kaikki omegat sun muut kalaöljyjä sisältävät lisät jätettävä pois koska niissä on A-vitamiinia. Googlasin HUSin sivuilta ohjeistusta:

  • Retinolimuotoisen A-vitamiinin suuret yliannokset voivat vaurioittaa kehittyvää sikiötä ja aiheuttaa synnynnäisiä epämuodostumia.
  • Normaalista suomalaisesta ruokavaliosta saa yleensä riittävän vitamiinimäärän, joten A-vitamiinilisälle ei ole raskausaikana tarvetta.

A-vitamiinilähteet ravinnossa
  • Tärkeimmät A-vitamiinin lähteet suomalaisessa ravinnossa ovat liha ja kananmuna sekä kasvikset ja peruna.

    Maksa sisältää runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa ja maksaa pääruokana on syytä välttää kokonaan koko raskauden ajan.
Mulla tuli muutamia viikkoja sitten suuhun haavoja ja suuta kirveli kun söin esimerkiksi tomaattia. Joku ravinnonpuutoshan tämäkin kai. Nyt olen syönyt satsumoita joka pv ja suussa olo vähän parempi eli oisko lienee C-vitamiinin puutosta?

Rautalisääkin ostin kun neuvolassa viimeksi oli arvot hieman alakanttiin, alkuraskaudessa taas hemoglobiini oli todella korkea, mutta raskauden oireisiinhan kuuluu tuo HB:n lasku joten en ole varma onko lisäraudalle tarve? Olo ei ole aneeminen tai nuutunut ainakaan.
 
^ Hoitajalla mennyt kalaöljy ja kalanmaksaöljy sekaisin. :)
Kalanmaksaöljy sisältää A-vitamiinia. Omega-3 kolme kalaöljyt ei, toki hyvä varmistaa omasta vielä omasta purkistaan ettei ole.
 
Neuvolan ohjeissa sanotaan, ettei maksaa kannata syödä (ainakaan paljoa a-vitamiinin takia) eli kalanmaksaöljy ei ole hyvästä (sisältää a -vitamiinia, pitää tarkistaa purkista). Samoissa ohjeissa sanotaan, että kalaa kannattaa syödä (eli kalaöljy, sisältää omega-3 rasvahappoja, on terveellistä). Näin ollen olen sitä mieltä, että jos ei syö kalaa (esim. kala-allergian takia) niin kannattaa ottaa omega-3 lisää (näiden pitäisi sopia myös allergikoille, kannattaa tarkistaa).

Iltasanomissa oli jokin aikaa sitten, että uuden kanadalaisen tutkimuksen mukaan pohjoisessa asuvien pitäisi saada paljon enemmän d-vitamiinia kun tähän mennessä on suositeltu. Siinä suomalainen lääketieteen lisensiaatti sanoi, että tarvittava määrä olisi 50 mikrog/päivä. Mutta eipä tässä puhuta taaskaan painokiloista. Eli 50 -kiloinen tarvitsee kyllä vähemmän d-vitamiinilisää kuin 100 -kiloinen jo erilaisen verimäärän takia. Ja oma ruokavaliokin vaikutta asiaan. Tässä linkki iltasanomien artikkeliin, jossa linkki myös viralliseen tiedoitukseen (ei mene enää oikeaan kohtaan), jos jotakin kiinnostaa ja haluaa tehdä omat johtopäätökset asiasta: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288780488554.html?pos=ksk-trm-trvs-ostu

Kysyin neuvolassa hoitajalta tuosta d-vitamiinipitoisuuden mittauttamisesta, ei kuulu ainakaan täällä ohjelmaan. Täytyy kysyä uudestaan kun on neuvolan lääkärin tarkistus.
 
Takaisin
Top