Vitamiinit ym raskauden aikana

Olen koko yritysajan (2.3v) jo syönyt raskausvitamiineja. Käytössä foliver, multivita raskaus, magnesium, maitohappobakteeri, d-vitamiini 10 mikrog.
Muuten monipuolinen ruokavalio ja runsaasti vettä.

Kokeilin vuosi sitten maca-jauhetta, en koennut siitä hyötyväni.
 
Perus raskausmonivita, d-vitamiini ja omega-3. Raudat ajattelin käydä mittauttamassa piakkoin.
 
Oli muuten nykysuositus 20ug d-vitamiinia. Aiemmin oli vain 10ug.

Mä otan tai yritän ottaa multitabsin raskausvitamiinia joka päivä ja rautaa 200. Joo, se on paljon mutta sillä saan raudan ylös kun imetän vielä ja menkat vei varastoja alas.
 
Thl:n suositus raskaanaolijoille on 10mikrog, kiinnostaisi tietää minkä mukaan on sanottu tuo 20mikrog. Joissain perussairauksissa voidaan suosittaa enemmän, mutta kyllä 10mikrog on kansallinen d-vitamiinisuositus.
 
Thl:n suositus raskaanaolijoille on 10mikrog, kiinnostaisi tietää minkä mukaan on sanottu tuo 20mikrog. Joissain perussairauksissa voidaan suosittaa enemmän, mutta kyllä 10mikrog on kansallinen d-vitamiinisuositus.
Korona-ajan takia täällä neuvolasta sanottiin noin puhelimessa.
 
Toi 10mikrog on varmaankin ok jos ruokavalioon kuuluu suositusten mukainen määrä maitotuotteita tai muita d-vitaminoituja elintarvikkeita. Itse syön vahvaa dvitskua koska omassa arjessa maitotuotteita on vähän ja olen seurannut tässä lapsettomuuden aikana verikokein omia tasoja. D-vitamiini ja kalsium on erittäin tärkeitä raskausaikana että vauvan luusto ja hampaat kehittyy. Ja vaikka vauva ottaakin omansa niin omista luista kannattaa pitää se extrahuoli ettei ole ihan paperia synnytyksen jälkeen.
 
Mä otan rautaa joka päivä ja c:tä siihen kaveriksi, lisäksi 50mikrog D-vitamiinia ja sitten perus raskausmonivitamiini. Mulla on ollut ennen raskautta raudanpuute, samoin puutetta d:stä. Nyt oli ferritiini jo laskenut ja se oli enää 30, joten tuplasin raudan viime viikolla. Jospa se nyt auttaisi, eikä tarvisi kärsiä niistä kamalista oireista Confused Face
 
Maman vitamiinit aloitin ja kalsium lisää pitäis muistaa syödä, rautaa menee myös koska ferritiini on ollu alhainen jo vuosia. Nyt pitäis tosin alkaa syömään rautaa vain joka toinen päivä, imeytyy kuulema niin paremmin. D vitamiinia pitäisi myös syödä vielä erillisenä lisänä koska sekin arvo on alhainen.
 
Jos D-vitamiini imeytyy huonosti, niin kannattaa vaihtaa se öljypohjaiseen versioon (ainakin puhdistamon saa ruokakaupoista). Imeytyy merkittävästi paremmin, minulla on sen imeytymisessä ollut hankaluuksia.
 
Jos D-vitamiini imeytyy huonosti, niin kannattaa vaihtaa se öljypohjaiseen versioon (ainakin puhdistamon saa ruokakaupoista). Imeytyy merkittävästi paremmin, minulla on sen imeytymisessä ollut hankaluuksia.
Täytyy varmaan vaihtaa, kun ei tosiaan ole arvot noussut vaikka 3 kk yrittänyt nostaa..
 
Mää oon syöny Mama monivitamiinia ja omega-3:sta. Jos rautaa alottelis vasta kuhan saa tietää missä mennään ferritiinin ja hemoglobiinin kanssa. Vatta ollu jo ihan tarpeeksi jumissa.. Cat With Tears Of Joy
 
Olen syönyt Multivitan Raskaus + imetys -vitamiinia jo hyvän aikaa ennen raskautta. Moni teistä syö montaa juttua, syököhän sitä itse sit tarpeeksi. :/
Missä vaiheessa ferritiini mitataan, vai pitääkö se pyytää itse? ainakaan tuossa np-ultraa varten otetussa verinäytteessä ei ollut mielestäni ferritiinejä. Itselläni on aina ollut erittäin runsaat kuukautiset, ja alhainen ferritiini ei yllättäisi.
 
Olen syönyt Multivitan Raskaus + imetys -vitamiinia jo hyvän aikaa ennen raskautta. Moni teistä syö montaa juttua, syököhän sitä itse sit tarpeeksi. :/
Missä vaiheessa ferritiini mitataan, vai pitääkö se pyytää itse? ainakaan tuossa np-ultraa varten otetussa verinäytteessä ei ollut mielestäni ferritiinejä. Itselläni on aina ollut erittäin runsaat kuukautiset, ja alhainen ferritiini ei yllättäisi.

Mä olen syönyt jo pitkään Multivitan raskaus ja imetys tabletteja sekä lisä D-vitamiinia (koska itsellä tuo multivitan sisältämä D ei riitä).
Lisäksi aloin nyt syödä alkuraskaudessa Multivitan omegalive raskaus kapseleita, koska kala on normaalista poiketen kuvottanut. :sorry:
(Tilasin itseasiassa tänään lisää molempia, koska oli ya:n sivuilla alennuksessa). :Slightly Smiling Face:

Mä pyysin neuvolasta ferritiinin mittausta, mutta sitä ei meidän neuvola voi kuulemma määrätä. (Vaikka oireitakin on). Taitaa olla neuvola kohtaista.
Päätin siis omakustanteisesti käydä mittaamassa Puhtin kautta.
 
Mulla on mennyt epilepsian vuoksi foliver 4 mg kerran päivässä. Se puhuttiin, että jatkuisi rv 12 loppuun. Tänään 12+6. Onkohan siitä haittaa, jos tästä eteenpäin söisi esim 1 mg x1 söisi loppuun ne tabletit, joita ei kovin paljon (max parikymmentä tbl) jäljellä. Ei jäisi sitten apteekkiin palautettavaksi.
 
Olen syönyt Multivitan Raskaus + imetys -vitamiinia jo hyvän aikaa ennen raskautta. Moni teistä syö montaa juttua, syököhän sitä itse sit tarpeeksi. :/
Missä vaiheessa ferritiini mitataan, vai pitääkö se pyytää itse? ainakaan tuossa np-ultraa varten otetussa verinäytteessä ei ollut mielestäni ferritiinejä. Itselläni on aina ollut erittäin runsaat kuukautiset, ja alhainen ferritiini ei yllättäisi.
Neuvolassa kannattaa ottaa vitamiini asiat puheeksi jos mietityttää, samoin tuo ferritiini. Ferritiiniä ei tosiaan automaattisesti mitata, vaan sitten jos jotain oireita on ja joka paikassa ei silloinkaan mitata. Itse syön mama vitamiinien lisäksi d vitamiinia ja rautaa siksi että arvot on liian matalat, ja kalsiumia sen takia kun en käytä maitotuotteita tarpeiksi. Kalaöljyä en ole syönyt koska sitä ei neuvolasta mulle suositeltu.
 
Mulla on mennyt epilepsian vuoksi foliver 4 mg kerran päivässä. Se puhuttiin, että jatkuisi rv 12 loppuun. Tänään 12+6. Onkohan siitä haittaa, jos tästä eteenpäin söisi esim 1 mg x1 söisi loppuun ne tabletit, joita ei kovin paljon (max parikymmentä tbl) jäljellä. Ei jäisi sitten apteekkiin palautettavaksi.
Tuo lääkkeen jakaminen on varmaan asia, joka kannattaa puhua hoitavan lääkärin tai neuvolan kanssa. Teratologisesta tietopalvelusta saa myös todella asiantuntevaa apua lääkkeisiin liittyen.

https://www.hus.fi/potilaalle/saira...idin-laakeneuvonta-teratologinen-tietopalvelu
 
Mulla on mennyt epilepsian vuoksi foliver 4 mg kerran päivässä. Se puhuttiin, että jatkuisi rv 12 loppuun. Tänään 12+6. Onkohan siitä haittaa, jos tästä eteenpäin söisi esim 1 mg x1 söisi loppuun ne tabletit, joita ei kovin paljon (max parikymmentä tbl) jäljellä. Ei jäisi sitten apteekkiin palautettavaksi.

Ei varmastikaan ole haittaa. Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini ja sitä pitäisi syödä ainakin 100- kertaisia määriä että olisi haittaa. Viimeisen kolmanneksen loppuun on virallinen suositus mutta suomalaiset saavat muutenkin liian vähä foolihappoa ravinnostaan.
 
Kävin eilen apteekista hakemassa b6-vitamiinia kun sitä erikseen suositeltiin raskauspahoinvointiin. Tabletti 200 mg nii se pitää laittaa 4:n osaan ja ottaa vaan 1/4 osa tabletti päivässä.
 
Takaisin
Top