Vitamiinit ym raskauden aikana

Lapin tyttö

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesäkuiset 2022
Mitä käytätte? Mulla donaferty ollut käytössä puoli vuotta ja nyt ostin omega kolmosta nestemäisenä sekä mama multivitamiinit
 
Multivita raskaus & imetys, Multivita omegalive raskaus, kalsium 500 mg sekä Puhdistamon tripla magnesium käytössä täällä.
 
Minulla on nyt Multivita raskaus ja rauta. Todennäköisesti kalsiumia pitää alkaa napsimaan ainakin.
 
Mulla on käytössä Femibion 1 valmiste ja magnesium sitraattia. Multivitaporetablettaja oon myös tottunut aamuisin käyttämään mutta ne jätin pois koska niissä on A-vitamiinia. Pitäis hakea semmonen mammavita purkki :)
 
Multivita raskaus & imetys, Multivita omegalive raskaus, kalsium 500 mg sekä Puhdistamon tripla magnesium käytössä täällä.
Minä syön myös multivita raskaus ja imetys tabletteja. Mikä tuo omegalive raskaus on? Kuulostaa mielenkiintoiselta!
 
Sideral forte- rauta , foolihappo 400, kalkki 500, monivitamiini jossa mm. D, jodi, sinkki, seleeni, omega3, magnesium

mulla oli tosiaan ferrit 18 ennen raskautumista jonka takia aloin syömään tuota rautalisää.
 
Multivita raskaus ja kalsium. Rautalisää olen syönyt pitkään alhaisen ferrit. takia, mutta nyt menossa labroihin ja toivoisin, ettei sitä tarvisi pitää jatkuvana - epäilen
 
Mulla on Veg1 monivitamiini, foolihappo ja d-vitamiini tällä hetkellä. Sitten kun tuo Veg1 loppuu niin siirryn Mama-monivitamiinin varmaan.
 
Mä söin aluksi myös foolihapon erikseen, mutta sitten kun ostin tuon Monivitamiinin, huomasin, että siinä on foolihappo mukana ja itse asiassa vähän suuremmalla pitoisuudella kuin foolihappo yksinään Clapping Hands
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Syön normaalistikin Veg1 monivitamiinia sekä D:tä. Myös rauta ollut tässä jo jonkun aikaa käytössä alhaisen ferritiinin takia. Nyt aloin ottamaan lisäksi vielä folaattia ja kalsiumia. Mulla on edellisestä raskaudesta ravitsemusterapeutin ohje syödä mieluummin tota Veg1 kun mitään raskausvitamiineja, koska siinä tulee paremmin vegaanin tarpeet täytettyä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Syön normaalistikin Veg1 monivitamiinia sekä D:tä. Myös rauta ollut tässä jo jonkun aikaa käytössä alhaisen ferritiinin takia. Nyt aloin ottamaan lisäksi vielä folaattia ja kalsiumia. Mulla on edellisestä raskaudesta ravitsemusterapeutin ohje syödä mieluummin tota Veg1 kun mitään raskausvitamiineja, koska siinä tulee paremmin vegaanin tarpeet täytettyä.

Pitäisiköhän sit itsekin pysytellä Veg1 eikä vaihtaa raskausvitamiiniin.. En muista, et mulle ois ravitsemusterapeutti suositellut Veg1 tai et oltais aiheesta muutenkaan sillon puhuttu. Toki käynnistä on niin kauan, että en ihmettele jos on vaan unohtunut.
 
Pitäisiköhän sit itsekin pysytellä Veg1 eikä vaihtaa raskausvitamiiniin.. En muista, et mulle ois ravitsemusterapeutti suositellut Veg1 tai et oltais aiheesta muutenkaan sillon puhuttu. Toki käynnistä on niin kauan, että en ihmettele jos on vaan unohtunut.

varmaan sit ainakin jos lopettaa Veg1 niin pitäs erikseen kattoo, että tulee jostain muusta valmisteesta sit B12, jodi jne :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
varmaan sit ainakin jos lopettaa Veg1 niin pitäs erikseen kattoo, että tulee jostain muusta valmisteesta sit B12, jodi jne :)

Joo aivan. Mä muistelen et mulla oli viimeksi Mama monivitamiini pelkästään käytössä (tai sitten extra b12 siinä mukana) ja siinä nyt äkkiseltään googlaamalla noi löytyy. Toki toi Mama ei oo vege d-vitamiinin puolesta, joten ehkä jään sit mieluummin Veg1 käyttäjäksi. Täytyy viel tehdä vertailu niiden sisältöjen kesken ennen lopullista valintaa :)
 
Minulta mitattiin pari vuotta sitten sisätaudeilla verikokeella D-vitamiini. Yllätykseksi se oli merkittävän alhainen, vaikka olin läpi vuoden syönyt 50 mikrogrammaa sitä.
Seurannalla selvisi, että minulla imeytyy vain öljyyn sidottu D-vitamiini, ei tablettimuotoinen. Jos lisäravinnehyllyllä voitte valita missä muodossa otatte, ottakaa öljypohjainen.
 
Jatkan samalla kattauksella kun tähänkin asti, ellei esim verikokeissa tai omassa olossa ilmesty tarvetta muuttaa jotakin. Mulla käytössä siis: iltaisin rauta-fooli-c-vitamiini (foolia 400 eli suosituksen mukaan, rautaa 25 ja ceetä en muista ulkoa mutta pienehkösti tehostamaan raudan imeytymistä), magnesium 360 mg, kaliumia tarpeen mukaan (teen tarkistuslaskut että paljonko mulla jää siitä auki, kun nyt ruokavaliooni otan mukaan kattavammin esim juureksia ja hedelmiä, ja vähennän pähkinöitä ja siemenet jää). Aamuisin otan deetä 100. Kalsiumin voisin oikeastaan varmistaa että saanko tarpeeksi jugurtista ja juustosta.

Jos tää kuulostaa jollekin liian hifistelylle ni täytyy pohjustaa että nautin näiden laskemisesta ja oon siis ketoillut ennen raskautta reilu vuoden, ja tehnyt sen hyvin ns. puhtaasti, eli mallia kasvikset, liha ja kala(ei jalosteet vaan oikea tavara marinoimattomana), pähkinät ja siemenet, oliiviöljy. Nyt lisään mukaan juureksia ja hedelmiä monipuolisuuden turvaamiseksi, viljatuotteista kestän kauraa joten sen pienissä määrissä varmaan myös jos tahdon esimerkiksi leipää tai puuroa. Siemenet jätän pois, vaikka luomulaatusia oon niissäki käyttäny. Mutta jos niissä on riski kerätä maaperästä jotakin mukaansa niin parempi olla hetki ilman.
 
Hienoa, että täällä on ketoilua harrastaneita :) Itse ketoillut ennen raskautta sekä meidän lapsettomuushoitojen aikana, aina kun pystyi. Siirtokuukausina en ketoillut, koska siitä ei ole tarpeeksi tutkimustuloksia raskauteen niin en ole kehdannut.
Mäkin jätin nyt siemenet ja chiat pois kun tuli plussa.
Vitamiineista käytän meidän lapsettomuuslääkärin hyväksymän setin: Joka päivä D-vit 50mg, Mammamultivitamiini. Joka toinen päivä: Ferrodan/Obsidan 200mg + 250mg C-vit tehostamaan imeytymistä. Mulla oli hyvin alhainen ferritiini keskenmenon jälkeen ja nyt lääkäri suositteli raskauden alkuun ainakin myös rautalisän. Olen ottanut myäs folaattia (ei foolihappoa) 200g tässä alussa jotta varmasti saan tarpeeksi foolihappoa jotta hermostoputki varmemmin sulkeutuu. En syö Omega-3:sta koska olen vuotoherkkä (verikokeissa todettu) ja kalaöljytuotteet vielä "vetistää" verta eli altistaa siihen että vuoto ei helposti lopu. Koitan sen sijaan syödä nyt 2-3 kertaa viikossa kalaa.
 
Takaisin
Top