Vinkkejä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Papuska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Papuska

Piirimestaruustason postaaja
Helmikuunmammat 2016
Mitäs jos tähän ketjuun kerättäisiin kaikenlaisia vinkki vitosia liittyen raskauteen / äitiyteen. Esim. hyviä podcasteja, kirjoja, TV-ohjelmia, tarjouskampanjoita tms.

Tässä mun ensimmäinen vinkki. Eli podcast jossa lääkäri Emilia Vuorisalmi käsittelee raskauteen liittyviä mietteitä. Tässä podcastin virallinen kuvaus (linkki lopussa):

EMILIA JA ARJEN KEMIAA

By Emilia Vuorisalmi

Miten optimoida rakkaushormonit eri elämäntilanteissa? Miten raskauden eri vaiheet vaikuttavat parisuhteeseen? Millainen on optimaalinen ruokavalio hedelmällisyyden lisäämiseksi ja raskauden aikana? Entä miten raskaushormonit vaikuttavat seksielämään? Emilia ja arjen kemiaa podcastissa lääkäri ja yrittäjä Emilia Vuorisalmi keskustelee alan asiantuntijoiden kanssa kiinnostavista hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä teemoista. Podcastissa yhdistellään rohkeasti tiedettä ja omakohtaisia kokemuksia ja pyritään antamaan kuuntelijoille selkeitä ohjeita miten voida kokonaisvaltaisesti hyvin elämän eri tilanteissa.

https://www.acast.com/emiliajaarjenkemiaa

Vinkkinä, että liberolta saa liberolaukun ilmaiseksi, missä on kaikkea pientä kivaa! :)
Ja Lastentarvikkeesta saa babyboxin ilmaiseksi! :)
Nämä siis saa myöhemmin, lähempänä laskettuaikaa, ja molemmat pitää netin kautta "tilata" ja sit liberolaukun saa K-kaupoista haettua kuponkia vastaan ja babyboxin saa tosiaan Lastentarvikkeesta haettua omilla tiedoilla.

Saako antaa aineettomia vinkkivitosia? Mä haluaisin vinkata imetystä suunnitteleville Imetyksen tuki ry:stä. Se pelasti mun esikoisen imetyksen, kun neuvolasta ei meinannut saada tarpeeksi asiantuntevaa apua. Oon vieläkin niin kiitollinen, että silloin keskellä imetyskriisiä joku tuttava tajusi ohjata mut heidän pakeilleen. Voi kun oisin tajunnut lukea imetykseen liittyvistä asioista jo ennen vauvan syntymää, olisin säästynyt monelta itkulta. Imetys on harvalla niin helppoa, että se sujuisi vain "tissi suuhun" -periaatteella, vaan se vaatii useimmilta perehtymistä asiaan.

Saako antaa aineettomia vinkkivitosia? Mä haluaisin vinkata imetystä suunnitteleville Imetyksen tuki ry:stä. Se pelasti mun esikoisen imetyksen, kun neuvolasta ei meinannut saada tarpeeksi asiantuntevaa apua. Oon vieläkin niin kiitollinen, että silloin keskellä imetyskriisiä joku tuttava tajusi ohjata mut heidän pakeilleen. Voi kun oisin tajunnut lukea imetykseen liittyvistä asioista jo ennen vauvan syntymää, olisin säästynyt monelta itkulta. Imetys on harvalla niin helppoa, että se sujuisi vain "tissi suuhun" -periaatteella, vaan se vaatii useimmilta perehtymistä asiaan.

Allekirjoitan tän, ei sitä odotusaikana edes tajunnut, miten vaikeeta se imetys voi pahimmillaan olla. Meidän neuvolassa ei kanssa oikein asiaan tartuttu, vaikka kuinka monta kertaa asiasta sanoin, että sattuu ja on vaikeeta. Viimein sain ajan neuvolan imetysohjaajalle, ja senkin ajan vähän pitkin hampain meidän hoitaja antoi. Joten jos ei tunnu imetys onnistuvan, niin kannattaa myös kysyä aikaa imetysohjaajalle neuvolan kautta. Koska itsehän en edes tiennyt että sellasia on, ennenkuin tosiaan sain sen ajan. Ja tämä ko. imetysohjaaja pelasti kyllä meidän imetyksen. :Heartred Mistä pääsenkin seuraavan asiaan. :grin Eli meidän ongelma oli pääasiassa kireä kieli- ja huulijänne, mitä kukaan muu ei huomannut kuin tämä imetysohjaaja. Käytiin hoitamassa ongelma yksityisellä lääkärillä, ja kivut hävis saman tien ja lapsikin sai selvästi paremmin maitoa rinnasta. Varmaan tuttu asia uudelleenodottajille, mutta ajattelin vaan mainita asiasta, että jos imetys esim. sattuu, niin tuo suun jänteiden kireys on yksi asia mistä kannattaa kysyä. Harmillisen huonosti vaan tuntuvat kunnallisella tunnistavan ko. ongelmaa.

Komppaan myös näitä paikkoja, joista imetykseen saa tukea. Itse sain ihan parhaan tuen sairaalan imetyspoliklinikalta, jonne pääsi soittamalla suoraan sinne. Kertakäynti riitti ja sain opastukset sopiviin asentoihin ja diagnoosin, jota ei edes neuvolan kätilöltä saanut. Neuvolasta olivat vain tyytyväisiä, kun vauva kasvoi hyvin. Sillä ei ollut mitään merkitystä, kun ilmaisin huoleni huonosta imuotteesta ja siitä, kun vauva meinasi tukehtua joka syöttökerralla.. Suihkutissinen täällä siis päivää.

Joo, just noi edellä mainitut imuote- ja suihkutissiongelmat! Ja sitten vielä se kaikki "yleistieto" imetyksestä, kuten mistä tietää maidon riittävän (ja mistä niin ei voi päätellä), miten tehostaa maidontuotantoa, mihin ikäkausiin kuuluu tiheän imun kaudet, mitä tehdä jos lapsi saa rintaraivareita, jne jne jne. :)

Tietääkö kukaan onko mahdollista saada uutta Libero kassia ja Babyboxia tälle pikku kakkoselle? Esikoiselle hommasin ne molemmat....

Tietääkö kukaan onko mahdollista saada uutta Libero kassia ja Babyboxia tälle pikku kakkoselle? Esikoiselle hommasin ne molemmat....

Mie oletan, että saa. Ainakin ite lisäsin jo sinne liberokerhoon raskauden, siinä toivossa, että saa.

Kyllä saa :) Tarkistin sieltä sivuilta ja siellä sanotaan, että "Kyllä, mikäli rekisteröit lapsen tiedot tilillesi hänen ollessa alle 5 viikon ikäinen."

Liberokassi tuli hankittua viimeksikin ja varmasti nytkin, oli tosi kiva! Tuo BabyBoxi pääsi mulla menemään aivan ohi ensimmäisen kohdalla, tällä kertaa sitten :)

Itselle on tullut henkireikä kaikista vanhemmuuteen liittyvistä kirjoista, joissa äitiyttä/vanhemmuutta käsitellään loistavalla huumorilla varustettuna. Laitanpa tähän listaa mitä olen lukenut:

-Eve Hietamiehen kirjat "Yösyöttö", "Tarhapäivä" sekä "Hammaskeiju" ovat ihan ehdottomia lemppareita! Kertoo yh-isästä sekä hänen elämästä poikansa kanssa.
-Satu Rämön & Katja Lahden kirjat "Vuoden mutsi "& "Vuoden mutsi 2". Ykkösosa kertoo vauva-arjesta, toinen taaperoarjesta. Kyllä saa nauraa!
- Irene Naakan kirja "Hullu kuin äidiksi tullut"

Lisäksi vinkki liittyen Vauva & Meidän perhe -lehtiin: Jos haluat ilmaisen näytelehden, käykää lehtien Kilpailut -sivulla ja osallistukaa esimerkiksi Lehden paras juttu -kilpailuun (siihen voi osallistua vaikkea lehteä olisi lukenutkaan, senkus jotain kohtia rastittaa :grin), niin kilpailukupongin lähettämisen jälkeen tulee hyvin usein linkki, josta saa tilata itelleen ilmaisen näytenumeron. Itse ainakin olen saanut jo monet ilmaiset Vauva-lehdet :wink

Harmi, kun nuo kaikki Babybox-paikat on niin kaukana, etten saa sitä haettua.. Oon kattonu, että siinäki olis ihan tarpeellista tavaraa. Onneksi kuitenkin tuon Libero-kassin saa k-kaupoista :)

Mulla olis vinkki kasvavan raskausmahan hoitamiseen. Bio-oilia hölväsin esikoisen raskaudessa mahaani aamuin illoin ja säästyin raskausarvilta. En sano, että tämä toisi autuuden tai etteikö ilmankin pärjäisi, mutta aion taatusti käyttää sitä tässäkin raskaudessa, suositellaan neljännestä raskauskuukaudesta alkaen. Ainakin tuntuu mukavalta hieroa massuaan, jos ei muuta :joyful: Öljy pehmentää ja kosteuttaa ihoa ja varmaan hierominen parantaa pintaverenkiertoa. Bio-oil oli tokmannilla juuri tarjouksessa!

käyköhän tuohon ihan baby oil? sitä ainakin löytyy kaapista kuin myös oliivi öljyä :hilarious:

Mä käytin ekan raskauden aikaan Helosania ja silloin mulle ei tullut ainoatakaan raskausarpea. Mutta en sitten tiedä oliko syy rasvassa, mun iässä, vatsan koossa vai ihan tuurissa. Samalla reseptillä kuitenkin kokeilen tälläkin kertaa. :happy:

PauliinaS, en kyllä osaa sanoa, mutta luulisi muidenkin öljyjen hyvää tekevän! Oliiviöljyhän on hyvin monikäyttöinen öljy ja suositellaan kuivalle iholle myös esim. kasvoille. Tuossa bio-oilissa on jotain lisättyjä vitamiineja ja jtn muuta, mutta en osaa sanoa, mitä luonnon öljyistä löytyy.

Helosan varmaan on myös hyvää ainetta. Sitä piti tatuoijan ohjeiden mukaan hölvätä tuoreeseen tatuointiin, joten luulisi siinäkin jotain arpikudosta estävää ainetta olevan :)

Babyboxin hakupaikaksi vähän kaukana kyllä joten jää välistä. Libero laukku saatu sairaalasta kolmelle ekslle ja viimeksi haettu.

Mun aineeton vinkki on doula, eli synnytystukihenkilö. Suosittelen erityisesti ensisynnyttäjille tai jos on pelkoja tai huonoja kokemuksia. Doulan kanssa voi keskustella siitä, millaisen toivoisi synnytystilanteen olevan ja miten etenevän, ja doula sitten pitää pitää synnyttäjän puolia ja tsemppaa. Ennen synnytystä saa paljon tietoa ja vinkkejä rentoutukseen yms, ja jälkeenpäin voi saada myös tukea imetykseen.
Vähän aikaista vielä, mutta kannattaa pitää muistissa!

Mun aineeton vinkki on doula, eli synnytystukihenkilö. Suosittelen erityisesti ensisynnyttäjille tai jos on pelkoja tai huonoja kokemuksia. Doulan kanssa voi keskustella siitä, millaisen toivoisi synnytystilanteen olevan ja miten etenevän, ja doula sitten pitää pitää synnyttäjän puolia ja tsemppaa. Ennen synnytystä saa paljon tietoa ja vinkkejä rentoutukseen yms, ja jälkeenpäin voi saada myös tukea imetykseen.
Vähän aikaista vielä, mutta kannattaa pitää muistissa!

Mä yritin joskus etsiä netistä tietoa tästä mutta en kunnolla löytänyt.
Osaatko sanoa missä hinnoissa nää doulat oikein on?
Mua kiinnostais tämä kun ensimmäinen synnytys oli ”traumaattinen”, ja neuvolapsykologi suositteli doulaa..

Minua myös kiinnostaisi doulapalveluiden hinnat, esikoisen syntymästä jäi sen verran paljon painolastia.

On ammattidoulia ja vapaaehtoisdoulia. Täällä Helsingissä on ainakin Ensi- ja turvakodin sekä Folkhälsanin vapaaehtoisdoulat. Heillä hinnat n 40e. Ammattilaiset voivat sitten maksaa tonnin, mutta tarjoavat ehkä useampia tapaamisia ja päivystävät vuorokauden ympäri sitten LAn tienoilla. Vapaaehtoisilla on oma arki pyöritettävänä myös, mutta yleensä on myös varadoula siltä varalta että ekalla on jotain esteitä.

Ja doulaahan ei ole pakko ottaa synnytykseen mukaan jos ei halua. Voi ottaa ihan vaan keskusteludoulan tai sitten sopia että päättää synnytyksen alettua että kutsuuko doulan mukaan vai ei.

Kirjoja, joita suosittelen:

Karoliina Sallinen: Tee se itse -vauva; #vauvavuosi
Eve Hietamies: Yösyöttö; Tarhapäivä; Hammaskeiju,
Irene Naakka: Hullu kuin äidiksi tullut,
Satu Rämö: Islantilainen kodinonni,
Pauliina Rauhala: Taivaslaulu

Itse meinaan seuraavaksi lukea:
Pamela Druckerman: Kuinka kasvattaa bébé
Riina Mae Acosta, Michele Hutchison: Maailman onnellisimmat lapset,
Kaisa Jaakkola: Reipas, rakas raskaus

Takaisin