Viimeisin neuvolakäyntisi

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten viimeisin neuvolakäyntisi meni? Oliko kaikki kunnossa?

Jos edessä on ensimmäinen neuvolakäyntisi, voit lukea ensimmäisen käynnin sisällöstä artikkelistamme.
 
Tässä vaiheessa, kun kellään ei vielä neuvolakäyntejä oo ollu (meneillään olevassa raskaudessa), mua kiinnostaa, että millaisia odotuksia teillä on ekalle neuvolakäynnille? Osalla varmaan kokemuksia neuvolasta aiempien raskauksien tiimoilta, osalle koko systeemi taas ihan vieras! Miten te, joilla jo lapsia - ootteko olleet tyytyväisiä teidän neuvolaterkkariin ja ylipäätään neuvolakäynteihin?
 
Mä oon ollut ihan tyytyväinen. Esikoisen kanssa kun on käynyt niin on kiva ollut saada tietää lapsen pituus ja paino ja että kuinka paljon kasvanut viime kerrasta. Terkkari on myös aina testannut ikään kuuluvia taitoja ja on kiva kuulla mitkä taidot on ehkä keskimäärästä kehittyneemmät ja mitkä tulee jälkijunassa. Ja helpottaa aina omaa oloa kun kuulee, että kaikki on hyvin. Mulla on ollut sellanen olo, että neuvolassa kuunnellaan ja mitä vaan saa kysyä. Niinhän siinä kyllä tuppaa käymään, että kun raskaana ollessa käy neuvolassa niin äidin vointi on etusijalla ja sitten kun vauva syntyy niin se onkin se vauva. (ja sit itsekin meinaa silloin unohtaa itsensä). Ainoa miinus on, että kun mulla oli heti esikoisen synnyttyä paha rintatulehduskierre ja aina kun yhdestä selvisin niin uutta pukkas. Sanoin asiasta terkkarille, mutta sanoi olevan normaalia. Mainitsin myös neuvolalääkärille, joka ei myöskään ollut huolissaan. Lopulta mun vointi oli niin huono, että menin yksityiselle, sieltä päivystykseen ja lopulta leikkaussaliin kun rinnassa oli niin paha tulehdus, että se piti puhdistaa salissa. (onneksi maidontulo ei tyrehtynyt leikkauksesta huolimatta) oli siinä miehellä hommaa ku joutu vauvan kaa ihmettelemään pari päivää kahdestaan :D

Ensimmäinen neuvolakäynti oli muistaakseni aika pitkälti jutustelua. Paino mitataan joka kerralla ja verenpaine. Multa mitattiin aina myös hemoglobiini, mutta näin ei kuulema ole kaikkialla. Ensimmäisellä kerralla sai muistaakseni myös lähetteen nt ultraan ja muutenkin käydään raskaus ja neuvolakuviot läpi. Sitten myöhemmillä kerroilla neuvolassa kuunnellaan aina sikiön sydänäänet ja niidenhän takia sitä haluaa aina mennä :D varsinkin ennen kun tuntee vauvan liikkeet niin onhan se helpottavaa käydä neuvolassa aina varmistamassa että hengissä ollaan :D

Tulipas romaani!
 
Mä oon ollut tosi tyytyväinen neuvolaan. Niin äitiysnevolaan,kuin myös lasten neuvolaan. Ihanaa että täällä Suomessa on tämmönen palvelu! :Heartred
Tässä kun 4 vuotta käynyt neuvoloissa niin oon miettinyt että mitäs sitten kun siellä ei enää tarvitsekkaan käydä? :woot: Tullut jo niin tutuksi ihmiset ja paikat että ikävähän niitä varmaan tulee :wideyed:
 
Elämäni ensimmäinen neuvola takana ja ei ihmeempiä ajatuksia. Tietoja täyteltiin ja sillä selvä. Mukava nuorempi nainen oli vastassa. Oli hyvin myötätuntoinen ihminen ja mieltä lämmitti, kun ei turhaan tuputtanut sanoja: "Kyllä se siitä" jne...Osasi sanoa myös, että: "Helppohan se on aina sanoa". :)
 
Milloinkohan toi ensimmäinen neuvolakäynti pitää viimeistään varata?
Tuntuu hassulta mennä neuvolaan kovin aikaisilla viikoilla, saada äitiyskortti ja muut ja sitten meniskin kesken :/
 
Esikoisesta soitin neuvolaan heti plussattuani ja muistaakseni rv6 oli silloin ensimmäinen käynti. Mä en kokenut mitenkään huonoksi mennä aikaisilla viikoilla, varsinkaan ensimmäisen lapsen kanssa. Lähinnä jutteluahan se ensimmäinen käynti oli, mutta hyvin selkeni raskauden seurannan kulku ja saihan siinä kaikenlaisia ohjeita heti raskauden alkuun.

Mulla siis pelkkää hyvää sanottavaa neuvolatoiminnasta, oon aina ollut todella tyytyväinen.
 
Milloinkohan toi ensimmäinen neuvolakäynti pitää viimeistään varata?
Tuntuu hassulta mennä neuvolaan kovin aikaisilla viikoilla, saada äitiyskortti ja muut ja sitten meniskin kesken :/
Neuvolassa tehdään lähete nt ultraan, joka on joskus rv12, jos sinne vaan haluaa, niin kannattaa sitä miettiä että kerkeää saamaan sinne sen ajan :)
Mä varmaan soitan ensi viikolla neuvolaan, ensimmäisen aika menee joka tapauksessa rv9 ajoille. Mutta onpahan varattuna se aika sitten :grin
 
Meillä eka neuvola-aika on viikolla 10 - epäselvää kyllä itselle tosin että viikolla 10 (eli 9+) vai tarkoittaako viikkoa 11 (10+).. ilmeiseti tarkoittavat jälkimmäistä.
Sain neuvolan varattua 26.2, toivottavasti kestää pieni matkassa vaan. Tuolloin laskureiden mukaan olisi tasan 11+0.. mutta neuvolan mukaan varmaan 10+1.. toivottavasti neuvola on oikeassa, koska haluan nt-ultraan ja sitä on varmasti vaikea saada alle viikon varoitusajalla..
 
Minä saan sen aina aikaisin 7-8 viikoille kun pitää lääkityksiä säätää. Nyt katotaan eka aika perjantaina kunhan ultrassa selviää viikot.
 
Mulla on eka neuvola rv9+4. Siitä parin päivän päästä tipahtaa postilaatikkoon lähete ultraan joka on sitten noin 2viikon päästä. Näin ainakin ennen mennyt :)

Voithan sä Mileim soittaa neuvolaan ja varmistaa että kerkeääkö sinne ultraan saamaan lähetettä? :) yleensähän ne kyllä osaa ajoittaa niin että pääsee sinne, luulisi että ne on sen huomioineet. Rv12+6 on muistaakseni se raja milloin pitää viimmeistään käydä nt ultrassa:think005
 
Täällä ei ainakaan odotella mitään kirjeitä vaan ekassa neuvolassa terkka laittaa lähetteen ja sitten voi vaikka heti soitella ja varata aikaa :) kannattaa kertoa neuvolassa tai sitten ultraan soittaessa, jos epäilee olevansa luultua pidemmällä. En usko, että ottavat riskiä, että antaisivat ajan liian myöhään :)
 
Mulla on eka neuvola kahdenviikon päästä torstaina. Viikot sillon 8+5. Kysymys sinne ekaan neuvolaan liittyen.
Kuunnellaanko siellä ekalla kerralla sydänääniä? Olen tähän saanu vähän ristiriitasta tietoa, jotkut sanoo joo, jotkut ei.
 
Mulla on eka neuvola kahdenviikon päästä torstaina. Viikot sillon 8+5. Kysymys sinne ekaan neuvolaan liittyen.
Kuunnellaanko siellä ekalla kerralla sydänääniä? Olen tähän saanu vähän ristiriitasta tietoa, jotkut sanoo joo, jotkut ei.
Ei ainakaan meillä kuunnella.
 
Mulla on eka neuvola kahdenviikon päästä torstaina. Viikot sillon 8+5. Kysymys sinne ekaan neuvolaan liittyen.
Kuunnellaanko siellä ekalla kerralla sydänääniä? Olen tähän saanu vähän ristiriitasta tietoa, jotkut sanoo joo, jotkut ei.
Tuo riippuu varmaan aika paljon neuvolasta ja viikoista millä mennään.
 
Ei meilläkään kuunnella. Kun on varmaan vaikeaa löytää sykettä näin aikaisilla viikoilla, ettei sitten huolestuta turhaan o_O
 
Samoin, kieltäydyttiin kuuntelemasta koska ei kuulemma kuulu helposti ekalla kolmanneksella. Laitteet ovat kieltämättä jostain vuosikymmenten takaa, joten en yhtään ihmettele.
 
Esikoisesta muistelen, että just ennen np-ultraan olisi ekan kerran kuunneltu sydänääniä. Täytyy kaivaa oma neuvolakortti esiin ja tarkastaa, että mitä milloinkin tapahtui.
 
Meillä kuunnellaan sydänääniä ekalla käynnillä silloin 10+ viikoilla.
Tosin varoittaa etukäteen, ettei pidä säikähtää jos ei löydy, vaan odotella ultraa sitten.
 
Täällä myös sanoi terkka esikoisesta, että kuunnellaan vasta sitten kun varmasti saadaan ne sydänäänet kuuluviin. Se nimittäin säikäyttää, kun sydänääniä ei löydy. Mulla ei ekassa neuvolalääkärissä meinannut löytyä, sikiön sydänääniä (onneksi lääkäri ohjas mut vastaanotoltaan vielä terkkarin vastaanotolle, joka löysi lopulta sydänäänet) ja silloin tuntu, että omakin sydän lakkaa lyömästä :D parempi ettei kuunnella liian aikasilla viikoilla :)
 
Takaisin
Top