Vertailuja ja vinkkejä tuotteisiin

vatukka, me ollaan alettu käyttää pojilla shampoota vasta noin vuoden ikäisenä, siihen saakka on kylvetty pelkässä vedessä. Joskus on ehkä tarvinnut jotain mietoa pesuainetta, jos on ollut kakka kovin sitkeästi pepussa kiinni. Vauvaöljyä on käytetty ainoastaan päänahan karstan poistamiseen (öljyä päähän, myssy päälle ja jonkin ajan päästä harjaus/rapsutus ja sitten kylpy) ja sinkkivoidetta satunnaisesti pepun punoitukseen (joka on meillä yleensä ollut allergioihin liittyvää, eli sitäkään ei ehkä muuten olisi tarvittu).

Me päiväkestoiltiin kakkosen kanssa ja kokeilin villahousuja, mutta en ikinä tykästynyt niihin.
 
Vatukka Me on ainaki pesty vauva ihan vaan vedellä hanan alla :) Ei olla kylvetetty vielä ku ei oo ammetta tullu hommattua..Mut kaipa se kylvystä käy kun ensin pesee toisen pään ja sit toisen :wink
 
Meilläkin äp-peitto käytössä, meillä on niin iso pinnis että oon nyt vielä rajannu suojuksella sen vauvalle pienemmäks ja toisessa päässä on sen vaatteita ym roinaa niin se reunasuojus pitää hyvin peiton paikoillaan sängyssä eli on tavallaan pienempi peittokin.
Kahdesti ollaan kylvetty ihan pelkässä vedessä ja hoitoöljyä sipastu sitten hieroen vähän joka puolelle kylvyn jälkeen. Kokeneet sen tietääkin, että öljy tekee sitten vauvasta todella liukkaan käsitellä! Muistaakseni esikoisella kyllä pestiin hiuksiakin ihan liberon shampoolla kun oli vähän isompi kun vastasyntynyt. Sillä oli myös karstaa paljon päässä. Sinkkiä ei oo koskaan tarvittu/koettu omaks jutuks vaikka sellanen tuli hankittua esikoiselle. Pyllyrasva on ihan erisan-merkkistä ja nyt tällä jäbälle on sipastu pyllypesun ja aamupesujen yhteydessä alapääntaipeisiin öljyä, mitä ei kyllä tytölle koskaan tehty.
Napatynkä irtos tänään :happy6
 
Kiitos taas vinkeistä. :) Se on jännä, miten tuo peittoasia jakaa ihmiset. Olen siitä tutuiltakin kysellyt ja saanut vastaukseksi sekä "joo, se äp peitto on ihan liian iso vauvalle" ja kummastuneen "mitenkä niin iso ja paksu?". Täytyy tosiaan katsoa minkä lämpöinen vauva tulee ja miettiä senkin mukaan. Nyt on ainakin eri vaihtoehtoja valmiina.
 
Meilläkin äitiyspakkauksen peitto ollut kaikilla käytössä niin kauan kun ovat pinniksessä nukkuneet. Esikoisen kanssa kokeiltiin unipussia, mutta peitto sopi meille lopulta paremmin.
 
Oon sen verran kettuuntunu tän pikkumiehen ymmärtämättömyydestä syntyä, että tarkoitus ei oo kirjottaa tylysti tai ilkeesti. Pahoitteluni jo etukäteen jos kirjoitustyylistä näkyy oma olotila. :) meillä ei oo käytetty rasvoja tai pesuaineita. Tytöillä on ollu aika paljon karstaa ja tukkaa ja tuntuu, et vieläki sitä löytyy tukan välistä. Meillä siis ei ole saatu sitä o
Öljylläkään pois. Erinomainen punasen pyllyn apu on ollu villisilkkiliinat kertakäyttövaippojen tai kestovaippojen sisään vaik yöks. Paremmin pn tehonnu ku testatut perusvoiteet. :) suuri miinus, et niit joutuu pesee käsin ja ne on aika arvokkaita, mut hintansa väärttejä. Kestovaippoja joutuu vaihtaa niin usein, et ne saattais olla sen takia "ystävällisiä" pyllylle, mut tosin tuntu, et pissat ehtii silti ärsyttää herkkäpyllysempiä jos ei oo mitään kuivaliinaa ihoa vasten. Harso-villahousut mielestäni pitää vaihtaa niin usein, et en jaksanu (saattaa olla myös omaa osaamattomuuttani tai vääränlaiset harsot tms.)
 
Enpä ole kuullutkaan mistään villisilkkiliinoista, täytyy heti guuglata. Kuulostaa hyvältä vinkiltä. :) Mä taidan olla sekä saamaton, että osaamaton, minkä vuoksi mietinkin vaan jonkinlaista osittaista päivällä tapahtuvaa villapökä kestoilua. Ajatuksena että se olis vähän kuin ekstraa vauvalle saada olla välillä hetki ilman muovivaippaa. Olen hiukan perehdyttyäni saanut myös sen käsityksen, että vaihtoväli varsinkin pienellä vauvalla olisi harsoilla ihan älytön, jos jatkuvasti käyttäisi. Ehtisikö se edes nukkua jos tunnin parin välein olisi vaippaa vaihtamassa..?

Kiitos oikeasti kärsivällisyydestä vastailla näihin mun pohdintoihin. Mulla on taipumusta tehdä sellaisista asioista "ongelmia", jotka ei tule muille mieleenkään. Moni asia varmaan selviää ihan yrityksen ja erehdyksen kautta, kunhan vauva suvaitsee saapua.
 
Pitäis itekin jossain vaiheessa skarpata noitten kestovaippojen kans, koen sen kyllä vähän työlääks tässä sinappikakka-vaiheessa. Esikonkin kanssa alettiin aktiivisemmin käyttämään kestoja sit vähä isompana(en kyllä kuollaksenikaan muista minkä ikäsenä :rolleyes: ). Itellä ei kokemusta harsoista&villapöksyistä, taskuvaipat on ollu sopivimmat, mutta näistä ei tiiä kun ihan kokeilemalla mikä itelle sopii :happy119
 
Kumpi olisi parempi, käsi- vai sähkökäyttöinen rintapumppu? Olisi kiva kuulla minkä merkkisiä sähkökäyttöisiä rintapumppuja muilla on käytössä ja niistä vähän kokemuksia. :)
 
Ihan ehdottomasti sähkökäyttöinen, jos meinaat enemmän pumpata! Silloin pystyy myös helpommin tekemään jotain muuta, kun pumppu hoitaa homman itsekseen (nimimerkillä aika usein täällä koneella pumppu rinnassa kiinni :)). Meillä mies kävi ostamassa pumpun kun olin vielä sairaalassa ja osti tuon Aventin uuden sähkökäyttöisen. Poikien kanssa mulla oli se vanha Aventin sähkökäyttöinen (jota pystyi myös käyttämään käsipelillä), joka oli sekin aika hyvä, mutta tämä uusi on ihan tosi hyvä! Helppo ja miellyttävä käyttää ja sopivan kokoinen myös mukana kannettavaksin(ja toimii myös paristoilla tarvittaessa). Jonkin verran hurisee, mikä aiheutti kiinnostusta lasten keskuudessa, kun pumppailin Särkänniemen vessassa :). Naapurikopeista kuului vähän väliä "äiti, mikä tuo ääni on" ja mä huhuilin vastaukseksi, että täti täällä naapurikopissa pumppaa maitoa :).
 
meilläkin on joku sähkö/paristokäyttönen minkä ostin sillon 3 vuotta sitten (ainu medela?). Ja todellakin, miksei niissä oo äänenvaimenninta :confused004 Oon kyllä pitäny hyvänä pumppuna.
 
Kiitos Mariannu ja mohomaha :) Tänään mies kävi ostamassa mulle oman sähkökäyttöisen rintapumpun ja kyllä on homma nyt nopeaa ja helppoa! Ostin tuon Ainun pumpun ja kyllä se onkin kovaääninen, mutta eipä toisaalta haittaa, kunhan toimii kuten pitää. :thumleft Aventin pumppua harkitsin myös, mutta päädyin nyt edullisempaan. :)
 
Mulla on aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja on mulla toiminut hyvin. Joskin en juuri pumppaile, joten jos joutuisi joka päivä pumppailemaan niin sähkökäyttöinen olisi varmaan silloin toimiva. Nyt torstaina olen ekaa kertaa kotoa pois kolmisen tuntia ja pitäisi sitä varten pumppailla maitoa pulloon. Saas nähdä miten isukin käy! Olen viimeksi pumppaillut ensimmäisinä päivinä kun tultiin kotiin kun koitin saada maidonnousua tehostettua ja lisämaitoa yön tunneille. Silloinkin sain aika äkkiä pumpattua sellaiset 60 ml ja nyt kun maitoa tulee kunnolla uskon että saa aika lailla hetkessä pullollisen maitoa aikaiseksi.
 
Pitääkö se maito pumpata johonkin ainun pusseihin tai aventin purkkeihin tms? En ole vielä hankkinut pumppuakaan ja olen aika pihalla näistä... :smiley-ashamed008
 
Vatukka Mie sain vinkkinä kaverilta, että pieniin mingrip pusseihin on kätevä laittaa pumpattu maito jäähtymään eka jääkaappiin ja sit pakastimeen (jos siis haluaa pakastaa). Ja samana päivänä pumpatut jäähtyneet maidot voi yhistää samaan pussiin :) Merkkaa vaan pussiin päivämäärän ja maitomäärän :) Siis pumpun mukanahan tulee ainaki yks tuttipullo joka käy suoraan siihen pumppuun kiinni... :)

Mulla on Nüby-merkkinen käsipumppu ja sillä on pärjänny ku en miekää joka päivä pumppaile, sillon tällöin jos ehtii kovin täydeks tissit ennen syöntiä nii vajuutan..
 
Mie kysyin eilen imetyspolilla käydessä rintakumien ja tuttien keittämisestä ku ohjeissa lukee, että joka päivä pitäs keittää, nii tuumas hoitaja siellä että riittää ku uutena keittää tai muuten steriloi (esim. jotkin tuttipullot voi steriloida mikrossa) ja sen jälkeen riittää ku pesee astianpesuaineella ainaki kerran päivässä. jos tiheesti pumppailee nii riittää ku käytön jälkeen aina huuhtoo osat ensin kylmällä vedellä ja sit nii kuumalla ku kärsii ja sit päivän päätteeks pesee esim fairylla :) Näin siis mulle kerrottiin sairaalasta :)
 
Mä olen keittänyt joka käytön jälkeen rintapumpun osat ja tuttipullot. En kylläkään ihan sitä viittä minsaa mikä jossain lukee. Lähinnä "kiehauttanut". Ihan hyvä tietää ettei olisi ihan välttämätöntä... Joskin pulloa ja rintapumppua käytetään sen verran harvoin että ei kovin iso vaiva niitä keittää käytön jälkeen. Olisi eri asia jos päivittäisessä käytössä. Mä pumppaan maitoa vaan silloin nykyään kun olen lähdössä johonkin ja isän pitää pärjätä hetki yksin vauvan kanssa.Lisämaitoa kun ei tarvita ja imee sen verran usein kuitenkin ettei välissä tarvitse tyhjentää rintoja. Huomenna on ekaa kertaa sellainen kolmetuntinen että isä on yksin vauvan kanssa. Menen itse kampaajalle. Saa nähdä kuinka käy, vähän jännittää. Uskon kyllä että isä ja tyttönen pärjäävät; toisin voi olla äidin laita... Luulen että tulee pikkuista ihan kamala ikävä ja kaasu pohjassa takaisin kotiin!! Pumppailin juuri yhden pullollisen maitoa valmiiksi. Näin kun tulee heti (huomenna) käyttöön niin laitoin maidon suoraan tuttipulloon jossa tutti ja korkki ja jääkaappiin.
 
Mä pumppaan sen 6-8 kertaa päivässä ja pesen pumpun kerran tai kaksi päivässä. Naistenklinikallakin oli ohjeena että käyttää samaa pumppua vuorokauden ja sitten vaihtaa, samoin pulloista oli joinain päivinä pulaa, joten piti käyttää samaa ja aina vaan kylmällä vedellä välissä huuhtaista. Samaa olen sitten kotonakin tehnyt, eli pumpun osat huuhtaisen aina käytön jälkeen. Pesen pullot ja pumpun osat vähintään kerran päivässä, välillä useammin, jos on tarvetta tiskata muutenkin niin silloin sitten ekana pestään pullot ja sitten muut tiskit. Keittänytkin olen vielä noin kerran päivässä, tutit heitän sinne kattilaan myös. Mökillä kun oltiin nyt pari päivää, niin pelkällä huuhtomisella mentiin. Siellä kun hanasta tulee järvivettä, enkä sillä halunnut pulloja pestä ja juomavesi (joka on puhdistettua järvivettä) olisi pitänyt kattilassa lämmittää tiskaamista varten, niin jäi sitten väliin kokonaan...
 
Takaisin
Top