Veriryhmän vasta-aineet

Veriryhmätutkimus on mennyt parissa vuodessa ihan älyttömästi eteenpäin ja anti-D -suojausrokotukset otettiin käyttöön muistaakseni helmikuussa 2014.
 
Moikkis. Juuri tällä viikolla sain tietää että oon Rh-. Antoi pinon lappuja luettavaksi neuvolasta ja sanoi että viikoilla 28-30 saa sen ensimmäisen AntiD rokotteen, seuraava annetaan sitten synnytyksen jälkeen. Ja tosiaan niitä verikokeita on vielä tulossa viikoilla 24-26 ja 36. Mulle neuvolantäti heti kertoi että tietotaito näissä veritautiasioissa on mennyt nopeesti eteenpäin, joten käski nauttia raskaudesta ihan normaalisti. Kyllähän toi pienen huolen aiheuttaa, mutta ajattelin että näin mennään ja jos jotain käy niin en mä sille mitään voi.
 
Täällä myös yksi "negatiivinen ". Se mikä jäi häiritsemään on se vauvan veriryhmän selvittäminen. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kysehän on veriryhmän selvittämisestä jo ennen lapsen syntymä eikö? Miten se toteutetaan? Onko kellään lisää tietoa tästä?:)
 
Sun omasta verinäytteestä ne sen jotenkin saavat. Näin mulle vastattiin kun kysyin neuvolasta
 
Juu, ihan normi verikoe otetaan äidiltä ja siitä selvitetään vauvan veriryhmä.

Mullakin siis rh neg. ja sain esikoisen viime lokakuussa. Hän on rh pos. ja kaikki meni hyvin! Nyt jo uudella kierroksella ja rauhallisin mielin veriryhmän suhteen. Vasta-aineita ei näkynyt ekoissa verikokeissa ja sain synnytyksen jälkeen suojausrokotteen.

Täällä vauvan veriryhmä myös varmistettiin heti synnytyksen jälkeen.
 
On tuo nykytekniikka vaa uskomatonta :eek: siis että mun omasta verestä voidaan nähdä jo pikkuisen veriryhmä..
Kiitos vastauksista!:)
 
Mullakin todettiin rh-neg veriryhmä. Tämä tuli täytenä yllätyksenä, mutta onneksi nykylääketiede tietää konstit riskien minimoimiseksi.
 
Tänään sain ensimmäisen anti-d rokotteen ku pikkuisen veriryhmä ois positiivinen. Vasta-aine verikoe oli negatiivinen eli vielä ei onneksi ole vasta-aineita muodostunut.
 
Voi vitsi, unohdin viime viikolla kysellä omat tulokset tähän asiaan liittyen...:eek: pitää kysyä tällä viikola kun varaan seuraavaa neuvolaa.:)
 
Meidän vauva on rh+, joten mulle on tiedossa piikkiä seuraavassa neuvolassa elokuun alussa.
 
Vauva on myös rh- :) jotenkin hassua että se voidaan tutkia jo nyt. Ihmettelenpä myös sitä että minkä takia multa vielä loppuraskaudessa testataan uudestaan vasta-aineet? Miten semmosia muka muodostuis jos molemmat ollaan negatiivisia? Onko se joku varmistus että jos vauva onkin positiivinen eikä se viime testissä vaan vielä erottunut mun verestä? Vai liittyykö siihen jos vauvan veriryhmä on muuten eri kun mun? Mulla AB-. Niin siis jos vauva onkin vaikka A-...? En ihan ymmärrä.
 
Minivöö, varmaan siinä katsotaan muiden vasta-aineiden muodostumista :) Tuo Rh-D antigeenia vastaan muodostuva anti-D vasta-aine on vain se kaikista yleisin vasta-aine, mikä voi olla vauvalle vaaraksi... Muitakin vasta-aineita veressä siis on, jotka kuitenkin harvemmin aiheuttavat mitään ongelmia raskaudessa.
 
Kävin tänään hakemassa vasta-ainepiikin ja muutenkin neuvolassa. Viimeisestä verikokeesta oli myös selvitetty, että verstäni löytyi sitten vasta-ainetta. Vasta-aineen muodostuminen saattaa johtua juuri tuosta vasta-ainepiikistä (sain siis sellaisen varuiksi jo alkuraskaudessa), mutta koska se ei ole varmaa, joudun loppuraskauden käymään kuukauden välein antamassa uuden näytteen. Jos sieltä jotain löytyykin taas niin tilannetta arvioidaan uudestaan. Seuraava verikoe on sitten elokuun puolivälissä. Täytyy toivoa, että vasta-aineet tekevät jonkun mystisen katoamistempun siihen mennessä.
 
Mulla ainakin nimenomaan se piikki teki vereen vasta-aineita edellisessä raskaudessa. Ja nytkin veressä näkyy vielä lokakuisen synnytyksen jälkeisen suojausrokotteen vasta-aineet.
 
Takaisin
Top