Veriryhmän vasta-aineet

Minkki

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Mulla tuli esikoista odottaessa tää vastaan ja jouduinkin sitten ravaamaan koko raskauden verikokeissa koska veriryhmäni on O-
Onko muilla tätä veriryhmää? Onko teillä tai vaikka tutullanne ollut ongelmia sen takia raskaudessa?
Jänskättää että meneekö tämäkin raskaus ilman ongelmia vai tuleeko jotain :/
 
Onko sun esikoisen veriryhmä Rh- vai Rh+? Mun tutulla Rh- veriryhmä aiheutti suuria ongelmia, mutta ei siitä sen enempää, en halua pelotella. Onneks noita nykyisin seurataan ja pystytään tarvittaessa hoitamaan yleensä hyvin ja isommat ongelmat on tosi harvinaisia.
 
Hmm en kyllä tiedä kumpi se on, varmaanhan se jostain papereista löytyisi jos etsisi.
Mulla on sellainen älytön ikävä tunne että jotain ongelmia jostain varmasti tulee.. kun eka raskaus meni niin hyvin Ilman että se veriryhmä aiheutti ongelmia, ilman suurempia oireita ja töissä pystyi olemaan loppuun asti, raskausdiabetestä ei todettu (sokerrasituksessa pariinki otteeseen),eikä raskausmyrkytystäkään todettu vaikka sairaalassakin olin sen epäilyn takia päiväkausia...
En vain jaksa uskoa että kaikki menis niin hyvin tällä kertaa ja tuo veriryhmä juttu huolettaa eniten :sad001
 
Mä olen b- ja mies sekä esikoinen o+

Kävin ekassa raskaudessa 2 ylimääräistä verikoetta. Synnytyksen jälkeen sain sen pistoksen koska poika oli plussaa. Myös keskeytyneestä keskenmenosta sain pistoksen. Ei se tänäpäivänä ole mikään ongelma, olis tosi harvinaista jos jotain sattuis.

Ota Minkki rauhassa, kaikki menee hienosti kun niin uskot!
 
Mulla on Rh negatiivinen, Ensimmäisen raskauden kohdalla aiheutti lähinnä enemmän verikokeita ja synnytyksen jälkeen sain myös pistoksen, koska tyttö on Rh+. Itselle ei kyllä tullut mieleenkään siitä huolehtia, sen verran tarkasti noita seurataan kuitenkin! (:
 
Ongelma tulee juurikin silloin, kun äiti on RhD-negatiivinen ja vauva RhD-positiivinen, ja äiti alkaa tuottaa anti-D vasta-ainetta vauvan RhD-positiivisia punasoluja vastaan. Äidin verestä tutkitaan tätä vasta-aineiden määrää raskauden aikana, jotta huomataan jos se kasvaa liian suureksi ja aiheuttaa vauvalle vaaraa. Muitakin vasta-aineita voi äidin veressä olla, mitkä harvemmin aiheuttavat raskauden aikana ongelmaa. Mutta kuten sanottu, Suomessa seurataan tarkasti ja hoito on hyvää jos suurta vasta-ainepitoisuutta ilmenisi! :) Synnytyksessä annettavalla pistoksella estetään vatsa-aineiden muodostuminen äidin veressä. Pistos voidaan antaa myös raskauden aikana, jos verenvuodon vaara vauvasta äitiin on kasvanut.
 
Jnk: Sun veressä ei ala muodostua anti-D vasta-ainetta, koska oot RhD-positiivinen. Muutenhan se vasta-aine alkais tuhoamaan sun omia punasoluja... Se miinus siinä veriryhmän perässä on tässä se mikä merkkaa :)
 
Taitavat nykyään jokatapauksessa antaa pistoksen jo raskauden loppupuolella eikä vasta synnytyksen jälkeen...
 
Mulla kans rh- veriryhmä. Mainitsin asiasta neuvolassa, ja kuitenki pitää käydä pakollisessa verikokeessa selvityttämässä veriryhmä. Mulle mainittiin myös ett saisin raskauden aikana yhden rokotteen ja toisen synnytyksen jälkeen.
Ekassa raskaudessa sen "negatiivisuuden" ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, kunhan vaan muistetaan antaa ne antiD rokotukset. Toisen kohdalla oltaisiinki sit tarkemmassa syynissä koko ajan.

Ja tietenkihän täälki sit jännätään (pienesti pään jossain sopukassa) että mikähän on tulevan pienoisen veriryhmä, ku mie olen - ja mies aika varmasti +.
 
Muistelisin lukeneeni, että toi rh pos. ja negatiivisuus voi ilmaantua miten sattuu. Siis ei olis niinkään perinnöllinen kuin veriryhmä ja rh+ vanhempien lapsi voi olla rh- ja toisin päin. Mutta, koska asialla on merkitystä vain jos raskaana oleva nainen on rh-, heidän kohdallaan asiaa tutkitaan.
 
Kaikki äidit seulotaan alkuraskaudessa vaikka veriryhmä oliskin tiedossa. Rh positiivisilta äideiltä otetaan kontrollinäyte rv 36 jos esim. on saanu itse verensiirron tai joku lapsista on ollu valohoidossa. Rh negatiivisilta otetaan näytteet rv 24-26, jolloin tutkitaan myös sikiön veriryhmä, ja rv 36. Jos sikiö on rh pos, äiti saa anti-D-suojauksen suunnilleen rv 28-30 ja synnytyksen jälkeen, juuri niin ku Pauveli arvelikin. :)
 
Esikoinen synty 2013, enkä ainakaan sillon saanut raskauden aikana mitään, onko se sitten muuttunut muutamassa vuodessa vai onkohan kyse siitä, että kyseessä oli ensimmäinen raskaus..? Jokatapauksessa taidan huomenna ensimmäisessä neuvolassa ottaa asian puheeksi, niin eipähän tarvitse itsekseen spekuloida (:
 
Viime keväänä on ainakin äitiysneuvolasuosituksia päivitetty, oiskohan sen mukana sitten tullut?! :)
 
Mulle tänään neuvolassa sanottiin, että otetaan vkolla 26 verikoe minusta ja sikiöstä jossa selviää sikiön veriryhmä. Jos on myös neg ei toimenpiteitä, jos pos annetaan se rokote ja tehoste synnytyksen jälkeen. Mun verikokeita seurataan sit vielä toisen kerran. Uutena tullut myös että streptokokki tutkitaan kaikilta, se on hyvä juttu!
 
Joo tuo streptokokki mulla oli ainakin ekassa, tuskinpa se mihinkään on kadonnutkaan.. Taitaa kyllä olla aika yleinen. En mä edes ollut tiennyt että mulla on se ennenku synnytyksessä sit tyrkkäsivät antibioottitipalle.
 
Ottivat niin paljon siis verikokeita ekassa raskaudessa niin en aina tiennyt miks mikäkin otettiin...
 
Mulla oli myös ekassa. Teetti supistuksia varhain.
 
Tuliko sulle Justiina harjoitussuppareita vai ihan kunnon kivuliaita supistuksia? Miten varhain? Mulla tais alkaa paria viikkoa ennen LA alkaa satunnaiset supparit,..muistaakseni :)
 
Vkolla 30 tai jotain sinnepäin, vkolla 34 meinas syntyä, oli supistukset jo 2min välein, mutta ne esti sen silloin jollain lääkkeillä. Ei ollut mitään hirveen kipeitä supistuksia, mutta paikat alko avautuu niillä.
 
Takaisin
Top