Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tuon diabetes ruokavalion aloittamisen jälkeen jotenkin koko ajan nälkä??? Viime yönäkin piti nousta syömään kun maha kurni. Aiemmin oon ainakin syönyt paljon rasvaisempia tuotteita kuten turkkilaista jugurttia, jotka nyt vaihdettu rasvattomaan rahkaan yms. Kuitenkin mielestäni syön reilusti aterioilla. Mutta huomaa ruokavalion muuttuneen. Onko muilla ollut samaa, onko se hiilareiden väheneminen sitten, kun aiheuttaa nälkää? proteiinienhan se pitäisi nälkää pidellä ja niitäkin pyrin syömään joka aterialla.

Tai sitten vaan keho sopeutuu muutokseen näin. I don't know.

Saako kysyä miksi oot vaihtanu tuohon rasvattomaan? Itse ainakin käytän rasvaisia tuotteita, koska pitävät paremmin nälkää. Toki kiinnitän huomiota sitten annoskokoon.

Mulle kanssa nimenomaan neuvottiin lisäämään rasvaa! Se ja proteiini hillitsee sokerin nousua. Siispä aamurahkaan sekoitin kermavaahtoa, kasvissosekeittoon meni ruokakerma, kreikkalaista jugurttia ja voita ja arvot on ollu paljon paremmat, kuin hetkeen. Tuntuu hullulta lisätä rasvaa ja kermaa ruokavalioon, mutta näyttää toimivan. Toki oon nyt lisännyt myös yhden tabletin lääkettä aamuun lisää, mutta kaikin puolin arvot ovat nyt maanantain jälkeen olleet paremmat. Ruoan jälkeiset arvot tippuneet sieltä 7-10 tienoilta 6-7 tienoille :D

Mulle tuli jatkuva nälkä heti radidiagnoosista, siis ennen kuin edes tein mitään muutoksia ruokavalioon. Enkä kovin suuria muutoksia muutenkaan tehnyt. Taisi olla siis ainakin osin henkistä laatua. Oli mulla öinen nälkä jo aiemmin, mutta sen oon saanut kuriin syömällä illalla kourallisen pähkinöitä ja rahkaa (vähärasvaista) marjojen kanssa. Siis leivän lisäksi.

Mulle taas neuvottiin rasvan suhteen huolehtimaan siitä, että kasvirasvaa olis suhteessa enemmän. Määrän ei kai sit liennyt niin väliä :)

Varmaan vaikuttaa myös se, ettei mulla paino ole noussut koko raskausaikana, joten saan syödä rasvaa vapaasti. Jollekin toiselle samaa ohjetta ei välttämättä anneta, jos esim. paino on kovin noussut. En tiedä. Kumma juttu silti, kun ohjeet niin vaihtelee...

Tyhmä kysymys nostaako tee sokereita? Aamu mittaukset menossa ja ennen aamupalaa 4.7 ja jälkeen 7.1... Whatwhat????? Söin siis 1 vaaleleipä palan, juustoa, makkaraa tomaattia, 1 lasi sokeritonta mehua ja 2 muumi mukia mustaa teetä (ei makeutusta) tiedän vaalea leipä nostaa sokereita mutta että noin paljon? Mulla siihen teen juomiseen meni se 1h kun odottelin että pääsen mittaamaan jälkeisarvot...

Äippä itte oon kyllä kiskonu teetä ihan huoletta sen neljäki kupillista hunajan kera päivässä.. ei oo ainakaa mun sokereihin vaikuttanu :O

Jossain luki et kahvi nostaa, niin kai teekin voi sitten. Kofeiini pistää elimistöön vauhtia.

Ja meille kans kyllä korostettiin et rasvaa sinänsä ei tarvi pelätä, mutta että kasvirasvoja pitäis korostaa. Kaikki piilosokeri pois, usein samalla menee sit automaattisesti ne huonot rasvatkin ja tulee hyviä tilalle.

Vai olisko ollu sitten se että hiilareita ja proteiineja ei ollu tarpeeksi samassa suhteessa?

Kyllä on muuten kiva fiilis, kun arvot tasaantunut nyt parissa päivässä huomattavasti! Helpottaa omaa stressiä aika paljon. Inhaa vaan, kun joutuu omista lemppareista, kuten aamumehusta ja hedelmistä, vähentämään tai luopumaan hetkeksi ja sitten taas syömään juttuja joista ei oo koskaan niin kovin välittänyt, kuten raejuusto. Oon nyt kiltisti sitäkin muutaman ruokalusikallinen aterioiden yhteydessä purkista vetänyt, mutta ei kyllä ole mun juttu. Sillon tällön ok, mutta tää väkisin syöminen ei oikein nappaa... Mutta kaipa tätä vikat viikot jaksaa. Ei oo pitkään enää.

Täälläkin nyt luovutaan noista herkkupäivistä, kun tuntuu sokrut välillä heittelevän aikalailla... ei ole enää kuin muutaman viikko skarppausta niin sit saa taas mättää mitä haluaa ilman huolta!

Mulla ei vaan lopu ees siihen, kun sitten mä parin kuukauden päästä synnytyksestä meen sokerirasitukseen katsomaan vielä, että onko oikeesti sokeritasapainossa häikkää vai ei... Sitten ei toisaalta tarvii ehkä näin tiukasti syödä, kun raskaushormoonit on pelistä pois.

Jospa niissä ei olis sulla mitään! Aika nopeasti synnytyksen jälkeen kyllä testaavat sua uudelleen kun itse pitää uuteen rasitukseen mennä vasta vuoden päästä synnytyksestä...

Jos on lääkitys radiin niin sit muistaakseni joutuu rasitukseen jo 3kk synnytyksen jälkeen. Ittelläkin sama edessä :/

Mut jos arvot on tällasia synnytyksen jälkeen, niin nehän oli normaalille ihan normaaleja arvoja.. Ainoastaan raskauden aikana kaikki normiarvotki liian korkeita...
Mulla meni taas hermot.... Jos syön oikeasti yhen nakin, ni arvot on okei... siis oikeesti nää määrät mitä tohon voin nykyään syödä on ihan älyttömiä... kahvia juodessaki tyyliin arvot sata.. mitään järkeä missään..

No mulle siis neuvottiin käyttämään liha- ja maitotuotteista vähärasvaisia, mutta ehkä voin ottaa siinä rauhassa askeleen taaksepäin :) Ei mulla ole ylipainoakaan eikä nyt raskaanakaan tullut kun 7 kg lisää tähän asti.
Helpottavaa jos saan ottaa takas kermaisen jugurtin! Mulla on myös keliakia niin tuntui jo siltä ettei saa hitto mitääännn syödä, kun en muutenkaan juuri hiilareita syö.

Neuvolassa sain raskausdiabeteksessa ohjeeksi välttää tuoremehua (desi päivässä kuulema ok), kevytmaito vaihdettava rasvattomaan ja vettä suosittava janojuomana. Hedelmien määrä pitää kanssa pudottaa olemattomaksi kun päivässä saan nyt syödä kourallisen rypäleitä tai mandariinin taikka puolikkaan banaanin. Olen suht perso hedelmile mutta mennään nyt ohjeistuksen mukaan loppukuukaudet. Lounaan jälkeen arvot nyt 5,1 mikä ihan ok lukema

Takaisin