Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullekin lääkärit sanoneet että loppua kohden noi arvot alkaa nousta :) ei pitäis huolissaan olla ku ihan normaalia mutta sit niistä tulee herkästi sanomista siltikin :/

Ja itseään syyttää, vaikka tietää, että syy on raskaushormoonissa. Oikeestihan ruisleipä x2 päällisineen, luonnonjugurtti ja omenamehu on varmasti ihan malliaamiainen, nyt vaan ei nähtävästi ole...

Mulla ei kestä syödä kaurapuuroannosta enempää aamulla. Muuten nousee arvot reippaasti. Tänä aamuna laitoin testiksi raejuustoo mukaan mansikoiden lisäksi. Kauheen näköinen soossi kyll mutta hyvää se oli :)
Monien dieettiohjelmien jälkeen oon huomannu että toi proteiini jokaisella aterialla on ainakin oman jaksamisen kannalta tärkeä. Kattoo miten ny o jälkeisarvo tän aamupalan jälkeen.

Kylläpä te voitte syödä runsaasti aamulla:O mä syön vaan 1 leivän täyteinen ja mehu ja tee. Airin aamupala taas kuulostaa mun iltapalalle:)

Minä kävin tänään ylimääräisessä lääkärineuvolassa radin takia, teki painoarvioo. Samalla sitten pikainen neuvola-aikakin sitten hoitajalle. Kaikki kunnossa, myös sokerit, vaikka ruokavaliolle en oo tehny yhtään mitään.. Paastot ja ennen ruokaa otetut pyörii 4.2-4.8 välillä, pari 3.9 arvoakin ollut. Ruuan jälkeiset olleet pääosin alle 6, mutta mikään ei oo menny yli sen 7.8.. Vähän oon jo miettiny että syönkö jotenkin väärin kun ei sokerit nouse, mutta tänään käytiin vähän ruokavalioo ja ruokamäärät läpi niin ei niissä oo mitään ongelmaa. Tyhmää ajatella näin päin.. :D

Mä jätin aamupalalta mehun kans pois, pelkkä pieni lautanen puuroo ja marjoja. Nyt melki tarvii sit sen välipalan ennen lounasta, vaiks ennen pärjäs ilman

Täällä on opeteltu juomaan appelsiinimehua rautatabun ottamisen yhteydessä, mut muuten on mehut jääny pois. Arvotki on pysyny kurissa, paitsi tietty eilen lääkärineuvolassa oli sokeria virtsassa :/ tosin just bussissa olinki mitannu ruoan jälkeiset sokerit ja arvo oliki isompi eli 7.4, ni lääkäri onneks tajusi että johtu vaan mun kiireisestä aamusta ku söin 7.00 ja seuraavan kerran 12.50 ja sillonki ehin käyä torilta nappaamassa vaan kaks riisipiirakkaa ennen ku bussiin juoksin että ehin työharjotteluun vielä pariksi tunniksi.. heti ku tommonen ruokailuväli ja normaalista poikkeava syöminen ni arvot pompsahti. Iltapäivällä ja illalla ruoan jälkeisarvot taas sitä normaalia eli 5.1-5.4 :) mut tulipa todistettua että mitenkä paljon tuo pitkä ruokailuväli vaikuttaa arvoihin! :)

Radin positiivinen puoli: paino laskenut sitten viime neuvolan (vaikka muutenkin jo ok) :)

Pakko kyllä sanoa että tämän radin ansiosta niin paino ei ainakaan ole käsiin räjähtänyt! Sain tän "tuomion" jo rv 13 tienoolla ja ehkä hyvä niin ihan vaan painon kannalta kun ei voi antaa itselleen lupaa syödä 2 edestä ja herkkuja sun muuta sontaa :) nyt menossa rv 32 painoa tullut 1,5 kg lähtöön, vauva kuitenkin kasvaa nätisti :)

Diabeteshoitaja voivotteli, että kun on niin kovasti tuota painoakin tullut, "lähemmäs kymmenen kiloa". Oikeasti siis rontti 6. Ja viikkoja 29+.
Eilen pistin ekan kerran iltainsuliinit. Meinas itku tulla.. Jotenkin vaan "hävisin taitelun ja olen huono"...
No tänä aamuna sainkin sitten 5,3.

Irmeli eihän sulle paljoa painoa ole tullut! Eikä se insuliini hoito kenestäkään huonoa tee, välillä kroppa tarvii vähän apua:)

Mulla on arvot kyllä ihan päin mäntyjä. Ihan kaikki ja kummallisesti! Onneksi on diabeteshoitaja maanantaina. Antaiskohan ne mulle jotain tarkempia ohjeita syömiseen... Tai sit ne lähtee nostamaan mun lääkitystä. Huoh :(

Yks ikean korvapuusti ja sokeri pomppas 10:een :o muuten pysyny rajoissa jos en oo mätänny hirveetä hiilarilounasta. Tais loppuu pullat ainaki tähän. Pe söin pari pikkuomenaa + 2 raakaasuklaapalaa ja sokeri 5,7. Hirveesti vaihtelee riippuen mitä syö!

Tein yks päivä testin, että söin pätkiksen, dacapon ja banaanin. Tunnin päästä tästä arvo oli jotain alle 6. Sitä naureskelin hoitajalle, että mikä on tämä logiikka ja tämä valaisikin, että suklaa, koska on niin rasvaista, nostaa arvoa hitaammin. Että kahden tunnin päästä olis varmaan ollut sit jo korkeella.
Mun on jostain syystä tehnyt viime aikoina usein mieli kanelipullaa. Eka "raskausmieliteko" :)

Ai niin, nyt kolmas aamu inskojen aloittamisen jälkeen. Eilen pistin jo yksin (pelotti :nailbiting:) kun mies oli töissä. Eihän se oikeasti edes tunnu missään, mutta kun se piikki on ainakin 10 cm..:dead:
No siis 8 yks alkuun ja kolmaskin aamu alle 5,5.
Hyvällä mielellä siis loppujen lopuksi.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
:happy:

Irmelli, sun viestin innoittamana testasin suklaapatukan vaikutusta uudestaan (muutenhan en tietenkään olisi edes halunnut suklaata...). Ennen suklaata 5,3 ja kahden tunnin päästä 5,5. Ekassa testissä oli ennen 4,7 ja jälkeen 5,0. Että ei sun hoitajan teoria toiminut ainakaan täällä :). Onneksi, ehkä vielä pystyn jonain päivänä syömään jonkun herkun ilman huonoa omaatuntoa.

Mulla oli tänään diabeteshoitaja, sisätautilääkäri ja ultra. Pienellä kaikki hyvin, hienoinen nousu kasvukäyrässä, mutta edelleen mentiin keskikäyrän paikkeilla. Mulle antoivat neuvoja ruokavalion fiksaukseen ja lääkeannosta nostetaan nyt 1g aamuin illoin. Viikon päästä lähetän seurantaa ja sitten mietitään aloitetaanko ateriainsuliinia. Toivottavasti lääke ja ruokavalion muutokset auttaa, eikä tarvis insuliinia aloittaa. Paino ei ollut edelleenkään noussut ja pitkäaikainen sokeri oli hyvä. Nyt vaan rahkaa ja kermaa lisäilemään annoksiin.

Raskausdiabetes todettiin ja sitä varten neuvola-aika torstaina. Edessä vielä raskausdiabetespiiri neuvolassa, onko kellään radilaisella kokemusta? :)

Siellä annetaan pienessä ryhmässä opastus. Oli hyvä ainakin täällä meillä. Tää on itseasiassa tavallaan hauskaa, seurata verensokeria ja testailla ruokien "sokeriterveellisyyttä". Lisännyt itselläni ainakin tietoutta hurjasti, mutta samalla ilman isompaa vaivaa. Paino on tippunu kilon verran (pian alan jo huolestuun, jos jatkaa tippumistaan) ja olo hyvä. Mulla tosin sokerit pysyy helposti normaalina, jos vaan en vedä mitään hiilariövereitä.

Takaisin