Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaha... Että näin... Iltapalaksi all-bran muroja, bansku ja kananmuna (joo okei, osasin iteki arvata, että liikaa hiilareita siinä, mutta..). Päälle ihana pitkä sauna. Hups iltalääke unohtui ottaa iltapalan kanssa ja tunnin jälkeinen arvo 11,2. Että näin. Soittelen varmaan maanantaina tayssille, että haluavatko mut aiemmin jo näytille. Arvoja oon saanut tosi huonosti mitattua, niin hirveesti koko ajan tekemistä, että unohtuu. Jostain syystä ainoastaan nää hiilaripommiateriat on tullu mitattua. Ei näytä paperilla kovin hyvältä... Ja siis kaks viikkoa sitten lääkäreiden mukaan mulla arvot niiiiiin hienot, ettei tosikaan. Ei taida enää olla niiden mielestä niin hienot :( Voi itku. Ihan kamalaa, kun tällaista joutuu pieni mun sisälläni kestämään....

Saunan jälkeen silti aina ollut korkea. Hoitajan mielestä ei pitäisi vaikuttaa, mutta tiedä sitten siitä. Kauhea ahdistus :(

Air täällä on joku ihme hiilari-jalopeno himppa, eilen iltapala 4siivua kauraleipää, tonnikalaa, jalopenoja, juustoa, tomaattia ja paprikaa mössö leipien väliin ja pannulla paistettu, sokerit vetäs varmasti kattoon jos olisin mitannut... Mä en vaan ymmärrä tätä mun nälkää!!!! Olen itselleni antanut armon viikon ja luvan syödä illalla huonosti, kunhan päivät ollut nätisti! Ihmettelen vaan että mun sokerit oli aamulla 4.9:/

Ja mietin myös, että miten vaikuttaa, kun saunan jälkeen rasvasin itseäni. Pesin kyllä kädet hyvin, mutta olisiko se bodybutter silti vaikuttanut tulokseen? Oli nimittäin niiiin tajuttoman korkea piikki, ettei vastaavaa oo vielä nähty!

Imeytyyhän se tietysti ihoon, mutta voiko se vaikuttaa? Mulla on kookos bodybutteria ja se ainakin haisee niin makealle, että kyllähän se varmasti mahdollista on että antaa piikin? Melkeinpä kannattais kokeilla että mittaan ennen ja jälkeen rasvauksen.
Mulle ainakin neuvolassa sanottu että ei ne satunnaiset ylitykset niin vauvaa haittaa kunhan sokerit ei koko ajan ole korkeat!
Pitäis kyllä saada tämä omanälkä jotenkin kuntoon, eihän tämä nyt mistään kotoisin...:(

Itte tuossa kans yks aamu mietin jälkiarvoa ottaessa että menikö ny oikein ku olin just käyny suihkussa ja sit rasvannu itteäni ties millä eri voiteella. Ja tähän mennessä kaurapuuron jälkeen arvo ollut aina sen 6 pintaan ja vähän päällekin. No tuona aamuna oli sit paasto ollut 4.9 ja jälkiarvo puuron jälkeen 4.9. Piti kyll ottaa toinenkin mittaus varmistukseksi. Vai vaikuttaako tuossa tuo iltalääkkeen annostuksen tuplaus?

Huomenta :) Kovasti olen yrittänyt ruokaohjeita noudattaa ja sokruarvot kaikki olleet kohdallaan, ei yhtään lähelläkään rajan ylitystä :)
Välistä olen jonkun pullankin syönyt ja yks päivä kävin ravintolassa syömässä ja ihan huvikseni mittasin tunti ruuan jäkeen arvot niin ihan samoissa oli kuin ruokavalioruuallakin.
Mulla taas tuon ruokavalion kanssa on niin että tuntuu olevan liikaakin tota sapuskaa, illalla on ihan ähky olo jo ennen iltapalaa...Pitää kokeilla pienentää annoksia vähän ja seurailla vaikuttaako sokruihin miten.
Siitä olen kuitenkin tyytyväinen vaikka tää mittailu ja pistely ja seurailu onkin jokseenkin ärsyttävää välillä niin olen painon nousun saanut kuriin ja ei tarvii kauheasti stressata neuvolakäyntiä ton painon osalta, kun aina sitä niin kauhistellaan jokapaikassa vaikkei se ole sen enempiä noussut kun muillakaan mitä tätä foorumia olen seuraillut. Noin +9kg ja viikkoja 27 ja 5 päivää

Hyvät viikonloput kaikille :)

Kävin tiistaina vyöhyketerapiassa ja sen jälkeen on kans ollut jatkuva nälkä. Tosin, tuskinpa siihen paineluun liittyy, mutta jotenkin nyt on vaan kokoajan pää jääkaapilla. Pitäis keksiä jotain sellaista mutusteltavaa (porkkana tulee jo korvista) mistä ei saisi liikaa kaloreita.. Vinkkejä? :)

Aamun arvot edelleen kohollaan :(. Eikä siihen nyt vaikuta yhtään mitä illalla syön. Ja nyt ei näköjään enää sekään, että yöllä herään syömään. Niin paljon viimeyönäkin kiukutti kun kello soitti neljältä syömään. Oon saanut tästä nyt ihan tosi kovan stressin aikaan. Mitään muutaa mietikään enää kuin paastosokeria ja iltapalavaihtoehtoja... Ja kokoajan googlettelen mistä voisi olla apua ja mitä riskejä mihinkin liittyy... huoh

Löysin jostain opinnäytetyöstä käypähoitosuosituksen vuodelta 2008, missä päivän hiilarit olisi suositeltu 100g.Sehän on oikeastaan aika vähän... ja jaettuna niin, että aamupala, välipala, lounas, välipala 10-15, päivällinen 25, iltapala 15. Tosin lähteen luotettavuus on vähän niin ja näin.
Mutta jos nyt vielä tota koittais...

Reilun viikon päästä on aika Tayssiin taas, tuomiolle, häpeäpaaluun, nokittavaksi.. Ruokapäiväkirjaa en sinne enää vie, ei siitä viimeksikään tullut kuin paska fiilis ja iso itku. Mitään neuvoja ja apuja en saanut. Nyt varmasti kotiin viemisinä insuliini.

Välipalaksi pähkinät olis aikas hyvä:) mä rouskutan jalopenoja, namnam!
Hiilareita (mulle ainakin) käsketty syömään 160-230g/pv kun tarviihan vaavikin hiilareita kasvaakseen ja kehittyäkseen:)

Ittellä tehny mieli jalopenoja mutta ei vatsa enää kestä. Ennen ku aloin esikoista odottaa niin söin niitä ihan raakana ja valkosipulikin meni raakana, mutta tuon raskauden jälkeen en oo pystyny ku alkaa nii pahasti korventaa :'(

Pähkinät on kyll hyviä välipalaksi tai ait vaikka maitorahkan kanssa. Mie oon hurahtanu tuohon maitorahkaan ihan kokonaan <3 ja pähkinöistä cashewt o parhaita. Laukussakin pussi niitä koko ajan varalta :)

Hmmm. Kirjotin äsken pitkän viestin ja ei näköjään tullu.

Siis itellä ollu koko viikon noi kaikki arvot tosi hyviä vaikka oon syöny kaikkea mahollista herkkuakin välillä :D
Tänään kyllä ihmetytti että aamupalan jälkeen sokerit pomppas 7.6 vaikka en edes poikennut aamupalasta millään tavalla, paitsi join vaan puol kuppia kahvia vaikka yleensä juon sen yhden kupin... :o
Yleensä aamupalan jälkeen on ollut korkeintaan 6.2.. ihme juttu mutta silti ei menty rajojen yli ;)

Ethän mitannu liian aikaisin? :D Ittellä joskus käyny järkytys ku ajatellu että tunti meni ja sit ruutuun pläjähtäny 8.6 :D Sit pitäny hetki miettiä että eihän siitä oo ku puol tuntia ku söin :D

Mutta kyllähän noi arvot saattaa poiketa välillä, toi kyll iso poikkeama, mutta ei ittellä oo tasan tarkkaan aina ollut saman aterian jälkeen sama jälkiarvo. Oliko aamupaastossa sit eroa?

Tuli mieleen että voiko juoman määrä vaikuttaa arvoon? Lähinnä että jos juo vähemmän niin arvo korkeampi?

Jos arvo tuntuu oudolta, kannattaa mitata uudestaan. Mulla heittää välillä mittaustulokset 1,5, kun mittaan uudestaan. Nää sormimittarit ei oo mitään kauhean luotettavia...

No siis aamupaasto yleensä sen 4.9-5.1 että ei siinäkään juuri heittoa ollu... voisko olla sit että mittasin liian aikasin :D

En ny muista oonko kysyny mutta mittaatteko jälkiarvon tunnin päästä syömisen aloituksesta, keskikohdasta vai lopetuksesta?

Ittellä ei kyll oo tuo mittaustulos koskaan heittäny noin paljoa. Mutta toi on kyll että sit jos epäilee arvoa niin ottaa varmistusmittauksen. Ja joskus otan kolmannenkin jos sormenpäät vaan kestää.

Ja eilen iltapalan jälkeen ku mittasin viis minuuttii liian ajoissa ni arvot oli 6.8 mut sitte ku ootin sen viis min ni oli 6.4... vissiin aika tarkkaa että pitää olla just toi tunti? :D

Kysyin isosiskolta ku hänen pojallaan on 1.tyypin diabetes niin hän sanoi että liian vähäinen juominen voi vaikuttaa sokeriarvoon kohottavasti tai että hänen mielestään mahdollista. Ja ittekin lueskelin että esim korkean verensokerin tunnusmerkkejä on kova jano. En kyll löytäny virallisista lähteistä mitään tukea tälle vaan enemmänkin diabeetikkojen kokemuksia ja nekin jakautui ne mielipiteet. Mutta omalla järjellä pitäisin sitä mahdollisena että jos ei juo tarpeeksi niin arvot voi olla korkeammat.

Takaisin