Vauvojen unet

Meillä taapero ei nuku ulkona kuin yhden unipätkän, eli sen vajaan tunnin. Sisällä vetäsee yleensä yli kaksi tuntia. Tää muutos tuli silloin kun rupesi pääsemään itse pois rattaista.
 
Meillä taapero ei nuku ulkona kuin yhden unipätkän, eli sen vajaan tunnin. Sisällä vetäsee yleensä yli kaksi tuntia. Tää muutos tuli silloin kun rupesi pääsemään itse pois rattaista.

Mä köytän tuon 5-piste vöillä rattisiin :D
 
Meillä vauva nyt päivää vaille viisi viikkoa. Me ollaan koko perhe laiskistuttu ja venytään perhepedissä helposti 9-10 tuntia, usein jopa pidempään. Tyttö nukkuu mun ja miehen välissä tosi hyvin, herää yleensä kolmesti yön aikana syömään ja yhdellä syöttökerralla vaihdan yleensä viel vaipanki.
Mä nukahdan ite heti kun lapsi saa tissin suuhun, jos hukkaa nännin tms niin herättää mut sit jeesimään. Välillä syötän istualtaan sängyssä jos on vauva hermostumassa. Silloinkin voi loppusyötön tehdä makuultaan. Vauva nukahtaa (ilmeisesti, en tiedä ku nukun:hilarious:) aina syötön jälkeen heti. Välillä oon nähny sen nukahtavan tissille ku syöttänyt istuen yöllä, muuten kyl nukahdan ite ensiksi.
Jos känisee tai ährää mahaansa vauva niin miehen tehtävä on sit hetkuttaa sitä kunnes vauva saa kakan tai pierun tulemaan. Sen jälkeen on vauva unessa.

Päivisin nukkuu muutamia kolmen tunnin jaksoja, muuten lyhyempiä pätkiä ja on jo aika paljon hereillä. Silloin pitää syliin päästä. Ei haittaa sylittää vaikka koko päivää kun yöt menee niin hyvin. Jännitti d-vitamiini-tippojen aloitus et miten käy yöunien mut meille ei tullut suurempia vaivoja.
Onhan tää niin paljon helpompaa ku raskaana ollessa, ja kuinka mulle neuvolassakin sanottiin et nuku nyt varastoon niitä ensimmäisiä vauvakuukausia varten! Sillon kiristelin vaan hampaita sen järkyttävän unettomuuden kans ja mietin et joo kiitos unta tänne vaan, ja nyt vaan silmät kii ja on unessa!
 
Meillä nukutaan edelleen samoin kun näköjään kuukausi sitten, ja hyvä niin. Eli eka pätkä useimmiten klo 22-03, syö ja jatkaa unia noin klo 06 asti, sillon syö taas, joskus kakkaa ja sillon mies vaihtaa vaipan, kun nousee niitä aikoja ylös. Sitten jatketaan pojan kanssa vielä unia sinne klo 8-9 asti. Ei siis öissä valittamista.
Päivällä nukkuu yleensä yhdet tai kahdet parin tunnin päikkärit ja sitten useammat lyhyemmät. Illasta yritetään saada joskus kuuden aikaan vielä vähän nukkumaan ettei mene yliväsyneeksi sitten ennen varsinaisia yöunia.
 
Meil on alkanu tulemaan yleisemmäks tollaset yli 7h yöunet ilman heräämisiä esim 22/23-06/08. Välillä tulee öitä jollon herää sillon klo 3-4 syömään ja sit jatketaan unia :) välillä nukutaan päivisin monta lyhyttä pätkää tai sit yhdet pidemmät unet :)
 
Meillä yöunet menee noin 2h pätkissä. Tosin aamuyöstä alkaa sekin lyhenemään ja toisinaan herää syömään 40 min välein. Sillon väsyttää kyllä itseä aamusta aika paljon. Kolmesti on nyt tässä 4,5vkon aikana nukkunut alkuun 4h putkeen. Tää on huomattavasti parempi kuin esikoinen aikoinaan, joka nukku 1,5h pätkissä pari ekaa kuukautta ja senkin jälkeen max 3h eka unipätkä. Nyt vauva nukkuu päivisin sellaisia lyhyitä pätkiä, monesti vaan 5-15min torkkuja. Muutaman kerran päivässä sitten n. 30min-1h. Jos nukun itse vauvan vieressä päikkärit niin vauva nukkuu silloin aina paremmin kuin yksinään.
 
Meillä nukutaan 4-5 tunnin pätkissä öisin. Melkeen alusta lähtien ollu hyvä nukkumaan öisin ja syö ihan hulluna yöllä kun herää. Meillä on vauva korvikeruokinnassa joten tuttipullosta helppo seurata määriä paljonko juo. Päivällä nukkuminen ja syöminen on vaikeempaa ja varsinki iltasin on kovaa itkua ja voi mennä parikin tuntia ennen ku rauhottuu nukkumaan. Vatsaa tuntuu vääntävän kun ilmaa ainakin tulee vähän väliä. Poika täyttää huomenna 2 kk.
 
Meidän vauva ei oo toistaiseksi kovin hyvä nukkuja. Päiväunet on useimmiten lyhyitä pätkiä noin 20-40min ja silloinkin saattaa välissä herätä. Hän saattaa herätä liikkuvissa vaunuissakin, eikä nukahda enää. Toivon, että hän oppisi nukkumaan paremmin. Unien välissä on kyllä hyvällä tuulella ja jaksaa seurustella ja jumppailla lattialla yms. Joskus "vahingossa" saattaa päiväunet olla reilun tunnin putkeen..
Yöllä nukkuu kyllä noin 11-12 tuntia, mutta siis heräillen. Pisin unipätkä yössä on noin 3,5h. Onneksi ei valvo öisin, vaikka herätyksiä onkin tuon pisimmän unipätkän lisäksi 1-2 tunnin välein..

Aluksi ihan ekat viikot vauva alkoi yöunille puolen yön aikaan, mutta nykyään jo noin klo 20-21. Mikä sopii mulle hyvin. Herää klo 7-8.30 aamuisin, mikä on myös ok, kun isommat lapsetkin herää kouluunsa.
 
Meillä nukkuu yöt yhdellä syötöllä ja herää siinä 6-6.30.. päivällä yhdet pitkät unet 4h tai joskus pidempäänkin, (pisimmät päikkärit 6h) ja loppupäivä torkkuu 15min-1h unia.. illalla mennään nukkumaan 21-22. Eli hyvässä rytmissä ollaan. Nukkuu ulkona vaunuissa pitkät päikkärit ja öisin omassa sängyssä.
 
Meillä on tosi tarkka päikyistään. On tyytyväinen jos rutiineista pysytään ja ajallaan pääsee nukkuun. Aamupäivällä joku 45min ja sit 2-3h ja vielä yhet kahdet lyhkäset. Yöt vaihtelee tosi paljon ja kukkumaan ruvetaan ajoissa.
 
Meill nukahdetaan noin klo 10 yöunille. Sit herätään noin klo 3 syömään, sit vielä klo 6 ja sitten klo 8 saakka nukutaan kunnes noustaan. Päiväunet nukutaan. Yhdet pitkän noin klo 11-13 ulkona terassilla vaunuissa jabiltapäikkärit klo 17-19 sisällä kehdossa :)
 
Meillä on tosi tarkka päikyistään. On tyytyväinen jos rutiineista pysytään ja ajallaan pääsee nukkuun. Aamupäivällä joku 45min ja sit 2-3h ja vielä yhet kahdet lyhkäset. Yöt vaihtelee tosi paljon ja kukkumaan ruvetaan ajoissa.


Meidän rytmi kuulostaa melko samalta! Aamupäivällä pienet torkut ja sit kunnon päikkärit noin 3 tuntia, illalla yhdet pitkät tai kahdet lyhyet ja 21-22 aikaan nukkumaan..

Aamuherätys vaihtelee.. Joskus valvoo 6.30-7.30 ja sit nukkuu vielä ysiin.. Joskus nukkuu valvoskelematta tonne ysiin asti jolloin äitikin on virkeämpi.. Aamuyön uni on aina kovin levotonta.
 
Meidän rytmi kuulostaa melko samalta! Aamupäivällä pienet torkut ja sit kunnon päikkärit noin 3 tuntia, illalla yhdet pitkät tai kahdet lyhyet ja 21-22 aikaan nukkumaan..

Aamuherätys vaihtelee.. Joskus valvoo 6.30-7.30 ja sit nukkuu vielä ysiin.. Joskus nukkuu valvoskelematta tonne ysiin asti jolloin äitikin on virkeämpi.. Aamuyön uni on aina kovin levotonta.

Teidän viestit kuulostaa itse asiassa aika tutuilta!
Nyt oon vasta alkanut hahmottaa et tytrö herättää meidät 7-9 aikaan, ja sen jälkeen ihan pikku hetken hereillä, ja sit jotku puolen tunnin, tunnin torkut. Mut ylös on koko perheen noustava aamulla, ei nukahda torkuilleen sängyssä. Sit on nyt uus trendi et otetaan parinkin tunnin päiväunet aamupäivästä/keskipäivästä alkaen, mikä on todella hyvä juttu. Kun pitkään aikaan ei nukkunut kunnon unia laisinkaan päivisin, vaan semmosta torkuskelua. Sit lyhkäsempiä nokosia iltapäivällä yhet kahet ja iltaunille ysin aikaan. Nukahtaa monesti mun syliin esim leffaa katsoessa ja sit nostetaan se sänkyyn meidän kanssa ku mennään nukkuu.
 
Nyt kun mäkin mietin, niin meillä alkanut kans tulla samankaltaista rytmiä. Yöunille nukahtaa 21.30-22 nukkuu ekan pätkän nykyään n. 5h ja sit herää kerran yöllä syömään n. 3-4 aikoihin ja sitten syö vielä aamusta n.6-7 ja nukkuu siitä vielä pari kolme tuntia. Aamusta on lyhkäsemmät unet n. 0,5-1h ja sitten päivällä ottaa 2-3 h unet. Illasta torkahtelee välillä.
Tää on kyllä hyvä rytmi, mut varmaan kohta taas muuttuu... ;-)
 
Meillä on tullut yöhön yks syöntikerta lisää. Nukahtaa edelleen siinä 21-22, ja syö siitä reilu kolme tuntia myöhemmin, sit syö 3-4 aikoihin ja 5-6 välillä. Monesti herää, kun miehen kello soi seiskan jälkeen ja sillon valvoo hetken ja sit vielä nukutaan tunti, noustaan yleensä siinä 8:30-9:30.

Päikkäreitä mahtuu päivään neljät, ekat on 45min aamupäivällä, puolen päivän jälkeen nukkuu 1,5-2h ja toiset samanlaiset unet siinä klo 15-16 aikoja. Illalla monesti 18-20 välisenä aikana nukkuu 20-45min.

Jaksaa olla reippaasti hereillä päivällä yleensä sellasen 1,5h, sitten alkaa huomata että väsy tulee. Joskus toki kukkuu pidempäänkin ja skippaa illan vikat päikkärit, sitten on kyllä tosi väsynyt pikkumies.
 
Meillä on tullut yöhön yks syöntikerta lisää. Nukahtaa edelleen siinä 21-22, ja syö siitä reilu kolme tuntia myöhemmin, sit syö 3-4 aikoihin ja 5-6 välillä. Monesti herää, kun miehen kello soi seiskan jälkeen ja sillon valvoo hetken ja sit vielä nukutaan tunti, noustaan yleensä siinä 8:30-9:30.

Päikkäreitä mahtuu päivään neljät, ekat on 45min aamupäivällä, puolen päivän jälkeen nukkuu 1,5-2h ja toiset samanlaiset unet siinä klo 15-16 aikoja. Illalla monesti 18-20 välisenä aikana nukkuu 20-45min.

Jaksaa olla reippaasti hereillä päivällä yleensä sellasen 1,5h, sitten alkaa huomata että väsy tulee. Joskus toki kukkuu pidempäänkin ja skippaa illan vikat päikkärit, sitten on kyllä tosi väsynyt pikkumies.


Meillä jaksetaan olla hereillä just 2 tuntia.. Sit tosi väsykiukkuhuuto.. 15min-1h nukkuu illalla niin sitten taas jaksaa.. Samoilla kaavoilla siis mennään ;D
 
Meillä myös hyvä rytmi.. nukkumaan 21-21.30 osaa nukahtaa itse sänkyyn kun syötön jälkeen laitan sinne ja tutti suuhun ja paijailen. Herää syömään siinä 4.30, muutaman kerran yöllä laitan tuttia suuhun kun on levoton. Herätään 6.30-7.30. Aamulla pienet unet n.30-45min. Puolilta päivin ulos nukkumaan 4-5 tuntia ja illalla muutamat torkut 30-45min
 
Takaisin
Top