Vauvojen unet

Heqq

Satasella mukana keskusteluissa
Teen oman ketjun tälle aiheelle, on aika iso osa kuitenkin tätä arkea =)

Meillä 13vrk ikäinen välillä öisin viuhtoo ja huitoo käsillä ja potkii jaloilla ja ähisee ja puhiseee ja sähisee minkä kerkeeää, joten rupesin tässä miettimään kapalointia. Nälkää ei valita, eikä rupea myöskään itkemään, mutta peitto saa kyytiä ja ihan unissaankin liikehtii ja ääntelehtii.

Onko kokemsta erilaisista kapaloliinoista (mollavauvan uniliina, love to swaddle, swaddleme) ? Meidän oma nukkumapeitto on liian pieni kapalointiin ja yksi viltti on joka on kyllä liian joustava kapalointiin, normi pussilakana tuntuisi ehkä liian jäykältä..
 
Meillä samaa ähinää, puhinaa, huitomista ja viuhtomista ja siihen auttoi kapaloiminen mutta jossain kohtaa yöllä poika saa kyllä potkittua kapalon löysälle..

Siks ostettiinkin kapalopussi ja se toimii ihan hyvin , suosittelen :) käden liikehdinnät ei saa enään poitsua hereille mutta herättää kyllä nälkäänsä sitten kun sen aika on.
 
Meillä samaa ähinää, puhinaa, huitomista ja viuhtomista ja siihen auttoi kapaloiminen mutta jossain kohtaa yöllä poika saa kyllä potkittua kapalon löysälle..

Siks ostettiinkin kapalopussi ja se toimii ihan hyvin , suosittelen :) käden liikehdinnät ei saa enään poitsua hereille mutta herättää kyllä nälkäänsä sitten kun sen aika on.

Minkälaisen ostit? Peittoon oon pari kertaa kapaloinu mut toi peitto on pikkasen liian pieni.
Meillä vauva on vaan kovin virkeä yöllä, vaikea saada nukkumaan uudestaan. . Harjoitusta vaatii vielä molemmilta.
 
Tommosen muotoonommellun kapalopussin missä tarrakiinnitys. Ainoa miinuspuoli ainakin meillä että jo puolessa välissä yötä poitsu on ihan hiestä märkä.. Toki meillä on kotona lämmin ja poika itekin on varsin lämminverinen
 
Ah ihania olleet vielä nämä yöt! Poika on nyt 9päivää vanha. Yöt nukkunu 2-5h pätkiä. Nytkin vetäsi klo 23-03.45 ja itse heräsin siinä välissä kerran nopeasti "tainnutamaan" taaperon takasin unille.
Muutenkin vauva nukkuu lähes äänettömästi ja saan nukuttua.
Pääsääntöisesti en ole vaihtanut vaippaa öisin. Kerran on falskannut vaippa ihan huolella. Pyllyn iho ei ole ottanut nokkiinsa.
Vauva nukkuu enimmäkseen mun sängyn vieressä omassa laatikossaan ja joskus mun kainalossa.
 
Meilläkin nukutaan öisin oikein hyvin. Noin 3 h pätkissä. Vieressä nukkuu.

Tossa esikoisessa on se superhyvä puoli, ettei tartte miettiä miten "tehdä ero yön ja päivän välillä". Täällä on sellainen älämölö ja kaikki valot päällä aina kun esikoinen ei nuku, eli ehkä toi rytmittyy toi vauvakin esikoista nopeammin :)
 
Meilläkin nukutaan vielä ihania unia! Pisimmillään neljän tunnin unet, lyhimmillään kaks tuntia ennenku herää syömään. Nukahtaa samantien uudestaan ja mä kans.

Ah ihania olleet vielä nämä yöt! Poika on nyt 9päivää vanha. Yöt nukkunu 2-5h pätkiä. Nytkin vetäsi klo 23-03.45 ja itse heräsin siinä välissä kerran nopeasti "tainnutamaan" taaperon takasin unille.
Muutenkin vauva nukkuu lähes äänettömästi ja saan nukuttua.
Pääsääntöisesti en ole vaihtanut vaippaa öisin. Kerran on falskannut vaippa ihan huolella. Pyllyn iho ei ole ottanut nokkiinsa.
Vauva nukkuu enimmäkseen mun sängyn vieressä omassa laatikossaan ja joskus mun kainalossa.

Mäkään en vaihda vaippaa öisin, äidiltä sain vinkin ettei äidinmaitokakka polta vauvan pyllyä, ja ei oo tyttöä haitannut. Parempi niin ku herättää lapsi vaipanvaihtoon.
 
Meidän täytyy kerran yössä vaihtaa vaippa, kun pissaa niin paljon :wink
 
Meillä vaihdetaan kyllä vaippa ennen joka syöttöä. Ja aina täynnä!
 
Mä en jotenkin pysty antaa vauvan olla yölläkään kakkavaipassa, jos kuulen että pörähtää... :-/ kyllähän sinne joskus on jotain tullut niin etten kuule, mut pääsääntöisesti vaihdan vaipan. Joskus vauva virkistyy, mut usein ei niin paljoa että heräis kunnolla...
 
Niin joo ja meillä on tällä kertaa panttaaja. Esikoisella oli melkein joka vaipassa kakka. Yölläkin pari-kolme kertaa. Nyt tullut kakka viimeksi sunnuntaina :D
 
Meidän kaksiviikkoinen tyttö nukkuu yönsä 1-3 tunnin pätkissä. Vähintään kerran oon joka yö joutunut vaihtamaan kakkavaipan, mutta eipä tuo siitä kummoisesti virkisty, simahtaa tissille vaippahommien jälkeen ihan helposti. Pissatkin tulis varmaan vaipasta yli, jos ei yön aikana kertaakaan vaihtaisi.

Imetys on onneksi jo kivutonta ja muutenkin sujuvaa, niin että yösyöttöjen aikana ei itse tarvitse kummemmin valvoa, kun nukutaan perhepedissä. Kunhan tähtää tissin vauvan suuhun, niin voi ite jatkaa unia. :D
 
Meillä yöt menee hyvin. Nukkuu 3-4 h pätkiä. Viime yönä vaan yksi yösyöttö 03 aikaan ja seuraava menikin sitten jo aamu 6 jälkeen. Päivisin myös suht sama rytmi. En vaihda yöllä kakka vaippaa ellei falskaa läpi. Tänään oon imuroinu ja hääränny monta tuntia ja toinen vaan nukkuu tyytyväisenä eikä häiriinny... :wink
 
Meillä nukutaan pääsääntösesti aika hyvin, nukahtaa yöunille siinä 22-23 aikoja, ryhdytään iltapuuhiin jo puoli yhdeksän aikaan. Eka unipätkä on yleensä 3-5h ja sen jälkeen jatkaa noin 3h pätkissä.
Joskus vaan syö ja jatkaa unia, joskus vähän virkistyy ja saattaa vajaan tunnin olla valveilla.
Vaippaa en oo pääsääntösesti vaihtanut, jos kuulen että kunnolla turahtaa, niin sitten oon vaihtanut, mutta muuten en. Kerran tullut pissat yöllä läpi.
Välistä on öitä että hulinaa ja heilumista on vähän enemmän, ja toisinaan nukutaan tosi rauhallisesti. Peittoa kun on laittanut napakammin ympärille, niin on auttanut.
 
Meillä yöt huonoja. Nukkuu pääasiassa päivät läpeensä, mutta yöllä ei. Öisin ei tahdo rauhoittua omaan sänkyyn, vaan tarttis saada olla koko ajan sylissä ja lähellä. Kaikki yöt " nukkuakin" kyllä meidän välissä... ihmeellisen ihana tyttö! Mutta olisi kiva, jos alkaisi nukkua myös yöaikaan:happy:
Jos kuulen tytön kakkaavan, vaihdan yölläkin vaipan, muutoin en. Kakkaa tulee monta kertaa päivässä 3-5 ja pissaa myös hyvin. Eilen neuvolatäti kävi meillä ja punnitsi tytön. Paino oli 6 päivän ikäisenä nyt sitten sama kuin mitä syntymäpaino oli, joten painoa kertynyt tosi hyvin:wink
 
Viuhtomista täälläkin.
Yöt erottuu siten, että silloin ei valvota, hereillään kylläkin.
Unet on tosi vaihtelevia pituudeltaan.. Mikään supernukkuja ei vauva ainakaan vielä ole. Pisin unipätkä tähän asti on ollut noin 3,5h. Toivottavasti öihin saisi vähän pidempiä nukkumisjaksoja.. Mutta vauva tulee huomenna vasta 2 viikkoa, joten monenlaista vielä on edessä.
 
Meil on nyt viimiset kaks yötä nukuttu 7h yhteen pötköön ja viel omassa sängyssä ! Luksusta ! Tosin edelleen nukahdetaan rinnalle ja sit hiljaa siirretään omaan sänkyyn mut parempi seki ku et ois koko yön meijän välissä, jollon muut ei nuku :/
 
Jee! Ekaa kertaa yöllä 6,5 tuntia yhtäjaksoista unta. Niin on ladannut olo, etten meinaa edes nukahtaa uudestaan, vaikka lapset nukkuu taas.
 
Ja eilen nukkui rattaissa ulkona ekaa kertaa päiväunia 1,5 tuntia. On toki ollut kävelyllä aiemminkin, mut nyt laitoin ihan vaan terassille ekaa kertaa. Tästä se lähtee. Edellinen vauva nukkui yli vuoden ikään ulkona päiväunet. Nyt taaperona omassa sängyssään.
 
Meillä nukkuu taapero edelleen päikkärit ulkona, jos vaan mahdollista. Nukkuu pljon paremmin. Ikää 1 v 10 kk.
 
Takaisin
Top