Vauvojen sairaudet sun muut olot ja oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noonis86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tehdään aamuin illoin+kaikilla kakkavaipoilla vesipesu ja pissavaipoilla pyyhitään kosteuspyyhkeillä. Kylvyssä käydään kerran-kaks viikossa, ilman minkään mallin lisäjuttuja :) Sinkkivoiteella ollaan selvitty mitä punoituksia on ollut. Huolellisella kuivaamisella ja ilmakylvyillä tosin kans vissiin vaikutusta asiaan :P

Meillä samoin aamuin illoin vesipesut, vaikka olisi ollut pelkät pissit vaipassa. Kakan jälkeen tietysti pesut, muuten käytetään kosteuspyyhkeitä. Kaksi kertaa viikossa kylvetetään ihan vedellä, yhden ainoan kerran ollaan kylpyveteen laitettu öljyä ja sekin oli ensimmäinen kylvetys kotona, "no laitetaan nyt varmuuden vuoksi öljyä" :) Iho on ollut alusta asti tosi hyvässä kunnossa, puhdistusnäppyjäkään ei tullut kuin muutama ja sinkkivoidetta olen laittanut tasan kerran.

Miten ootte saanut karstaa pois päästä, kellä sitä on (tai ootteko edes lähteneet sitä irrottelemaan)? Kun meidän pojulla on aika paljon tuota tukkaa, niin en tiedä miten karstaa olisi fiksuinta irrottaa. Vauvaöljyllä sitä voisi pehmentää, mutta mitäs sen jälkeen? Lähtisikö tolla ä-pakkauksen pehmoharjalla? Ja miten ne öljyiset hiukset sitten puhtaaksi...? Ootteko käyttäneet jo vauva/lasten shampoita?

Joka päivä vesipesu, harjaus ja kosteusvoidetta. Öljyä ja Mitosyliä käytettiin alkuun. Öljyt saa pestyä pois vauvalle tarkoitetulla pesuaineella. Karstaa muodostuu edelleen, mutta se ei pääse pahaksi, kun päänahkaa hoitaa päivittäin.

Ensin öljyä, sitten kylpy, sitten rapsuttelua äitiyspakkauksen harjalla. Meille sanottiin että shampoota vasta 1-vuotiaana.

Jokaisen pissan ja pienen kakan jalkeen pyyhin paikat hajusteettomalla kosteyspyyhkeella. Ison ja tahmean kakan jalkeen pyllyn pesu. Kylpy kaksi kertaa viikossa.
Yhteen valiin meilla oli laventelin tuoksuisia kosteuspyyhkeita, mutta ma en tykannyt niista.
Nyt ollaan laitettu sinkkia peppuun jo muutama paiva ja punoitus on haalistunut. :)

Ma olen ihan alusta asti kayttanyt ihan tavallista supermarketin vauva-shampoota. Pojalla on tosi vahan jotain valkoista karstaa paanahassa, mutta se ei irtoile. Onneksi meilla ei ole tuota karsta-ongelmaa. Naamassa silla oli nappyja joskus 5-7 viikon ikaisena, mutta nekin katosivat omia aikojaan. :)

Me ollaan laitettu öljyä vaikuttamaan muutamaksi tunniksi ennen kylpyä. Sit äitiyspakkauksen harjalla harjattu. Meidän pojalla on kans aika paljon hiuksia, ja kyllä se öljy lähtee hiuksista aika hyvin pelkällä vedellä..pieni liimaletti sillä kyl välillä on, mutta tyylikäshän toi :p Me ei vaan olla saatu sitä karstaa kokonaan pois, pitää vissiin ahkerammin huuhdella se pää (ollaan joka toinen päivä kylvyssä). Googletin että öljyä voisi laittaa yöksi vaikuttamaan, ollaan pari kertaa kokeiltu mutta ei enää; poika raapi unissaan molempina öinä päänahan ihan haavoille, raukka :sad001

Voi hitsi, kun koko ajan tulee jotain uusia haasteita. Nyt meidän poikanen on aloittanut jonkinlaisen maitolakon. Ei suostu syömään yhtä paljoa ja usein kuin ennen. Nyt maitoa menee varmaan 5 x 120 ml per pv kun ennen meni 8 kertaa ainakin ja isompia määriä, enkä 140 ml kerrall. Kun poikaa yrittää syöttää, niin huitoo käsillään ja kääntää päätään pois ja hermostuu kun yritän tarjota usean kerran pulloa. Tätä on jatkunut nyt yli viikon ja tuntuu menevän vaan hankalammaksi. Pissavaippa vaihdetaan usean kerran päivässä, mutta kakkaa ei ole nyt näkynyt muutamaan päivään. Voi itku, kun harmittaa. Muuten poitsu ihan hyvän tuulinen on, mutta muutenkin pieni kokoinen niin olisi hyvä hänen syödä.

Meillä oli jokunen aika sitten vaihe, kun neiti ei millään huolinut pulloa ja huuto alkoi jo kun otti syliin syöttöasentoon. Yöllä kuitenkin pullo kelpasi ilman minkäänlaista huutoa. Olin alkanut yöllä antaa korvikkeen huoneenlämpöisenä. Jostain sen sitten hoksasin, että neiti ei vaan suostu syömään "liian" lämmintä maitoa. Pää kääntyy välittömästi pois ja huuto ei jätä epäselväksi.. Jääkaappikylmä korvike lämmitetään tätä nykyä hyvin varovasti, huoneenlämpöinen kelpaa parhaiten. On se tarkkaa. :)

Enpä ole tullut ajatelleeksi. Myös meillä joskus maistetaan ja pää kääntyy pois, ja hetken päästä maistuu hyvin. Olishan se helpompaa jos ei tarvitsisi lämmittää... :)

Käytiin eilen neuvolassa ja valittelin siellä pojan syömättömyyttä ja kakkaamattomuutta (5pv). No neuvolassa vaan sanottiin, että ihan normaalia, ettei vauva ulosta noin moneen päivään (normaalisti joka päivä) ja vaiheita saattaa tulla, ettei vauva syösty syömäänkään normaalisti. Koska olin edelleenkin sitä mieltä, että nyt ei ole kaikki kunnossa, niin soitin meidän lastenhoitajalle, joka on kasvattanut kolme lasta ja hoitanut muiden lapsia ties kuinka paljon ja onkin kuin kävelevä vauvainfo. Neuvoi ensin testaamaan kuumemittaritemppua ja jos ei toimi niin luumusosetta ja jos ei sekään toimi niin apteekin mallasuutetta. Noh, minähän sitten päätin ottaa neuvosta vaarin ja tärisevin käsin öljysin sen kuumemittarin ja laitoin vauvan takapuoleen. Ensiksi itään ei tapahtunut ja toistin sen pari kertaa ja voi luoja sitä ulosteen määrää, mitä alkoi tulemaan...sitä vaan tuli ja tuli ja koko hoitopöytä oli täynnä ulostetta ja vauvaa yritin siirrellä sitä mukaa puhtaaseen kohtaan, kun sitä ulostetta valui hoitopöydälle (onneksi oli pyyhe siinä alla)! Vauvalta tuli liioittelematta ne viiden päivän ulosteet kerralla....ja tämä kai selitti sen syömättömyydenkin, sillä nyt eilisen jälkeen maitoa on uponnut vanhaan malliin. Olen niin helpottunut ja ylpeä, että äidinvaistot pelaa ja pystyin helpottamaan pikkusen oloa ihan itse :)

^^ Noihin huoliin on helppo eläytyä, meillä meni tässä taannoin viikko ilman kakkaa ja jo alkoi minullakin olla tuskainen olo. Poika söi ihan normaalisti mutta puklua tuli mielestäni enemmän, mikä on varmaan ihan loogista kun eihän sitä tavaraa masuun loputtomasti sovi.

Kakka tuli lopulta ilman kummempia temppuja, mutta sitä tulikin kerralla sellainen määrä, että ihan kuin poika olisi dipattu vyötäisiä myöten tavaraan! :grin

Laitetaanpas kumminkin tänne. Valitin siis sitä neidin tukkoisuutta ja aivastelua.. Ja meillä ei oo vielä sitä nenäfriidaa, kun en oo käyny apteekissa. Ja kissat oli jostain kaivaneet sen pikkuniistäjän ja välittäneet koiralle ja arvaatte, mitä se oli sille tehny. :( Meni siis roskiin. Kaikki mitä nyt oon pystyny tekeen, on pitään tyttöä vatsallaan ja sitä räkää valuu käytännössä ittestään pihalle. Ja tungin sen sukkikset täyteen tuoretta valkosipulia. Ois mulla punasta lankaakin varastossa. Hahhah!
Näin täällä. Lisää vinkkejä vastaanotetaan. Kun en jaksa kahlata koko ketjua läpi ja mä sairastan imetysajan dementiaa..

Mä ostin friidan apteekista kun ei meidän paikkakunnan kaupoissa ollut. Prismassa olis sitten maksanu melkein 5 euroa vähemmän, mutta eipä se talous nyt (onneksi) vielä tuohon kaatunut... Mutta Prismasta ostin sitten niitä "varatuppoja" siihen kun sekin paketti oli puolet halvempi kuin apteekissa.

Ostin silloin suosittelujen perusteella meidän lenssupotilaalle myös sen vauvojen nenäsuihkeen (Physiomer baby tai joku vastaava) ja se oli kyllä todella tehokas, paljon pätevämpi kuin tipat. Ei menny kauaa suihkeen jälkeen kun poika alkoi aivastelemaan räkää ja sitten sitä saikin imeä friidalla ihan kunnon määriä.

Apteekkiin pääsyä odotellessa, höyryhengittely voisi helpottaa oloa, jos saat tytön vaikka mukaasi suihkuun. Mä tein muutama päivä sitten niin, että juoksutin vettä ensin hetken vähän turhan kuumalla (liian kuumalla siis vauvalle) että sai oikein hyvät höyryt heti valmiiksi, ja menin sitten pojan kanssa sellaiseen vauvaystävälliseen lämpötilaan suihkuttelemaan.

Suolaliuosta voi kanssa tehdä myös kotona (ohjeita löytyy ihan googlaamalla), niin saa räkää liikkeelle.

Ja sit yks juttu oli sängynpäädyn nostaminen jos et ole jo muuten pitänyt niin. Se voi vähän helpottaa nukkumista.

Nää on noita tässä ketjussa varmaan jo kiertäneitä vinkkejä, mutta laitoin joka tapauksessa tähän (terv. nimim. dementiaa ilmassa myös :))

Ja kun apteekkiin pääsee, mun sisko vinkkasi jostain menthol-kapselista tmv., joka toimii vähän höyryhengityksen tapaan ja sopii kaikenikäisille. Kapseli ilmeisesti laitetaan ensin töpselin kera seinään vähän lämpiämään, ja sitten se erittää sittä mentholia niin, että hengitys helpottuu. Mutta en ole siis itse testannut, kunhan kuulin, että tuollainenkin härpäke on olemassa. Meillä on suosittu ihan vaan suolatippoja ja nenä-friidaa.

Meidän pojalla on taas vaihteeksi joku ihme räkätauti. Vastahan edellisestä on kuukausi. Nokka tukossa ja räkää valuu ja ne kaikki nenätoimenpiteethän oli pojan mielestä niin hauskoja että... No nyt tuo ei sentään laita ihan niin paljon hanttiin kun niistetään friidalla, mutta ei tässä muuta hyvää sitten olekaan. Toivon vaan että tämmöisten räkätautien jälkiseuraamuksena ei sitten ole jotkut korvaongelmat, jos näitä nyt alkaa tähän tahtiin tulla... No, jospa nämä räkikset jäisi tähän nyt sitten vähäksi aikaa.

^^Yhdessä oppaassa luki että vauvoilla voi olla joka toinen kuukausi nuhaa/yskää/ripulia, koska äidin vasta-aineet ovat hävinneet ja vauvan omat vasta-aineet syntyy infektioiden kautta.

Se on meillä nyt sitten poika ekaa kertaa kipeä. Vielä pärjätään suolatipoilla, pistää limat liikkeelle ja on pysynyt nokka vielä auki. Pieni ulkoilukin kai auttaa liman irrotukseen? Tota Friidaa kokeilin, mut en saanut mitään sieltä nenästä, vaikka pojalla räkä valu. No jospa se sitten valuu sieltä ittekseen pois... Perkele, etten sano.

Juu ja tosiaan, noi nenähommat ei oo kovin suuressa suosioissa meilläkään.

Katotaan ny miten tää etenee. Kai se on lääkärikeikka, jos vielä viikonlopun jälkeenkin on tommonen (ja varsinkin jos on pahempi), ihan just korvat vois tarkistaa, ettei kehity korvatulehdukseksi... Ja jos menee ihan flegmaattiseksi eikä leiki.

Miten monta päivää teillä on nuhat kestänyt?

Kyllä sitä friidaa sai ainakin semmoisen viikon verran aktiivisesti käyttää, vikoina päivinä riitti sitten enää pari putsausta.

Takaisin