Vauvojen sairaudet sun muut olot ja oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noonis86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on pulauteltu/oksenneltu paljon viimeisen 2kk aikana. Tästä johtuen lopetin imetyksen ja nyt poika saa erikoiskorviketta. Pysyy paljon paremmin sisällä, mutta tulee päiviä kun myös korvike tulee ylös. Oon tulkinnut sen niin että jotkut päivät tuo ei vaan jaksa / ei mahdu paljon maitoa / ei ollut sittenkään nälkä :) Neuvolassa sanottiin että ei haittaa kuhan paino nousee ja voi oksennella/pulautella paljonkin. Niin ja tietty jos se ei vauvaa näytä haittaavan, niin ei hätää. Meidän poika välillä nauraa samalla kun maitoa virtaa suusta ulos :grin

Hikka, elämäni suuri mysteeri. Mulla on siis itselläni ollut aina hikka tosi usein, ainakin kerran päivässä (itselläni on se refluxi, en tiedä liittyykö siihen). No, raskausaikana vauva hikotteli mahassa, ja mun hikka hävisi! Kun tyttö syntyi, niin sillä oli usein hikka, minulla ei. Mulla oli siis monen kuukauden tauko ettei ollut ollenkaan hikkaa, mikä oli ihan ennen kuulumatonta. Luulin siirtäneeni oman hikkani lapselleni, kunnes eräänä päivänä huomasin hikottelevani, ja siitä ne hikat ovat pikkuhiljaa siirtyneet tytöltä takaisin minulle... Tällä hetkellä minä hikottelevani melkein päivittäin, ja tyttö silloin tällöin.

Pukluja ei täälläkään tullut aluksi juuri koskaan. Ihan pienenä tämä ei myöskään ryöhtäissyt, mutta nyt n. kuukauden ajan on pitänyt röyhtäyttää, ja aikamoiset röyhtäisyt noin pienestä ihmisestä lähtee. :grin Puklujakin tulee nykyisin erityisesti puuhamatolla, mutta vähäisiä ne silti ovat.

Mua on alkanut "ihan hitokseen" (>katoin just Putoksen tallenteen..:) ) häiritsemään tuo poikasen kurkkuröhinä. Maitolimaa on ilmeisesti kerääntynyt aika paljon kurkkuun ja kuulostaa tosi inhottavalta. Noh, tietenkin googlettelin asiaa ja normaalia maitolimaa ilmeisesti on, mutta voi olla joku pöpökin :( Pitääpä tiedustella ensi kerralla lekurista, mitä tuolle voi tehdä (vai voiko tehdä mitään)ja tarvitseeko ottaa jotain näytteitä. Ei pitäisi lukea noita perhanan keskustelupalstoja (siis muita kuin tätä, hehe :) ), kun alkaa hirvittää kaikki pahimmat jutut, kuten, että vauva voi tukehtua omaan limaansa jne. peloittelujuttuja. Nyt tietenkin panikoin, että meidän pikkuinen ei saa henkeä yöllä. Olen yrittänyt sillä nenäimurilla, tai mikä se nyt on, ottaa räkää/limaa pois nenukista. Jotain pientä on tullut ulos, mutta röhisee edelleen :( Nykyään, kun tyyppi näkee sen imurin, niin saa heti hirveen raivokohtauksen ennen kuin mitään olen edes tehnyt. Käytettekö muut sitä nenälaitetta? Meillä sellanen NUK merkkinen, ihan peruslaite..

Jasmin, meillä on myös tuota röhinää (ollut jo tosi pitkäänkin). Kysyin siitä neuvolalääkäriltä, jonka mielestä kyse ei ollut pöpöstä tai allergiasta tms., vaan sanoi liman olevan ihan normaalia ja joillain vauvoilla sitä on paljonkin. Poika ei ole ollut kipeän oloinen (mitä nyt yksi pieni nuhanpoikanen ollut, se meni nopeasti ohi), joten oletan lääkärin olleen oikeassa :) Eipä silti, ajattelin kysäistä joka tapauksessa ensi viikolla asiasta uudestaan (terv. nimim. huolestunut mutsi).

Varmasti ääritapauksessa vauva voisi limaan tukehtuakin, mutta järkeilen asian itselleni niin, että se voisi tukehtua myös omaan pukluunsa, peittoon, rättiin, pinniksen pehmusteeseen, makuupussiin ja ties mihin - kaikista noista näkee ajoittain kauhukuvia mutta lohduttaudun sillä, että mikään ei onneksi ole todennäköinen vaihtoehto ja terveen järjen käytöllä saa riskit suljettua pitkälti pois :)

Meillä on nenäfriida käytössä, sillä on saanut madot pois nokasta mutta ei varsinaisesti ole sitä kurkkulimaa vähentänyt; poika onneksi ei ole ruvennut vihaamaan sitä, vaan hihkuu jännityksestä kun nenää imuroidaan :grin

Ehkä tuo pojan puklun mukana tuleva tavara onkin tuota maitolimaa eikä kuolaa.. kun aika tahmeeta tavaraa sen on? En oo koskaan kuullut maitolimasta.....

Meillä poitsu ei oikeen puklauttele. Muutaman kerran on tullut sellaista limaista maitoa. Maitolima on vauvan kurkussa olevaa maitomaista limaa, joka syntyy ilmeisesti maidon rasvasta tai jotain sinne päin...Lueskelin jostain, että on jotain "lima jumppaa", jota voi kokeilla siihen röhinään, mutta en oikeen älynnyt, kuinka se sitten käytännössä tehdään. Poikaa ei varmaan tuo lima häiritse niin paljoa kuin mua. Se kuulostaa todella inhalta ja itse alan aina köhimään vaihtomaisesti kuunnellessani sitä röhinää, ihan kuin saisin sillä omalla köhinällä sen pojan liman pois...

Apuva! Millä vekottimella saa parhaiten imettyä rään ja liman pois vauvan nenästä? Pojalla on nyt joku lenssu ja joka aivastuksella tulee vetistä räkää ulos mutta kuulee kyllä että sitä piisaa siellä varmaan ämpärillinen. Meillä on semmoinen pikkuniistäjä ja sillä saa kyllä imettyä ne mitä on tuloillaan mutta ei se jotenkin ota sitä "peremmällä" olevaa räkää, tai sit en vaan osaa käyttää sitä oikein. Ja sit pojalla menee hermo kun sitä nenää yrittää tyhjentää puoli tuntia saamatta oikein mitään aikaiseksi. Saako millään keinoilla kaikkea räkää pois (edes hetkeksi)?

Meidän pojalla on ollut räkää varmaan jo kuukauden päivät :sad001 Meillä on se nenäfriida, minkä muistaakseni ostin prismasta. Paljon tehokkaampi kun nuo pienet, sen kun saa tiiviisti sieraimeen ja varmasti lähtee isommatkin klimpit liikkeelle. Sitten ollaan huuhdeltu nenä suolatipoilla jota saa käyttää ihan reippaasti. Sen kun antaa olla hetken ja sitten niistää nii lähtee taas tavaraa liikkeelle. Sitten kun imet sillä friidalla niin sellainen pumppaava imu ja välillä imet pitkään, niin sillä pitäisi lähteä. Ja on se kumma miten paljon räkää noin pieneen voi mahtua o_O

Meilläkin on nenä-friida, ja hyväksi havaittiin. Apteekissa oli joku kalliimpikin malli, mutta en usko että se voisi paljon tuota parempi olla.

Meillä kanssa nenä-friida ja suolatipat/suihke, ollaan oltu tyytyväisiä. Pikkuniistäjiä ei tullut testattua, pyysin vaan joskus miestä tuomaan mulle nenä-friidan ja sellaisen sain, muunlaisista niistäjistä en edes tiennyt :)

Kiitos vinkeistä, taidan etsiä semmoisen friidan käsiini mahdollisimman pian, josko siitä olisi parempaa apua kuin tuosta onnettomasta pikkuniistäjästä :)

Friida ja suihke hommattu! Suihke on tuhat kertaa kätevämpi kuin tipat. Friidakin vaikuttaa tosi pätevältä ja tehokkaalta vehkeeltä parin käyttökerran perusteella, Mutta meidän poika VIHAA noita nenähommia :( Nenään ei saa tällä hetkellä koskea edes pehmeällä nenäliinalla ilman hermostumista, saati sitten laittaa siihen sieraimen suulle jotain välinettä. Tarvittais kokonainen armeija pitämään poikaa ja sen päätä paikallaan. Huoh!

Henu, sama täällä, tyttö itki jo Friidan nähdessään. Ei vielä ymmärrä miten helppoa elämä kun, kun joku niistääkin sen puolesta ja paljon puhtaammaksikin nenä tulee noin.

Henu, allekirjoitan täysin tuon armeija-kohdan :D paskamutsi tunnustaa: lapsi sängylle jalkojen väliin, päkiät käsien päälle ja toisella kädellä pitää päätä sivulle käännettynä että sai nenää tyhjemmäksi... kuulostaa kamalalta, mutta minkäs teet kun toinen muuten tukehtui räkäänsä :p

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meidän pojalle tuli sitten tänään silmätulehdus. Raasu ei saa kunnolla toista silmää auki ja se vetistää koko ajan. Ollaan nyt putsattu kiehautetulla vedellä ja näyttää hieman helottavan Jos ei mene ohi 2 päivässä, niin silmätippoja pitää hakea :(

Meillä alkoi myös eilen toinen silmä vetistää/rähmiä. Samainen silmä rähmi myös joulun aikaan, mutta rähmiminen loppui kun ahkerasti putsattiin keitetyllä vedellä. Kunhan aamulla herätään täytyy ottaa samat keinot käyttöön ja toivoa että sillä helpottaa.

Huomasin aamuvarhaisella, etta vauvan peppureian viereen oli tullut valkoinen nappyla, ihan kuin finni. Taputtelin sita kosteuspyyhkeella, jolloin se valkoinen osa katosi ja nappylasta tuli hieman verta!
Nyt sitten olen googlaillut samankaltaisia tapauksia. Hyi mita kaikkea sita onkaan olemassa pikkulapsilla! Kihomatoja, markarupia, streptokokki-bakteereja, viruksia...
Todennakoisin vaihtoehto on kuitenkin ihan viaton pyllyn ihon artymys. Koko pyllyvako on pitkin matkaa muutenkin tulipunainen ja siina se yksi "finni" peppureian kohdalla. Laitoin siihen nyt oikein kunnolla sinkkivoidetta!
Poikaa itseaan tuo ei tunnu hairitsevan, mutta pitaa nyt kuitenkin tarkkailla, ettei se nappyla ainakaan lahde kasvamaan siita... o_O
Mites muilla? Onko vauvan vaipan alueen iho pysynyt kunnossa? Meilla taa nyt on ihan eka kerta kun on jotain tammosta ja vauva kuitenkin jo 3,5 kk. o_O

Meillä oli alkuvaiheessa (ekat 6-7 vkoa) pepun punoitusta, mutta se taisi johtua lähinnä siitä, että pojalla oli kakat tuolloin joka ikisessä vaipassa. Nyttemmin kun kakkaaminen on harventunut, ei mitään punoituksia ole ollut.

Putsaamiseen käytetään hajusteettomia vauvanpeppupyyhkeitä ja vesipesua silloin, kun poika tekee kunnon kakat. Sinkkivoide on meillä riittänyt punoitusten hoitoon.

Meille neuvottiin että kannattaa sekoittaa sinkkivoidetta ja bepanthenia, ja auttoi tosi hyvin! Oli iho peppureijän ympärillä tosi punainen ja haavaumia, parani kokonaan muutamassa päivässä kun rasvattiiin joka vaipanvaihdon yhteydessä!

Me käytetään vain kosteuspyyhkeitä, ja jos nyt jättikakka tulee niin pesu (tietyt osat pojan alapäästä kun on hippasen vaikeat puhdistaa tuosta tahnasta pelkällä pyyhkeellä....). Kylvyssä poika käy n joka toinen päivä, ja pestään luonnon sienellä ja orgaanisella hunajasaippualla. Näillä eväillä iho on pysynyt ihan moitteettomana. Ekoina viikkoina iho hilseili, mutta se vissiin kuului asiaan :)

Takaisin