Vauvojen ruokailu

Hei mites teillä jotka annatte korviketta, kuinka paljon päivässä teillä menee sitä? Ja miten on vaikuttanut kun olette soseita alkaneet antamaan, onko maitomäärät vähentynyt paljoa?
Jätettiin meidän typyltä nyt tuo iltapäivän hedelmäsose pois, eli saa siis 2 kertaa päivässä kasvissosetta, aamupäivällä ja illalla. Ja juurikin sen takia kun nuo maitomäärät on menneet niin olemattomaksi, huonoina päivinä tyttö juo päivän aikana 5 dl maitoa, hyvinä päivinä 7dl. Eli liian vähän se on tuon ikäiselle (4½kk).
 

päpätin: en olisi huolissaan. Joskus vaan maitoa menee vähemmän. En jaksa enää laskea mitä Casperiin menee, mutta selvästi pikkasen vähentynyt kun ollaan kiinteitä aloitettu ihan kunnolla syömään. Sehän on ihan normaalia, jos masu täyttyy kiinteistä. Niinhän on tarkoitus tehdä jatkossakin.

 
Noniin, meillä ollaan sitten ihan kunnolla lähdetty syömään!

Viikko sitten aloitettiin kaurapuuro ja se uppoa todella hyvin! Aamuisin korviketta jäähdykkeeksi ja nyt on parina iltana syöty iltapuuro hedelmäsoseen kera.

Alussa peruna pelkiltään oli ainoa yäkki, mutta nyt kun oon sekoittanu siihen vaikka porkkanaa, niin hyvin maistuu.
Tänään aloitettiinkin sitten jo kana. Perunan ja porkkanan seassa maistui hyvin. Tosin ajoitus oli huono, koska kesken ruokailun iski väsykänkkä, mikä piti taltuttaa maidolla ja pienillä unilla.

Ennen soseita ja vellejä meillä meni päivässä korviketta n. 1,2litraa, eli aika paljon. Nyt menee ehkä sellaiset 700ml (joista osa on kyllä velliä). Joskus hieman vähemmän, joskus hieman enemmän. Mutta en todellakaan ole laskenut. Nyt varsin aloin miettimään kun oli täällä puhetta.

Kaikenkaikkiaan pojan soseiden syönti on lähtenyt uskomattoman hyvin käyntiin. Suu aukeaa niin reippaasti!
Teen muuten itse kaikki soseet ja puurot. Paitsi hedelmäsoseet oon ostanu kaupasta. Se vähän mietityttää, että annanko pojalle mahdollisesti liikaa/liian vähän sapuskaa, kun ei ole sitä "pilttipurkkimittaa" (esim. lounaaksi puoli purkkia yms.). Kaiken tuo on yleensä syönyt mitä olen tarjonnut.

Noh, keskiviikkona lähdetään mökille, saas kattoo miten kaupan porkkanasoseet yms. maistuu! Varmaan ihan hyvin :)
 
Joo niinhän se on että eihän se maito maistu enää samanlailla kun alkaa saamaan kiinteitä. Mietin vaan, kun tuntuu että olenpa keneltä vain tutulta kysynyt jolla pieni lapsi/vauva niin kenelläkään maitomäärät ei ole juurikaan muuttunut vaikka on kiinteät aloitettu. :O Pitää vielä neuvolassa kysellä ensviikolla mitä mieltä täti on, niin saa totaalisen mielenrauhan :)

Joo täällä kans suu aukeaa kun linnunpoikasella kun lusikka lähestyy! :)
Ruokaa menee vaihtelevasti, eilen aamupäivällä ja illalla 2 jääkuutiollista bataattia ja iso lusikka maissisosetta sekaan. :) Eli oisko joku reilu puolipurkkia "pilttipurkkimitoissa" :) Mäkin itse väsään noi kasvissoseet, mut hedelmäsoseet ostan valmiina. Pari kertaa oon ostanu kasvissosetta valmiina jos ollaan oltu menossa tai kyläilemässä ruoka-aikaan.
Hyvin on uponnut, ehkä paremminkin kuin äitin tekemät :D
 

En jaksanut paljon omia tehdä. Sitten luin että vauva tarvitsee myös rasvaa joka pitää olla kasvisrasvaa tai ainakin suolatonta. Ja ne määrät sitten? En tiedä paljonko laittaisin annokseen. Ja koska ne kaupan uppoo hyvin, niin en vaan viitsi ottaa lisähommia :)

Olen nyt antanut 1/3 purkkia per ateria. Se vaikuttaa olevan nyt sopiva.

Mitä puuroa olette syöttäneet? Yritin riisipuuroa (muksun, joka sekoitetaan veteen) johon olen sekoittanut pari lusikallista hedelmäsosetta. Ei ollut järin makoisaa. Olen nyt ostanut muksun tetroja jossa on valmista puuroa. Kuningatar- ja Hedelmäpuuro uppoo hyvin. Ongelma on se että paketissa sanoo että säilyy avattuna 1 vrk. Ja meillä menee nyt 2 päivää ennenkuin tetra on loppu. Kait se 2 vrk jääkaapissa säilyy?? Seuraavaksi aion kokeilla muksun riisi-ja vadelmapuuroa joka sekoitetaan veteen. Puuro on pikkasen hankala...

 
eiköhän tuon puuron pitäis säilyä ainaki viel sen yhden päivän :) nehän on vain valmistajan suosituksia. Mullakin välillä on saattanu kestääki sose sen kolme päivää.. eipä se ole kummoiseks menny.
 

Nuo lasipurkkiruoathan kestää sen 3 päivää.

Nyt testattiin vadelma-riisipuuro, siis jauhe... se uppos hyvin!

Meillä muuten oli outo tilanne tänään. Yht'äkkiä poika alkoi kieltäytyä pullosta! Siis aamulla joi nätisti, sitten vaan kieltäytyi! Sitä valui suupielistä ulos. Ihmettelin mitä nyt. Yritettiin kaikkea. Sitten mies ehdotti jos sen tutin maku oli jotenkin outo. Tiskasin pullon ja tutin, jolloin huomasin että tutti oli rikki! Eli siitä valui aivan liikaa, ja herra ei tykännyt. Vaihdoin tutin ja nyt on mennyt ihan nätisti. On ne aika kranttuja nää pienet :)

 
Meillä oli alkuun hedelmäpuuroa ja siitä poika tykkäs ihan valtavasti ja nyt kun se loppui ja ostin sitten sitä kaurapuuroa niin ei maistunu sen mielestä hyvältä. me nyt annetaan sitä tuttipullosta kun aamusta jätkä ei ole yhteistyöhaluinen istumaan syöttötuolissa, pää heiluu niin paljon. 
 
Me jouduttiin lopettaa peruna-porkkana syötön ja "aurinkoisen" koska epäilys allergiasta... eli kokeilaa nytte että olisko ollu tuo porkkana tai sitte ananas ku sitä on siinä aurinkoisessa... hassua sillai ku tuo aurinkoinen on poitsun suurinta herkkua... poitsulle siis tuli naamaan poskiin ja kaulaan näppyjä jotka tosi nopeesti kuivu ja alko sillai hilseilee...en osaa oikee selittää... lääkärissä ei olla oltu mutta soitin neuvolaan ja sieltä neuvosi että aluksi voi ite kokeilla näin jos vaikka helpottais...

muuten nii poika syö lounasaikaan puolpurkkia sosetta (peruna-kukkakaali Tai vihanneksia),
välipalaksi puol purkkia hedelmäsosetta (päärynää tällähetkellä)
ja sit viel puol purkkia sosetta illalliseks... Ja on meilläkin maidonmäärä vähentyny... yleensä nopitten ruokien jälkee nii poika juo maitoo suoraan päälle 20-100milliä, riippuu vähän ja välillä taas nukahtaa tyytyväisenä ja herätessä sitte juo sen 100 milliä maitoa... ja aamuisin juo 200 milliä ja iltaisin 200 milliä velliä eli päivässä suunnillee 500-700 milliä...:/ hmm ennen poika joi 1000-1200 milliä päivässä...
 
Meillä maisteltu nyt perunaa, porkkanaa, pääryynää ja kesäkurpitsaa. Tarjosin ensimmäisinä päivinä yksittäin perunaa ja sen jälkeen porkkanaa. Kumpikaan ei uponnut neitiin, tein peruna-porkkana sosetta ja sitä nyt välillä tarjoilen että tottuis makuun. Tänään väsäsin porkkana-kesäkurpitsa soseen, enkä oikein tiedä oliko neidin mielestä hyvää vai pahaa  Aluksi taas väisteltiin lusikkaa eikä aukastu suuta. Sitte annoin lusikan Jessicalle käteen ja sai itse ohjata suuhun ja maiskutella. Innostui jyystämään lusikkaosaa, joten en ole varma tykästyikö makuun vai tykkäsikö pureskella lusikkaa kun neidin suu aukesi loppusyötön ajan. Vaikka kyllä siellä välistä tuli aina irvistyksiä ja puistatuksiakin.. emoticon
 
Mites te jotka puuroa annatte, niin ootteko sen pikkuhiljaa aloitellut niinkuin muutkin ruoat? Viikon päästä tulee 5kk täyteen ja otin vähän varaslähtöä, tokkopa tuo haittaa. Annoin tänään ensimmäisen kerran ja yhen lusikallisen verran. Ja ois menny varmaan paljon enemmänkin mutta kun ei ekalla kerralla oikein vielä uskalla :D Tuommosta muksun lempeää kaurapuuroa ostin, oli aika hyvää omastakin mielestä ja vielä ku pisti vähän hedelmää kylkeen niin nami! :)
Ei näytä riittävän kasvis/hedelmäsoseet, eikä niitäkään viittis oikein aamusta ja kovin illasta antaa. Mutta nyt kun saa tuota puuroa alkaa antamaan niin saa aamulla mahan täyteen ja illalla ennen yöunia pääsee kylläisenä nukkumaan.
 
Minä oon keittäny ite puuron maissijauhosta. Tosi helppoa! :) Sitte sekotan hedelmä- tai marjasosetta siihen. Muuta ei vielä olla puuroista kokeiltukaan.

Maisteltu on: peruna, porkkana, maissi, parsakaali, persikka, päärynä (ihottuman aiheuttaja?), banaani, mustikka ja omena. :) Alotettiin, kun poika täytti 5kk, eli aika vauhdilla ollaan menty.

En oo ite tehny viel muuta kun ton puuron, mutta lihat ajattelin ite keitellä, kun ne lihalliset purkkiruoat on niin kalliita kaupassa. Pojalle ei hirmu hyvin uppoo muut ku noi makeet soseet, mutta jospa se tästä. Ukkeli on vielä niin tissin perään. :D

Tänään ostettiin mansikkalaatikko ja pakastin poitsulle mansikoita sokeroimattomana ens talvea varten. :)
 

Puurot: Ollaan kokeiltu montaa. Se Semperin lempeä kaurapuuro ekaks, oli katastrofi - tosin on jo kulunut yli kk kun kokeilin sitä. Sitten ihan perus Muksun Riisipuuro. Sellaisenaan yök, pari lusikkaa hedelmäsosetta mukaan, oli noh, jotain. Sitten muksun valmiit tetrat: kuningatar puuro uppos ekaks, nyt ei niin paljon (onko liian makea?). Hedelmäpuuro oli niin ja näin. Nyt näyttäis että tuo Muksun Vadelma-Riisipuuro on aika jees. Teen satsin jossa on 1/4 dl vettä ja 2 rkl jauhetta. Ei siitä paljon tule, mutta se on maksimi mitä saadaan poikaan ennen nukkumaan menoa. Riisipuurot on myös gluteenittomat, jos perheessä on gluteeniallergiaa.

Muuten niin Casper tykkää perunasta, porkkanasta, maissista (melkein suurinta herkkua) ja sitten bonan Kasviksia on myös namia. Melkein kaikki menee. En ole enää yrittänyt antaa kukkakaalia tai parsakaalia, koska ne oli yök. Hedelmistä niin kaikki menee. On nannaa.

Luulen että tämä äiti on liian laiska keittääkseen jauhelihaa ja kanaa, kaupan soseet saa kelvata, silloin Casper myös saa kaikki riittävät rasvat ja ravinteet.

 
Heippis!

Meillä ollaan syöty nyt kasvisten lisäksi broileria. Keittelin ja soseutin sen peruna-porkkanan sekaan. Hyvin maistuu.
Viljoista on mennyt kauraa. Puurona. Ihan perus hiutaleista keitettynä. Oon jättäny suosiolla kaupan kalliit valmispuurot hyllyyn. Jospa kelpais jatkossakin perus kaurapuurot yms. höystettynä hedelmä-/marjasoseella. Toivotaan.
Tänään aloitettiin maistelemaan tummaa mannapuuroa. Keitin pikku annoksen ihan veteen. Ja korviketta jäähdykkeeksi. Se ruokalusikallinen, mitä annoin maistui ihan jees.

Oon nyt maistanu ruokaa aina ennen pojalle antoa, ettei se ole liian kuumaa. Nyt noiden puurojen kanssa onkin ollu hieman ongelmaa, kun mulla on keliakia. Enkä tietenkään voi niitä maistella. Onneks kämmenselälläkin tuntee hyvin, onko ruoka sopivaa.

Oltiin mökillä viime viikolla ja siellä oli kaupan kasvis- ja broitskusoseet syönnissä. Olivat kyllä mun mielestä aika järkyn makuisia. Tiedä sitten miltä ne pikkuisen suuhun maistui.

Täytyykin kysäistä öljyn lisäämisestä omatekoiseen ruokaan neuvolasta ensi viikolla. Jostain luin, että alle 1-v. saa tarvitsemansa rasvan äidinmaidosta/korvikkeesta. 
 
Noniin. 3 päivää menny puuroa,aamuin illoin ja hyvin maistuu hedelmäsosenokareen kera :) Yötkin mennyt paljon levollisemmin. Tuota muksun hiutalekaurapuuroa oon antanut, kun äitini oli semmosen ostanut. Sen aattelin syöttää loppuun ja sitten ostaa normikaurapuuroa. Jolle ajattelin alkuun tehdä silleen, että sauvasekoittimella vedän hiutaleet ihan muruksi ja omaan purkkiin. Sitten tuossa vähän myöhemmin ajattelin alkaa antamaan ihan kaurapuuroa sellaisenaan.
Liharuoat ajattelin aloittaa tuossa 6kk tienoilla niin ei oo tässä sitten heti kaikkea kerralla :)
Päivien rytmitkin muuttunut nyt tosi säännöllisiksi, kun on tuo 5 ateriaa päivässä.
Aamupuuro noin tunti herätyksestä, kasvista ennen päikkäreitä, hedelmää päikkäreitten jälkeen. Sitten taas illemmalla kasvista ja iltapuuro tunti ennen nukkumaan menoa. Puurot teen maitoon, ja sen lisäksi maitoa menee varmaan joku 5dl päivässä.
 
Jatkoa vielä:

En siis todellakaan paheksu niiden valmiiden kasvissoseiden tms. käyttöä. Ei ne tee kenestäkään huonoa äitiä/-isää. Kukin tekee tyylillään :) Mulle se itsetekemä on jotenkin "verissä"...äitikin teki aikoinaan mulle itse kaikki sapuskat.
Ja onhan meilläkin noita valmiita peruna-porkkanapilttejä kaapissa. Käteviä just mökillä tai vaikka kaupungilla, kylässä jne.
 
Joo itekki tykkään värkkäillä nuita kasvissoseita. Maissisoseen oon ostanut valmiina ja siitä laittelen välillä omatekemien joukkoon :) Hedelmäsoseet ostan kyllä ihan suosiolla valmiina, ne onkin tosi hyviä. Sitten tässä kun lihat aloitetaan niin aattelin nekin keitellä. Aika pieni työ siinä on omasta mielestä ja kun tykkään tehdä ruokaa niin soseet tulee siinä samalla kun laittelen mulle ja miehellekki ruokaa. Jos reissuun tai kyläilemään lähetään niin silloin yleensä ostan niitä bonan kasviksia valmiina, ettei tartte nuita sosekuutioita lähtä haalaamaan.
Tällä hetkellä muuten aivan hitti täällä on bataatti-parsakaali :)
 
Montakos ateriaa teillä päivässä syödään kiinteitä?
Olen itse antanut aamupuuroa, kasvissosetta päivällä (nyt pikku hiljaa siirtynyt lihasoseisiin), iltapäivästä hedelmäsosetta ja iltapuuroa vielä päivän päätteeks. Puuro on muksun kaurapuuroa, joka uppoaa suhteellisen hyvin joka kerta. Laitan yleensä hedelmäsosetta hiukan mukaan. Kasvis/lihasoseet ei meina maistua, yleensä menee sellanen pari lusikallista. Kun sitten hedelmäsoseet yleensä syödään ihan hyvillä mielin. Olen sitten soseitten päälle vielä imettänyt.

Kiinteiden aloituksen jälkeen on neidin piereskely lisääntynyt aika kiitettävästi. Nyt liharuokien jälkeen myös kakka on muuttunut paljon paksummaksi ja tummemmaksi. Onneksi kuitenkin kakkaa tulee ihan normaalisti.

 
Meillä syödään aamupuuro ja iltapuuro (muksun kaurapuuroa/riisipuuroa hedelmäsoseen kera), lounaaksi liha/kasvissosetta,välipalaksi hedelmäsosetta ja vielä päivälliseksi liha/kasvissosetta. Puuro ja hedelmäsoseet on ihan lempparia,mutta syö kyllä kasvis/lihasoseetkin :) Noin kolmen tunnin välein aterioidaan.
Tosi helppoa on ollut kiinteisiin siirtyminen alusta asti, eli reilu 3kk ikäinen oli kun aloitettiin niin nyt ollaan jo hyvässä vauhdissa :)
Ainut mikä ei sovi on peruna, ei ehkä varsinaista allergiaa mutta vatsa tulee selvästi kipeäksi. Siispä bataatti on korvannut perunan kokonaan ja sen kans keittelen kukkakaalia/parsakaalia taikka maissia. Lihoista on ollut ainoastaan kana kuvioissa, kunhan ollaan pakasteesta syöty ne loppuun on vuorossa nauta. :)
Joo täälläkin välillä rupsutellaan melko miehekkäästi ja kakka tosiaan on muuttunut kiinteämmäksi ja tummemmaksi.
Välillä annan luumusosetta jos tuntuu ettei ole "normaalisti" kakannut.
 

Sain neuvolasta A4:n jota seuraan orjallisesti :) Eli 5 ateriaa päivässä: Aamupuuro (sekoitus riisipuuroa ja kaurapuuroa + lusikallinen hedelmäsosetta + yksi mitallinen Nan2), lounas (lihasose + kasvisose), välipalaa (hedelmäsose), illallinen (lihasose + kasvisose), iltapuuro (sama sekoitus kun aamulla). Tämän lisäksi siis korviketta, ja rintamaitoa. Hyvin uppoaa. Määrät on n. ½ desiä puuroa ja ½ purkkia liha/kasvis ja n 1/3 purkkia hedelmäsosetta.

Aamiainen syödään kun herätään, tai about tunti myöhemmin, n 7:30, sitten lounas n 10:30-11 maissa, välipalaa siinä 13:30 pintaan, illallinen n 17 ja iltapuuro 18:30. Iltapuuro on haasteellisin, kun poika on siinä vaiheessa jo niin väsy.

Lapussa sanottiin sitten että n 8 kk iässä pitäis alkaa antaa jo karkeampaa tavaraa ja jotain sormiruokia.

 
Takaisin
Top