Vauvojen ruokailu

mimmus

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marrasmammat 2017
Ajattelin tehdä erikseen tämmöisen ruokailuaiheisen ketjun, kun asia tulee pian monille ajankohtaiseksi, jos ei ole jo.  emoticon
 
Loistavaa Mimmu!! Itse ajattelin kohtapuolin alkaa antaa maissivelliä iltapäivästä ja illalla... lisätankkausta yötä varten. Olen myös ostanut vauvapuuroa. Ja kohta pitäis hankkia yhden bataatin ja tehdä sosetta siitä.
 
Oltiin tänään kuuntelemassa ravitsemusterapeutin juttuja tästä kiinteiden alottamisesta. Hän oli sitä mieltä, että kannattais alottaa vähän ennen 6kk:n ikää, koska syömään opettelun herkkyyskausi ajottuu usein ikään ennen tuota puolta vuotta. Että jos sinne asti odottaa, niin opettelu voi olla hankalaa... Toki jokainen tekee omat valintansa, mutta vähän tosiaan luin rivien välistä, että hän suositteli näin.

Ite ajattelin, että viimestään joskus 5kk:n iässä alotellaan maistelemaan. Vielä ei oo kiirettä, poika kasvaa niin hyvin. Tosin yöllä heräilee yhä muutaman tunnin välein... Maissiahan meillä on testailtukin jo maidonsakeuttajassa, eikös teilläkin Jenni? Eli sille nyt ei ainakaan allergisia olla. Joten sitä maissivelliä vois jossain vaiheessa kokeilla.

Sitte kauppojen pakastealtaassa on kuulema jotain Oolannin perunasoseainesta, jossa on vaan pelkkää perunaa, ei mitään lisättyä. Siitä kuulema saa hyvin perunasosetta tehtyä, jos haluaa päästä helpolla. :)
 
Hui, jopas heittäydytte rohkeiksi!! ;D
Tavoitteena meillä on ollut 6 kk:n täysimetys, mutta kun itsekin olen kuullut tuosta "opetteluherkkyydestä", niin kaipa se olisi hyvä alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan...Iik! No, odotan tuonne 4:kk neuvolaan, joka on ensi viikolla. Kyselen siellä sitten neuvoa.
 
Itse en ole kuullut tuosta opetteluherkkyydestä .Olin myös ajatellut täysimetystä 6kk saakka, mutta voisi sitten harkita hieman aikaistaa kiinteiden aloitusta. 3kk neuvolassa kysyttiin että olenko ajatellut koska aloittaa ja kun täysimetys oli ajatuksena niin sovittiin että 5kk neuvolassa sitten jutellaan aiheesta.
 
http://www.sydanliitto.fi/lapsen-ruokaportaat

Tällaisen löysin, jonka mukaan 5-6 kk:n iässä voisi siirtyä lusikkaruokaan. Mutta, kivaa kuulla kokemuksia!
 

Maiza: niin oli tarkoitus täysimettää - mutta kun alusta asti ollaan oltu osittaisimetyksestä kun maitoa ei koskaan ole tullut riittävästi, ja poika ei osannut imeä kunnolla alussa, pieni ja hento kun oli.

Nyt olen antanut 2 viimeistä ruokaa (klo 16 ja klo 19:30) puolet maissivelliä puolet korviketta. Katotaan mikä vaikutus sillä on. Ainakin maku oli hyvä, koska poika imas kaiken heti :)

Kun kyselin ystäviltä niin moni on aloittanut jopa soseiden maistelua 3,5 kk:n ikäisinä... ajattelin itse odottaa 4 kk:n ikään ennenkuin aloitan bataatin kanssa. Varmaan se on mun eka kokeilu. Tänään tosin ostin lusikoita ja ruokalappuja :)

 
Meillä on nyt kolmena päivänä otettu maissivelliä. Ajattelin että josko sillä saisi pituutta meidän yöuniin.. Vielä ei toki ole edistystä tapahtunut. Pari ekaa kertaa sekoitin vähän omaa maitoa sekaan, mutta eilen mentiin ihan täydellä tavaralla. Maidon osuus oli kuitenkin niin mitättömän pieni. Ja kuinka ollakkaan, neiti olisi eilen vetänyt vaikka koko tetran, mutta lopetin 40ml kohdalla, ettei masu mene ihan sekaisin.. Hauskoja ilmeita kyllä tuli, tiedä sitten tykkääkö vai ei.. :)
 
Maanantaina aloitettiin perunan maistelu. Tänään pottumössö maistui jo niin, että olis varmaan syöny koko annoksen. Mutta vielä ihan maistelulla mennään.

Vellit ajattelin aloittaa ensi viikolla. En uskalla aloittaa maissivellillä, koska ihan kuin maissipohjaisesta maidon sakeuttajasta olisi mennyt masu sekaisin. Joten perunaporkkanavellillä aloitellaan.

Ja perunan jälkeen voisikin maistella vaikka bataattia tai porkkanaa! Mutta mennään nyt tämä viikko potulla.
 
Me aloteltiin tällä viikolla maistelut perunalla. Se sai aikaan lähinnä yökkäilyä. emoticon  Sitten persikka olikin jo herkkua. E on saanut aiemmin maissipohjaista maidonsakeuttajaa, joten maissinaksuja ja maissipuuroa oon uskaltanu antaa samaan syssyyn. Nyt oon parina iltana keittäny maissipuuroa ja laittanu tuota persikkasosetta sekaan. Ihan hyvin on uponnu, ja viime yönä eka syöttöväli venyi kahesta tunnista reiluun viiteen. Ihanaa! Lisäksi tänään annoin päivällä pelkän perunan sijasta peruna-porkkanaa. Ja hyvin upposi se maistiainen. :)

Reissussa ollessa kokeiltiin Nannin korviketta, että josko päästäis isin kanssa kahestaan jonneki. Mutta E oksensi muutaman tunnin päästä kaaressa ne vähät, mitä oli suostunu syömään. Pelotti että onko kyse maitoallergiasta. Neuvolatäti neuvoi ostamaan Omneo-korviketta, eli herkkävatsaisille tarkotettua. Ostin sitä jauheena marketista, ja sitä poika ei oksenna. Eli allergiasta ei onneksi taida olla kyse, suolisto vaan on herkkä. Ei kyllä pidä tuosta korvikkeesta, eikä suostu sitä juomaan, mutta maissipuuron olen siihen korvikkeeseen nyt tehnyt, että suolisto tottuis korvikkeeseenkin. :)
 
Meillä ollaan nyt aloitettu pari päivää sitten puuro ja sen myötä myöskin liharuuat ja kyllä näyttää kelpaavan. Oon nyt istuttanu poitsua syöttötuolissa kun selkä meinas mennä kun sitteris syötti. Hyvin ainakin osaa siinä olla :)
Helpottavaa kun ei mene niin useasti äidinmaidonkorviketta kun voi jo syödä vähän kaikkea ja kun ei välttämätttä poika jaksa juoda maitoa soseen jälkeen. Yleensä siinä on semmonen puolen tunnin paussi tai sit ihan tunnin. Riippuu sit jos toinen on menny päiväunille niin sit menee pidempään kunnes poitsu tahtoo maitoa.
 
Meillä syödään 11 aikaan kasvissose, klo 15 hedelmäsose ja taas klo 18 kasvissosetta. Noin puoli purkkia menee aina syöttökerralla, joskus koko purkillinenki, varsinkin hedelmäsosetta :). Kasvissoseet teen itse mutta hedelmäsoseet ostan valmiina. Parin viikon päästä saakin sitten lisätä aamu- ja iltapuurot sekä aamupäiväisen kasvissoseen tilalle liharuuan. Ennen yöunia annan aina 100ml velliä, siihen 50ml maitoa, mutta tuon vellin jätän sitten pois kun puuro tulee kehiin. On kyllä helpottanut elämää nuitten soseitten aloittaminen, maitoa ei mene enään nii hirveitä määriä -> sen myötä puklaaminenkin vähentynyt. Ja yöunetkin ovat aina noin 10-12 tuntia, muutaman kerran joskus pitää laittaa tuttia suuhun. :)
 

Mimmu87, meillä oli esikoisen kanssa ihan sama homma, et sekä nan että tutteli lensi tasan 2 tuntia juomisesta kaaressa ulos. Ikää oli silloin n.3kk ja oli ollut täysimetyksellä. Käytiin maitoaltistuksessakin kun epäiltiin maitoallergiaa, mutta eipä sitten mitään ollut. Herkkä vatsa vaan. Pikkuhiljaa lisäilin maitoa ruuan sekaan ja siinä 7kuisena alkoi maha kestää jo juomistakin.

Nyt meillä nuorimmaisen kanssa ongelmana oli se, että tyttö helahti ihan tulipunaiseksi peruskorvikkeesta. Säikähdin jo että nytkö se on sitten maitoallergia. Mutta pidin viikon tauon ja ostin Citymarketista Nutrilonin Hypo-Allergenic- maitojauhetta ja se on nyt tytölle sopinut. Ei ollut kovin kallis, oisko joku 6-7€ 400g:n purkki, mistä riittää meidän tarpeiksi kuukauden päivät. Tulee siis huomattavasti halvemmaksi kuin ostaa valmiita purkkeja. Edelleen siis imetän ja maitoa piisaa, eikä kiinteitä olla aloitettu. Mutta kerran päivässä annan korviketta pullosta, juurikin sen takia että oppii pullosta juomaan ja pääsen itse joskus lähtemään johonkin ettei tarvitse heti parin tunnin päästä tulla imettämään. 

Nyt viime päivät tyttö on ollut kiukkuisempi ja nukkunut huonosti päivällä. En tiedä johtuuko helteistä, hampaista, nälästä, janosta vai kaikista niistä. Tiistaina on neuvola ja ajattelin sen jälkeen aloittaa soseiden maistelun. Kovasti neiti on kiinnostunut ruuasta, kun katseella aina seuraa mitä äippä suuhun laittaa. En usko että painon puolesta tarvitsisi vielä kiinteitä aloittaa, kun hyvin näyttää kasvavan pelkällä maidollakin, mutta taitaa nyt olla otollinen aika aloittaa maistelu, kun kiinnostusta löytyy.

 
mitäs teille on neuvolassa sanottu soseitten maistelu ajoista? meille sanottiin että yhtä sorttia voi maistella 2-3 päivää ja sit vaihtaa toiseen... mutt mun serkulle oltii sanottu että 2 viikoo pitis samaa sorttia syöttää että allergian sitte huomaisi jos on...


anyway niin meijdän poitsu nyts it on maistellu aika montaki sorttia :D heh peruna-kukkalaali, peruna-maissia- ja peruna porkkanaa... tuo peruna-porkkana on ollut ihan parasta... minä laiskana oon ihan noita pillttejä ostanu :) heh (vähän hävettää) ja hedelmä soseista niin poika on maistanu päärynää (ihan hyvin meni alas) mango ei sit ollenkaa upponu... ja tuo "aurinkoinen" sekotus on ollut ihan suurinta herkkua... paljon en oo vielä noita antanu ku aina vaan siin 11 aikaan noin 3-6 lusikallista (poika ei halua enempää) ja ei oikee maitokaan maistu sen jälkee... noin tunnin tauko ja sit maistuu taas maito :)

maissi velliä (vai oliko se riisivelli...)olen iltasin sekottanu maitoon (100 ja 100milliä) ja hyvin uppoo aina koko pullo ja sit nukutaanki hyvät yö unet :) ostin jo kotiin pari puurotetraa ja ajattelin tossa parin viikon päästä kokeilla jos aamulla puuro maistuisi :)

PITI VIELÄ KYSYÄ: ootteko te antanu niitä maissinaksuja pikkusille? ja missä iässä`? me saatiin tutulta pussillinen (niitä 100%maissia ilman mitää lisäaineita) mut en oo raaskinu vielä antaa ku en oikee tiiä et onko se ok vai ei :) heh vähän epävarma oon...
 
Meillekin taidettiin sanoa että 2-3 päivää samaa makua antaa, ja pieninä määrinä aloittaa.
Itse annoin viikon perunaa,seuraavalla viikolla porkkanaa sekaan, sitä viikko ja seuraavalla viikolla bataattia. Samaten hedelmäsoseet aloitin melko miedosta eli päärynäsoseesta, sitä viikko ja seuraavalla viikolla persikkasose. Ensviikolla vois kokeilla mangoa tai/ja peruna-parsakaalia :)
Ja en oo antanut itse vielä maissinaksuja, mutta saa niitä antaa kun kiinteätkin aloittaa. :)
 
Me ollaan annettu jopa samana päivänä eri maistiaisia...Hups! Meidän neuvolantäti sanoi että kun ne vauvat niin irvistelee uusille mauille...NO EI todellakaan meidän O! Kaikki menee ja ilme on lumoutunut ja raivo tulee jos loppuu kesken! Ei allergiasta puhettakaan ainakaan meidän neuvolassa. No, kaipa sitä sitten pitäisi etsimällä etsiä aiheuttajaa jos jotain oireita ilmaantuisi.

Maissivelliä jauhoista oon keittänyt, bataattia, perunaa, banaania, kaurapuuroa, nektariinia, riisikakkua, kurkkua... Kaikki maistuu!
Ja "huonona äitinä" en ole ollut mitenkään hirveän johdonmukainen, on joinain päivinä jäänyt kokonaan kiinteät maistamatta ja menty vain tissillä...
 
Meillä pojalla olis selkeesti kova halu saada maistaa mitä äiteen lautasella on.. Olen antanut "jäytää" kurkkua ja päärynää maistettiin kans kerran ..
Eli kun poika selkeesti tahtoo maistaa, niin pikku maistiainen ollaan silloin annettu jotain.. Ei edes 1tl, vaan sen verran et makua suuhunsa saa.. Tahdon kuitenkin mennä täysimetyksellä sinne 6kk saakka, ennen kun rupean syöttämällä syöttämään pottuja, porkkanaa sun muuta.. Hienosti poika kasvaa ja on tyytyväinen tissimaidollakin ja korvikettakaan ei olla koskaan jouduttu antamaan.. pystyn onneksi lypsämään hyvin maitoa ja pakastimessakin on nyssäköitä siltä varalta, et joskus joku meno tulee..
Innostusta kiinteiden aloittamiseen olisi niin äitillä, kuin pojallakin, mutta yritän vielä odottaa kuukauden verran.. Mikään kiire kun ei oikeasti ole :)
 
Meillä aloitettiin tänään perunan maistelu. Itse väsäsin soseen perunasta ja siihen lisäsin hieman omaa maitoa sekaan. Irvistysten kera maisteltiin  Eikä mennyt edes 1 kokonaista lusikallista. Neuvolasta sanottiin että ensimmäisinä maistelukertoina 1-2tl riittää. Ja yhtä makua 2-3pvä ja sitten uutta kehiin. 
Teettekö itse soseet vai ostatteko valmiina? Itse ostin varastoon jo hedelmäsoseita. Peruna/porkkana soseet meinasin itse väsätät. Ja katsoa sitten jaksaako itse tehdä jatkossa vai ostaako valmista.
 
Meillä nyt maisteltu perunaa (iha ok, ei lempparia), mangoa (alun jälkeen hyvää), päärynää (ihan herkkua) ja viimeisimpänä porkkanaa joka tuli ihan räkimällä ulos kun oli niin pahaa xDD Ilkeä äiti aikoo antaa sitä silti tänään ;)

KYSYMYS PÄÄRYNÄSTÄ ja muutekin kiinteistä, onko teillä tullu ummetusta? Meillä kakkalakkoillaan nyt ja ollaan pirun kiukkusia :(
 

Täällä syödään jo ihan reippaasti. Aamulla syödään vielä vaan korviketta. Sitten klo 10 niin on 1/3 bonapurkkia kasvista (kaikki uppoo kun puukko mummoon!) ja sitten korvikkeet päälle. Sitten klo 13 on hedelmäsose (sama juttu, namia on kaikki) ja korviketta, klo 16:30 jälleen kerran kasvikset + korvikkeet. Iltapuuro syödään siinä 18:15 maissa, ja se on ollut HANKALAA!! Olen kokeillut riisipuuroa + pari lusikallista hedelmäsosetta: yök. Mutta eilen annoin periksi, ostin paria tetraa valmista puuroa ja eilen uppos kuningatarpuuro tosta vaan! Ja sitten n 120 ml velliä päälle juuri ennen nukkumaanmenoa klo 19. 19:30 nukutaan jo.

Ensin tein kasvissoseet itse, mutta sitten mentiin maalle ja siellä oli kaupan kamat käytössä. Poika näyttää tykkäävän paremmin niistä.

HUOM!!! Pilteissä on sitten lisättyä sokeria!! Kannattaa katsoa tarkkaan ettei niihin ole lisätty sitä sokeria, koska hedelmissä ja marjoissa on jo ihan tarpeeks hedelmäsokeria. Bonassa ainakin ei ole.

 
Takaisin
Top