Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotkuuha tekee nii et isi hoitaa yön muute mut tuo vauvan syömään.. Meillä ainaki isimoes saa vauvan hyssyteltyä sylissä unille.. Ni jos se teilläki onnnistus sillee et meet nukkuu johonkii muualle ja isi tuo vauvan syömään joihinki sovittuihi aikoihi ja muute hyssyttelee vauvaa sylissä jos ei suostu heti nukkumaan..

Halleluja! Meillä nyt toinen ilta putkeen kun tyttö nukahti seuraavalla kaavalla: laitoin sänkyyn, tutti suuhun (harvoin kelpuuttaa), pupu kainaloon, peitto päälle -> itse viereen makaamaan ja selän paijausta. Viidessä minuutissa taju veks :o aika edistystä jos vertaa vanhaan nukutusmalliin, jossa sai välillä tuntitolkulla hytkytellä uneen ja alas laskiessa tyttö aina heräsi.

En uskaltanut vielä eilen täällä hehkuttaa, koska yleensä kun jotain positiivista on täällä kertonut, se on jäänyt viimeiseksi kerraksi. Mutta nyt on toivoa että ei olekaan mikään yksittäistapaus.

Miksei isi voi myös nukuttaa ja rauhoitella? Omalla tavallaan opettelee, niin varmasti vauva oppii ja myös isi. Ekoina kertoina (esikoisen aikaan) taisin ite lähteä ihan ulos pihahommiin, etten puuttuisi itse nukutukseen. Yöllä sama homma, korvatulpat korviin vaan tarvittaessa!

Ehkä sitä isin yövastuuta pitää joku kerta kokeilla. Joskus reilu kuukausi sitten, kun tyttö ei iltaisin ois halunnu nukkumaan ollenkaan, isi nukuttikin ottamalla kainaloon ja laittamalla musaa läppäriltä. Se vaan ois ihan uutta vauvalle, että yöllä herätessä ei ookaan äiti heti saatavilla. Mut eihän sitä kokeilematta tiedä, miten reagoi.

Viime yönä nyt kuitenkin mentiin ihan vanhalla kaavalla. Niin ja meillähän jäi se pinnasänkyyn nukutus yhden yön mittaiseksi, kun tyttö itki hampaita niin kovasti ettei siihen samaan syssyyn sitten viitsitty järkyttää uusilla nukkumajärjestelyillä. Eli mun kainalossa edelleen yöt.

Alotin eilen unikoulun, että saatais yösyötöt vähennettyä yhteen ja tämän jälkeen kokonaan. Yö meni suhteellisen hyvin vaikkakaan en oo nukkunu silmäystäkään ennen yhtä.... Mutta loppujen lopuksi neiti nukku hyvin ja isi syötti 4.30 ekan ja viimeisen kerran. Aamulla herättiin yheksän maissa ja tosi ilosina. Aamupuuroki maistu ihan eri tavalla :)

Meillä esikoinen menee nukkumaan noin 21 aikoihin ja ois niin ihana jos vauvaki nukahtais samoihin aikoihin. Mutta ei. Sen kans pitää valvoo 22.30-23.30 asti. Ja sen jälkeen jos haluaa vaikka tunnin viettää omaa aikaa niin hohhoijaa! Päiväunet on aika epäsäännölliset mutta nukkuu noin 3 (-4) kertaa. Oon yrittäny jättää ne "iltapäikkärit" pois että nukahtais aiemmin mutta ei. Jos valvotan vauvaa 21-22 asti niin se vaan torkahtaa 30min ja herää vielä virkeenä. Argh!! Kaikki on kiukkuisia vaan. Koko yön vauva nukkuu yleensä heräämättä. Aamulla noin 8.30 on heräilly viime päivinä. Sinänsä siis ihan kiva. Mutta se ilta. :/

auttasko jos kokeilis sitä et ku tietää että se herää ni on siinä valmiina ja hyssyttelee heti uudestaan uneen, ennen ku on kokonaa heränny

Oon yrittäny sitäki mutta sekään ei tunnu auttavan :( aina ekana yritän saada sen takas nukkuu sillon illalla. Ehkä kerran oon saanu takas nukku ja sitte se onki heräilly pitkin yötä useamman kerran. Normisti kun ei heräile ollenkaa. Että onko kumpi sitte parempi? Äh. Pitää se jossain vaiheessa opettaa..

No ehkä joo mieluummi antaa sit mennä nykyisellää jos se muuten rikkoo koko yötä

Niin.. yritetään vaan aloittaa ajoissa se nukkumaan meno eikä ainakaan pitkitetä enempää. Ehkä se sitten jossain vaiheessa muuttuu. Vähitellen.

Aina kun kuvittelen, että päikkäreihin on löytynyt joku rytmi, vauva ei suostukaan noudattamaan samaa kaavaa seuraavana päivänä... Pöh.

Mä en ymmärrä mistä se johtuu ku poika joskus herää yöllä 3-5mais ihan pirtiänä.. Eileenkin ihan normi päivä ja sitten taas yöllä heräs 3mais ja 1.5h meni takaisin nukuttamises...

Tuli muuten mieleen että ootteko tutusunu vauva-lehden appsiin. Siellä on nyt ilmaisena vauva ja uni lehtinen. En ole itse siihen vielä sen kummemmin tutustunut kuin hieman vilkuillu mutta saattais olla ihan hyväkin..

Mienluen nykyää lehteni tabletilla ku on nii kätevää vaik se laatikkoonki tulee

Voi luoja. Kohta 3.5h nukutettu vauvaa.. en tiiä mikä sillä on hätänä :( massu kipiä? Mitään muuta ei oo uutta ruoka-aineena ku yks puuro (seki toista kertaa) ja 2 maito. Voiko tuo vieroitusvalmiste aiheuttaa jotain oiretta? Ei kai sen niin erilaista pitäs olla? Tai sitte sitä kiukuttaa joku ihan muu. Hetkeksi nukahtaa, etenkin syliin tuskallisen hytkytelyn jälkeen mut viimestään 2min päästä herää itkien. Välillä ihan niinku kakkaa yrittäia tehhä mutta mitään ei tuu eikä kovin pitkään yritä. Luumua annoin varalta illasta. Ja kakannu on tänään pari kakkaa. Että saapa nähä tartteeko tänä yönä nukkua.. -.-

Meillä oli yksi yö vieroitusvalmisteen antamisen jälkeen vähän tuommosta. Siinä on enemmän niitä "hivenaineita",rautaa ja sen semmoista, joka voi käydä oudokseltaan vatsaan. Poika tottui kyllä nopeasti siihen, toisena yönä ei ollut mitään oireita.

Niin mää mietinki. Sekoitin kyllä eilenkin 1 ja 2 sekaisin. Taidanpa vielä sekoitella muutaman päivän ajan ja sitten siirtyä siihen vieroitusvalmisteeseen. Nukkui kyllä viime yönä sitten lopulta 00-08 ilman herätyksiä mutta se ilta oli ihan kamala!

Takaisin