Vauvojen neuvolakuulumisia

Onko kukaan vertaillut lapsensa kasvua omiin vastaaviin mittoihin ja ikään? Äitini kaivoi esiin minun neuvolakortin ja jännityksellä odotan viikon päästä olevaa tytön 2kk neuvolaa :) Ihan hauskaa vertailla!

Mua harmittaa, ettei oo hajuakaan omasta neuvolakortista, mut miehen korttia lueskeltiin just tapanina kun oltiin isovanhemmilla kylässä. Hiukka eroa oli, mies oli n. pari kuisena reilu 5 kg ja pituuttakin vaivaset 57cm :D (syntymäpainoissa eroa 700g ja pituuksissa 3cm) ja tämä siis vuonna -81, et onkohan vauvojen keskimääräinen kokokin vähän noussut niiltä ajoilta.

Pitääkin kanssa kysyy äiteeltä ja anopilta onko tallessa meijän neuvolakortit :)

Oi, tuo oliskin hauskaa :) Meilllä ei ole tiedossa kuin syntymämitat, niin niitä on kyllä sit vertailtu... Mua vähän jännitti ennen synnytystä kun mies on ollut aika iso (samoin kuin sisaruksensa), että toivottavasti vauva ei oo perinyt kokoaan heidän suvusta ettei mitään jättiläistä tarvis alkaa ulos pusertaa :grin Mut onneksi tuo neiti oli sitten suunnilleen saman kokoinen kuin minä syntyessäni. Eli meillä mies on ollut 4550 g ja 56 cm, ja minä 3330 g ja 50 cm. Ja meidän tyttö oli sitten 3040 g ja 49 cm. Vasta 2 kk-neuvolassa tyttö oli suunnilleen saman kokoinen kuin isänsä syntyessään :wink

Meillä on molempien neuvola-mitat tallessa ja niitä oon vertaillutkin. Aika samanlaisia mittoja on molempien korteissa ja nyt poitsun neuvolakortissa. :)

Joo mä vertailin esikoisen mittoi joskus! Ja tähän mennes pikkuveli on kasvanu samois lukemis ku isoveljes. Ja kumpiki menee samois ku isänsä :) Tosin isä on ollu syntyessää pienempi. Mäkin oon ollu syntyessäni pienempi ku nää meijän jötkälepojat, mut oon kasvanu kauheet vauhtii ohi ja mun neuvolakäyrät huiteli pilvissä :D Ne ennusti musta 190cm pitkää! Luojan kiitos en kasvanu niin pitkäks!! 18cm jäi uupumaa :D
Mut tosiaa, pojat on tommosii suht sopusuhtasii vauvoi niin ku isänsä on ollu ja mä oon sit ollu kauhee michelinukko :D Mul on vieläki tommoset urat käsivarsis jäljellä mun läskipallerovauvaiästä ja mun isä nauraa niitä aina :D

Heinukka, mäkin olin ihan kauhee ponatso vauvana ja valitettavasti myös lapsena ihan teinivuosiin asti. Luokan pisin ja lihavin :( kun taas tuo mies on ollut aika pienikokoinen vauvaiässä ja ymmärtääkseni varsin keskiverto sitten myöhemmin. Tää meidän Karpo siis lienee tullut enempi muhun rakenteensa puolesta, vaikkei nyt ainakaan vielä ihan yhtä michelin ole kuin minä. Mulla ei vauvakuvissa ole ees kaulaa, kun hirvee kaksoisleuka valtaa alaa :D

Mul oli läskeilys pitkä tauko vauvaiän jälkee mut sit ku aloin 7v sit olemaan ton miekkosen kans ni läskit alko pikkuhiljaa valumaa takas :D

Mä kattelin eilen omaa neuvolakorttia ja sielä ei lue noita painoja ja pituuksia! Kaikkee muuta kyllä, mitä sillä käynnillä on katottu/tehty. Miks näin?! Ihan tylsä juttu.

Täytyisikin kysyä, löytyykö oma neuvolakortti vielä jostain... Netistä katselin noita uusimpia kasvukäyriä kylläkin, ja aikalailla nollakäyrillä menee meidän tyttö. Jostain syystä olen tosi herkkä sille, jos joku kommentoi vauvan painoa tai kokoa. Ärsyttää hyväntahtoisetkin kommentit poskista tai jalkamakkaroista, sekä suurin inhokkini "on ollut ruoka-aikaan kotona"... Varsinkin kun nyt vauva ei edes ole pullea, vaan ihan normaali. Ehkä nämä on jotain omia painotraumoja...?

Meillä poitsu kasvaa käyrällä -5 kohdilla mutta kuulemma oikein hyvä ja normaali kasvu. Tänään pieni sai kaksi piikkiä neuvolassa ja ei siinä välttynyt itkulta lapsi eikä äitikään. Ei ole mitään kauheampaa kun nähdä kuinka omaa lasta sattuu ja se itku on niin sydäntäsärkevää :'( mutta hän rauhoittui tosi nooeasti piikkien jälkeen, nyt vaan jännitetään tuleeko mitään oireita noista rokotuksista, toivottavasti ei. Edellisestä rota-rokotteesta tämä mamma kävi yöllä halailemassa pönttöä, vaikka kuinka koitin olla varovainen vaippojen jne. kanssa, josko nyt vähän paremmalla menestyksellä :D

Meidän pätkät kävi tänään 3kk neuvolassa hakemassa rota-tehosteet ja piikit molempiin reisiin. Auts!
A: 61cm ja 6820g (48cm ja 2670g)
B: 63cm ja 6880g (50 cm ja 3150g).
Isänsä on ollut 3kk saman kokoinen kuin B :)

Aikamoisia flirttejä meidän jätkät, terkkarilla oli pokassa piteleminen ;)

En mäkään muuten oo nlakortista noit mun pituuksii ja painoi lukenu ku mun semmosest vauvakirjast :)

Liimailin just pojan vauvakirjaan kuvia ja päivitin sitä. Kyl aika menee niin nopeeta, 3kk justiins (7.pvä) ja kun noita kuvei kattelee nii aattelee että onks tosiaan sama poika! On silmäkulmis pyyhimistä juu kun alkaa itkee oikeen sydämestä (harvoin, mut pari kertaa ) ja sanoinki miehelle että kun meillä on se rokotusneuvola (13.pvä) niin kai minäkin alan parkumaan... :'D Voi eiii... :)

Hitsi, tarttis nyt iteki saada aikaseks teettää paperikuvii kummanki pojan vauvakirjaa varten! Kumpiki ammottaa tyhjyyttään kuvien osalt! Esikoisen kirjan välis on jotai kerhokuvii mut niitäkää en oo saanu liimattuu :D Ja yksilökuvat, kaik mitä ihan vauvanaki on otettu, ni puuttuu. Samoin tält toiselt.

Käytiinhän mekin neuvolassa tosiaan! Poika on nyt 5700g (3415g) ja 58cm (50cm). Neuvolareissulla kaveri hymyili aivan onnesta soikeena! Oli täti innoissaan kun aiemmin tyyppi on vaan vetäny konserttia selkä kaarella. Saatiin lähete fysioterapiaan kun suosii vasenta puolta ja nukkuu edelleen hirmuisessa "ongenkoukussa".

Meillä toi vauvakirja on -ihme kyllä- ajan tasalla kivasti. :) Ja saatiin ristiäislahjaa sellanen kehys jossa on 13 paikkaa, sydämenmuotoinen johon voi laittaa sitten vaikka isonpojan kuva ja sitten joka kuukaudelle oma kohta. Olen sitäkin pitäny ajantasalla. Olis hienoo jos tulis oikeesti eka vuosi täydennettyy joka kk sinne oikee kuva! Itseni tuntien unohdan viimeistään puolenvuoden kohdalla.. :D

Tilasin oikeet kuvat tuossa ennen joulua, jesusauta, on tullut kuvailtuu pikkujäpää vaikka kuinka paljon!!! :D
Esikoista kuulemma kuvataan paljon... :p -huomaan-
Joulupaketteihin laitettiin pojalta lahjaksi kuvia lähimmille sukulaisille ja kummeille. Se oli hyvä idis, tykkäsivät! <3

Ja sai sitten itellekki heti noita alkuajan kuvia talteen, myös tuonne päiväkirjaan jota olen pitänyt syksystä -13 (kun jätettiin ehkäisy pois ja vauva oli toiveissa). Kiva muisto lukea myöhemminkin tuntemuksia ajatuksista, odotuksesta, odottamisesta, raskausajasta, tunteista, tuntemuksista, vauva-ajasta... yms. :)
Oho, sori, ei pitänyt neuvolakuulumis-sivulle kirjottaa näistä mutta ei se varmaan ketään haittaa. :rolleyes:

Munkin pitäisi tilaa taas kuvia.. Sais kans vauvan kirjaa täydennettyä niillä :)
Äidiltä sain joululahjaksi kameran ja valokuva-albumin vauvalle (selkeä vinkki..)..

Takaisin