Vauvojen neuvolakuulumiset

hämmentynyt olen kun kuvittelen kaiken menneen paremmin kuin hyvin! Tyttö on niin tyytyväinen..

todella vaikea kuvitella saavansa tyrkytettyä lisää sapuskaa kun käännytään ja marmatetaan vaan pois jos tarjoaa rintaa vaikkei ole kiinnostusta. ei siis nälkä ollenkaan! ja se pullo ja korvike tänään testattuna kolmesti täysi tragedia... ei kyllä mitkään poppaskonstit toiminu.

Liekö painokin nyt vaan pudonnut kun tänää kolmet jättikakat ja punnitusta ennen ei ollut tullut kahteen päivään :sad001
 
H-an, Miten paljon oli sitten edelliseen punnitukseen verrattuna tullut painoa? Ei sillä painon tuplaamisella ole mitään merkitystä mun käsittääkseni. Mekin ollaan siitä aika kaukana, kun neiti oli 4,3 kg syntyessään, ja 3kk neuvolassa 6,5 kg, eli pitäis yli 2 kg saada kuukaudessa :wink mä kyllä jatkaisin ihan samalla toimivalla systeemillä kuin aiemminkin kun kerta tyttö on tyytyväinen ja kaikki hyvin muutenkin. Ei nää aina kasva tiukasti käyrällä vaikka neuvolassa niin annetaan ymmärtää. Tsemppiä, toivottavasti et nyt stressaa! (Helpommin sanottu kuin tehty tietenkin)
 
H-an, jos vauva on tyytyväinen, niin jatka niin kuin ennenkin. Ei mitään järkeä kiusata vauvaa ja äitiä tuijottamalla käyriä.
 
Onpas ne h-an tuijottanu käyriä o_O Luulis että riittää kun vauva on tyytyväinen ja hyvävointinen. Ei ketään voi väkisin syöttää, ja kaikki myö kasvetaan omaa tahtia. Eri juttu jos olis koko ajan kiukkuinen ja väsähtäny lapsi, sillon vois olla tarvetta lisämaidolle ja kiinteiden aloitukselle. Ootteko työ, sinä ja vauvan isä, ollu minkä kokosia? Voisko pienempi paino olla ihan vaan peritty juttu?
 
Meille oli tullut nyt n. 100g/viikko. Käyrä laskusuuntaine alusta alkaen, ei mitenkään hälyyttävästi, mutta kokoajan alaspäin. Täytyy kontrollissa katsoa, jospa nyt se paino pomppaisi..
 
Onpas ne h-an tuijottanu käyriä o_O Luulis että riittää kun vauva on tyytyväinen ja hyvävointinen. Ei ketään voi väkisin syöttää, ja kaikki myö kasvetaan omaa tahtia. Eri juttu jos olis koko ajan kiukkuinen ja väsähtäny lapsi, sillon vois olla tarvetta lisämaidolle ja kiinteiden aloitukselle. Ootteko työ, sinä ja vauvan isä, ollu minkä kokosia? Voisko pienempi paino olla ihan vaan peritty juttu?

Täytyykin tarkistaa omat mitat kun löydän vauvakirjan! :) Olen itse ainakin lapsuudessa ollut tosi pieni ja laiha, ehkäpä myös vauvaiässä!
 
No toivottavasti siellä h-an kestettäis käyrillä ettei liikaa laske. Voi olla kaikki kunnossa mutta toki hyvä että seurataan kun ei koskaan tiedä mistä johtuu. Melko pieneltä kuulostaa kuitenkin tuo painon nousu. Mut tosiaan kannattaa tarkistaa omat mitat samassa iässä. Ite vasta kuulin tapauksesta jossa on äiti saanu joka kerta selitellä neuvolassa olleensa yhtä pieni kokoinen ollessaan saman ikäinen kun oma vauva on, siitä vaan ei ollut todisteita mustaa valkoisella äidin kasvukäyriä niin ei äitiä uskottu ja ihmeteltiin lapsen pientä kokoa.
 
Täytyykin tarkistaa omat mitat kun löydän vauvakirjan! :) Olen itse ainakin lapsuudessa ollut tosi pieni ja laiha, ehkäpä myös vauvaiässä!

Just meinasin kans kirjoitella, että miten teillä vanhempien käyrät menneet? Nämä tuntuisi olevan hyvinkin perinnöllisiä juttuja. Ystävälle kävi juuri niin että neuvolassa kauhistelivat vauvan pientä kokoa joka käynnillä ja olivat huolissaan, mutta äiti itse tiesi vauvalla olevan kaikki kunnossa (söi, pissasi, kakkasi). Äiti itse ollut ihan samanlainen "ruipelo" vauvana.

Mutta toki tärkeää että painoa ja kehitystä seurataan. Vauvan hyvinvoinnistahan siinä on kyse. Kaikilla on sama tavoite: se että vauva voi hyvin!
 
Ja on kyllä neuvoloissa ja terkkareissakin eroa. Meidän poika painoi 3kk neuvolassa sen vajaa 5,7kg ja se oli oikein hyvä, kuukaudessa painoa oli tullut reilu 400g. Kun käytin isommat lapset neuvolassa niin punnitsin vauvan samalla ja yhden viikon aikana painoa oli tullut 55g ja terkka vaan totesi että painoa tulee koko ajan, sitten seuraavan viikon aikana painoa olikin tullut 160g ja silloin terkka totesi että hyvin kasvaa. Päästään sentään 6kg:n yli 4kk neuvolaan mennessä. Kaksi nuorinta lasta meillä onkin kasvaneet lähinnä samaa tahtia mitä minä ja mieheni vauvana, olen itse ollut 3kk iässä 5800g ja syntymäpainot pojan kanssa saman suuntaiset. Minä ja mies ollaan menty kouluunkin alle 20kg painoisina ja mies painaa nykyäänkin ehkä jonkun 57kg niin kyllä ne geenitkin vaan vaikuttaa. Ja pituutta meilläkin pojalla on yli 63cm, pissaa, kakkaa, on tyytyväinen jne joten ei ole mitään hätää. Th sanoi jo aiemmin, että jos vauva on tyytyväinen niin millekään lisämaidolle ei ole tarvetta. Toki voi olla jotain sairauksia jotka vaikuttavat ravintoaineiden imeytymiseen yms, joten tietysti hyvä että neuvolassakin seurataan.
 
Täällä oli kasvettu kuluneen kuukauden aikana imetyksellä ihan mukavasti:
62,2 cm (58,8) ja 5.900 g (5.060), suluissa 2 kk mitat. Rokotteet itketti tietenkin ja ensimmäistä kertaa vierasti neuvolantätiä. Mutta tämä käännettiin positiiviseksi, eli kiintymyssuhde on muodostunut vanhempiin hyvin :)
Masuvaivoihin suositeltiin luumusosetta, mitä aionkin kokeilla myöhemmin tällä viikolla. Katsotaan ensin nämä rokotuksen vaikutukset rauhassa.
Edit: varhain tätä BMI:tä katotaan, nyt meillä 15,3, alimmillaan ollut 12,5...
Tyttö 3 kk ja 4 pv
 
Muokattu viimeksi:
Täällä oli kasvettu kuluneen kuukauden aikana imetyksellä ihan mukavasti:
62,2 cm (58,8) ja 5.900 g (5.060), suluissa 2 kk mitat. Rokotteet itketti tietenkin ja ensimmäistä kertaa vierasti neuvolantätiä. Mutta tämä käännettiin positiiviseksi, eli kiintymyssuhde on muodostunut vanhempiin hyvin :)
Masuvaivoihin suositeltiin luumusosetta, mitä aionkin kokeilla myöhemmin tällä viikolla. Katsotaan ensin nämä rokotuksen vaikutukset rauhassa.
Edit: varhain tätä BMI:tä katotaan, nyt meillä 15,3, alimmillaan ollut 12,5...
Tyttö 3 kk ja 4 pv

Siis mitä, vauvanko BMI:tä siellä katsottiin vai :eek: kuulostaapa oudolta, meille on kerrottu vaan paino/pituus suhde mikä oli tytöllä muistaakseni +10%. Meidän tyttö on lyhyt ja pyöreä (3kk nla 6605g/60cm), ihan niinkuin äitinsäkin tällä hetkellä :D
 
Siis mitä, vauvanko BMI:tä siellä katsottiin vai :eek: kuulostaapa oudolta, meille on kerrottu vaan paino/pituus suhde mikä oli tytöllä muistaakseni +10%. Meidän tyttö on lyhyt ja pyöreä (3kk nla 6605g/60cm), ihan niinkuin äitinsäkin tällä hetkellä :D

Joo, sinne se BMI muodostuu. Ei sitä käyty läpi, mutta th tulosti kaikki tähänastiset käppyrät pihalle kun pyysin ja sieltähän sekin löytyi. Pituuspaino% on meillä nyt -7,3 (ollut -14,1...-7,5)
 
h-an sinuna en olisi huolissani jos lapsi on tyytyväinen, meillä mennään suht samoilla mitoilla. Pitkä ja hoikka tyttö. Kaikkihan me ollaan erilaisia ja nuo käyrien tuijottelut voi ohittaa, jos ei mistään kovin radikaalista ole kyse :)
 
h-an, niinkuin moni muukin on sanonut niin en olisi huolissani koska tyttö on tyytyväinen :) ja ei selvästikään ole nälkäinen ku ei pulloa huoli ja rintaa syö kun on nälkä! :happy:

Omana kokemuksena voin kertoa että meillä tyttö oli 3kk; 5825g ja 60,3cm eli hyvinkin pieni neiti. Erona teihin että 2-3kk välissä siirryttiin täysimetyksestä korvikkeeseen. Ja sit vasta oli tyytyväinen tyttö.. Neuvola kyllä kannusti vaan jatkamaan imetystä vaikka kasvoi reippaasti miinus käyrällä ennen korviketta.

Tuntuu kyllä että teillä neuvolassa seurataan vaan käyrää jolla "pitäisi" kasvaa eikä oteta huomioon että tyytyväinen tyttö voi kasvaa myös "omalla käyrällään" :)

Meillä poitsu 3kk on nyt saman kokoinen ku tyttö oli 6-7kk et kyllä nää kasvaa omilla käyrillään molemmat :hilarious:
 
Kappas, yllättäen mekin päästiin yli 5kg tänään neuvolassa :-D mitat olivat siis 5130g (4550g) ja 57,6 (56,5). Pituus-paino% nousi taas -3, on siis sahannut tässä -8, -3, -10 ja nyt taas -3 siis.
Topakka tyttö on ja kovasti haluaisi jo liikkeelle :-), kuulo ja näkö kunnossa. Kaikki siis hyvin valtakunnassa.
Rokotteet saatiin, rota edelleen ihan hirveän taistelun takana että meni alas. Piikit vähä harmitti mut rauhoittui heti. Nyt nukkuu vähä ohimenneitä päikkäreitä eikä suurempia oireita vielä tullut, hyvä niin.
 
Hienoo, Tiimpuu :)
Meillä oli eilen aamulla 3 kk rokotus, tähän mennessä ei mitään ihmeitä. Eilen oli vähän itkuherkkä, mutta ei dramaattisempia oireita.
 
Tänään oli 3kk neuvola. Rota rokotteen poika vetäisi hyvällä halulla. Ekaa piikkiä ei tainnut juuri huomata ja toisen pistämisestä hieman älähti, mutta se oli siinä. :wideyed: Reipas poika. Kovasti hymyillen ja kiinnostuneena katseli värikkäitä kuvia seinillä. Kehuja sai. Hyvin kasvaa rintamaidolla, vaikka mietittiin th:n kanssa maidon riittävyyttä, kun on tässä stressiä ja huolta ollut. Onneksi riittää, yksi huoli vähemmän.
Paino 6420g (5720g), Pituus 62,2cm (59,0cm) py 42,0cm (39,2cm) Suluissa 2kk mitat.

Vaikka ei itkenytkään kun sai rokotukset, niin illalla huusi. Ihan järkyttävää kipuitkua ja suoraa huutoa. Rokotuskohdat kuumat, punaiset ja turvoksissa ja niiiiiin kosketusarat. Kuumeen nosti myös. No, ainakin rokotteet toimii. Panadolia oli lapsi raukalle annettava.
 
Meillä oli vasta tänään 3 kk rokotukset kun tyttö oli silloin pari viikkoa sitten flunssainen 3 kk neuvolassa. Hän on vieläkin vähän nuhainen, mutta päätimme käydä ottamassa rokotukset. Rotarokote oli neidin mielestä ihan hirveän makuista, oli viimeksikin, mutta nyt siitä tuli oikein oksennuspuklukin! Onneksi ei oltu kuin pari tippaa saatu annettua vasta ja lopuissa kesti kauan antaa kun th ei viitsinyt isoja määriä kerrallaan, koska vauva oli tosi vastahakoinen. Piikit oli vauvalle paljon helpompia, ekasta piikistä ei tuumannut paljon mitään ja tokasta kiljaisi kiukkuisena, mutta ei muuta. :) Saa nähdä, miten ilta menee...
 
Kyllähän se eilen sen verran kipeää pienelle teki että annettiin 3ml panadolia. Helpotti oloa melkein heti ja yö meni normaalilla kaavalla, ei kipuja. Myös nyt aamu ollut ihan normaali, toivottavasti ei muita kipuiluja enää rokotteista tulekkaan :-)
 
Takaisin
Top