Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Käytiin neuvolassa 5 kk. Vähän tökkii kuuoemma kasvu kun oli 6.915kg (6.43kg 4 kk) ja 65.1cm (63.2cm 4kk). Ollaan täysimetyksellä ja ollaan maisteltu muutamaa kasvista ja marjaa. Nyt pitää aloittaa puuro aamupalalle ja päivällä lihasosetta/kananmunaa/kalaa. Voi pöh! Oisin nii mielelläni imettänyt viel täysimetyksellä 1 kk.
No eipä, lapsen mukaan mennään. Saatii myös sellainen lappu jossa oli ns rytmi johon suositellaan pääsevän 6 kk iässä. Rytmi oli kutakuinki näin:
Herääminen ja aamupala k 7-8
- puuro ja rintamaitoa
Aamupäiväunet k 9-11
Lounas k 11
- lihavihannessose ja r.maitoa
Välipala k 14
- hedelmäsose ja r.maitoa
Iltapäiväunet k 15-17
Päivällinen k 17
- vihannessose ja r.maitoa
Iltapala k 20
- puuroa ja r.maitoa
Yöunille k 21
Ihan kai hyvä et näin enskertalaiselle annetaan tuollai noin ruoat ja noin ajat olin ajatellu ite et 6 kk iässä sitte pikkuhiljaa aletaan antaa puuroa ja sosetta mut rintamaito ois kuitenki isossa osassa viel esim 8 kk asti. Jos kuitenki tuo kasvu alkaa laahata nii hyvähän se on mutta hui hui
No katellaan... ois kuulemma hyvä tähdätä boin 1.5dl puuroa päivss ja saman verran lihaa kans. Reppana jaksa varmaa syyä noin paljoa... aloitus tietenkin pienestä määrästä. Aion kyllä antaa tissiä niin paljon ku vaan on halukas ottaa. Ja on sillai kumma juttu tää "kasvu tökkii" ku ei likka oo nälkäinen ollu.
No sitte saatii ehkä vähä noottia (tai siis kannustusta että nyt voisi alkaa tosissaan auttamaan ja seuraamaan tilannetta) ku neiti ei viel ite pyörähdä selältä masulleen. Valmiudet on, myös istumisellekin jo. Mutta autella pitäis pyörähtää.
Oli löytäny hienosti varpaat ja tarttu leluihin, vaihto lelua kädestä toiseen, seuras liikettä, jutteli, kilju, pärisytti, nauro. Teki siis kaiken mitä suunnilleen osasi (yritti varmaa todistella neuvolantätille ettei oo jälkikehityksellinen ). Rotarokote meni ku opetusvideolla alas joka pisara. Itkuhan se sitte kuitenki tuli ku tuikittii reisiin. Mut aika nopsaa unohti ne. Vähä ituinen ja tosi väsy oli neuvolan jälkeen. Toki just sillo ois ollu ne 3 h päikkyjen aika ja ehti nukkua ennen neuvolaa vaan 1 h.
Tässäpä näitä hyviä ja tällä kertaa myös "huonoja" uutisia.
Nii ja ei suositella hyppykiikussa oloa mut sit sano et voi pitää hetken esim 1 tai 2 krt/vk. Mut jos tulee varvastelua tai motoriikan kehityksen hidastumista tms nii sit ei ollenkaan. Ompa kiva mennä sanoman asiasta miehen äitille joka ilolla osti neitille tuon kiikun nii et ei me nyt saada sitä oikein käyttää harmittaa! Vois kyl laittaa noihi lastentarvikkeita myyviin liikkeisiin palautetta et sanoisivat tuollaisen joko ostovaiheessa tai sit pois koko tuote myynnistä. Jos sitä ei kerta enää ees suositella käytettävän.
Onkohan tuossa joku väärinkäsitys, ei kai lihaa oo oikeasti suositeltu 1,5dl päivässä? eihän tuommoista määrää tarvi mennä viikossakaan vielä pitkään aikaan. Eikö imetyksen tehostamisesta puhuttu mitään?
Käytiin neuvolassa 5 kk. Vähän tökkii kuuoemma kasvu kun oli 6.915kg (6.43kg 4 kk) ja 65.1cm (63.2cm 4kk). Ollaan täysimetyksellä ja ollaan maisteltu muutamaa kasvista ja marjaa. Nyt pitää aloittaa puuro aamupalalle ja päivällä lihasosetta/kananmunaa/kalaa. Voi pöh! Oisin nii mielelläni imettänyt viel täysimetyksellä 1 kk./QUOTE]
Ööh.. eikös tuo kasvu ole hyvinkin tyypillistä tuon ikäiselle täysimetetylle lapselle? Noin puoli kiloa lisää painoa ja pari senttiä pituutta pitäisi mun käsitykseni mukaan olla aivan riittävä kasvu kuukaudessa. Korjatkaa toki joku viisaampi, mutta mun on pakko älähtää asiasta.
Ja kun eikö se maito ole vuoden ikään asti pääsääntöinen ruoka, niin miksi vauvan maha pitää täyttää kolmella desillä jotain muuta?
Ja miksi mä olen käsittänyt, että puoli vuotiaalle ei tarvitse edes joka "ruoalla" tarjota kiinteitä, vaan sitten pikku hiljaa lähestyttäessä vuoden ikää olisi aamupala, lounas, päivällinen yms. "syötävänä ruokana" mutta tissi kulkisi silti siinä rinnalla - siis jos äiti ja lapsi niin haluavat?
Musta on kyllä kuoriutumassa sellainen laktivisti, että oksat pois.. Tai siis jokainen saa päättää itse parhaaksi katsomansa tyylin ruokkia omaa lastaan, mutta miksi ihmeessä ne tyrkyttää siellä neuvolassa joko korviketta/kiinteitä, jos lapsi kuitenkin kasvaa.. ennemmin pitäisi kertoa, että "voit tehdä näin tai sitten näin - ihan kuinka teistä parhaalta tuntuu" kuin tyrkyttää aina sitä perunaa tai puuroa.
Ja siis tämä vain mun mielipide, jos oon ihan hakoteillä, niin korjatkaa toki!
Täällä tyttö ens ke 5kk:ta, tiistaina neuvola ja jo kauhuissani odotan, joko meillä käy käsky alkaa lapioimaan perunaa ja puuroa..