Vauvojen neuvolakuulumiset

Käytiin neuvolassa 5 kk. Vähän tökkii kuuoemma kasvu kun oli 6.915kg (6.43kg 4 kk) ja 65.1cm (63.2cm 4kk). Ollaan täysimetyksellä ja ollaan maisteltu muutamaa kasvista ja marjaa. Nyt pitää aloittaa puuro aamupalalle ja päivällä lihasosetta/kananmunaa/kalaa. Voi pöh! Oisin nii mielelläni imettänyt viel täysimetyksellä 1 kk.

No eipä, lapsen mukaan mennään. Saatii myös sellainen lappu jossa oli ns rytmi johon suositellaan pääsevän 6 kk iässä. Rytmi oli kutakuinki näin:
Herääminen ja aamupala k 7-8
- puuro ja rintamaitoa
Aamupäiväunet k 9-11
Lounas k 11
- lihavihannessose ja r.maitoa
Välipala k 14
- hedelmäsose ja r.maitoa
Iltapäiväunet k 15-17
Päivällinen k 17
- vihannessose ja r.maitoa
Iltapala k 20
- puuroa ja r.maitoa
Yöunille k 21

Ihan kai hyvä et näin enskertalaiselle annetaan tuollai noin ruoat ja noin ajat :wideyed: olin ajatellu ite et 6 kk iässä sitte pikkuhiljaa aletaan antaa puuroa ja sosetta mut rintamaito ois kuitenki isossa osassa viel esim 8 kk asti. Jos kuitenki tuo kasvu alkaa laahata nii hyvähän se on mutta hui hui :wacky::rolleyes:

No katellaan... ois kuulemma hyvä tähdätä boin 1.5dl puuroa päivss ja saman verran lihaa kans. Reppana jaksa varmaa syyä noin paljoa... aloitus tietenkin pienestä määrästä. Aion kyllä antaa tissiä niin paljon ku vaan on halukas ottaa. Ja on sillai kumma juttu tää "kasvu tökkii" ku ei likka oo nälkäinen ollu.

No sitte saatii ehkä vähä noottia (tai siis kannustusta että nyt voisi alkaa tosissaan auttamaan ja seuraamaan tilannetta) ku neiti ei viel ite pyörähdä selältä masulleen. Valmiudet on, myös istumisellekin jo. Mutta autella pitäis pyörähtää.

Oli löytäny hienosti varpaat ja tarttu leluihin, vaihto lelua kädestä toiseen, seuras liikettä, jutteli, kilju, pärisytti, nauro. Teki siis kaiken mitä suunnilleen osasi (yritti varmaa todistella neuvolantätille ettei oo jälkikehityksellinen :hilarious::facepalm:). Rotarokote meni ku opetusvideolla alas joka pisara. Itkuhan se sitte kuitenki tuli ku tuikittii reisiin. Mut aika nopsaa unohti ne. Vähä ituinen ja tosi väsy oli neuvolan jälkeen. Toki just sillo ois ollu ne 3 h päikkyjen aika ja ehti nukkua ennen neuvolaa vaan 1 h.

Tässäpä näitä hyviä ja tällä kertaa myös "huonoja" uutisia.

Nii ja ei suositella hyppykiikussa oloa mut sit sano et voi pitää hetken esim 1 tai 2 krt/vk. Mut jos tulee varvastelua tai motoriikan kehityksen hidastumista tms nii sit ei ollenkaan. Ompa kiva mennä sanoman asiasta miehen äitille joka ilolla osti neitille tuon kiikun nii et ei me nyt saada sitä oikein käyttää :shifty: harmittaa! Vois kyl laittaa noihi lastentarvikkeita myyviin liikkeisiin palautetta et sanoisivat tuollaisen joko ostovaiheessa tai sit pois koko tuote myynnistä. Jos sitä ei kerta enää ees suositella käytettävän.
 
Käytiin neuvolassa 5 kk. Vähän tökkii kuuoemma kasvu kun oli 6.915kg (6.43kg 4 kk) ja 65.1cm (63.2cm 4kk). Ollaan täysimetyksellä ja ollaan maisteltu muutamaa kasvista ja marjaa. Nyt pitää aloittaa puuro aamupalalle ja päivällä lihasosetta/kananmunaa/kalaa. Voi pöh! Oisin nii mielelläni imettänyt viel täysimetyksellä 1 kk.

No eipä, lapsen mukaan mennään. Saatii myös sellainen lappu jossa oli ns rytmi johon suositellaan pääsevän 6 kk iässä. Rytmi oli kutakuinki näin:
Herääminen ja aamupala k 7-8
- puuro ja rintamaitoa
Aamupäiväunet k 9-11
Lounas k 11
- lihavihannessose ja r.maitoa
Välipala k 14
- hedelmäsose ja r.maitoa
Iltapäiväunet k 15-17
Päivällinen k 17
- vihannessose ja r.maitoa
Iltapala k 20
- puuroa ja r.maitoa
Yöunille k 21

Ihan kai hyvä et näin enskertalaiselle annetaan tuollai noin ruoat ja noin ajat :wideyed: olin ajatellu ite et 6 kk iässä sitte pikkuhiljaa aletaan antaa puuroa ja sosetta mut rintamaito ois kuitenki isossa osassa viel esim 8 kk asti. Jos kuitenki tuo kasvu alkaa laahata nii hyvähän se on mutta hui hui :wacky::rolleyes:

No katellaan... ois kuulemma hyvä tähdätä boin 1.5dl puuroa päivss ja saman verran lihaa kans. Reppana jaksa varmaa syyä noin paljoa... aloitus tietenkin pienestä määrästä. Aion kyllä antaa tissiä niin paljon ku vaan on halukas ottaa. Ja on sillai kumma juttu tää "kasvu tökkii" ku ei likka oo nälkäinen ollu.

No sitte saatii ehkä vähä noottia (tai siis kannustusta että nyt voisi alkaa tosissaan auttamaan ja seuraamaan tilannetta) ku neiti ei viel ite pyörähdä selältä masulleen. Valmiudet on, myös istumisellekin jo. Mutta autella pitäis pyörähtää.

Oli löytäny hienosti varpaat ja tarttu leluihin, vaihto lelua kädestä toiseen, seuras liikettä, jutteli, kilju, pärisytti, nauro. Teki siis kaiken mitä suunnilleen osasi (yritti varmaa todistella neuvolantätille ettei oo jälkikehityksellinen :hilarious::facepalm:). Rotarokote meni ku opetusvideolla alas joka pisara. Itkuhan se sitte kuitenki tuli ku tuikittii reisiin. Mut aika nopsaa unohti ne. Vähä ituinen ja tosi väsy oli neuvolan jälkeen. Toki just sillo ois ollu ne 3 h päikkyjen aika ja ehti nukkua ennen neuvolaa vaan 1 h.

Tässäpä näitä hyviä ja tällä kertaa myös "huonoja" uutisia.

Nii ja ei suositella hyppykiikussa oloa mut sit sano et voi pitää hetken esim 1 tai 2 krt/vk. Mut jos tulee varvastelua tai motoriikan kehityksen hidastumista tms nii sit ei ollenkaan. Ompa kiva mennä sanoman asiasta miehen äitille joka ilolla osti neitille tuon kiikun nii et ei me nyt saada sitä oikein käyttää :shifty: harmittaa! Vois kyl laittaa noihi lastentarvikkeita myyviin liikkeisiin palautetta et sanoisivat tuollaisen joko ostovaiheessa tai sit pois koko tuote myynnistä. Jos sitä ei kerta enää ees suositella käytettävän.

Onkohan tuossa joku väärinkäsitys, ei kai lihaa oo oikeasti suositeltu 1,5dl päivässä? :wideyed: eihän tuommoista määrää tarvi mennä viikossakaan vielä pitkään aikaan. Eikö imetyksen tehostamisesta puhuttu mitään?
 
Onkohan tuossa joku väärinkäsitys, ei kai lihaa oo oikeasti suositeltu 1,5dl päivässä? :wideyed: eihän tuommoista määrää tarvi mennä viikossakaan vielä pitkään aikaan. Eikö imetyksen tehostamisesta puhuttu mitään?

No itekki mietin että jäätävä määrä ja mielestäni puhui just molemmista et desi tai puoltoista sitte ku on ensin totuteltu (toki siis ite valmista puuroa, ei kai sentään hiutaleita desin vertaa). Nooh, aloitetaan pienistä määristä muutenki. Ja ehkä pidän kuitenki ton puuron tärkeämpänä. Juu ja siis ei, ei mitään imetyksen tehostamisesta. Puhuin kyllä siitä meidän hulinasta ja et tilaili sillo noin 1-2 h välein öisin maitoa. Et ehkä oletti että alkaa oleen laihaa tavaraa tai liian vähän :p
 
Sadetuuli, varmaan lihakasvissosetta se 1,5dl.
Aika tarkkoja aikatauluja on tarjottu. Jos ei mitään erityistä syytä ole, niin jokainen perhe voi päättää itse, miten aikaisin tahtoo herätä. Meillä nukutaan aamuisin siihen asti, kun unta riittää ja mennään nukkumaan, kun väsyttää. Nuo ruuat kyllä kivasti rytmittää päivää.... Sitten kun ne aloittaa.
 
Meillä esikoisen vauva aikana annettiin jotai saman tyylistä aikataulua. Kellonajat saa tottakai ite päättää, nuo on esimerkkejä, enemmän sillä väliä että ruokailujen välit pysyy tasasina niinku tuossa esimerkissä ja jokainen alottaa päivän millon alottaa ja käy nukkumaan millon käy :) Mut ihan hyvä tuollanen esimerkki "ekakertalaisille" oli.
 
Mä mietin tossa aikataulussa noita unia. Kun meillä on tänään nukuttu ainakin neljät päikkärit, eikä yhdetkään kahta tuntia. :) että ei ihan vielä ajankohtaista. Jokainen perhe tekee niinku hyväksi näkee, pääasia kai että sitä ruokaa tarjotaan tarpeeksi usein, 2-3 h välein, ja imetystä tai maitoa sitten lisäksi aina kun tarvii.
 
Vähän joo hölmöä kun on päiväunetkii pitäny tuohon laittaa, mutta esimerkkinä vaan nuokii ajat kun lapset nukkuu niin eri mittasia unia ja eri aikaan. Meilläkii tänää neljät unet ja kaikki alle 2 tuntia, viimesiltä unilta tyttö heräs reilu tunti ennen yöunia (tätä moni kauhistelis mut toimii meillä, esikoinen nukku pitkään samalla tavalla illan päiväunet).
 
Käytiin neuvolassa 5 kk. Vähän tökkii kuuoemma kasvu kun oli 6.915kg (6.43kg 4 kk) ja 65.1cm (63.2cm 4kk). Ollaan täysimetyksellä ja ollaan maisteltu muutamaa kasvista ja marjaa. Nyt pitää aloittaa puuro aamupalalle ja päivällä lihasosetta/kananmunaa/kalaa. Voi pöh! Oisin nii mielelläni imettänyt viel täysimetyksellä 1 kk./QUOTE]

Ööh.. eikös tuo kasvu ole hyvinkin tyypillistä tuon ikäiselle täysimetetylle lapselle? Noin puoli kiloa lisää painoa ja pari senttiä pituutta pitäisi mun käsitykseni mukaan olla aivan riittävä kasvu kuukaudessa. Korjatkaa toki joku viisaampi, mutta mun on pakko älähtää asiasta.

Ja kun eikö se maito ole vuoden ikään asti pääsääntöinen ruoka, niin miksi vauvan maha pitää täyttää kolmella desillä jotain muuta?

Ja miksi mä olen käsittänyt, että puoli vuotiaalle ei tarvitse edes joka "ruoalla" tarjota kiinteitä, vaan sitten pikku hiljaa lähestyttäessä vuoden ikää olisi aamupala, lounas, päivällinen yms. "syötävänä ruokana" mutta tissi kulkisi silti siinä rinnalla - siis jos äiti ja lapsi niin haluavat?

Musta on kyllä kuoriutumassa sellainen laktivisti, että oksat pois.. :meh: Tai siis jokainen saa päättää itse parhaaksi katsomansa tyylin ruokkia omaa lastaan, mutta miksi ihmeessä ne tyrkyttää siellä neuvolassa joko korviketta/kiinteitä, jos lapsi kuitenkin kasvaa.. ennemmin pitäisi kertoa, että "voit tehdä näin tai sitten näin - ihan kuinka teistä parhaalta tuntuu" kuin tyrkyttää aina sitä perunaa tai puuroa.

Ja siis tämä vain mun mielipide, jos oon ihan hakoteillä, niin korjatkaa toki!

Täällä tyttö ens ke 5kk:ta, tiistaina neuvola ja jo kauhuissani odotan, joko meillä käy käsky alkaa lapioimaan perunaa ja puuroa..
 
Mä en tiedä mitä tapahtui, mutta mun teksti sitten lukee tuolla "lainausruudussa"..
 
Samoja ajatuksia heräsi mullakin Ilyana. Mietin tuota kasvua ja ihmettelin, että mikä vika siinä muka on. Ja kamala kiire jos 6 kk:n ikäisen pitäisi jo yhtäkkiä syödä 5 ateriaa päivässä ja oikein 1,5 dl puuroa ja lihasosetta. :eek: Ei kyllä varmaan jaksakaan vauva heti niin paljon syödä.

Minä kuuliaisena tein niin kuin neuvolantäti sanoi esikoiseni 5 kk neuvolassa. Painoa oli tullut vähänlaisesti ja neuvolan ohjeistus oli että kiinteät kehiin ja heti ja varmaan sain just tollasen päivärytmilapunkin. Olisin halunnut täysimettää 6 kk asti, mutta niin tuli kiire kiinteisiin! Poika-raukalla meni vatsakin ihan tosi kovaksi kun minä paniikissa annoin hänen syödä kiinteitä niin paljon kuin menee. Höh. Jälkeenpäin olen miettinyt, että miksi neuvolassa ei puhuttu mitään imetyksen tehostamisesta. Ja eihän siinä nyt oikeasti niin kauhea kiire ole, koko loppuelämä on aikaa maistella uusia makuja! Kun ajattelen keskimmäistänikin, jolla todellakin oli rintamaito se pääasiallinen ravinto 1v asti, ja kuitenkin kasvoi ja kehittyi mallikkaasti.
 
Mä vaan totean, että onpa neuvoloissa eroa. Olen oikein tyytyväinen meidän neuvolaan ja terkkaan, ehkä se vähän luottaa siihen että tiedän mitä teen, lapsilla ei ole hätää, perheet on erilasia ja viimeksi sanoi, että meidän pojat vaan on tän mallisia (hoikkia), ens viikolla 5kk neuvola ja tuskin päästään yli 6,5kg.
 
Joo, siis minäkin mietin tuota että onhan vauva kasvanut ihan hyvin. Ei ollut tuon enempää painoa tullut meidänkään vauvalle, eikä th huomauttanut muuta kuin että hyvin kasvaa, eikä kiinteillä ole mitään kiirettä. Tosin me käytiin vasta 4kk neuvolassa. Että siis jos sama meno jatkuu, niin kyllä meille tulee hirmu hoppu aloittaa kiinteät jos samoilla ohjeilla mennään. :eek:
 
Meillä neiti 5 kk nlassa painoa 5615 g ja pituutta 62,4 cm. Eikä sanottu muuta kuin että voi antaa illalla puuroa, jos meinaa yöt olla katkonaisia, että saisi pidemmän unipätkän. Eli ei mitään ole kasvusta nillitetty. Meilläkin täysimetetty ja nla sanoi vain, että kasvaa omalla käyrällään, tasaisesti sirona. Joten kyllä ihan rohkeasti imettäisin vain, voihan sitä pikkuhiljaa antaa kiinteää jos haluaa. Mutta en kyllä ymmärrä mikä siinä kasvussa muka on vikana... :/
 
Kiitos teille kommenteista :) tuli tuosta Jenskiksen kommentista mieleen et tosiaan meillä sekä pituus että painokäyrät siis oli lähteny reiluun laskuun. Oisko siis siksi annettu meille se ohje että puuroa ja lihasosetta vois alkaa antaa.

Tänää puuro ei ainakaa uponnu kovin helpolla eli tässä voi mennä aikaa ennen ku puuro uppoaa. Sitä ennen en ota muuta uutta (lihaa siis) mukaan. Maisteluannoksia voin kyl antaa kasviksista ja vihanneksista.

Ei tosiaan likka oo ollu mitenkää kiukkunen eli nälkäinen kuin ehkä iltaisin kiukkuinen ja öisin syö aika tiuhaan... vieläki. Tänään oon miettiny et josko siirtäis sitte ku puuro alkaa upota nii sen iltaan. Vois ne yösyötöt vähän vähentyä.

Musta ihan jees et tuollainen suuntaa antava lappu annettiin... kunhan sen osaa ottaa suuntaa antavana eikä lakitekstinä :wink
 
No tuossa tapauksessa tosiaan, jos käyrät on selkeästi laskussa, niin ymmärrän kyllä nlan ohjeen. Onko teillä maisteltu mitä makuja? Voisiko puuro upota maun puolesta, jos siinä olisi vaikka marjaa tai hedelmää mukana? Muistan ainakin meillä kun lapsuudessa syötettiin puuroa vauvoille, niin niissä oli vähän marja- tai hedelmäsosetta makua antamassa, upposivat kummasti paremmin kuin sellaisenaan :D
 
Porkkana bataatti mustikka tuossa järjestyksessä. Bataatti ja mustikka meni hyvin (mikä on hyvin :facepalm:) alas mut porkkana tökki. Puuroki saatto tökkiä ku oli aka kökkäreistä ja liisteriä ku jäähty. Mustikalla vois kokeilla tosiaan. Likka oli kyl huvittava ku innolla otti lusikasta kii ja tunki suuhun. Maisteli puuroa ja jees mutta kun nieli nii heti perään kako :hilarious: olin kuolla nauruun (anteeksi rakas lapsi että äiti repes mutta eihän sille muuta voinu :grin). Ja joka kerta se sama. Siksi aattelin et oliko pahaa vai kökkäreistä.
 
Puuroon sellainen vinkki että jos sileää haluaa niin kannattaa ajaa hiutaleet sauvasekoittimella ennen puuron keittoa niin saa hiutaleet hienonnettua, mikäli karkea ruoka tuottaa vaikeuksia. Meillä keskosella 5 kk täynnä ja ajateltiin pääsiäisen jälkeen kokeilla puuroa kun velli on ihan yök, jos ei sotke rintamaitoon.
 
Sadetuuli, ymmärrän hyvin, että jos käyrä laskussa, niin neuvovat lisäämään ravintoa. Mut onhan se rintamaito tujumpaa kuin mikään puuro, joten joko tekisin puuron rintamaitoon tai tehostaisi imetystä. Johan se nyt jos painoa pitää saada lisää, niin jos illalla syö puuron, joka pitää nälän poissa pitempään, jää annos tai kaksi imetystä väliin ja sitten kalorimäärä on kuitenkin kokonaisuudessaan pienempi. Että ottaisin ihan maltillisesti ne annoskoot alkuun ja tissiä vaan enemmän. Sitä paitsi ei tuo nyt mikään rimpula ole, joskus käyrät notkahtaa ja seuraavalla kerralla onkin takaisin omalla käyrällä. Saitteko uuden mittausajan? Usein tarkkaillaan myös ensin painoa uudestaan, ennenkuin käsketään muuttaa ruokailua. Mikähän siinä on, että perunaa ja porkkanaa tuputetaan, vaikka eivät ole mitään tuhtia ruokaa.
 
Juu vois kokeilla sauvasekoitinta. Kokeilin viel illalla pienen määrän puuroa mustikkakeiton/-soseen kanssa. Sormin murentelin hiutaleita ennen keittoa. Tein isooooooon määrään vettä. Nyt meni hyvin alas :happy: eikä soppaakaan ollu paljo ollenkaan.

Joo voisin kokeilla viel tehostaa tissittelyä... välillä vaan tu tuu et tissit on ihan tyhjät lapaset :facepalm::hilarious: että liekkö niistä enää nii hyvin tulee. Ja huomasin täss et oon vh vaihtanu tapaa imettää... ehkä huomaamatta. Ennen imetin tkssin per krt. Nyt on menny useimmiten molempua tissejä per krt ja siis imetys ei oo kestänyt oikeastaan yhtään pitempään. Onko siis päässy viel rasvamaitoon kii? Mistäpä tuota tietää... tai sit vaan ln järkevää pikku hiljaa lisätä pikkusen jotain maidon rinnalle :wideyed:
 
Takaisin
Top