Vauvojen neuvolakuulumiset

Käytiin 2kk neuvolassa aikaistetusti. Kivasti menee ja kasvu on tasaista. Täällä tosiaan hyvin neutraali suhtautuminen korvikkeeseen, jokaisen äidin oma asiahan se on ja kaikki varmasti ajattelevat ensisijaisesti lapsen etua. Meidän tyyppi vastaa taidoiltaan kuulemma 3kk ikäistä. Näyttääkin siltä, että on kamala kiire liikkeelle jo nyt. [emoji15]
 
Saahan sitä korviketta antaa, ei siinä mitään pahaa ole. Mietin vain jos ilmankin pärjäisi niin miksi ostaa korviketta.
 
Niin kun vauva on noin lyhyessä ajassa kasvanut nopeasti tai paljon pitäisi jättää korvike pois niin pääsisin siitä eroon. Sanoin vielä että en pääse eroon kun en saa pumpattua maitoa jos vauva hoitoon menee. Enkä koe että siitä tarvitsisi päästä eroon.
 
Meillä oli eilen 2vk neuvola. Tuntuu oudolta että poika on vasta pariviikkoinen kun samalla voisin vannoa hänen olleen meillä jo ikuisuuden...

Hän on jäntevä ja kasvaa hyvin. Syntymäpaino on jo kaukana puolen kilon päässä ja pituuttakin on tullut pari senttiä lisää eli nyt ollaan koossa n. 4kg/53cm.

Terkkari jaksaa mulle sanoa että ai kun sinä olet niin seesteisen oloinen ja kylläpä sinulla on mahtava suhtautuminen jne. Ollaan tässä ukon kanssa mietitty että minkälaisia hermoraunioita tän terkkarin luona yleensä käy kun minä vain otan rennosti enkä viitsi turhasta hötkyillä. Mutta jälkikasvu se noudattaa hyväksi havaittua kaavaa, eli kasvaa ja kehittyy kaikin puolin normaalisti ja keskiverrosti ja niin, hänellä on kuulemma myös ihanan suora selkäranka. Alan olla sitä mieltä että meidän neuvolatädillä ei olekaan kaikki muumit laaaksossa...

Jätkä on tähän asti kasvanut pelkällä tissimaidolla mutta kyllä nuita korvikkeitakin täytyy varmuuden vuoksi ottaa testiin. Varsinkin kun ukko ei suostu uskomaan että tissimaitoa EI PISTETÄ MIKROON... prkl...
 
Meillä oli 6vk neuvola lääkäri eilen. Poika on nyt 4,84kg ja 57cm pitkä. Syntymäpainosta tullut +1kg ja pituudesta + 6cm. Lääkäri teki perus tutkimuksen ja kaikki oli niin kun pitäisi.
 
Meillä oli tänään 3vk neuvolakäynti, tyttö oli kasvanut syntymästä 3360g -> 3530g ja 49cm -> 51,7cm. Päänympäryskin oli kasvanut 36,5cm -> 37,5cm. On siis syöty tarpeeks. Muutenkin neuvolantäti kehaisi sekä tyttöä että vanhempia :)mukavasti ollaan esikoisen kanssa pärjätty vaikka ihmeteltävää riittää! Seuraavaks sitten vauvan eka lääkärineuvola ja samalla mun jälkitarkastus.
 
Toisella puolella jo totesinkin, että kaikki hyvin 6 viikon lääkärillä. Paino 4690g (3990g) ja pituus 56cm (51cm). Yö meni mun ja vauvan rokotteiden takia vähän heikommin..mulla lämpöä influenssarokotteen takia ja vauva kakkasi rota-kakat keskellä yötä. No, helpolla päästiin, jos tää oli tässä, vaikka kakkojen jälkeen nukahtaminen kestikin tosi kauan.
 
Meillä kävi neuvolatäti kotikäynnillä äsken. Oon hänen mielestä tosi mahtavasti toipunut, ei kuulemma uskois et torstaina leikattiin :cool:

Vauva oli tosi nätisti koko ajan eikä alkanut kitistä edes hoitopöydällä kun otettiin vaatteet pois punnituksen ja tarkastuksen ajaksi :angelic:

Paino on noussut sunnuntain sairaalastalähtöpäivän painosta 3848->4050 ja syntymäpainoon on enää 15grammaa matkaa :grin:grin:grin kuulemma syntymäpaino tulis saavuttaa kahteen ikäviikkoon mennessä ja meidän neitihän on kuusi päivää vanha... No ainakin mun maitobaari toimii kun korviketta en oo antanut kuin kerran muistaakseni sunnuntaina! :joyful:
 
Meillä oli neuvola tänään. Poika kolme viikkoa ja painoa oli 4750g (syntyessään 3750) ja pituus 55cm (syntyessään 53). Joten hyvin sujuu, kilo ja kaks senttiä kolmessa viikossa. On ollut ruoka-aikaan kotona :D

Mutta kylläpä tuo söisikin IHAN koko hereillä olonsa ajan....
 
Hahhah, pakko tulla munkin hehkuttamaan, että ollaan oltu ruoka-aikaan kotona. :cool14 Maanantaina oli neuvola ja poju siis silloin alle 4 viikkoa vanha. Syntymäpainosta oli tullut lisää 1,3 kg ja pituutta 4,5 cm. Ollaan kyllä oikein urakalla otettu muita kiinni kun syntyessä poju oli siromman puoleinen. :D
 
Meidän melkein 3 viikkonen ei oo vielä saavuttanut syntymäpainoa. Pituutta oli kyllä hujahtanut 3,2cm. 100g puuttuu siis syntymäpainosta. Ei ollut neukkutäti tyytyväinen kun paino menee -20% käyrällä, mutta mä en ite oo ollu huolissani. Tyttö on virkeä, syö paljon, ei huuda kuin nälkäänsä. Ruokailu about kolmen tunnin välein yöllä ja päivällä. Otahan sit näistäki selvää, toinen täti sanoo, että vauvan vointi on paras mittari ja toinen kattoo käyriä. Huoh.
 
^ käyrät on hyviä suunnannäyttäjiä, mutta huonosti huomioivat yksilölliset vaihtelut. Minustakin kuitenkin vauvan vointi paras mittari. Vaikkakin hyvä, että on kriteerit mihin kiinnitetään huomiota, jos vaikka oliskin tarvetta tutkimuksille tms. Mutta siis riippuu niin terkasta / lääkäristä kuitenkin. Ja ei kai sitä pituutta tulis, jos ravitsemus ei olis riittävä. Eikös se -20 ole kuitenkin vielä "normaali" vaikkakin alarajalla...? Meillä esikoinen meni ensinmäisen vuoden -15 - -20. Painoa kyllä tuli hyvin, mutta kun tuli sitä pituuttakin.
 
Munkaan mielestä se ei oo yhtään 'huono' käyr', mutta tää täti oli sitä mieltä, että nyt tarvii tehostetusti imettää, mut en kai mä voi väkisin lasta ruokkia.. Taidan siis luottaa vointiin mittarina ja odottaa 1kk neuvolaa. Luulisin kans pituuskasvun olevan melko heikkoa, jos lapsi olis aliravittu.
 
Mun serkun vauva oli aikalailla samanlainen, painoa tuli niukasti mutta pituutta sitäkin enemmän. Joutui kokoajan juoksemaan punnituksissa ja käskettiin tehostamaan imetystä. Vaikeahan sitä on tehostaa jos ei vauva suostu enempää syödä. Ei kaikki kuitenkaan kasva käyrien mukaan. No nyt se on 8kk vanha ja edelleen laahaa paino normia pienempänä mutta pituus on kokoajan yli käyrien. Kyllähän se äiti on paras mittari siihen vauvan voinnin määrittelemiseen. :) Tsemppiä!
 
Pituus ja paino kun menee sykäyksittäin niin mäkin pitäisin vauvan vointia ja tyytyväisyyttä parhaana mittarina.
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Tyttö nyt 6 viikkoa. Sai rotarokotteen jota silminnähden inhosi ja veti sen jonnekin nenäänsä tai väärään henkeen ja kakoi sitä sitte. Mitat tänään 4270g/55cm/36cm (syntyessä 3100g/49cm/32cm, kotiinlähtiessä 2900g)
Vauvalla kasvu ja muutkin asiat ok niin seuraava neuvola sitten 3kk.
Sain samalla reissulla itselle vesirokkorokotteeseen reseptin
 
Takaisin
Top