Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli tänään 1kk neuvola. Tytölle tullu kivasti painoa lisää vajaassa parissa viikossa (650g) nyt oli 4620g, pituus 53,5cm ja pään ympärys 37,3cm. Kivasti saatiin kehuja ja joutui myöntämään että hänellä ei ole nyt mitään moitittavaa vauvan kasvuun nähden..

Eka lääkärineuvola käytyy. Tytöllä ikä 6-viikkoa. Painoa 4770g, pituutta 57,1cm. Tyttö sai eka rokotteen suun kautta, rotavirusta vastaan. Aioteko muut ota lapsilleen kaikki rokotteet mikä kuulu rokotusohjelmaan?

Kyl me otetaan ne mitkä rokotusohjelmaan kuuluu, sen ulkopuolelta ainoastaan joku jos ulkomaille lähdetään ja siellä jotain tarvitaan.

Mä ajattelin nyt ens viikon 1kk neuvolassa vähän kysyä tosta Rota:sta...pojille oon sen ottanu(niinkuin kaikki muutkin rokotukset) mutta nyt kuulin että sen teho kestää vain 1.ikävuoden :/ jos tämä totta niin jätän väliin tällä kertaa....

Me käytiin tänään tokaa kertaa neuvolassa, ikää 2,5 viikkoa. Painoa tullut viime kerrasta 130 g ja joudutaan ensi viikolla painokontrolliin. Kuulemma pitäisi huolehtia ettei syömisvälit pitene liian pitkiksi nukkumisen vuoksi. Mä en kyllä tasan aio alkaa herättelemään 3-4 h unipätkiä vetävää lasta... Annetaan sitten tarvittaessa vaikka korviketta pullosta.

Me jouduttiin käymään ylimääräisissä verikokeissa viikko sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Niissä kaikki arvot oli hyvät, bilirubiini laskenut. Hemoglobiini oli 191. Puhelimessa sanottiin kaiken olevan kunnossa eikä tarvetta jatkoseurannalle, mutta kotiin ja neuvolaan lähetetyssä lapussa luki että hemppaa seurataan kuukauden välein neuvolassa. En ihan tajua miksi eikä tajunnut neuvolassakaan. Vitsikästähän tässä on se, että noi seurannat pitäisi mennä käymään sairaalassa verinäytteenotossa... Voi itku ja ärsytys sanon minä.

Eliinaa: meidän pojat kasvoi about samaa vauhtia aikoinaan!! :D kermaa se tosiaan on ;) ja ainaki ku oon pumpannu maitoa pakkaseen niin sellanen paksu kermanen kerros lilluu nesteen päällä kun maidon antaa jäähtyä, tuhtia tavaraa! Jotkut kasvaa varsinkin vauva ajan kohisten.

Sanoja: eikös tuo 130g oo just se minkä "pitäisi" kasvaa noin viikossa.? Oliko pituutta kuitenki tullut? Mä en myöskään lähtis herätteleen, älä liikaa stressaa(niinkuin et taidakaan)...

Meidän typy nyt 5vkon/1kk iässä mitat tänään neuvolassa: 4,9kg/56,5cm, tasaista kasvua.

Meidän typy oli syntyessään jo 53 cm, nyt oli 53,5. Päänympärys oli kasvanu 2 cm :D. Itse olen tyytyväinen, mutta noi neuvolajutut joskus ärsyttää. Oon tosin tuuminut, että mistäs ne tietää miten oikeasti teen? Ei mistään...

Meillä viime viikolla neuvolalääkäri, mittoja en tähän hätään muista mut noottia tuli kun pituutta ei kuulemma ole tullut tarpeeksi. Ohi korvien meni, painoa kuitenkin tullut hyvin ja neiti tosi aurinkoinen niin en osaa laisinkaan huolestua, kaikki eivät voi heidän käyrissään mennä. Siitähän se keskiarvo saadaa en toiset meni yli ja toiset ali. :)

Mut lääkäriltä sain itselleeni d-vit. mittaukseen lähetteen kun en vauvalle sitä anna vaan syön itse reippaammin ja vauva saa sitten maidosta, syön päivässä 125mg ja oma veriarvo oli 162 eiköhän siitä riitä maitoonkin. :)
Rokotteista en ota rotaa enkä pneumkokki(?) muut tod.näköisesti hiukan myöhäistetysti.

Eilen käytiin neuvolassa, ikää oli 3vk ja 1 pvä.
Pituutta oli 56cm (syntyessään 51,1cm)
Paino 4,5kg (viikon iässä oli 3,8kg)
Pipo 38,2cm (syntyessään 37,5cm)

Pieni sieni oli navassa ja siihen th laitto jtn kuivattavaa ainetta, muuten kehu kasvua ja kehitystä.

Otetaan kaikki rokotteet, paitsi influenssa.

Minkä sille sit mahtaa jos pituutta ei tuu neukkutäteille halutusti,mut paino on kuitee noussu riittävästi. Ei voi venytyspenkkiikää laittaa,liikaa tuijotetaan arvoja ja rajoja eikä katsota kokonaisvaltaisesti -.-

Meinasin antaa meijän neuvolatädille viimeks aplodit ku sanos et jos on tullu painoa lisää mut ei pituutta ni sillä ei ole mitään väliä. Kunhan toista tulee lisää ni se riittää kertomaan että vauva kasvaa ja ei tarvitse huolehtia ja useimmat vauvat kasvaa ns. vuorotellen et toisella kertaa on tullu painoa mut ei pituutta ja toisella toisin päin.

Kaikki vauvatkin on yksilöitä ja kasvaa erilailla. Onhan se hyvä, että jonkinlaiset ohjeet ja keskiarvot on olemassa, mutta ei niitä pitäisi liian sokeasti tuijottaa. Kai sitä äiti näkee, jos joku on vauvalla huonosti eikä niin, että nyt on tullut 20g liian vähän painoa -> heti lisämaitoa ja herättelyä kesken unien.

Meillä 5vkon iäkään painoa kertynyt 3,8kg (synt. 2,7kg),pituutta 52,5cm (synt. 48cm) ja päänympärys 36cm. Mukavasti ja tasaisesti on tyttö lääkärin mukaa kasvan.Yleissilmäyksessä kaikki kunnossa,kuunteli sydämen ja ok.Silmät ok.
Kyllä mie toistaseks ainaki muut rokotteet otan paitsi influenssa kysymysmerkki vielä.

Siis tarjoaako ne tälle keväälle vielä vastasyntyneille influenssarokotteita?? En nyt yhtään tajua. Luulin, että Ei niitä laiteta enää kellekään näin keväällä.

Painokontrollista saatiin puhtaat paperit, 4610 g oli nyt typyn paino.

Sen verran selvisi noista meidän seurantaverikokeista, että juttu siis liittyy näihin veriryhmiin. Typylle on jotain vasta-aineita tullut tai sitten joku niiden aiheuttama juttu on positiivinen kun pitäisi olla negatiivinen ja tämä taas aiheuttaa anemiaa. Eli siksi pitää hb ottaa, vaikka arvo viimeksi oli erinomainen.

Multa kysyttiin niistä dvitamiineista ja olisi pitänyt olla jo se 5 tippaa. En oikein jaksaisi asiasta keskustella tuolla neuvolassa, me aateltiin ottaa ne isommin käyttöön sitten kun kiinteät ruoatkin. Miten teillä muilla on tuohon neuvolassa suhtauduttu? Tuleeko tuomio jos tekee suosituksia vastaan? Vai annetaanko tehdä kuten haluaa?

Meillä oli eilen neuvolakäynti ja täti kysyi d-vitamiineista ja sanoin ettei olla nyt otettu kun hepulla on ollut masuvaivaa, kokeillaan uudestaan sit kun vähän olo helpottaa. Täti ei kommentoinut tuohon (onneks) mitään.

Mä vaan heitän että "juu juu annan" ja keskustelu loppuu siihen ku en jaksa vääntää :grin en siis anna ollenkaan, mut vedän itse väh.100u päivässä

Tipoista kysyin viimeksi ja neukka meinas että anna hitaasti ja lisää kun huomaa että vauvan vatsa kestää, (enhän minä tiedä onko vika omassa ruokavaliossa välillä vai tipoissa?) nyt olen antanut 3 tippaa ja aina yön vikalla syötöllä klo.5-7 ja kipristelee masua aina klo.10-12... eli itse epäilen tippoja ja näillä mennään nyt hetki...jos näin jatkuu ens vko niin haen jekovittia kokeiluun.

Takaisin