Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli tänään lääkäri neuvola ja kaikki reilassa :) Tyttö on nyt 6 viikkoa ja 4 päivää vanha, paino oli 4980g (3855g) pituutta 55cm (50cm) ja päänympärys 38,1cm (36cm) et ihan hyvin neiti kasvaa. :)

Nodde, mä annan kolme tippaa jekovittia..mahaa vääntää päivisin jonku verran mutta vähemmän ku viidellä tipalla. Toisaalta sehän se on vaikeeta just kun ei tiedä yhtään syökö itse jotain väärää :(

Nii ja ainahan vissiin vastasyntyneillä on vähän vatsavaivoja, tietäis vaan että mikä on se normaali??

Vatsavaivatonta vauvaa ei ehkä ole olemassakaan :). Kaikilla enemmän tai vähemmän. Meillä muuten muuttui niistä dvitamiineista vauvan kakka myrkynvihreäksi, nyt kun ei ole annettu pariin päivään, on taas enempi sinapinväristä... Olikos se jekovit se vesipohjainen? Niistä dvitamiineistahan myös sanotaan, että aika vähäisellä määrällä aurinkoakin tulee jo annos täyteen. En siis tietenkään tarkoita että vauva suoraan aurinkoon :D

Mä oonkin miettinyt et miks kakka on muuttunut yhtäkkiä vihreäksi..ei koko ajan mutta satunnaisesti. Juu se Jekovit on vesipohjainen.

Musta tuo on harmillinen ajatus "nomaalia että vauvat itkevät vatsavaivoja". Neuvolakin toki ruokkii sitä ajatusmaailmaa.
Mutta saahan aikuinenkin apua/selvitetään miksi jos vatsaan sattuu / itkee sitä.
Vauvoille vaan sanotaan "tuo on nomaalia", mutta kun se ei ole.

Suolisto on epäkypsä yhtään millekkään muulle kuin äidinmaidolle. Äidin on hyvä myös miettiä mitä syö, lyhyesti: puhdasta mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.

Hakekaa apuja vyöhyketerapeutilta tai vauvoihin perehtyneeltä osteopaatilta. :)

Oon MaMamma osittain samaa mieltä; jos vauva itkee ihan hirveästi niin apuahan siihen tarvitaan. Meillä itkut on aika vähäisiä ja usein vähän sellaista kitinää vaan.

Meillä harmia tuottaa hikka. Sitä on melkein joka päivä ja siihen menee likalla hermot aivan totaalisesti. Ollaan kokeiltu lähes kaikkea ja se on kyllä kurja vaiva.

Meillä myös hikotellaan useemman kerran päivässä. Poika pistää aina huulet törröllensä kun hikka tulee :grin Ihmettelee vissiin mikä on. Mä alan yleensä imettään niin hikasta on päästy nopeemmin eroon. Juominen siis tuntuu auttavan :)

... aina yön vikalla syötöllä klo.5-7 ja kipristelee masua aina klo.10-12... eli itse epäilen tippoja ja näillä mennään nyt hetki...jos näin jatkuu ens vko niin haen jekovittia kokeiluun.

Oletko ajatellut, että vääntelehtiminen voisi johtua pissa/kakkahädästä. Meillä vauva tekee samaa juuri aamuyöstä. Nukahtaa syötön jälkeen mutta jää vähän väliä vääntelehtimään ja ääntelehtimään. Nukkuu mutta vääntelehtii 5-30 sekunnin välein ja punnertaa ja önisee. Käytän vauvan kakalla ja pissalla jonka jälkeen uni jatkuu rauhallisesti. Eli siis vaippa pois, vauva pystyasentoon, jalat sykkyrään vatsan päälle ja vauvan peppu lavuaariin. Meillä kakka, hurjat pierut ja useasti myös pissa tulee samantien ja vauva nukahtaa monesti uudelleen jo siinä lavuaarilla. Vaatteet takas päälle ja vauva sänkyyn. Jännää tässä on se, että se kakka ja ne pierut ei muuten tule jos ei auta. Silloin öninä ja vääntelehtiminen jatkuu tunteja.
Voi toki olla että johtuu tipoista, meilläkin tuntui tipat aiheuttavan yleistä tyytymättömyyttä ja oksentelua/pulauttelua. Mutta se öinen ähinä ei johtunutkaan mistään viasta.

Meillä tekee tuota ähinää ja kiemurtelua kans aamuyöstä aamuun asti. Mä en oo saanut onnistuun kakkaa pihalle vaikka pumppailisin jalkoja ym.keinoja. Ähinä loppuu kyllä aika pian kun nostaa vauvan pystyyn mutta ei sitä jaksais koko yötä ylhäälläkään pitää...

Ai niin ja d-vitamiineja ei olla nyt käytetty joten ei johdu ainakaan niistä. Ehkä mun ruokavaliossa on jotain mutta en keksi että mitä.

Voihan se olla että vaatii harjoittelua toi vessattaminen, että vauva tietää mistä on kyse. Meillä on bongailtu kakkoja ihan alusta asti ja siitä varmaan johtuu, että vauva tietää miksi siihen lavuaarille mennään. Siinä saa usein myös kunnon röyhtäisyt tulemaan.

Joo MaMamman kanssa samaa mieltä, ettei oo normaalia.
Meillä ainoa oli esikko jolla pientä masuvaivaa oli ja hän sai dee tippoja. Loppui vähitellen kun nekin lopetettiin, reagoi myös kahvin juontiin ja esim.ruisleipään ja tuoreeseen sipuliin. Kaksi jälkimmäistä ei ole saanut dee tippoja eikä masuvaivoja ole ollut yhtään!

Sitten taas joku kitinä ja ähinä toisinaan on normaalia, vauvojen keuhkotkaan ei kehity ellei ne edes joskus itke.

Hoosianna; luulen tuon kiemurtelun johtuvan tipoista, koska ennen kakkaa/ilmaa kiemurtelu/ähkiminen on jotenki erilaista:grin

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Pojan paino 6020g (kotiinlähtöpaino 3080g) ja pituus 55,2cm (48cm). On rassukka lähes yhtä leveä kuin pitkä :)
Jännää miten vauvat kasvaa niin eri tahtia.
Ei otettu rotavirusrokotetta. Yllätyin kun täti sanoi vaan, että selvä, kirjaan ylös.
Saatiin lääkäriaika ensi viikolle nivustyräepäilyn vuoksi. En googleta, en googleta, en googleta...kyllä mä luulen, ettei kannata googlettaa.

Mie meinaan kanssa jättää sen rotan väliin.Niin paljo nyt lukenut siitä huonoa ja nyt kun saatu maha kestämään paremmin ja vaivat helpottaneet paljon,en aio tuotattaa turhaa kipua pienelle tässä vaiheessa. Ja kerro AadaEveliina mitä sanovat rokotteen kestosta,jos saat vastauksen.
Rokote kuitenkin niin nuori vasta ja sivuoireet melkoisen voimakkaita

Tänää poju 6vkoa ja neuvola+lääkäri takana. Kaikki ok.
Painoa 5,2kg (3vkon iässä 4,5kg)
Pituus 56,5cm (-//- 56cm)
Pipo 39cm (syntyessä 37,5)

Meillä oli tänään 2kk neuvola ja mitat tytöllä nyt n.5200g/ 58cm. Hirveen hoikka tyttö ja tästä sitten alkoikin taas perus "kannattaa alkaa miettimään lisämaidon antamista" ja blaablaablaa :D noh, onhan pakkaseen kivasti kertyny tota omaa maitoa kun sitä tulee yli tarpeen, joten sieltä sitte lisää jos jostain kumman syystä maito sattuisi loppumaan. Että mua taas huvitti.
Tyttö perustyytyväinen siis, ei masuvaivoja, syö vähän väliä. Kaikinpuolin terve ja hyvinvoiva yksilö, ainoa vaan että jäntevä ja siro, kovasti yrittää jo kyljelleen kääntyä kun on selälteen. Tämän terkka huomasikin kun katsoi refleksejä ym.

Ei sitten otettu sitä Rota:a! Kuulemma pitäisi vaikutuksen kestää n.3vuotta...tiedä sitten. Eihän nuo muutenkaan kai mitään 100% suojaa anna...mutta harkitsen vielä laitetaanko vaiko ei, kun ollaan kesällä lähdössä taas ulkomaille reissuun ym.niin jänskättää vähän jos sieltä jotain saisi, mutta toisaalta tuskin, ja kun on sen ikäinen että elää pelkästään maidolla niin eipä herkästi saa mistään pöpöjä kuten esim.6-12kk lapsi joka tunkee kaiken suuhunsa maasta

Meillä oli maanantaina 2kk neuvola ja tyttö nyt 5050g (3855g) ja 55,4cm (50cm) ems maanantaina mennään uudestaan painokontrolliin kun painoa on tullu viime kerrasta vaan 70g. Koitettiin siinä sitten miettiä et mistä johtuu kun tyttö syö hyvin ja tasaisin väliajoin. Viime kerralla olin kyl just syöttäny ni se voi vaikuttaa ja nyt ennen neuvolaa likka väänsi kolmet isot kakat ja oli syömisestäkin taukoa kolme tuntia. Siellä kun syötin ja punnittiin heti perään uudestaan ni painoa tuli 115g lisää. Ja rotarokote saatiin.

Meillä oli maanantaina 1kk neuvola, tosin tyttö silloin jo 5,5 viikkoa. Paino 4960 (4405) ja pituus 56,8 (53)cm. Nyt oli kasvanut juuri suositusten mukaan eli 150g viikossa. Silti tuli kyselyä että mites lisäravinnon antaminen. Väkisinkö tuota pitää pulskistuttaa, jos kasvaa tismalleen käyrän mukaan?

Meillä seuraava neuvola on 3.6. ja silloin sitten rota, jos siihen päädytään. Vähän olen kahden vaiheilla. Nuo rokotteet hirvittää (sen lisäksi että sitten voi olla viikko kaksi kipeänä), kun tytön puolisukulainen sai sikainfluenssarokotteen ja kehitys stoppasi siihen. Nyt on omaishoidettavana. Niin jotenkin mietityttää nämä uudehkot rokotteet, kuten rota.

Onko jollakin tietoa, kuinka helposti tuo rotavirus sitten vauvaan iskee? Tuleeko se päiväkodista sisarusten mukana vai mitä?

Takaisin