Vauvojen neuvolakuulumiset

Liljuska, mä voin lähettää sen laukun sulle jos haluat? Tosin siis ilman sisältöä (joka ei kovin kaksinen ollut). Meillä se laukku on tuolla vaatehuoneessa tyhjän panttina. :)

Miten noi d-vitamiinihommat, kun mulla on vähän ristiriitainen ajatus niistä. Niitä siis kehotetaan syöttämään vauvalle, mutta olen ymmärtänyt, että niistä tulee lähes suurimmalle osalle vatsanväänteitä? Ja entäs jos äiti syö d-vitamiinilisää, niin todellako se ei kulkeudu vauvalle äidinmaidossa?

Täällä on kaksiviikkoisen neuvolakäynti takana. Ikää poitsulla oli mittauspäivänä 16 vuorokautta. Painoa oli 4185 g, edellisestä punnituksesta (= 10 päivässä) oli tullut 425 g lisää! :grin Mittaa naperolla oli 54,7 cm, eli hyvin on oiennut, kun syntymämitta oli sen 51 cm. Kovalla kiireellä on alkanut ottaa isoveljiään kiinni! :joyful:

Sitten vähän omaa pohdintaa/ajatuksenvirtaa tuosta d-vitamiinista. Kummahan se olis, jos sitä ei yhtään rintamaidosta lapselle menisi, jos vaan äidin elimistössä sitä on, kun kerran kaikki mitä äiti suustaan alas laittaa vaikuttaa maitoon ja sitä kautta vauvaan. Mutta kuinka hyvällä tasolla äidin d-vitamiinin pitäisi olla, että siitä riittäisi tarpeeksi myös vauvalle? Ainakaan virallisterveellisten suositusten mukainen määrä ei riitä...uskoisin näin. Olisi mielenkiintoista käydä mittaamassa omatkin tasot, kun nyt olen talven syönyt 100 mikrogrammaa päivässä... Annan kyllä vauvallekin omat tipat, niin kuin olen vanhemmillekin lapsille antanut. En tiedä kuinka paljon tätäkään asiaa on oikeasti kunnolla tutkittu...

Tyttö oli viikossa ylittänyt syntymäpainon hyvin lukemin, ja oli muutenkin terve, eli neuvolan osalta asiat hyvin. Vähän kiukustuu kun on kakka tulossa, ja voihan se johtua munkin ruokavaliosta, mutta en nyt aio alkaa rajoittaa mitään syömisiä, kyllä se tottuu...ja jos muka ei, niin harkitaan sitten uudelleen.

Meillä oli tänään tytön 4viikon neuvola. Hienosti meni toinen ei yhtään kiukutellu eikä huutannu. Et vieras korea osaa olla. ☺
Kotona pukeminen on pientä huutoa. Eli paino noussu 600g eli painoa nyt 3870 ja pituus 51.7
Rota annetaan seuraavalla neuvola lääkäri käynnillä suun kautta.
D vitamiinista käytetään nyt jekovit. Pikku hiljaa aloitettu 1tippa per viikko kunnes 5 tippaa täynnä jota jatketaan. Se tapa on hellävaraisin pikkusen masulle.

Mymmeli, näin mäkin olen ajatellut, että kaikki mitä äiti syö, menee tavallaan vauvaan.

Mutta niin todella monessa asiassahan suositukset muuttuu aika usein, kun saadaan uutta tutkimustietoa. En tiedä luitteko tuosta rotarokotteesta, että nyt alkoi jossakin suomalaisessa yliopistossa (ehkä Tampere) tutkimus siitä, miten se on vaikuttanut.

Täällä oli tänään aika "extra" neuvolakäynti, typykkä nyt 3,5vkoa ja seuraava käynti jo 2vkon päästä taas. Varasi tän ylimääräisen ajan kun niin tumma vauva :D vaikkei bilirubiiniarvoissa ole ollut alunperinkään mitään. Iskä kun aika tumma ja ruskeasilmäinen niin tyttö tullu isiinsä ;)

Mutta anyways...tyttö oli siis syntyessään 3495g/49cm ja nyt 3,5vkoa vanhana 4400g/55cm :D on rakettina alkanut kasvaan ylemmillä käyrillä ja nyt kyselivät että onko pitkiä ihmisiä suvussa. Selvitin sitten että aiemmatkin vauvat kasvanu ekan vuoden isosti jostain syystä...tuskin mun maito sen kummempaa on, ihan geeneistä kiinni nämä hommat pitkälti.
Tyttö ei kuukauttakaan ja me siirrytään pikkuhiljaa 60cm vaatteisiin, luulin et kun tää "sirompaa" sukupuolta niin pysyis pienempänä pidempään :D noi 50/56cm vaatteet jo käyny nafteiksi.

Mä en anna Deetä vauvalle muutakuin maidon kautta ;)

Täällä kans oli tänään 4 viikkoisneuvola. Painoa oli tullu kilo syntymäpainoon ja pituutta melkein 5 cm.

Meillä käytössä Jekovit, nyt on vasta 2 tippaa, lisäilen aina tipan viikossa.

Harmia aiheuttaa vaan vihreä kakka. Neuvolan neuvo oli kokeilla maitohappobakteeria. Esikoisella oli d-tipat, joissa tuo bakteeri mukana, mutta nyt halusin tuon Jekovitin käyttöön, jos se olis hellempi vatsalle. Esikoisen kanssa käytiin jo 3 viikkoisena vyöhyketerapiassa, kun maha oli tosi kipeä. Toimi muuten tosi hyvin, suosittelen, jos on vauvalla vatsanväänteitä.

Juttelin neuvolassa d-vitamiineista. Th Sanoi, että ovat pyytäneet tutkimusta siitä, miten paljon d-vitamiinia erittyy rintamaitoon, mutta vielä sellaista tutkimusta ei ole tehty, jota he voisivat käyttää viitteenä ohjeistukseensa. Pyydetty siis on.
Mies meillä löysi jonkun ulkomaalaisen artikkelin aiheesta (mies on sitä tyyppiä, joka googlaa perusteellisesti asiaa kuin asiaa...). En itse lukenut artikkelia, mutta mies totesi, että d-vitamiinia pitäisi ottaa nykysuosituksiin nähden kymmenkertainen määrä, jotta rintamaitoon erittyisi sitä riittävästi vauvalle. Sanoi myös, että auringonvalossa oleskelusta kesävaatteissa saa kymmen-parikymmenkertaisen määrän d-vitamiinia näihin suomalaisiin lisäravintosuosituksiin nähden ja että esim. Jenkeissä on isommat suositukset päiväannokseen, eli että ainakin talvella me saadaan nykysuositusten mukaan mentäessä varsin vähän d-vitamiinia. Ja että nyt talvella minun päiväannos 20 mikrogrammaa ei tällä perusteella riittäisi vauvalle, vaan tarttee omat tipat. Mutta en siis tiedä, onko näin. Mieluiten kyllä antaisi d-vitamiinit vain rintamaidossa. Nyt kuitenkin aloitettiin reladropsit.

mä kyselin apteekissa vitamiineista, ja lopulta ostin lisää d-vitamiinia sekä itselle että vauvalle, kalakapseleita itselle ja esikoiselle, lisää raskaus ja imetys -vitamiineja, suolatipat nenään...hyvä myyjä. Tosin ei näin vähillä ulkoiluilla ja sadesäillä kyllä montaa auringonsädettä pääse deetä tuottamaan meikäläisen kropassa, että varmasti hyvä ottaa ekstraa. Ja kalaöljyä siksi, että sushit kerran viikossa ei ehkä ihan riitä niiden hyvien rasvahappojen saantiin...

Nyt on saatu neuvolan kanssa toisemme kiinni ja sovittu ensimmäinen neuvolakäynti vauvalle. Se onkin jo ylihuomenna, eli typy on silloin 6 pv vanha. Mennään neuvolaan, ei tuo neuvolatäti edes ehdottanut, että tulisi tänne. Tämä sopii meille vallan mainiosti, kun matkaa on vain noin 500-600 m eli kivasti tulee pieni vaunulenkki.

Noita tutkimuksia löytyy netistä joka lähtöön ja aika monet niistä juurikin lääkefirmojen tuottamia.

Juuri tuossa itse lukasin New York Timesin sivuilta artikkelin jossa puitiin tutkimusta ravintolisistä ja siitä kuinka iso bisnes se on...Tutkimuksen mukaan, kun vertailtiin isoa joukkoa terveellisesti syöviä ihmisiä ja terveellisesti syöviä ihmisiä jotka LISÄKSI söivät vitamiini/ja ravintolisiä(deetä, kalaöljyä ym), niin enemmän mm.syöpää ja sairauksia oli kohderyhmällä joka veti noita ravintolisiä :D

Mutta mutta...Jokainen tekee valintansa omien tuntojen ja tietojen pohjalta.

Käytiin viikolla neuvolassa. Vauva oli saanu pituutta lisää reippaat 4cm mutta paino ei ole noussut tarpeeksi. Syntymäpainosta puuttuu vielä vajaa 100g vaikka pikkuinen melkein kolmiviikkoinen. Syö kuitenkin (minun mielestä) hyvin, nukkuu omassa sängyssään juuri kitisemättä ja on virkeä ollessaan hereillä. Pitäis entisestään santsata ruokaan (juotavaa menee jo sen 2-3l/vrk), minkä tiesinkin. Th sanoi että lisäksi pitäis herätellä kesken päiväunien jotta saa yhden ruoan enemmän. Tuntuu kyllä oudolle herättää rennosti nukkuvaa käärettä... Ja saatiin ens viikolle ylimääräinen neuvola-aika punnitusta varten. Mä vaan niin toivoisin ettei tarttis antaa korviketta, toivotaan parasta...

Liljuska, sympatiaa.

Mua harmitti ihan sairaalassa ollessa, kun vauva imi ahkerasti tissiä (josta nyt tuli se mitä alussa tulee...), mutta siellä pari sellaista vanhempaa hoitajarouvaa oli sitä mieltä, että vauvan on pakko syödä luovutettua maitoa pari pullollista, vaikka ihan sallituissa rajoissa painon suhteen mentiin. Salaa olenkin iloinen, että meillä meni paino näin: syntymä 4405 - 2 vrk kotiin 4070 - 6 vrk neuvola 4310 :)

Toi herättely on jotenkin semmonen mitä itse en ymmärrä, koska uskon kysynnän ja tarjonnan lakiin, ja jos toinen nukkuu, niin miksi pitäisi herättää (jos ei nuku vaikka 6 h pätkää).

Jos kerta 4cm pituutta tullut (se on tosi paljon!) niin ei välttämtättä paino nouse samassa tahdissa, ei kaikkeen riitä energia. Seuraavalla kerralla voi hyvin olla tullut painoa muttei mittaa. :)

Jatka lapsentahtista imettämistä, kyllä se siitä. :)

Kuminauhaefekti :D toinen venyy muttei liho. Ei sinänsä naurata, jotain häikkää tässä on. Olet MaMamma tosin ensimmäinen ihminen joka neuvoo jatkamaan lapsentahtisesti, muut on kehoittanu herättämään max 2-3h välein...

Liljuska, täällä mä seison neuvolan käytävällä itkua pidellen..meillä nimittäin sama homma, eli pituutta tullut 3cm mutta paino sais olla enemmän. Meille kyllä heti sanottiin että korviketta vaan. Aika outoa sinänsä kun mä kuitenki sanoin jo viimeksi että pumppaan maitoa. Ärsyttää että silti piti sanoa heti et juota vaan korviketta. Ei mulla sitä vastaan ole mitään mutta en vaan ymmärrä. Ja sanoi että meidän imetystahti on hyvä, eli 2-3h..mutta ei se sitten taidakaan olla kovin hyvä jos toinen ei saa tarpeeksi :( huoh. Mutta eipä se auta alkaa ressaamaan..loppuu muuten koko maidon tuleminen.

Välillä kannattaa antaa mennä niiden neuvolan tätien sanomiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. Vauvat harvoin kasvaa niinkuin heidön ohjeissaan lukee ja niinkuin heidän käyrät menee. Aina tuntuu olevan jotain valittamista lasten koosta... Kokemusta on.

Meidän neuvolassa tämän kuopuksen kohdalla taas oltiin sitä mieltä, että pitäisi nimenomaan pyrkiä täysimetykseen, vähentämällä korvikemäärää ja suosia sitä lapsentahtista imetystä. Kivahan se ois, mutta ei arjessa käytännössä mahdollista.
Esikoisen imetyksessä ei oma riittäny ja lisämaidolla mentiin imetyksen päälle. Ne järjettömät monen tunnin "imetykset" kuitenkin jäi painamaan mieltä, ei siitä nauttinu kun pylly puuduksissa vaan istuu ja imettää, kokee epäonnistumista ja syyllisyyttä kun ei kykene tuottamaan maitoa lapselleen. Nyt ajattelen, että haluan nauttia vauva-ajasta, enkä leimata sitä stressaamalla imetyksen onnistumisesta, koska "hyvä äiti ravitsee, ei pelkästään imetä lastaan".
Se kommentti silloisen neuvolan eräällä painokontrollikäynnillä jotenkin avasi esikoisen kohdalla omat silmäni, että siitähän tässä on kyse, lapseni on saatava ruokaa.

Ihmettelen tässä vaan että neuvoloissa ja terkkareilla on niin isoja koulukuntaeroja neuvoissaan!

Meillä kävi ntäti kun vauva viikon ikäinen,mua ärsytti se,että itse jouduin johtamaan keskustelua ja kertomaan mitä tehdään.No painoa oli silloin tullut hyvin,syntymäpaino 2715g ja viikko myöhemmin 3kg.Viikon päähän kotikäynnistä oli neuvola käynti,otettiin vaan paino,joka oli sit 3190g.
Mia on niin stressannu tuon toukan mahavaivat ja se,että on tämän tästä tissillä ja oma maito ei oo enää täysin riittänyt niin ollaan sit korviketta jouduttu välillä antaa.Toisen kautta hyvä,kun eipä tuo oma maito riitä vaikka pumppaa varastoo niin annokset on sen verran pieniä ja mies olis pulassa mun ollessa tallilla jos ei korviketta olis.
Itse en ole vielä aloittanut Dvit.tippoja.Tarkoitus huomenna aloittaa 1 tippa päivässä vkon ajan ja sit nostaa,jos vauvan maha sen kestää.Ostin rela tippoja dvit kanssa.En oo nyt uskaltan syödä edes omia vitamiineja, jos ne käy kanssa ton mahaan,mut ens viikolla viimeistään tarkoitus jatkaa niiden käyttöä.

Ihan samaa mieltä MaMamman ja ninnuli87 kanssa!! Vauvat kasvaa niin erilailla että neuvolan neuvot ja käyrät voi useimmiten ohittaa täysin. Kannattaa luottaa omiin vaistoihin.

Mulle myös kätilö tyrkytti Kättärillä TÄYSIN perusteettomasti lisämaitoa "varmuudenvuoksi", vaikka painonlasku normaalia eikä muutakaan ongelmaa. Sanoin että ei kiitos, ja olin kyllä hyvin ihmeissäni koko ehdotuksesta :D Siis ihan pimeetä touhua. Tarjosi vielä luovutettua äidinmaitoa...eikös sitä kannattais säästää keskosille ym.sitä oikeasti tarvitseville!!?

Itselläni myös neuvolasta neuvoivat esikoisesta että anna korviketta vaikka vauva kasvoi isosti yläkäyrillä. Valitin vain että vauva levoton ja pitää hereillä, ja että rinnat tuntuu tyhjiltä(ekat 2kk)...Onneksi kokeneet äiti-ystäväni neuvoivat toisin! Jos vauva kasvaa hyvin niin maito kyllä riittää. On täysin normaalia että vauva saa joskus rintaraivareita tai ei nuku pitkiä pätkiä ja on levoton. Rinnatkin tosiaan voi tuntua tyhjiltä mutta muodostavat kokoajan lisää maitoa. Jotkut vauvat vain suorastaan asuvat rinnalla varsinkin aluksi.

Muokattu viimeksi:
Takaisin