Vauvojen neuvolakäynnit

Meillä oli tänään 10kk neuvola. Mitat 78cm, 10kg ja 350g päälle :wink Hemoglobiini otettiin kans sormesta, mutta poika ei ollu siitä moksiskaan, ei itkettäny yhtään. Laastaria sitte ihmeteltiinkin kovasti ja yritettiin ravistaa sitä pois, mokomakin "roska". :D Pipo oli 48cm. Hemoglobiini oli kuulemma todella hyvä, kun oli 118. Otettiinko teillä Onneli hemoglobiinia nyt 10kk neuvolassa? Aattelin, että onko miten suosittu käytäntö muualla?
 
Meil tääl Turussa ei oo viel kertaakaan otettu hemppaa esikoiselta hällä ikää 2v3kk. Kerran kyl yksityisellä tarkastettiin kun oli joku tauti päällä.
 
Ompas jännä, no näköjään käytännöt voi sit vaihdella...
Ja juu, iso poika jo, ja omaa tahtoa löytyy. Jos jotain ei saa niin se sitten näytetään, on meinaan niin mielensäpahoittajaa, että. Naamanki osaa vääntää jo sellaseen ilmeeseen, ettei voi ku nauraa siinä tilanteessa.
 
Meillä ei ole keneltäkään lapselta koskaan otettu hemoglobiinia (vanhin nyt 9 v.). Ehkä jonkun sairauden yhteydessä, jos on otettu labrat, niin hb on nähty, mutta minulle ei siitä ole koskaan tullut tietoa. Ja kahdella eri paikkakunnalla on asuttu. Ois kyllä mielenkiintoista tietää :) Hyvin on teillä Pikkunöösä kasvettu :)
 
Oli kyl ihan kiva tietää, 100 on anemian raja vauvoilla ja kuulemma normaali/hyvä arvo on 110-120 välillä...
 
Noniin! Akselille tuli eilen täyteen 10 kuukautta ja eilen oli myös neuvola :)

Mitat olivat 10060 g ja 75,2 cm :Heartred pipo oli 47 cm. Meillä muuten kuului myös toi hemoglobiinin mittaus tähän ja se oli 137 pojalla :) myös mulla ja miehellä ollu aina korkea.
 
Tääl käytiin 10kk neuvolassa vähän ennen joulua. 8200g ja 71,5cm. Pitäisi muka aloittaa antaa öljyä rkl verran päivässä, kun ei ollut tullut kuin n400g 2kuussa kun pitäisi tulla 300gkuukaudessa. Mutta neiti syö hyvin, ainoastaan nyt neiti ollut kuukauden aikana ensin vauvarokossa ja korvatulehduksessa ja muutama viikko myöhemmin flunssassa. Ja silloin ollut muutama päivä ettei oo syönyt kunnolla. Mutta normaalisti syö hyvin. Joten olen päättänyt olla huomioimatta koko öljyä, ja kuitenkin pituutta oli tullut 2,5cm.
 
Mä oon antanut neuvolan suositusten mukaan kahdelle nuorimmaisellemme öljyä, kun painoa ei ole tullut aina ihan riittämiin. Neidille pistän joka aamu aamupuuron joukkoon. Rypsiöljy on kuitenkin ihan terveellistä :) Itsekin lorauttelen sitä salaattiin päivittäin. Mutta varmasti tuohon teidän painoon vaikuttaa sairastelut. Pienillä painonnousut, -laskut tai paikallaan pysymiset on kuitenkin suhteessa paljon suuremmat kuin aikuisilla.
 
miten oon ajatellut että 1-vuotisneuvolakäynti ois lääkärille? meillä on vasta 1,5 vuotiaana seuraava lääkärikäynti. tänään oli mitat
10130g/78cm
päänympärys 48,7
ikää 11 kk 3 päivää

1-vuotiskäynnillä sitten taas rokotuksia, saas nähdä miten vähän isompi poika reagoi niihin
 
Meilläkin oli alkuviikosta 1 v. neuvola. Pituutta oli 73 cm ja painoa 7700 g. Omilla käyrillään kasvaa ihan tasaisesti. Piikit saatiin ja niistä kitistiin neuvolapäivän iltana ja seuraavana yönä. Nyt sitten jännäillään, opitaanko kävelemään seuraavaan neuvolaan (1,5 v.) mennessä :) Kyllä tämä vuosi on mennyt ihan hurjaa vauhtia. Tuntuu siltä, että vastahan minä viime vuoden pakkasilla kävin pyöräyttämässä neidin laitoksella. Niin se pikkuinen tirppana on vain 2400 g lähtöpainostaan saanut reilut viitisen kiloa ja 45 cm pituudestaan lähes 30 cm lisää vuoden aikana.
 
Samaa minä Onneli päivittelin tuonne toiseen ketjuun, tästä hurjan nopeesta ajan kulumisesta siis...ei voi käsittää! Justhan nuo syntyi...nyt mä rupeen ymmärtään, miksi niin monet haluaa paljon lapsia, tuo vauva-aikahan menee ihan törkeen nopiaa. Sitä jää niin haikailemaan, että pakosta huomaa painostavansa tuota toista puoliskoa uudelle kierrokselle :wink
 
Tänään (kaksi päivää ennen synttäripäivää) oli meillä 1v. neuvola. Mitat: 80cm ja 10930g. Pipo: 48,7cm.
Kaksi rokotetta saatiin, kolmas (kuumeen meille viimeksi nostanut pneumo) pistetään sitten vasta huhtikuun alussa ja äippä saa samalla jäykkistehosteen. Hiukan suuttui neuvolantätille pistoksista!! Siitä itkusta ei vain meinannu tulla loppua millään...raasu.
 
Nyt käytiin 1v neuvolassa mitat olivat 9240 g 76,4cm 44,3cm. Nyt hyvin kasvaa omalla käyrällään. Vaikka syömisen kanssa on edelleen ongelmia ,mutta painoa tullut vajaa 400g kuukaudessa ja pitäisi vähintään tulla 200g kolme piikkiä sai ja hieman itkettiin,mutta ei se paljon menoa haitannut. Sit jos näyttää ettei syö kunnolla niin keväällä sit painokontrolliin. Ihan oman mielenrauhan takia. Muuten sit 1,5v neuvola seuraavaksi.
 
Takaisin
Top