Vauvojen kuulumiset

Meidän kohta kuuden päivän ikäinen tyllerö syö hyvin rintaa. Pissii ja kakkaa, kiskoo unta tunnista kolmeen putkeen, ja toistaa samaa kuviota. :) Hän on tyytyväinen ja katselee maailmaa pirteän oloisesti. Eilen kylvetettiin hänet saunavuorolla ja huomenna aiotaan tehdä ensimmäinen vaunulenkki. :) Maanantaina tulee neuvolan täti kotikäynnille.
 
Täällä oli ekat 1,5 vrk vähän haastavampaa pojan pienen (2750 g) syntymäpainon vuoksi. Sokerit alhaalla ja paino romahti reilusti. Saadaan kuitenkin olla normaalilla osastolla perhehuoneessa, mutta lisämaito jouduttiin ottamaan heti käyttöön, ensin ruiskulla, mutta kun sekään ei riittänyt, niin pullosta on jouduttu syöttämään eilisillasta asti. Saa nähdä miten imetyksen käy, kun omaa maitoa ei vielä tule. Kovasti on tissiä kaikesta huolimatta tarjottu ja lisäksi pumppailen. Nyt alkaa onneksi olla vähän herumisen merkkejä. Verensokerit ovat tasaantuneet ja painokin korjautui nopeasti lähelle syntymäpainoa. Iso helpotus! Toivottavasti maidontulo käynnistyisi kunnolla ja päästäisiin kotiin luomaan omaa arkea.
 
Tsemppiä hannanna, kyllä se imetys lähtee varmasti sujumaan vaikka pulloa joutuukin vähän antamaan. Ankaraa harjoittelua vain :)
 
Jaksamisia hannanna. Uskon kyllä että kyllä sitä maitoa alkaa tulemaan kun ahkerasti imettää. :)
 
Kiitos tsempityksistä. Nyt näyttää paremmalta, tänä aamuna olen parilla lypsykerralla saanut jo huimat viitisen milliä herutettua :) Viime yönä poitsu hiffasi oikeanlaiset imuotteen, mutta ei vielä jaksa imeä niin ponnekkaasti kuin maidon heruminen vaatisi (lypsääkin pitää tosi napakasti). No, päivä kerrallaan eteenpäin, eiköhän tämä tästä.
 
Hienoa hannanna :) Kohta saat lypsettyä jo reilummin, kunhan maito nousee kunnolla. Muista syödä ja juoda hyvin.
 
Typykkä päätti sitten kiskasta ite nenämahaletkunsa pois. En jaksa lähteä laitattamaan uutta, kun ei nyt kolmeen vuorokauteen ole letkutettu kuin Pegorion, ja senkin pystyis antaa suun kautta, mutta äiti on laiska ja muistamaton eikä muista antaa sitä sillon kun tyty on hereillä...
 
Nti voi hyvin. Jos keltaisuus arvo on hyvä huomenna niin, sitten päästään kotiin. Mä rupeen olemaan kypsä sairaalassa olemiseen. Maitoa ei kunnolla ole rintoihin nousut joten lisä mailoilla mennään. Mun verenpaine edelleen koholla.

Tähän loppuunmlaitan viime yön uneni, näin et Regina Veritas synnytti tytön mun unessa ja oli aamulla ja postannut heti aamulla tänne kuulumiset.
 
Sympatiani sairaalaan kyllästymiselle! Toivottavasti huomenna on hyvät arvot ja pääsette kotiin. :)


(En ole synnyttänyt! :D )
 
Minun pikkuiseni on tänään viikon ikäinen, ollut lastenosastolla tiiviissä seurannassa viime perjantaista lähtien. Alkuun oltiin synnyttäneiden osastolla, mutta matalien verensokerien ja matalan pulssin vuoksi siirryttiin lasten osastolle. Nyt sokerit pysyneet hyvinä ja sykkeet korkeammalla.

Vauvan vointi muutoin ihan hyvä, itse kotiuduin eilen, mutta poju jäi vielä osastolle seurantaan. Mutta imetys ei ole onnistunut mitenkään päin.. Synnytys salissa oli rinnalla ja hyvin ymmärsi mitä tässä pitää tehdä, ensimmäisen yön nukkui yöpaidan sisällä, tissi suussa. Seuraavana aamuna verensokeri oli laskenut niin, että alettiin antamaan lisäravintona keskosmaitoa 2-3 h:n välein. Pidin rinnalla toistuvasti ja sai lisämaidon ruiskusta. Alkuun se 20ml oli vielä ihan mielekästä antaa ruiskusta, mutta kun ne maitomäärät alkoivat kasvaa, niin siirryttiin pikkuhiljaa antamaan lisämaito useammin pullosta. Ja mulla ei vielä tänäkään päivänä ole maito noussut rintoihin, vaikka synnytyksestä viikko!!! Ja rinnat ovat rikki kaikesta pumppaamisesta millä yritin saada maitoa nousuun.. Varmaankin stressillä ja huolella osuutta asiaan, kun jäätiin synnyttämään niin "yllättäen", ja etenkin alkuun oli koko ajan niin iso huoli vauvan voinnista ja kun ei mitään selitystä kasvun pysähtymiseen ole löytynyt... Nyt on jo alkanut luottamaan että pikkuisella on kaikki hyvin, vaikka pieni onkin. Kaikki tutkimukset mitä siinä ensimmäisten päivien sisällä tehtiin (esim.aivojen ja sisäelinten UÄ), niin kyllä siinä oli koko ajan kyyneleet silmissä, ajatukset ja tunteet laidasta toiseen, kun pelkäsi että jotain poikkeavaa löytyy...!

Mutta huh.. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt, niin kuin lääkäri vauvaa ultratessa totesi: "kaikki mitä on tilattu löytyy, eikä mitään ylimääräistäkään ole palautukseen laitettavaksi". On ollut kova paikka kun imetys ei onnistunutkaan niin kuin olin haaveillut, mutta toisaalta olen niin onnellisen huojentunut siitä, miten kaikki on olosuhteisiin nähden kuitenkin paremmin kuin hyvin. Ainoastaan on tämä kauhea ikävä, toivottavasti poju pääsisi pian kotiin ♡
 
Onnea ja voimia!
Mulla on yksi tuttu, jolla on samantapainen kokemus esikoisensa kanssa, kasvu oli pysähtynyt. Ja kaikista alun vaikeuksista huolimatta tyttö on kasvanut hyvin ja on oikein terve ja hyvinvoiva! :)
Imetys oli hälläkin vaikeaa, kun ei päässyt samalla tavalla sitä edes harjoittelemaan ja tekemään kuin muutoin ehkä olisi. Ja onko sillä sitten lopulta väliä tuleeko se maito tissistä vai pullosta, kunhan lapsi tulee ravituksi? (Vaikka ymmärrän kyllä hyvin että se harmittaa)
Toivotaan että saat pojun pian kotiin :)
 
Kaikilla se imetys ei vaan onnistu eikä siitä kannata itseään syyttää. Pääasia että vauva saa ravintoa ja voi hyvin
 
Kiitos jebsu ja Yomanda, ihan tottahan se on ettei se imetys sitten syystä tai toisesta osalla onnistukkaan... Jotenkin sitä ei vaan ollut ajatellutkaan että näin voisi omalla kohdalla käydä!
 
Täällä tulee nyt maitoa, mutta jouduttiin keltaisuuden takia takaisin osastolle valohoitoon. Toivottavasti tämä yksi yö riittäisi... maidon tulosta huolimatta ravinnon saanti on kyllä haastavaa, kun keltaisuuden hillitsemiseksi joudutaan kiskomaan aika isoja maitomääriä. Oma maidontuotanto ei pysy tarpeen mukana, joten korvikkeeseen joudutaan varmaan taas turvaamaan. Johan tässä pari vrk ehtikin mennä ilman luovutettua maitoa tai korviketta...
 
Täällä aletaan päästä täysimetykseen :) Eilen meni pullosta kahdesti (toinen kerta oli vieraiden takia). Huomenna neuvolaan painokontrolliin, paino oli hieman liian vähän noussut edellisessä kontrollissa, mutta sen verran kuitenkin ettei nenistä tarvinnut takaisin :) Parina yönä typykkä on vetänyt unta 6-7,5h putkeen :eek: Hieman liian kauan, mutta enpä mä oo tajunnu laittaa herätyskelloa soimaan, kun yleensä tyttö huolehtii kyllä ruokailuistaan. No, oonpa ite saanu nukkua :wacky: Masuvaivaa alkaa vähän olla, perjantai iltana tyttö huusi 19-24 välin, välillä vetäs tissiä pari hömpsyä ja nukku 5-10min. Toivottavasti ei ota tavaksi :dead:
 
Täällä aletaan päästä normaalin arjen makuun. Biliarvot laskivat ja valohoitoa ei enää tarvittu, sunnuntaina kontrollissa oli kaikki ok. Nyt on seurailtu kotona, jos keltaisuus vielä lisääntyy, eikä tarvitse enää käydä kontrollissakaan. Paino on noussut huimasti ja muutaman kymmenen gramman päästä paukkuu jo 3 kg rikki! Imetys on lähtenyt käyntiin niin hyvin, ettei pullolle ole juuri ollut enää tarvetta. Kolmen kilon rajan jälkeen saadaan siirtyä lapsentahtisempaan imetykseen, nyt on ollut öisinkin kello herättämässä noin 3 h välein, jottei ruokailuvälit veny liian pitkiksi. Alkaa pojan posket pyöristyä ja mahakin jo pullottaa vähän, olihan se melkoinen hoikkeliini syntyessään :)
 
Takaisin
Top