Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ää en kestä; meidän neiti 5,5kk on viimeset neljä päivää tehny sen,että kun syötän sen yöunille,en voi poistua sen vierestä enää :confused: tai muuten elise herää heti ja alkaa itkemään ja itku loppuu vasta kun saa äitin takas viereen ja parit imut...o_O täähän on siis tarkottanu sitä,että makaan vaan sängyssä 21 alkaen siihen,että joskus itte myöhemmin nukahdan.
alkaa vähän hajota jo pää.huoneen kun on pakko olla pimee eli ees kännyä ei voi selata kun sekin häirittee pikku pöllöniskaa.alkaa oleen tosi rasittavaa kun päiväunetkin otetaan vaan liikkuvassa vaunussa.äitin vapaa-aika=0 :sad001

"jos on rintamaidolla hyvin pulskistunut vauva, voi varmaan odottaa kiinteiden aloituksessa, mut jos taas on iso (=pitkä) ja hoikka kuten meillä, tarvii ehkä aiemmin kiinteitä. Tai näin mä sen olen tulkinnut."

no tää on ihan täysin mutua,mut ihmettelen miten se vois olla näin kun kiinteethän alkuun on jotain hedelmä- ja kasvissoseita,eihän niissä mun järjen mukaan oo yhtään niin paljo kaloreita ja ravinteita kun ämmässä.

No niinpä, oon mäkin sitä mieltä, että maidosta saa paremmin energiaa kuin kasvissoseista. Olen siis itse käsittänyt, että tällä lailla yleisesti ajatellaan kiinteiden aloituksesta, mutta en siis tiedä. Itse olen ihan kujalla edelleen näiden kanssa, niin en siis omista mitään omaa mielipidettä. Mutta kai tuon ajatuksen takana on, että nuo kasvissoseet tulisi sitten vielä sen normaalin maidon päälle, ettei ne korvaisi ainakaan maitoa. Ja sitten itse olen miettinyt myös sitä raudan saantia, kun kiinteillä se kuulemma sitten >6kk iästä alkaen jotenkin turvataan, mutta silloin kyseessä olisi tietysti liha eikä mitkään kasvikset.

Mun tekisi nyt kovasti mieli vielä edelleen lykätä kiinteiden aloitusta, kun tuo poju on suht hyvinvoivan näköinen ja syöntivälitkään ei ole miksikään muuttuneet. Vaikka pari viikkoa sitten toinen äiti luuli tuota 8 kuukauden ikäiseksi. :D Mutta tänään tuli se 5kk täyteen, jolloin alun perin ajattelin aloittavani viimeistään kiinteät. Ehkä katson vielä ensi neuvolaan, tai jos huvittaa, voidaan varovasti vähän jo maistella ennenkin.

Annisla, jos mieli tekee täysimettää 6 kk saakka niin tee ihmeessä niin! Kyllä se muksu niitä kiinteitä sitten syö loppuikänsä! Jos poika kasvaa omilla käyrillään ja on hyvinvoivan näköinen ja oloinen, niin kyllä se varmasti saa kaiken tarvitsemansa siitä äidinmaidosta! Ihan tutkitusti vauvat (sairaita, keskosia yms lukuunottamatta) pärjää varsin hyvin äidinmaidolla 6 kk ikään saakka ja senkin jälkeen sen tulee olla pääravinto vielä pitkään!

Juuri juttelin aiheesta neuvolassa. Me siis ollaan hetki sitten alotettu kiinteät kun ikää on se 6 kk. Neuvolantäti juuri sanoi sitä, että lihan korostus on vähän vanhaa tietoa sekin, ei sen kanssa niin hengenhätä ole. Sanoi juuri sitä, että ei se anemia hetkessä tule, ja että äidinmaidosta loppupeleissä imeytyy rauta tosi hyvin ja johan kasviksistakin alkaa rautaa kuitenkin saamaan. Eli sain ohjeeksi tällä kertaa että liha kuvioihin kuukauden sisään, kunhan muun ruoan määrät on vähän kasvanut.

Mä niin tykkään tästä meidän neuvolantädistä, koska toisin kun yleensä pikkaisen vanhemmat terkat, tämä ymmärtää (täys)imetyksen päälle eikä toitota niitä vanhoja uskomuksia! :grin

Muoks. Niin ja jos päätät aloittaa kiinteät aikaisemmin, niin sekin varmasti toimii hyvin.Tarkoitukseni ei ollut painostaa täysimettämään. :wink

Muokattu viimeksi:
Kiitos viestistä, satsuma. :) Nyt kun tätä olen pohtinut, huomasin että haluan itse asiassa jatkaa täysimetystä, ehkä jopa sinne 6 kuukauteen asti, jos se sujuu hyvin. Mutta kun olen kuullut kommenttia, että noin iso varmaan tarvitsee kiinteitä aiemmin ja koon mukaan se kiinteiden tarve pitäisi arvioida jne, ja tämä tosiaan kasvaa 3-käyrällä eli on pidempi kuin 99% tämänikäisistä vauvoista ja melkoisen hoikka, niin olen sitten epäillyt, että saako tuo kaiken tarvitsemansa maidosta. Mutta tosiaan viime aikoina on selkeästi lihottu (jee!) ja koko ajan vaikuttanut muutenkin energiseltä, joten kai se on luotettava, että vielä ainakin riittää. Katson siis ainakin ensi tiistain neuvolaan ja kysyn vielä siellä mielipidettä.

Voi itku ja hammasten kiristys! Neuvola käynti oli tänään ja mimmin pää kasvaa vieläkin liian nopeasti :smiley-angry017 Taas uusi lääkäriaika ja siellä sitten varmaan tulee lähete magneettikuvaan :oops:

Niin viimeksi oli pään ultra? No kai se on hyvä, että varmistavat kahteen kertaan, että kaikki on kunnossa! Inhottavaa joutua taas odottelemaan testejä ja käymään sama läpi. :( Toivottavasti ei mitään selviä magneetistakaan (kuin että kaikki hyvin)! Tsemppiä! :Heartpink

Me saatiin tänään neuvolasta siunaus jatkaa täysimetystä 6 kk ikään saakka. Eihän siihen enää ole kuin reilu kolme viikkoa. Me tosiaan aloitettiin isänpäivänä maistelut ja vedettiinkin viikon verran bataattia sellainen ½ pilttipurkkia päivässä. Sit alkoi pojalla tulla mahavaivoja ja lähdettiinkin Espanjan reissulle, enkä uskaltanut antaa siellä kaupan soseita. Kaiken lisäksi imetys alkoi heti ensimmäisenä reissupäivänä sujua taas mainiosti, eikä tarvittu korvikkeita matkan aikana lainkaan. Viimeksi olen antanut lisämaitoa ennen matkaa, joten en lähde nyt sekoittamaan soseilla näitä viimeisiä täysimetysaikoja.

Zenille tsemppiä jatkotutkimusten kanssa, kurjaa ettei tuo epätietoisuus ole vieläkään ohi!

Meillä kiinteiden aloitus on aiheuttanut paukkuja ja sitä kautta hulinaa öihin. Päivällä paukut ei häiritse, mutta yöllä herää joka paukkuun. *Huoh* Ehkä tämä tästä kun masu tottuu...

Meillä myös maisteltu ja nukuttu öitä huonosti ilmavaivojen takia ja päiväunet myös. Viime yö oli onneksi taas parempi ja äitikin sai taas nukkua :) Meidän poju ei oikein innolla huoli mitään mitä olen antanut. Bataatti ei maistu eikä kesäkurpitsa. Puuro menee jotenkin...mitähän seuraavaksi testaisin?

Meillä taas ihan kaikki maistuu ja söisi enemmän kun annetaan. :)

Mutta itsellä alkaa mennä hermot näihin öihin, ennen herättiin 0-1 kertaa yössä, nyt kiinteiden alettua sen 3-10 kertaa yössä. :mad::confused: Paukuttelee, paukuttelee... ihan sama mitä on syönyt. Eilen koitin että annoin vaan yhden maistelukerran aamupäivästä ja jätin iltapäivän maistelut pois, josko helpottaisi yötä... Ei helpottanut. :confused: No, ehkä se siitä tasottuu kun masu tottuu.

Meillä on maisteltu nyt porkkana, porkkana-peruna, kukkakaali, kesäkurpitsa, avokado, bataatti, banaani, päärynä ja mango. Suunnitelmissa on seuraavaksi maissi ja marjat (mustikkaa, mustaherukoita, puolukkaa, mitä nyt sitten pakkasesta löytyy...) ja sitten sen jälkeen varmaan kaurapuuro. :)

Täällä on alettu myös heräilemään, 10min-2h välein saa olla tuttia laittamassa :( nyt kun saa nukuttua ite nii vähän niin on koko ajan sitten pää kipee. Tää alko herran korvatulehduksesta, täytyy varmaan tsekata ne vielä lääkärillä.

Nyt on tovin eletty vaihetta että tyttö jaksaa kellontarkasti olla päivällä valveilla enintään kaksi tuntia ja sitten täytyy rauhoittua nukkumaan hetkeksi, päikkärit tunnista kolmeenkin tuntiin kerrallaan. Jännä että vikat päikkärit voi olla vaikka iltaviidestä puol seiskaan ja silti tuhisee yöunilla jo kasiltakin joinakin iltoina. Yöt on sentään hiukan helpottuneet muutaman viikon takaisesta, ei heräile tiheään montaa kertaa. Nyt riittää 1-2 heräämistä yössä, joskin aamuyöllä voi sit innostua valvomaan tunnin tai pari. :sleep002 Ja aamuvirkku luonne edelleen...

Just kun saatiin pojan nukkumaanmeno aikaistettua ja illan viimeinen syöttökin sujuu ilman raivareita, niin eikös sitten öistä ole tullut levottomia. Viime yönäkin poika valvoi klo 3-6 ja söi 2 kertaa ja kakkasi tuona aikana. Oli kuitenkin tehnyt illalla ison kakan, ja silti sitä riitti vielä yölle ja aamullekin. Tää oli nyt kolmas levoton yö. Olen kuitenkn tyytyväinen, että tissi kelpaa, se tästä vielä puuttuisi että tarvis keskellä yötä rintaraivareita kestää.

Saatiin tosiaan 5 kk rokotukset perjantaina ja seuraavan yön ja päivän poika oli kuumeessa. Sit alkoikin nää levottomat yöt ja kakkaa on tullut tiuhaan tahtiin.

Onko toisten vauvoille tullut rokotteesta vastaava oiretta? Mä kattelen viikon loppuun että miten yöt menee, sit alkaa kiinteiden maistelu uudestaan jos se vaikka auttais. Sittenhän pojalla on ikääkin reilu 5,5 kk, että ei tässä pelkällä tissillä muutenkaan enää kovin pitkään voida mennä.

Meillä tuli rokotteista vaan kuume. Pikkusen enemmän kiukkus ku normaalisti, mutta siinäpä ne. Ja tietysti se rota aiheutti mahanpuruja, ilmaa kauheesti ja välillä tikistellee eikä mittään meinnaa tulla ulos.

Meidän neidille nousi lämpöä vaan ekasta rokotuskerrasta silloin 3 kk iässä, nyt ei tullut mitään oireita ja rotan pyysin vielä jättämään myöhemmäksi, saa sen 6 kk käynnillä. Nyt toisella rokotuskerralla oli kyllä väsynyt loppupäivän, vetäisi kolmet pitkät unet päivän aikana! o_O

meilläkin nää tehosterokotteet sai kurjuuksia aikaan.lämpöö nousi,likka oli itkunen ja kiukkunen ja yöt kans levottomia.ja se rota meilläkin aiheutti kakkaylläreitä hetken aikaa.

Hyvä tietää, toivottavasti menis ohi tällä viikolla... Sit seuraavana onkin varmaan edessä kiinteiden aloituksen myötä taas mahavaivat, just kun on päästy niistä eroon.

Me saatiin 5kk rokotteet eilen, eilen tyttö oli vähän kiukkuinen, mutta ei kuumetta. Korkeintaan vähän lämpöä.

Meidän tytöllä on ollut päässä kuivuutta. Nyt kun eteläänkin tuli pakkaset, on otsan ja pään iho todella kuiva, jopa yksi haavakin on siihen tullut. Ollaan toistaiseksi käytetty ihan perusvoiteita, mutta onko muilla kokemusta tällaisesta? Neuvolassa sanottiin, että perusvoide, mieto kortisoni ja mahdollisesti bepanthenin anti-exem voide voisivat auttaa..

Ps. kannoin eilen tytön manducassa neuvolaan ja takaisin, tuntuu, että se pahensi iho-oireilua kovasti. Olihan tyttö tietysti ulkoilmassa vähän toisella tapaa kuin aiemmin :(

Takaisin