Vauvojen kehitys

Huh huh, mikä kiire pojalla on ja mulla ei ollut aavistustakaan, miten rankkaa on vahtia lasta, joka nousee seisomaan aivan kaikkea vasten ja kävelee tuen kanssa. Huomaa, että oma kroppa on tosi kovilla :D Poika alkoi ihan muutaman päivän päästä tukea vastenseisomisen oppimisen jälkeen kävelemään tukea vasten ja nyt viipottaa jo kävelykärryä lykkien, hienosti osaa, mutta silti on pienellä luulot suuremmat kuin taidot :Heartred Äiti ei saisi auttaa yhtään vaan ihan ite pitäisi päästä :D Pää kolisee lattiaan ja siitä tosi huono omatunto, mutta kiinni vaan ei aina ehdi saada, vaikka vieressä istuu, kun toinen päästää vain irti ja yrittää seistä ilman tukea. Vielä saisi odotella minun mielestä, kun itsesuojeluvaisto on olematon, mutta intoa on kuin pienessä kylässä pojalla ja eipä tuota voi mitenkään estää. Mitään ei saa kyllä enää tehtyä kotona.
 
Huh huh, mikä kiire pojalla on ja mulla ei ollut aavistustakaan, miten rankkaa on vahtia lasta, joka nousee seisomaan aivan kaikkea vasten ja kävelee tuen kanssa. Huomaa, että oma kroppa on tosi kovilla :D Poika alkoi ihan muutaman päivän päästä tukea vastenseisomisen oppimisen jälkeen kävelemään tukea vasten ja nyt viipottaa jo kävelykärryä lykkien, hienosti osaa, mutta silti on pienellä luulot suuremmat kuin taidot :Heartred Äiti ei saisi auttaa yhtään vaan ihan ite pitäisi päästä :D Pää kolisee lattiaan ja siitä tosi huono omatunto, mutta kiinni vaan ei aina ehdi saada, vaikka vieressä istuu, kun toinen päästää vain irti ja yrittää seistä ilman tukea. Vielä saisi odotella minun mielestä, kun itsesuojeluvaisto on olematon, mutta intoa on kuin pienessä kylässä pojalla ja eipä tuota voi mitenkään estää. Mitään ei saa kyllä enää tehtyä kotona.

Konttauskypärä on ihan ehdoton varuste ja säästää pään lisäksi myös äitin hermoja
 
Apua, ei oo tullu mieleenkään että pottahommia vois nyt jo ajatella!


Ja voi apua tuo muksahtelu, en meinaa kestää kun polviseisonnasta horjahtaa ja pää kalahtaa parkettiin ihan hirviää

Lohdutuksen sanana muille että tyttö nyt 9kk ja pikkuhiljaa on muksahtelut vähentyneet. Seisoo tukea vasten ja kävelee esim. Sohvan reunasta kiinni pitäen. Konttauskypärä päässä edelleen nut ihan vasta havahduin et muksahtamiset on vähentynyt reilusti ja osaa hienosti laskeutua takaisin makuulleenkin ja säätä "painopistettä" että ei mene nurin
 
Täällä ihan vasta hiffattu vatsallaan ryömiminen, mutta vain takaperin tai sivuuttain. Yleensä löytää itsensä sohvan tai kaapin alta, tänään sotkeutui tuolin jalkoihin pöydän alla :D

Meillä tuo pää on säästynyt (toistaiseksi) kun on oppinut istualta laskeutumaan sivulle ja eteen vatsalleen siten ettei pää kolise, hienosti ottaa käsillä vastaan jos meinaa kallistua väärään suuntaan.

Ja hakee hakee polvia alle kohti konttausasentoa, kyllä ne nopeasti oppii, kukin minkäkin taidon kanssa. Itse kyllä toivon että saa vähän älliä päähän ennen kuin nousee pystyyn. Kovasti haluaa että häntä seisotetaan ja yrittää siitä sitten laittaa tossua toisen eteen.

Mutta siis ihanaa että ihan hetkessä on löytänyt liikkumisen taidon vaikka vielä muutama päivä sitten "huolehdin". Tänään yritti tulla iltapuurolle niin ihan vakaasti harkiten kääntyi naama poispäin ja lähti peruuttamaan minua ja puuroa kohti kun ei muuten osannut.
 
Meillä esikoisella oli sama, että kaikkea vasten yritti nousta ja lähteä liikkeelle ja pää vaan kopisi :inpain: käytin kans konttauskypärää kunnes neuvolassa tyrmäs sen täysin, pitää kuulemma muksahdella ja pelästyä (toki täytyy katsoa ettei pahasti telo itseään) että heijasteet kehittyy...

Tämä syyskuinen nousee myös seisomaan tukea vasten, muttei onneksi vielä kävele tukea vasten! Tällä myös vähän enempi älliä kun osaa hallitusti laskeutuakin, esikko vaan päästi irti ja muks :facepalm: Ja jos ei itse pääse alas niin itkee apua. Toki silti välillä kopsuu. Mut se kuulunee asiaan.
 
Meillä myös alkanut tukea vasten kävely ja taaperokärryllä päästely. Karmeeta menoa. Lattialla istuttava ja vahdittava. Toivottavasti nopeasti jämäköityy. Ei nimittäin osaa kovin hyvin laskeutua. Isoveljensä käveli ilman tukea 9 kk iässä. Tämän meno ei todellakaan näytä siltä, että ihan hetkeen olisi kävelemässä :hilarious:
 
Meillä esikoisella oli sama, että kaikkea vasten yritti nousta ja lähteä liikkeelle ja pää vaan kopisi :inpain: käytin kans konttauskypärää kunnes neuvolassa tyrmäs sen täysin, pitää kuulemma muksahdella ja pelästyä (toki täytyy katsoa ettei pahasti telo itseään) että heijasteet kehittyy...

Tämä syyskuinen nousee myös seisomaan tukea vasten, muttei onneksi vielä kävele tukea vasten! Tällä myös vähän enempi älliä kun osaa hallitusti laskeutuakin, esikko vaan päästi irti ja muks :facepalm: Ja jos ei itse pääse alas niin itkee apua. Toki silti välillä kopsuu. Mut se kuulunee asiaan.
Joo varmasti pitää kopsuakin. Ja kypäränkin kanssa kyllä säikähtää kaatumista. Pakko vaan esim ennen nukkumaanmenoaikoja pitää kun väsyneenä koheltaa menemään ihan päättömästi, normaalisti nykyään jo muistaa pitää aika hyvin kiinni..
 
Sisu on oppinut istumaan ilman tukea:) ryömii edelleen ihan hurjaa vauhtia ja hytkyy konttaus asennossa... hitsi kun kasvaavat/kehittyvät niin kauheeta kytiä:wink
Niin ja käytiin neuvolassa viime viikolla tarkistus mittauksessa kun sisu on spurtannut kasvunsa kanssa ja on tullut -3 käyrän alta -1,5 käyrällä...
Sisu on kans siirretty nukkumaan pinnasänkyyn ja vielä pitäis saada aikaseksi lopettaa sen yösyömingit! Vieläkö muilla syödään öisin?
 
Meillä vauva lähti konttaamaan 9,5 kk iässä pari viikkoa sitten eikä nyt pitele mikään. Nyt hakee seisomaan tukea vasten, polvillaankin istuu jo tukevasti. Vielä nukutaan perhepedissä, pinnis on sivuvaununa siten että usein herään itse puoliksi sieltä kun olen syöttänyt yöllä. Öisin siis syödään tai tankataan läheisyyttä ekan kunnon unipätkän jälkeen aamuyöstä jopa parin tunnin välein. Hampaita tekee myös ja koskee kovasti, alaetuhampaiden jälkeen onkin tulossa yläkulmahampaat meidän vampyyrille! :D

Ajattelin antaa syödä öisin vielä vuotiaaksi ja sitten aletaan treenaamaan irtiottoa jos vielä syö kovin tiheään. Nyt kun on niin kipeä ja hellyydenkipeä niin en raaski/jaksa alkaa kouluttamaan.

Niin ja puhetta tulee. Äiti, daddy ja tickletickle (kutikuti) ihan oikeassa kontekstissa.
 
Vautsi Superpipsa! Onpas teillä rivakkaliikkeinen vauva kotona! Meillä pikkuinen vasta ryömii ja hakee ajoittain kontta-asentoon. Kovasti yrittää jutella, mutta selkeitä sanoja ei vielä tule... joskus, kun oikein mielikuvitusta käyttää, niin vauva tuntuu sanovan äiti :grin

Meidän vauva syö yöllä kerran ja toisen kerran sitten klo 6 aikoihin. Silloin tosin annan tosiaan maitoa ja toivon, että vauva jatkaisi vielä unia, jolloin saadaan nukkua jopa ysiin asti!
 
Meilläkin ryömitään ja haetaan konttausasentoon sekä on istuttu jo kauan ilman tukea, mutta näyttää siltä, että hyvä tovi vielä menee ennen kuin täällä ollaan seisaallaan. Parempi niin.

Sanoja tuo on pukannut jo yli kuukauden päivät, äiti, isi, veljen nimi... jotenkin koomista kun noin pieni jutustelee jo :grin

Yösyötöt meillä jäi puolivahingossa pois. Meillä on yksi ylimääräinen huone vielä toistaiseksi vierashuonekäytössä ja siellä oma sänky. Painelin sinne yksi ilta nukkumaan (en edes muista miksi, vauvan iltasyötön jälkeen kuitenkin) ja mies jäi vauvan kanssa nukkumaan. Heräsin sitten puoli seitsemän kun esikko tuli herättämään ja tajusin ettei vauva ole syönyt koko yönä. Näin on menty nyt kolmisen viikkoa, pari kertaa mies on tullut hakemaan hätiin kun tyttö ei olekaan hyssyttelemällä hiljennyt ja sitten olen suosiolla antanut tissiä.
 
Tosi aikaiseen teillä vauvat sanoo sanoja. Meillä ei kukaan kolmesta lapsesta oo ennen vuoden ikää sanonut mitään. Taisivat olla 1v 1 tai 2kk tms jos en väärin muista.
 
Meillä kyllä mitään puhuta... hölpöttää kyl niitä omia juttujaan mut mitään tolkkua oo:Heartred
 
Tuo ei oo liikkumisesta kiinnostunut ollut ollenkaan, niin hänellä näköjään tulee sitten puhe. Pullis on yli 10kk eikä konttaa eikä nouse mitään vasten..ensimmäinen jo käveli tässä vaiheessa :grin
 
Sisu yrittänyt tänään nousta mua vasten seisomaan... polvilleen jaksaa nousta mut siihen se jääkin... vielä:wideyed:
 
Täällä tuli kesäkuussa kaikki taidot kerralla: kierähtäminen, ryömiminen, konttaaminen, ylös nouseminen ja laskeutuminen sekä kävely tukea vasten jne. Istuminen oli ainoa taito alle 6kk iän.
 
No niin täällä seistään tukea vasten... rappusillekin oppinut kiipeämään... osaa nyt siis ryömiä, nousta istumaan/seisomaan ja laskeutua alas, kiivetä 1 rapulle. Konttaus asentoon nousee mutta ei konttaa, ryömii aivan hullun nopsaan! Ikää tulee 10kk
 
Takaisin
Top