Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Meillä just viikko sitten kuolaaminen lisäänty ihan hirveesti, joka paikka oli ihan kuolassa ja just tosiaan tuttia "puri" ja tuttipulloa kanssa.. Sitten muutama päivä sen alkamisen jälkeen huomasin suussa pienenpienen valkoisen pisteen joka on nyt jo jonkun verran tullut esiin enemmän, mutta ei siis ihan kokonaan vielä. :)
 
Mä mietin kanssa, et alkaakohan poika tekemään hammasta. Alkanut ihan hirveästi syömään nyrkkiään, mitä ei aiemmin ole tehnyt. Siis tunkee sitä kunnolla oikein suuhun.. Ei kyllä tuntunut mitään, kun tunnustelin, joten saattaa olla joku vaihe tai sitten hammasta pukkaa...
 
Mun pojalla näkyy jo tuolla taempana pari hammasta. Hänkin jäystää tuttia. Purututtia kokeilin, mutta siitä vaan hermostui. Hän ei selvästikään tajunnut sen ideaa. Täytyypi sitä kokeilla tässä aika ajoin, jos joku pv hoksais sen tarkotuksen :grin
 
täällä kans tyttö alkanut kuolaamaan ihan kunnolla ja nyrkkiä imee. oon koittanu katsoa näkyykö, että ois hampaan alkuja mutta en ainakaan vielä ole löytänyt. :) tai sitten imee nyrkkejään vaan siksi kun on löytänyt kätensä. :)
 
Meidän vauva, pian 8 viikkoa, ei ole suostunut tuttia missään vaiheessa ottamaan. Tuttipullo nyt onneksi tissin lisäksi maistuu, hän on siitä nyt kolme kertaa syönyt. Vaan on poika vauhdilla kasvanutkin, kun tissi on ollut nälänviennin lisäksi lohtuna ja ajankulunakin.
 
Argh, eli meilläkin saattaa sit tosiaan hammasta pukata. Kiva. Miks niitä nyt jo tulee? o_O Oon ajatellut et täysimettäisin melkeinpä puolivuotiaaksi saakka, voitais vaan maistella jotain kiinteitä hiukan joskus 5kk jälkeen... niin ei niitä hampaita kyl tarvittais ennen sitä, apua, voi rinta-parkoja! :eek:
 
No en olis minäkään uskonu, että näin pienille jo hampaita :O
 
Eilen illalla sit kurkkailtiin miehen kanssa oikein tarkkaan neidin suuhun, niin ihan kuin pilkottaisi vähän valkoista yläikenessä, niin että olis molemmat etuhampaat hivenen näkyvissä :eek: Ja vähän tuntui sormelle kovaa ja karheaa. Siis voiks olla sit kaks hammasta puhkeemassa yhtä aikaa? Ja tuleeks ekat hampaat yleensä ylös vai alas? Alaikenessä ei näkynyt mitään.
 
Muistaakseni ensin ylös eteen ja sitten alas eteen olis normaali tahti. Onko teillä joilla on noita hampaita jo lähtenyt tulemaan, niin vauvat kuumeilleet tai olleet itkuisia?
 
^ Mein neiti on itkuinen, pahantuulinen ja uninen. Kuumetta ei olla kyl tajuttu mitata :eek:
Mut en tiedä onks nyt sit hampaita tulossa vai ei, pitää vaan odotella.
 
"Lapsen ensimmäiset hampaat ilmaantuvat 4–7 kuukauden iässä. Ensimmäisenä puhkeavat etu-alahampaat, joita ylähampaat seuraavat 1–2 kuukaudessa. Näiden jälkeen seuraa muutaman kuukauden tauko, kunnes poskihampaat puhkeavat noin vuoden iässä. Taaimmaiset maitohampaat ilmaantuvat parin vuoden ikään mennessä. Useimmilla lapsilla siis kaikki 20 maitohammasta ovat ilmaantuneet ennen 3-vuotissyntymäpäivää."
 
^ Varmaan poikkeuksiakin on. Mutta eli tuskin on sitten ne ylähampaat mein kohta 3kk neidille tulossa.... eli muuten vaan kuolaa, lussuttaa nyrkkejään ja haluaa jäystää tuttia ja purulelua :grin
 
Joo varmasti poikkeuksiakin löytyy ja saattahan ne hampaat tullakin teidän tytölle ylös ensin jos siltä tuntuu ja näyttää :) Poika on ollut tänään ja hieman eilenkin kovinkin ärtyisä, mikään asento eikä virike kelpaa, vaan raivoaa ja huutaa mutta ei siis itke, joten kurkkasin suuhun hetki sitten ja sieltähän se toinenkin alahammas jo pilkottaa! Kuumeenkin mittasin mutta eipä ollut :)
Nyt tässä mietin että joko joku on antanut velliä tai soseita? o_O
 
memmu oli jo antanut :) Mutta heillä oli tuo, että keskosille annetaan vähän aiemmin -peruste miksi. Meillä aloitetaan kiinteisiin tutustuminen sitten kun 4kk tulee todellista ikää täyteen :)
 
Tuolla jossain heinäkuisten facebook-ryhmässä on ollut kans juttua vellien alottamisesta, ja mun mielestä jotkut miettii sitä aikasta alottamista hiukan väärillä perusteilla..... kuten yöheräämisillä ("annetaan velliä ettei 2-3kk vauva heräis yöllä").

Ite ajattelin alottaa sosekokeilut kevyesti kans 4kk iässä (varmaankin kotitekosella "vellillä"), niitä kaupan vellejä tuskin tuun käyttään lainkaan, vähän turhakkeita mun mielestä.
 
Mä oon ajatellut että vellivaihe skipattais kokonaan, mennään täysimetyksellä kunnes neiti n. 4-6kk ja sit aletaan maisteleen soseita, ja varmaan 6kk -> myös sormiruokaa.
 
Jos olis täysimetyksellä, niin skippaisin varmaan kans vellin. Nyt kun korvikkeella mennään niin kynnys ei ole korkea lähteä iltaruoaksi antamaan velliä :)
 
Voi pikku raasua. Nukuttaa, mutta välillä jotain kipua jossain ja unia häiriintyy.. Nyt vaan kun ei tiedä mistä kyse. Sattuuko pistokohta, enteileekö kuumeen nousua vai onko masu sekaisin rotasta johtuen... Huoh.. Inhottavaa, kun ei tiedä miten helpottaa toisen oloa - kuin sitten pitämällä rintaa vasten. Avuton olo...*huoh*
 
Huomenna tulee 6 viikkoa täyteen tämän kaverin ilmaantumisesta maailmaan. Äkkiä se aika menee.. Niinhän kaikki aina sanoo, mutta ei sitä oikein ajatellut, ennenkuin itse huomaa. Siitähän on ihan vain hetki, kun heräilin ja lapsivedet meni, ja pienen huokauksen verran siitä, kun ensimmäisen kerran sain kaverin rinnalleni :Heartred
 
Takaisin
Top